Jezus is bovenal een mythe - Angst voor de mythe -Arne Jonges

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

PietV.
Moderator

Jezus is bovenal een mythe - Angst voor de mythe -Arne Jonges

Bericht door PietV. » 11 mar 2018 10:10

Paul Delfgauw besteedt aandacht aan een recent boek van Arne Jonges. Er zullen vast wel meer recensies verschijnen want het onderwerp is de kenmerkende rode lap voor christenen.
https://godenenmensen.wordpress.com/201 ... een-mythe/

Angst voorde mythe | dr. Arne Jonges | ISBN: 9789492421463 | 80 blz. | maart 2018 | paperback / gebrocheerd | € 12,95
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Faramir
Geregelde verschijning

Re: Jezus is bovenal een mythe - Angst voor de mythe -Arne Jonges

Bericht door Faramir » 11 mar 2018 11:12

PietV. schreef:
11 mar 2018 10:10
Paul Delfgauw besteedt aandacht aan een recent boek van Arne Jonges. Er zullen vast wel meer recensies verschijnen want het onderwerp is de kenmerkende rode lap voor christenen.
Zo op het eerste gezicht zie ik reeds uitgekauwde theorieën. Wellicht een poging tot het vragen van aandacht, maar of het effectief zal zijn betwijfel ik. Het brengt niets nieuws onder de zon.

malou
Forum fan

Bericht door malou » 11 mar 2018 11:57

Faramir schreef:
11 mar 2018 11:12
PietV. schreef:
Zo op het eerste gezicht zie ik reeds uitgekauwde theorieën. Wellicht een poging tot het vragen van aandacht, maar of het effectief zal zijn betwijfel ik. Het brengt niets nieuws onder de zon.
Ergens proef ik dat jij een christen bent..
Is het voor jou dan ook de kenmerkende rode lap?

Wat is jouw visie op Jezus?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 11 mar 2018 12:12

malou schreef:
11 mar 2018 11:57
Faramir schreef:
PietV. schreef:
Het lijkt me dat Faramir gelijk heeft. Of hij een christen is of niet is m.i. in deze irrelevant.

"Jonges stelt dat het niet zo’n zin heeft om op zoek te gaan naar de historische Jezus, daar ieder Jezusbeeld niet meer zal blijken te zijn dan een creatie van de onderzoeker", is exact wat Albert Schweizer in 1906 in zijn befaamde Zoektocht naar de historische Jezus concludeerde, en sindsdien door duizenden bevestigend herhaald.

Deze Arne Jonges steekt voor de zoveelste maal het uitgekouwde verhaal af dat bijbelverhalen mythen zijn, maar desondanks inspirerend blijven, met een boodschap voor vandaag en morgen.
Born OK the first time

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 11 mar 2018 12:15

malou schreef:
Faramir schreef:
PietV. schreef:

Ik ben idd christen. Ik lees zonder enige uitgesproken emotie andere visies. Dus rode lappen, na de meest uiteenlopende visies te hebben gelezen, ken ik niet echt. Mijn visie op Jezus is niet interessanter of minder interessant voor anderen dan elke willekeurige andere visie op Jezus.
Ik acht het enkel grappig dat men denkt dat men met reeds uitgekauwde zaken nog heftige reacties los zou maken. Het slachtofferschap opzoeken lijkt mij dat.

malou
Forum fan

Bericht door malou » 11 mar 2018 12:20

@Rereformed

Daar ben ik het helemaal mee eens----er is inderdaad al genoeg over geschreven--- maar ik krijg de indruk dat Faramir dat toch meer ziet als een fabel en een verzonnen visie en Jezus als historisch beschouwt.
Dus ben ik benieuwd naar zijn visie....
Maar ik kan er naast zitten... :)

malou
Forum fan

Bericht door malou » 11 mar 2018 12:22

Faramir schreef:
11 mar 2018 12:15
malou schreef:
Faramir schreef:

Ik ben idd christen. Ik lees zonder enige uitgesproken emotie andere visies. Dus rode lappen, na de meest uiteenlopende visies te hebben gelezen, ken ik niet echt. Mijn visie op Jezus is niet interessanter of minder interessant voor anderen dan elke willekeurige andere visie op Jezus.
Ik acht het enkel grappig dat men denkt dat men met reeds uitgekauwde zaken nog heftige reacties los zou maken. Het slachtofferschap opzoeken lijkt mij dat.
Dank
Waarom wil jij je visie op Jezus niet geven?
Lees jij zonder emoties andere visies? :roll: #-o

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 11 mar 2018 12:43

malou schreef:
11 mar 2018 12:22

Waarom vraag je naar de bekende weg? Een christen is iemand die Jezus als een historisch persoon beschouwt en de wonderen die rondom dat verhaal zitten accepteert als werkelijk gebeurde feiten.
Born OK the first time

malou
Forum fan

Bericht door malou » 11 mar 2018 12:45

Rereformed schreef:
11 mar 2018 12:43
malou schreef:

Waarom vraag je naar de bekende weg? Een christen is iemand die Jezus als een historisch persoon beschouwt en de wonderen die rondom dat verhaal zitten accepteert als werkelijk gebeurde feiten.
Je hebt helemaal gelijk =D> , maar dat Faramir dat ontwijkt stoort me.....en komt mij schijnheilig over....

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 11 mar 2018 12:49

Ik heb wat zitten nadenken over die titel van dat boek - Angst voor de mythe. Blijkbaar wil de schrijver er mee aangeven dat gelovigen in de regel angst hebben om toe te moeten geven dat het Jezusverhaal een mythe is. Ik denk echter niet dat dat het geval is. Wanneer ik in herinnering breng hoe het mij als gelovige verging. voor mij was het vanzelfsprekend dat de evangelieschrijvers waar gebeurde historie bedoelden weer te geven. Indien (op goede gronden) het Jezusverhaal een mythe blijkt te zijn, dan gaat het religieus geloof eenvoudig de deur uit in mijn leven. Christelijk geloof is enkel relevant indien het geen mythe is.

Het lijkt me eerder dat een vrijzinnige gelovige met angst zit: ze moeten iedere week een preek houden om voor iedereen aannemelijk te maken dat een mythe toch zinnig kan zijn. Iets wat onzinnig is, want je hoeft helemaal niemand ervan te overtuigen dat er wijsheid zit in Griekse mythen, of in het boek The Lord of the Rings.
Born OK the first time

malou
Forum fan

Bericht door malou » 11 mar 2018 13:02

Rereformed schreef:
11 mar 2018 12:49
Ik heb wat zitten nadenken over die titel van dat boek - Angst voor de mythe. Blijkbaar wil de schrijver er mee aangeven dat gelovigen in de regel angst hebben om toe te moeten geven dat het Jezusverhaal een mythe is. Ik denk echter niet dat dat het geval is. Wanneer ik in herinnering breng hoe het mij als gelovige verging. Voor mij was het vanzelfsprekend dat de evangelieschrijvers waar gebeurde historie bedoelden weer te geven. Indien (op goede gronden) het Jezusverhaal een mythe blijkt te zijn, dan gaat het religieus geloof eenvoudig de deur uit in mijn leven. Christelijk geloof is enkel relevant indien het geen mythe is.
Toch denken de meeste christenen er zo over.....als het een mythe is..dus niet echt gebeurd--dan is Jezus ook niet echt gekruisigd en heeft hij zelfs niet eens echt bestaan; laat staan dat hij God zou zijn....een hele ontnuchtering....
Het lijkt me eerder dat een vrijzinnige gelovige met angst zit: ze moeten iedere week een preek houden om voor zichzelf maar steeds te bewijzen dat een mythe toch zinnig kan zijn. Iets wat onzinnig is, want je hoeft helemaal niemand ervan te overtuigen dat er wijsheid zit in Griekse mythen, of in het boek The Lord of the Rings.
Ook dat klopt...maar valt het dan nog onder het christelijk geloof?
En snappen orthodoxen dat dan ook?
Het christelijk geloof is voor hun toch uniek en de Ultieme Waarheid?

Bovendien lijkt het mij ook zo dat sommigen het christelijk geloof hoe dan ook in stand willen houden en er geen afstand van willen of kunnen nemen.
Ik ben jarenlang christen geweest en heb de visie van en historische Jezus [zoals beschreven in het NT] en nog meer zg. historische gebeurtenissen totaal achter mij kunnen laten.....gelukkig wel...

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 11 mar 2018 13:11

malou schreef:
11 mar 2018 13:02
Rereformed schreef:
11 mar 2018 12:49
Christelijk geloof is enkel relevant indien het geen mythe is.
Toch denken de meeste christenen er zo over.....als het een mythe is..dus niet echt gebeurd--dan is Jezus ook niet echt gekruisigd en heeft hij zelfs niet eens echt bestaan; laat staan dat hij God zou zijn....een hele ontnuchtering....
Wanneer je een vroom gelovige bent geweest de grootste ontnuchtering in je leven, inderdaad.
malou" schreef:
Het lijkt me eerder dat een vrijzinnige gelovige met angst zit: ze moeten iedere week een preek houden om voor zichzelf maar steeds te bewijzen dat een mythe toch zinnig kan zijn. Iets wat onzinnig is, want je hoeft helemaal niemand ervan te overtuigen dat er wijsheid zit in Griekse mythen, of in het boek The Lord of the Rings.
Ook dat klopt...maar valt het dan nog onder het christelijk geloof?
En snappen orthodoxen dat dan ook?
Het christelijk geloof is voor hun toch uniek en de Ultieme Waarheid?
Precies, en daar zit juist het probleem voor de vrijzinnigen: je hebt het unieke weggehaald, maar blijf je christen noemen alsof het iets unieks is.
Als orthodoxen het niet snappen dan staan ze niet alleen. Voor mij atheïst is vrijzinnig christendom warhoofdig.
Bovendien lijkt het mij ook zo dat sommigen het christelijk geloof hoe dan ook in stand willen houden en er geen afstand van willen of kunnen nemen.
Exact, maar dit is niet alleen het probleem van orthodoxe christenen. Vrijzinnigheid komt bij uitstek zo op mij over. En het gekke is dan dat laatstgenoemden het in stand proberen te houden door het historische christendom steeds aan te vallen. En dan maar steeds hele verhalen moeten afsteken of boeken moeten schrijven om het relevant te maken.
Ik ben jarenlang christen geweest en heb de visie van en historische Jezus [zoals beschreven in het NT] en nog meer zg. historische gebeurtenissen totaal achter mij kunnen laten.....gelukkig wel...
Zo is het mij ook vergaan.
Born OK the first time

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 11 mar 2018 17:11

malou schreef:
11 mar 2018 12:45
Rereformed schreef:
malou schreef:

Je hebt helemaal gelijk =D> , maar dat Faramir dat ontwijkt stoort me.....en komt mij schijnheilig over....
Ik ontwijk niets. Wat wil je precies weten?
En ja, andere visies doet me compleet niets. Vrijheid blijheid en ik ben vrij content met de geloofsvrijheid die iedereen hier in Nederland heeft.

malou
Forum fan

Bericht door malou » 11 mar 2018 17:16

Faramir schreef:
11 mar 2018 17:11
malou schreef:
Rereformed schreef:

En ja, andere visies doet me compleet niets. Vrijheid blijheid en ik ben vrij content met de geloofsvrijheid die iedereen hier in Nederland heeft.
Wat ik wil weten vraag je?
Ik vroeg je hoe jij Jezus zag....Was dat niet duidelijk genoeg? :o

Faramir
Geregelde verschijning

Bericht door Faramir » 11 mar 2018 17:20

malou schreef:
11 mar 2018 17:16
Faramir schreef:
11 mar 2018 17:11
malou schreef:

Wat ik wil weten vraag je?
Ik vroeg je hoe jij Jezus zag....
Als God de Zoon, onderdeel van de heilige drie-eenheid, als geschiedkundig persoon, 100% God en 100% mens, als inspirator, als voorbeeld figuur enz enz. Kortom alle open deuren die een christen in kan trappen. Zoals Rereformed ook al aangeeft vraag je nogal naar de bekende weg, Dit had je neem ik aan ook wel zelf kunnen invullen.

Plaats reactie