De dingen hebben hun geheim - Arie van den Beukel

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ingenieus
Geregelde verschijning

De dingen hebben hun geheim - Arie van den Beukel

Bericht door ingenieus » 12 jun 2017 12:51

Een bekende die ik ken uit een kerkgenootschap raadde mij in een gesprek het boek van de Delftse professor Arie van den Beukel - de dingen hebben hun geheim aan. Het betreft een boek uit 1990 en is tweedehands voor een paar euro te verkrijgen. Ik heb het boek van prof. vd Beukel gelezen en naar aanleiding daarvan met mijn gesprekspartner mijn lezing van het boek gedeeld. Ter informatie deel ik hier een recensie.

Het boek de dingen hebben hun geheim is een leuk en gemakkelijk leesbaar boek. Mijn gesprekspartner schreef mij bij de aanbeveling van dit boek dat het in zijn ogen een nuchtere en betrouwbare benadering en argumentatie voor het bestaan van God, de waarheid van de Bijbel en de betekenis van de wetenschap behelst. Ik begrijp het standpunt maar deel dit slechts als het gaat om de betekenis van wetenschap. Mijn observaties:

De eerste paar hoofdstukken vind ik een goede uitleg van hoe natuurkundig wetenschappelijk onderzoek werkt, dat het een continue zoektocht is en dat theorieën die ooit voor waar aangenomen zijn, door nieuwe theorieën overruled worden. Prof vd Beukel beschrijft dat dit de onderzoeker pijn en moeite kost (p.51) die hij niet begrijpt maar die op mij volstrekt logisch overkomt vanwege de investering in tijd en moeite die is gedaan in het volgen van de eerdere theorie en die bij het ontdekken van een nieuwe theorie deels als verloren kan worden beschouwd.

De reacties van natuurkundigen op een totaal nieuwe visie die vanuit hun wetenschap onontkoombaar aan hen wordt opgedrongen vergelijkt prof. vd Beukel met de gebeurtenissen op de eerste Paasmorgen (p.49) toen de volgelingen van Jezus de verhalen aanhoorde van het lege graf en de opstanding. Wat een vreemde vergelijking denk ik dan. Immers waren die gebeurtenissen op de paasmorgen juist helemaal niet onontkoombaar. Er waren toen en zijn nu nog steeds enorm veel mensen die de gebeurtenissen zoals beschreven in de Bijbel niet geloven en ze kunnen dat blijven volhouden, omdat ze niet onontkoombaar zijn. Een heel duidelijk verschil met wetenschap en een rare vergelijking die een professor hier maakt.

Prof. vd Beukel komt op mij over als een denker in samenzweringen. Zo beweert hij dat materialisten haat hebben tegen het christendom (p.36) en dat de mens en God zorgvuldig en doelbewust buiten de deur van wetenschappelijk onderzoek gehouden worden (p.14). Komt op mij over als een bizarre complottheorie. Waar deze op gebaseerd is, wordt mij niet duidelijk. De predestinatieleer van Calvijn, die stelt dat God voor de grondlegging der wereld de zijnen heeft uitverkoren en veilig gesteld, de basis van de gereformeerde leer, leidt volgens prof. vd Beukel tot een fatalistische levenshouding die je volgens hem niet hoeft te geloven (p.51).

Ik constateer dat prof. vd Beukel een selectieve verhouding met het christelijke geloof heeft waarbij hij datgene dat hem welgevallig is, voor zich laat spreken en de rest negeert. De predestinatieleer bevalt hem niet, streep die maar weg. Het idee dat Jezus voor zijn zonden betaald zou hebben, krijgt voor hem geen inhoud (zie ND artikel). De moord en doodslag die door God zelf in de Bijbel wordt gepleegd (bijvoorbeeld in 2 samuel 24 dood God 70.000 mensen door de pest) negeert hij en beschrijft de zichtbare tekenen van Gods aanwezigheid als vrede, gerechtigheid, liefde en trouw. Wat een selectiviteit in lezen en uitleggen.

Dezelfde selectiviteit constateer ik in zijn ophemeling van de Psalmen (p.165) waarin hij emoties op een diep niveau leest. Diep niveau? Als er iets strijdlustig en banaal is, is het wel de Psalmen. Kent prof. vd Beukel psalm 137 vers 9 niet: “Gelukkig hij die Babels kinderen grijpt en op de rotsen verplettert.” Het begint al bij psalm 1: wettelozen zijn als kaf en hun weg loopt dood. Psalm 2: “ik geef je de volken in bezit, jij kunt ze stukslaan als een aarden pot”. Psalm 3: “sla mijn vijanden in het gezicht, breek de tanden der wettelozen”. Je kunt het hele psalmboek door deze oorlogstaal vinden. Als dat de diepe emoties zijn waar prof. vd Beukel warm van wordt, vind ik hem een enge man en begrijp ik hem niet.

Ook in de door hem genoemde getuigenverklaringen is prof. vd Beukel zeer selectief (p.128). De apostel Johannes wordt opgevoerd, die zou iets gehoord en gezien hebben en Petrus beweert ooggetuige te zijn geweest van een majesteit. Petrus? De man die volgens de bijbel tot 3 keer toe loog over zijn relatie met Jezus? En die moeten we nu als betrouwbare getuige zien? Hoe zouden we in een rechtszaak omgaan met een getuige waarvan bekend is dat hij in een andere situatie waar hij bevraagd werd gelogen heeft? Zou jij waarde hechten aan het getuigenis van iemand waarvan volstrekt duidelijk is dat deze eerder gelogen heeft?

Hoe zit het eigenlijk met de getuigen van Allah, van Krishna, van de 11 getuigen die Joseph Smith de gouden platen van Mormon heeft laten zien? En wat doet prof. vd Beukel met de duizenden mensen die beweren door buitenaardsen wezens ontvoerd te zijn naar verre planeten en daar te zijn onderworpen aan medische en seksuele experimenten? Deze evidence heeft volgens prof. vd Beukel niet veel te betekenen (p.134). Meer dan duizend! getuigen hebben niet veel te beteken! Wat een oneerlijke houding voor iemand met zo’n prachtig wetenschappelijk blazoen!

Ik vond het een leuk boek om te lezen maar erg serieus nemen kan ik dit boek niet. Er zit zo’n enorme kleur op waarbij getuigen die pleiten voor het christendom heel serieus genomen worden maar andere evidence volgens prof. vd Beukel niet veel te betekenen heeft. Selectief worden leerstukken en bijbeldelen aangehaald die passen in het betoog, dat wat niet past zorgvuldig ontweken. En komt er dan eens een intelligente vraag van Stephen Hawking naar voren (p.39): “En wie schiep de schepper?” dan wordt deze totaal genegeerd.

Wat er in Delft op natuurkundig vlak gepresteerd wordt en waar de wetenschap de mensheid al heeft gebracht door deze kennis is iets om bijzonder trots op te zijn. Tegelijkertijd vraag ik me af hoe het kan dat iemand zoals prof. vd Beukel met zoveel intellect en wetenschappelijke prestige, zo’n subjectief en gekleurd complot-theoretisch boek kan schrijven. Die dingen in zijn hoofd die dat mogelijk maken hebben inderdaad hun geheim.

Waarom?
Diehard

Re: De dingen hebben hun geheim - Arie van den Beukel

Bericht door Waarom? » 12 jun 2017 13:40

ingenieus schreef:Een bekende die ik ken uit een kerkgenootschap raadde mij in een gesprek het boek van de Delftse professor Arie van den Beukel - de dingen hebben hun geheim aan. Het betreft een boek uit 1990 en is tweedehands voor een paar euro te verkrijgen. Ik heb het boek van prof. vd Beukel gelezen en naar aanleiding daarvan met mijn gesprekspartner mijn lezing van het boek gedeeld. Ter informatie deel ik hier een recensie.

Het boek de dingen hebben hun geheim is een leuk en gemakkelijk leesbaar boek. Mijn gesprekspartner schreef mij bij de aanbeveling van dit boek dat het in zijn ogen een nuchtere en betrouwbare benadering en argumentatie voor het bestaan van God, de waarheid van de Bijbel en de betekenis van de wetenschap behelst. Ik begrijp het standpunt maar deel dit slechts als het gaat om de betekenis van wetenschap.
Dag ingenieus,

Prof A. van den Beukel was er vroeg bij: vroege adapt van ID,....speelde tot ergens 2005 ...daarna ging het als een nachtkaars uit. Allemaal ontmaskerd als verkapt creationisme......kansloos.
Dat de boeken van hem zo populair waren (en zijn??) onder christenen zou al een teken aan de wand moeten zijn...zelfs ook ooit eens gelezen toe het net uit was..Zolang je niets of bijna niets buiten je eigen "kring" hebt gelezen kan het overtuigend zijn....
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)

Plaats reactie