Jezus is bovenal een mythe - Angst voor de mythe -Arne Jonges

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

malou
Forum fan

Re: Jezus is bovenal een mythe - Angst voor de mythe -Arne Jonges

Bericht door malou » 11 mar 2018 18:17

Rereformed schreef:
11 mar 2018 18:05

Maar "God de Zoon" (@malou: zelfs "de eniggeboren Zoon van de Vader, Joh. 1:14) als onderdeel van een "drie-eenheid" is absolute wartaal.
Zeker..en dan dit:
Johannes 1:18
18 Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.
Statenvertaling....

En in de NBV is eraan toegevoegd...die zelf God is....na de tekst "de eniggeboren Zoon"

Wist je dat niet Faramir.? :mrgreen:

Er is wat gesjoemeld in de Bijbel door de eeuwen heen, maar ja volgens Eusebius waren leugens geoorloofd voor de goede zaak....
Maar sommigen gelovigen geloven alles zonder kritisch te willen of te kunnen zijn.
Geeft ook wel rust natuurlijk.... [-o<
Laatst gewijzigd door malou op 11 mar 2018 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 11 mar 2018 18:18

dikkemick schreef:
11 mar 2018 18:15
Faramir schreef:
11 mar 2018 18:09
Rereformed schreef:
Ik denk dat het de meeste christenen zo vergaat. Geloof behoudt men door zo weinig mogelijk de theologie te hoeven overdenken.
Het staat je vrij dat te denken. Ik heb me er genoeg in verdiept om te weten dat het katholicisme intern vrij consistent is.
En de (ontstaans)geschiedenis van het katholicisme? Is dit vanaf geboorte en sterven van JC tot nu toe consistent? Is de paus nog steeds onfeilbaar als deze ex cathedra spreekt? Ik zie hier al een dijk van een inconsistentie.
De kerk wil bevolkingsgroei.
De kerk wil beheersing van de wildgroei.
Dikke prima dat jij er grote bedenkingen bij hebt. Anders was je immers wel katholiek geworden.
Zoals gezegd, ik maak mij niet zo druk om andere visies.

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 11 mar 2018 18:19

Grappig wel, die inquisitie op een vrijdenkers forum. Schijnbaar is het vrijdenken een richtpunt waar men naar toe onderweg is maar nog lang niet bereikt heeft. Wellicht is dat wel eens een topic waard.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 11 mar 2018 18:19

Faramir schreef:
Ik heb me er genoeg in verdiept om te weten dat het katholicisme intern vrij consistent is.
Dat is een irrelevant antwoord wanneer iemand je aanzegt dat een mens uitroepen tot God, en ook nog onderdeel maken van een "drie-eenheid", terwijl ze ook nog vader en eniggeboren zoon zijn, absolute wartaal is.
Consistent wartaal uitkramen verschilt niet van dat men van president Trump heel consistent iedere dag leugens mag verwachten. Het moge waar zijn, maar is geen deugd.
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 mar 2018 18:21

Faramir schreef:
11 mar 2018 18:18

Dikke prima dat jij er grote bedenkingen bij hebt. Anders was je immers wel katholiek geworden.
Zoals gezegd, ik maak mij niet zo druk om andere visies.
Het gaat er niet om dat je je wel of niet druk maakt. Jij beweert dat e.e.a. consistent is, ik twijfel daar aan. Reden voor een inhoudelijk gesprek lijkt me. Ik zit o.a. een beetje met de consistentie van het limbo in mijn maag. Kan een paus überhaupt onfeilbaar zijn? Is dat bijbels???
Laatst gewijzigd door dikkemick op 11 mar 2018 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 11 mar 2018 18:23

Faramir schreef:
11 mar 2018 18:13
Magisch heeft een beetje een negatieve context, zeker in christelijke kringen. :lol:
Ik zou het eerder mystiek willen noemen.
Ik liet heel duidelijk weten in welke contekst ik de term gebruikte door een link te geven. Maar blijkbaar verdiep je je er niet in.
Born OK the first time

malou
Forum fan

Bericht door malou » 11 mar 2018 18:26

Faramir schreef:
11 mar 2018 18:19
Grappig wel, die inquisitie op een vrijdenkers forum.
Schijnbaar is het vrijdenken een richtpunt waar men naar toe onderweg is maar nog lang niet bereikt heeft.
Wellicht is dat wel eens een topic waard.
Open er een topic over... =P~
Je schijnt nog al met het een en ander te zitten... :?
Wat zit je dwars?
Gooi het in de groep.... =P~
Heb je het niet zo op atheïsten en vrijdenkers?
Als jij bijbelteksten aanhaalt als gelovige zul je ze ook moeten kunnen onderbouwen....
Of denk je dat atheïsten geen bijbelkennis hebben?

malou
Forum fan

Bericht door malou » 11 mar 2018 18:35

Faramir schreef:
Rereformed schreef:
Ik denk dat het de meeste christenen zo vergaat. Geloof behoudt men door zo weinig mogelijk de theologie te hoeven overdenken.
Het staat je vrij dat te denken. Ik heb me er genoeg in verdiept om te weten dat het katholicisme intern vrij consistent is.
Ja....een gotspe.
Intern vrij consistent....tjeminee......... :mrgreen:
Tja..tijd voor een glas wiin. :har:

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 11 mar 2018 18:42

malou schreef:
11 mar 2018 18:26
Faramir schreef:
Schijnbaar is het vrijdenken een richtpunt waar men naar toe onderweg is maar nog lang niet bereikt heeft.
Wat zit je dwars?
Als jij bijbelteksten aanhaalt als gelovige zul je ze ook moeten kunnen onderbouwen....
Ik zit helemaal nergens mee. Ik reageerde inhoudelijk op de openingspost en vervolgens krijg ik vragenregen over me heen. Waarbij de strekking is; jij denkt niet binnen onze kaders en moet bekeerd worden. Dat ik hier als traditioneel christen de tolerante ben die alle meningen respecteert en dat een aantal 'vrijdenkers' geen tolerantie kunnen opbrengen. Dat is toch ronduit hilarisch!

Ik kan het overigens ontzettend goed vinden met atheïsten, vrijwel al mijn vrienden zijn atheïstisch en een zeer groot deel van mijn familie. Maar goed, die zijn dan ook, net als ik, tolerant over andere zienswijzen. Vrijdenkers heb ik in de praktijk geen ervaring mee voor zover ik weet. En deze online ervaring nodigt er ook eerlijk gezegd volstrekt niet toe uit.

Lol, letterlijk laughing out loud.
Ik laat het hier maar bij voor wat betreft dit topic. En ja, het staat je geheel vrij dat te interpreteren zoals jijzelf dat wilt.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 11 mar 2018 18:46

Hè...nou reageer ik een keer tolerant en met respect, hou je het voor gezien?
Natuurlijk mag je denken en vinden wat je wilt. Maar wij verschillen blijkbaar van mening (wat b.v. consistentie betreft) . En over meningen kan toch gepraat worden?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

malou
Forum fan

Bericht door malou » 11 mar 2018 18:51

Faramir schreef:
11 mar 2018 18:42
malou schreef:
11 mar 2018 18:26
Faramir schreef:
Wat zit je dwars?
Ik zit helemaal nergens mee. Ik reageerde inhoudelijk op de openingspost en vervolgens krijg ik vragenregen over me heen. Waarbij de strekking is; jij denkt niet binnen onze kaders en moet bekeerd worden. Dat ik hier als traditioneel christen de tolerante ben die alle meningen respecteert en dat een aantal 'vrijdenkers' geen tolerantie kunnen opbrengen. Dat is toch ronduit hilarisch!
Je vult het een en ander in, maar het raakt kant noch wal.
Jij doet wat uitspraken en daar worden vervolgens vragen over gesteld en dan raak jij in de stress omdat je er kennelijk geen adequaat antwoord op hebt.... en legt vervolgens de zwarte piet neer bij die vreselijk vrijdenkers, die zg. iedereen willen bekeren.... :^o :-k ](*,)
Wat een onzin.....
Ik kan het overigens ontzettend goed vinden met atheïsten, vrijwel al mijn vrienden zijn atheïstisch en een zeer groot deel van mijn familie. Maar goed, die zijn dan ook, net als ik, tolerant over andere zienswijzen. Vrijdenkers heb ik in de praktijk geen ervaring mee voor zover ik weet. En deze online ervaring nodigt er ook eerlijk gezegd volstrekt niet toe uit.
Tja..zolang ze geen vragen stellen zal het wel goed gaan, maar ik vind toch dat je een behoorlijk kort lontje hebt Faramir......zoals wel meer christenen die ik ken......ik geloof je dan ook niet op alle punten.... [-X
Lol, letterlijk laughing out loud.
Ik laat het hier maar bij voor wat betreft dit topic. En ja, het staat je geheel vrij dat te interpreteren zoals jijzelf dat wilt.
Dat is geweldig...dat ik daar de vrije keus in heb.
Reuze bedankt.... =D>

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 11 mar 2018 20:55

Faramir schreef:
11 mar 2018 11:12
PietV. schreef:
11 mar 2018 10:10
Paul Delfgauw besteedt aandacht aan een recent boek van Arne Jonges. Er zullen vast wel meer recensies verschijnen want het onderwerp is de kenmerkende rode lap voor christenen.
Zo op het eerste gezicht zie ik reeds uitgekauwde theorieën. Wellicht een poging tot het vragen van aandacht, maar of het effectief zal zijn betwijfel ik. Het brengt niets nieuws onder de zon.
Tegenstanders van de mythe theorie beweren heel vaak dat er geen ondersteuning voor is onder wetenschappers. Elke keer dat er dus een boek verschijnt van iemand die enig gezag heeft, wordt dit argument dus ondermijnt.
Op zich is de theorie al behoorlijk oud. Toch is de verspreiding tot nu toe erg beperkt gebleven. De laatste tijd zien we echter meer steun. Ook dat is een interessant gegeven.

En het is opvallend dat er een reactie is zoals de jouwe. Niet de inhoud van de theorie wordt aangevallen, maar de motieven van de schrijver. En dat is een drogredenatie en daar zijn we gevoelig voor op freethinker. En niemand verwacht de inquisitie.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 mar 2018 05:53

Faramir schreef:
Grappig wel, die inquisitie op een vrijdenkers forum. Schijnbaar is het vrijdenken een richtpunt waar men naar toe onderweg is maar nog lang niet bereikt heeft. Wellicht is dat wel eens een topic waard.
Maak je geen zorgen Faramir. Niemand wordt hier gefolterd of levend verbrand. UIteraard is vrijdenken - net als alle denken - slechts een weg die men wil afleggen. Niet een punt dat men wil bereiken.
Ik wens u alle goeds

Dolce Vita
Geregelde verschijning

Bericht door Dolce Vita » 12 mar 2018 11:42

Faramir schreef:
11 mar 2018 18:13
Rereformed schreef:
11 mar 2018 18:11
Faramir schreef:
11 mar 2018 18:07
Maar ik ben een katholiek christen, geen bijbelist. Mijn geloof is niet gebaseerd op de bijbel, de bijbel (het NT) is gebaseerd op mijn geloof.
Da's een interessante uitspraak.
Een heel groot verschil met protestants christelijk geloof.
Wie weet kenschets je het katholieke geloof hier heel goed. Het heeft veel meer affiniteit met de diepste wortel van religie: het magisch denken waar een mens zich zo gemakkelijk aan kan overgeven.
Magisch heeft een beetje een negatieve context, zeker in christelijke kringen. :lol:
Ik zou het eerder mystiek willen noemen.
Het is tot nu toe in elk geval Godzijgedankt voor de seculiere mensen en de seculiere staat, noch het katholicististisch kerkisme noch het protestants biblicisme gelukt om het aangeboren talent van het kind, het magisch denken, volledig te vernietigen, en daarmee het enige grootste Wonder dat zich in het menselijk hart en van daaruit in de menselijke geest voltrekt, te voorkomen.

Nou zijn er zeker ook "wonderen" waar ik zelf dan weer niet in geloof. En dat is bijvoorbeeld het wonder dat men in de katholieke kerk toedicht aan het ritueel van de hostie, waarvan zij beweert dat het het fysieke lichaam van Jezus zou zijn, dat door haar priesters in die hostie zou zijn aangebracht doordat zij het gewijd zou hebben, en dat dus alleen de katholieke kerk wel even aan de mensen zou geven en dat de mensen van haar afhankelijk zouden zijn als ze Christus willen ontvangen.

Ook de vermeende bewijzen van "eucharistische wonderen" geloof ik persoonlijk niet. (http://gebeden-site.jouwweb.nl/andere-g ... t-wonderen )

Ze komen een kerkinstituut dat op macht belust is en waarvan het verleden heeft uitgewezen hoe ver ze daarin kan gaan, mij te goed uit. Bovendien zal geen enkel waarachtig liefdevol mens het vlezen hart van Jezus willen opeten. Dat doet eerder denken aan de Babylonische drekgoden die mensenoffers eisten. Persoonlijk geloof ik dat die vlezen harten bedrog zijn en als het geen bedrog is, dan komt het van de tegenstander.

Afbeelding

https://cruxavespesunica.org/2017/07/26 ... nsen-niet/

Hoezeer ik persoonlijk de kern van het katholiek geloof ook liefheb en mij in sommige opzichten door bijzondere ervaring aan haar verwant weet; een aantal mensen in die kerk en met name haar houding jegens het kerkendom acht ik persoonlijk zorgwekkend.
Only fools take life so seriously that they are constantly hurt.
-Paramahansa Yogananda-

outremer
Forum fan

Bericht door outremer » 12 mar 2018 15:19

Rustig aan mannen.
Vanwaar die agressieve houding naar Faramir toe ?
Ik vind dat er nogal stevig tegenaan gebeukt wordt .
Als je echt een discussie wil aangaan, gaat het op die manier zeker niet lukken.

PS : Ik ben het inhoudelijk ook helemaal niet eens met Faramir maar op deze manier gaan we niet veel gelovigen op de forum overhouden hoor.

Plaats reactie