Jezus is bovenal een mythe - Angst voor de mythe -Arne Jonges

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Waarom?
Diehard

Re: Jezus is bovenal een mythe - Angst voor de mythe -Arne Jonges

Bericht door Waarom? » 12 mar 2018 15:46

dikkemick schreef:
11 mar 2018 17:33
Faramir schreef:
11 mar 2018 17:20

Als God de Zoon, onderdeel van de heilige drie-eenheid, als geschiedkundig persoon, 100% God en 100% mens, als inspirator, als voorbeeld figuur enz enz. Kortom alle open deuren die een christen in kan trappen. Zoals Rereformed ook al aangeeft vraag je nogal naar de bekende weg, Dit had je neem ik aan ook wel zelf kunnen invullen.
En is dit gebaseerd op geloof, of weet je dit oprecht? Weet jij m.a.w. wat de 3-eenheid is? Kun je me dat uitleggen? Weet jij dat Jezus werkelijk als geschiedkundig persoon geleefd heeft? Welke bronnen gebruik je daarvoor?
Dag dikkemick en anderen,

Ook outremer wees er al op...het kan wat rustiger die reacties.. Dat Faramir die uitspraak doet lijkt me geen probleem.. Dat geloofden en geloven de meeste christenen nog steeds..Geloofsuitspraken zijn voor de ratio wartaal...niet voor niets dat christenen zoveel met theologie en filosofie hebben om het wel "redelijk" te maken...dat is in de moderne tijd kansloos geworden. De meeste christenen beseffen dat zelf ook drommels goed en zeggen daarom gewoon: God bestaat, met de rest van de eigenschappen erbij. Punt. Dat het voor anders gelovigen en niet gelovigen als totale wartaal en fictie in de oren klinkt nemen ze voor lief. Handiger dan de aanpak van analytische filosofie en Plantinga adapten....die denken nog steeds dat het aannamelijk en redelijk te maken is....en niet die gapende kloof zien tussen hun geloof en de rest van de wereld waarin ze leven.

De reacties lijken nu hetzelfde als er op een geloofsforum een ongelovige langskomt....er is geen sprake meer van een "gesprek"..... :wink:
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 12 mar 2018 17:20

Als piranha's die achter een ichthus vis aan jagen.......
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 12 mar 2018 18:03

Het viel Dolce Vita ook al op:
Persoonlijk heb ik een leven buiten internet en buiten dit forum, Maria. Als je gewoon even een vraag stelt, dan beantwoord ik die meestal wel als ik hem zie staan. Niet nodig om zo'n toon aan te slaan. De emotionele explosiviteit op dit forum vind ik bijzonder en de (neiging tot) externalisering acht ik aanwezig en op sommige punten zorgwekkend. Temeer daar een begrenzende werking van geloof afwezig is. Een heftig gezelschap hier, om het zacht uit te drukken, dus ik neem zeer regelmatig afstand en tracht zo goed mogelijk informatie te doseren.

Misschien zijn we in sommige opzichten wel wat te explosief.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

malou
Forum fan

Bericht door malou » 12 mar 2018 18:15

Dat bezie ik geheel anders.
Maria was zelfs nog heel redelijk en geduldig....gezien de opmerkingen van D.V.
Het explosieve komt niet van deze zijde ....zo ervaar ik dat.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 12 mar 2018 18:24

malou schreef:
12 mar 2018 18:15
Ik weet het niet. "Wij" zijn vaak nogal zeker van "onszelf": "Goden bestaan niet en is de grootste onzin" en dat een ander dat kan oprecht geloven is onwerkelijk in deze tijd.
"Wij" zijn rationeel, vrijdenkend en hebben DE methode ontdekt om de wereld in een juist perspectief te bezien en de 'anderen' zijn naar alle waarschijnlijkheid misleid. We hebben echter allemaal onze 'mindsets' en misschien moeten "we" leren meer bij elkaar naar binnen te kijken.

1 Troost: Als er 1 opgefokt raakt in geloofsdiscussies, is het Dikkemick!
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 12 mar 2018 18:25

@malou,
Lees je je eigen bijdrage ook richting Faramir ? En ook de daarbij behorende smiley's? Zullen we allemaal even in de spiegel kijken, dat weerhoudt ons er misschien van om anderen schijnheilig te vinden.
Bob Dylan

malou
Forum fan

Bericht door malou » 12 mar 2018 18:27

Storm schreef:
12 mar 2018 18:25
@malou,
Lees je je eigen bijdrage ook richting Faramir ? En ook de daarbij behorende smiley's? Zullen we allemaal even in de spiegel kijken, dat weerhoudt ons er misschien van om anderen schijnheilig te vinden.
Ja...ik kijk zelf ook regelmatig in de spiegel
Jij ook?
En ik sta helemaal achter wat ik Faramir heb geschreven; ook achter de smileys........maar hij heeft de kuierlatten genomen bij het doorvragen...niet verwonderlijk....maar wel zwak...

malou
Forum fan

Bericht door malou » 12 mar 2018 18:38

dikkemick schreef:
12 mar 2018 18:24
malou schreef:
12 mar 2018 18:15
Ik weet het niet. "Wij" zijn vaak nogal zeker van "onszelf": "Goden bestaan niet en is de grootste onzin" en dat een ander dat kan oprecht geloven is onwerkelijk in deze tijd.
"Wij" zijn rationeel, vrijdenkend en hebben DE methode ontdekt om de wereld in een juist perspectief te bezien en de 'anderen' zijn naar alle waarschijnlijkheid misleid. We hebben echter allemaal onze 'mindsets' en misschien moeten "we" leren meer bij elkaar naar binnen te kijken.

1 Troost: Als er 1 opgefokt raakt in geloofsdiscussies, is het Dikkemick!
Nou...zo zeker ben ik helemaal niet....dat ik niet in goden geloof is wel vrij zeker, maar dat er bepaalde krachten etc... zouden of kunnen zijn....tja....dat weet ik ook niet.
Als mens zijn wij ook kwetsbaar en sowieso zijn de natuurkrachten al veel sterker dan dat wij zijn....vroeger werden deze Goden en Godinnen genoemd

Tja..in je laatste zin kan ik mij helemaal vinden....dus mij kun je ook toevoegen in dezen #-o .

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 12 mar 2018 18:41

dikkemick schreef:
12 mar 2018 18:03
Het gaat er zeker heftig aan toe.
Nu op dit moment zeker wel DM.
En dat meerdere topics door.

Aan allemaal.
Niks mis met een fikse discussie.
Maar houd het aub. wel fris.
Laten we allemaal weer on topic gaan en het op de man spelen nalaten.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Waarom?
Diehard

Bericht door Waarom? » 12 mar 2018 20:51

dikkemick schreef:
12 mar 2018 18:03
Het viel Dolce Vita ook al op:
Persoonlijk heb ik een leven buiten internet en buiten dit forum, Maria. Als je gewoon even een vraag stelt, dan beantwoord ik die meestal wel als ik hem zie staan. Niet nodig om zo'n toon aan te slaan. De emotionele explosiviteit op dit forum vind ik bijzonder en de (neiging tot) externalisering acht ik aanwezig en op sommige punten zorgwekkend. Temeer daar een begrenzende werking van geloof afwezig is. Een heftig gezelschap hier, om het zacht uit te drukken, dus ik neem zeer regelmatig afstand en tracht zo goed mogelijk informatie te doseren.

Dag Dikkemick,

Denk het ook wel eens, ...maar zelfde gedrag zie je op een geloofsforum waar een ongelovige langs komt. Vraagt alles van forumleden en vooral degene die daar langs komt..je ligt onder een vergrootglas ...en je bent nieuw.....groepswerking....etc
Bovenstaande verwoording daarvoor moet ik ook op mijn handen gaan zitten...om niet te gaan reageren
Gewoon altijd netjes blijven en het mag soms best scherp reageren op uitingen....en niet iedereen heeft dagen tijd....voor tikken
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Petra
Superposter

Bericht door Petra » 13 mar 2018 03:49

Storm schreef:
12 mar 2018 17:20
:lol:
:love1:

Ik voel me nou heel gemeen met m'n doorgevraag aan jou, terwijl ik het echt probeer te snappen.
Het is gewoon ook lastig om door te vragen zonder aanvallend over te komen. Daar ga ik me fijn de kop over breken, hoe dat voor mekaar te krijgen. :idea:
(Vind het er hier ook wel vrij heftig aan toe gaan).
Braver dan de braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 mar 2018 04:56

Dolce Vita schreef:
12 mar 2018 11:42
Het is tot nu toe in elk geval Godzijgedankt voor de seculiere mensen en de seculiere staat, noch het katholicististisch kerkisme noch het protestants biblicisme gelukt om het aangeboren talent van het kind, het magisch denken, volledig te vernietigen, en daarmee het enige grootste Wonder dat zich in het menselijk hart en van daaruit in de menselijke geest voltrekt, te voorkomen.
In vrijdenkerskringen wordt "magisch denken" als een denkfout gezien. Het veronderstelt verbanden die er niet zijn. Soms zijn er verbanden tussen een uitspraak en gebeurtenissen. Als een leidingegevende een commando geeft, dan gebeuren er dingen - ja zelfs oorlogen; als een astronoom een voorspelling doet, dan gebeuren er dingen, soms wordt zelfs de zon verduisterd, Maar als een goochelaar zegt "simalabim" of "abracadabra" dan is er doogaans geen verband tussen zijn woorden en wat je vervolgens ziet gebeuren. Magisch denken is zulke verbanden wél te veronderstellen, ook waar ze niet aanwezig zijn. Het is geen talent, maar een beperking. Het verhindert ons vaak om de werkelijke verbanden te ontdekken.

Mythes bevatten veel magisch denken, en de vraag of je bijvoorbeeld de evangeliën als geschiedenis of als mythe moet zien, wordt dan ook het beste beantwoord, door het magische denken in deze geschriften te "wegen". Ze bevatten vrij veel magisch denken, en kunnen dus als mythisch worden gezien. Of er ook nog historisch juiste beweringen in staan is voor het grootste deel van de niet-magische bewerningen niet te zeggen. Pontius PIlatus was in elke geval een historisch figuur, maar wat we uit andere bronnen van hem weten, contrasteert zeer sterk van hoe hij in de evangeliën wordt geportretteerd.
Ik wens u alle goeds

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 13 mar 2018 10:02

Petra schreef:
13 mar 2018 03:49
Storm schreef:
12 mar 2018 17:20
:lol:
:love1:

Ik voel me nou heel gemeen met m'n doorgevraag aan jou, terwijl ik het echt probeer te snappen.
Het is gewoon ook lastig om door te vragen zonder aanvallend over te komen. Daar ga ik me fijn de kop over breken, hoe dat voor mekaar te krijgen. :idea:
(Vind het er hier ook wel vrij heftig aan toe gaan).
@Petra,
Ik meende echt dat ik ook in de antwoorden naar de anderen toe iets heb laten zien wat in mij leeft. Dus als je ook de antwoorden aan de anderen leest dan ....ach dan begrijp je het misschien nog niet. Ik vind het helemaal niet gemeen van je, -daar ben je te leuk voor-. Rationeel kan ik mijn gevoel voor Jezus verklaren, maar emotioneel kan ik het niet loslaten. Jezus is voor mij zeer menselijk en zo is er verteld over hem vanuit mijn jeugd tot zo'n 8 jaar geleden??. Vergelijk het met.....je hebt een moeder die prachtige verteld over haar Opa. Ze verteld hoe begaan hij was met de outcast, de losers. Hoe hij het opnam voor prostitués, verhalen vertelde over een 'verloren zoon' en een "barmhartige Samaritaan''. Die inderdaad geen gevecht wilde toen hij gevangen genomen werd etc etc. je hing aan je moeders lippen en op school vertelde de meester er ook nog prachtige verhalen over.
Dat er ook harde uitspraken gedaan werden ; ja dat hoorde je wel maar meestal was dat tegen de Farizeeërs. Nou ja dat waren van die eigenwijze Schriftgeleerden net zo iets als RR (grapje) en de tempel reiniging, kon ik me ook nog in vinden. Het verhaal wat Jezus vertelde over doodslaan kon ik me niet meer herinneren of misschien heeft mijn moeder dat nooit verteld. Ze vertelde immers dat Opa altijd zei; je zult niet doodslaan, je moet niet oordelen over een ander, en als iemand je slaat keer je maar je andere wang toe -nou dat vond ik dikke onzin- Ze vertelde alleen de fijne dingen van Opa, later toen ik volwassen werd kwamen ook wat mindere kantjes naar boven maar het was al gebeurd, Opa was voor mij al bijzonder. Rationaliteit kon dat niet uit mijn wezen weg nemen, maar ik begrijp dat dat door veel atheïsten vreemd gevonden wordt. Ik ben het niet eens met de uitspraak van Wim dat atheïsten vaak meer bijbel kennis hebben dan gelovigen, meestal zijn ze dan ex-gelovigen.. Ja anti-theïsten zijn dikke maatjes met meneer of mevrouw googel, maar er zijn veel gelovigen met goede bijbel kennis die er niet zoals ik er vrijzinnig mee omgaan.. Ik kan dat niet meer, maar wat ik ook niet kan is mijzelf verloochenen, ik kan hier een potje gaan liegen tegen jullie. Maar wie heeft daar nu wat aan? Ik kan het gevoel niet uit me krijgen.......de mooie verhalen waren er te lang zoiets heet; indoctrinatie. Misschien helpt het als je gewoon rechtstreeks 1 vraag per keer stelt dan zal ik proberen erop te antwoorden. Ik kan niets met een vraag als.... ik begrijp het niet. Want hoe leg je liefde uit??
Bob Dylan

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 13 mar 2018 10:27

Waarschijnlijk blijft je gevoel voor Jezus bestaan zelfs als er keihard bewezen wordt dat Jezus nooit bestaan heeft.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 13 mar 2018 11:14

Bonjour schreef:
13 mar 2018 10:27
Waarschijnlijk blijft je gevoel voor Jezus bestaan zelfs als er keihard bewezen wordt dat Jezus nooit bestaan heeft.
@Bonjour,
Dat zou heel goed kunnen, compleet irrationeel.
Bob Dylan

Plaats reactie