Judas door Astrid Holleeder

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gershom
Diehard

Judas door Astrid Holleeder

Bericht door Gershom » 07 nov 2016 07:01

Zaterdag is het boek uitgebracht en alle 80.000 exemplaren zijn diezelfde dag uitverkocht.
Alleen als je echt niet kunt wachten; het is nog wel als E-boek te koop.

Blijkbaar is iedereen nieuwsgierig. Ik kan mij niet herinneren dat een boek met een zo grote oplage, binnen 24 uit de schappen verdwenen is. Het boek van Pim Fortuyn ging destijds ook wel hard, maar dit is echt een record
geloof ik.

Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Judas door Astrid Holleeder

Bericht door Dat beloof ik » 07 nov 2016 07:10

ja, marketing-technisch gezien een goede zet om dat boek nu net dit weekend uit te brengen. volgende week een tweede druk, kassa.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 08 nov 2016 17:05

Voer voor psychologen; waarom zijn we zo nieuwsgierig naar het leven van moordenaars, psychopaten . Dutroux, Ted Bundy, ik herken het van mijzelf dat ik het weten wil hoe ze tot zo iets komen. Nu het boek over Holleeder, wat als zoete broodjes over de toonbank gaat. Is het nieuwsgierigheid en tegelijkertijd het erg vinden zoals ramptoerisme??
Over het boek Judas nog doorgepraat bij Pauw. http://pauw.vara.nl/media/366502" onclick="window.open(this.href);return false;
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 08 nov 2016 18:54

Recensenten plaatsen kanttekening bij succesvol debuut
6 november 2016 door Rudolf Julius
De debuutroman van schrijfster Astrid Holleeder is een doorslaand succes. Binnen een uur was de eerste druk van ‘Judas’ vrijwel helemaal uitverkocht. Recensenten plaatsen daar echter een kanttekening bij: Holleeder zou wel erg nadrukkelijk teren op het succes van haar broer Willem.“Als Willem niet zo bekend was, zou dit boek nooit zo populair zijn geworden, dat durf ik wel te beweren”, zegt Arjan Peters van de Volkskrant. “Astrid mag haar broer wel dankbaar zijn.”

bron de Speld voor betrouwbaar nieuws :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

tomas torquemada
Geregelde verschijning

Bericht door tomas torquemada » 23 jun 2017 12:16

Zou Astrid zonder de uitgave en inkomsten van haar succesnummer dankzij de bekendheid van haar broer armlastig zijn? Ik weet wel zeker van niet. Dat zij dat boek schreef heeft als motief niets te maken met of het een bestseller zal worden. Zij moest voor haar overbelaste gevoel alles eens heel systeemmatig van zich afschrijven en wilde daar de Willem fans eens duidelijk mee confronteren.
Arjan Peters een beetje jaloers?
Ik gun haar dat succes na alles wat zij met haar broer heeft meegemaakt van harte!

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 jun 2017 12:52

Ik denk dat ik me bij die laatste reactie wel kan aansluiten. Hoe manipulatief was onze knuffel-crimineel? Verdient hij die titel wel? Ik denk het niet.
Misschien werpt het boek wel wat licht op opvoeding in combinatie met (criminele) genen? Dat Willem genetisch bevoorrecht was, moge duidelijk zijn.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 jun 2017 13:59

Weinig nieuws onder de zon. Waarschijnlijk genetisch gezien een potentiële psychopaat plus een vader met losse handjes. Alle eigenschappen die zij haar broer toedicht (in de hoofdstukken die ik tot nu toe gelezen heb) komen overeen met wat men tot nu toe over die groep mensen weet. Ik weet niet of Willem's hersenen ook onderzocht zijn, dus of het allemaal waar is. is een andere vraag, maar een nieuw licht? Niet echt.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 jun 2017 15:09

Peter van Velzen schreef:Weinig nieuws onder de zon. Waarschijnlijk genetisch gezien een potentiële psychopaat plus een vader met losse handjes. Alle eigenschappen die zij haar broer toedicht (in de hoofdstukken die ik tot nu toe gelezen heb) komen overeen met wat men tot nu toe over die groep mensen weet. Ik weet niet of Willem's hersenen ook onderzocht zijn, dus of het allemaal waar is. is een andere vraag, maar een nieuw licht? Niet echt.
Ik zou dit wel willen weten (in kader van strafrecht e.d.) en ik zou vinden dat dit soort criminelen verplicht genetisch onderzocht zouden worden. Dan is de volgende vraag: Hoe gaan we om met straffen als blijkt dat hij er eigenlijk zelf weinig aan kon doen? Nu krijgen we dus een kijkje in zijn directe sociale omgeving.
Philip K. Dick

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 jun 2017 15:30

dikkemick schreef:
Peter van Velzen schreef:Weinig nieuws onder de zon. Waarschijnlijk genetisch gezien een potentiële psychopaat plus een vader met losse handjes. Alle eigenschappen die zij haar broer toedicht (in de hoofdstukken die ik tot nu toe gelezen heb) komen overeen met wat men tot nu toe over die groep mensen weet. Ik weet niet of Willem's hersenen ook onderzocht zijn, dus of het allemaal waar is. is een andere vraag, maar een nieuw licht? Niet echt.
Ik zou dit wel willen weten (in kader van strafrecht e.d.) en ik zou vinden dat dit soort criminelen verplicht genetisch onderzocht zouden worden. Dan is de volgende vraag: Hoe gaan we om met straffen als blijkt dat hij er eigenlijk zelf weinig aan kon doen? Nu krijgen we dus een kijkje in zijn directe sociale omgeving.
Wie is hij anders dan het product van genen en omgeving? Het is dat product van geen en omgeving dat een mens vormt. Als je dat product geen verantwoordelijkheid toekent, dan zijn we dus geen van alle ook maar ergens verantwoordelijk voor. Daar schieten we niets mee op. We moeten aannemen dat een mens de regels die in een maatschappij gelden na kan leven, en daar enige verantwoordelijkheid voor draagt. Zo niet, dan kunnen we die regels net zo goed afschaffen. Dat lijkt me niet altijd een goed plan. Uiteraard zijn er mensen die niet met verantwoordelijkheid om kunnen gaan. Die moeten we die verantwoordelijkheid ook niet geven. Maar dan ook niet de vrijheid om zich onverantwoordelijk te gedragen. Je geeft dan evengoed levenslang alleen het heet dan geen straf, maar psychiatrische behandeling. Schiet niet echt op.
Ik wens u alle goeds

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 23 jun 2017 16:27

Peter van Velzen schreef:[
Wie is hij anders dan het product van genen en omgeving? Het is dat product van geen en omgeving dat een mens vormt. Als je dat product geen verantwoordelijkheid toekent, dan zijn we dus geen van alle ook maar ergens verantwoordelijk voor. Daar schieten we niets mee op. We moeten aannemen dat een mens de regels die in een maatschappij gelden na kan leven, en daar enige verantwoordelijkheid voor draagt. Zo niet, dan kunnen we die regels net zo goed afschaffen. Dat lijkt me niet altijd een goed plan. Uiteraard zijn er mensen die niet met verantwoordelijkheid om kunnen gaan. Die moeten we die verantwoordelijkheid ook niet geven. Maar dan ook niet de vrijheid om zich onverantwoordelijk te gedragen. Je geeft dan evengoed levenslang alleen het heet dan geen straf, maar psychiatrische behandeling. Schiet niet echt op.
Ik vrees dat dit van het topic afraakt, maar ik ben met je eens dat een mens regels in een maatschappij zou moeten kunnen naleven en dat er verantwoordelijkheid gedragen moet worden.
Maar wij accepteren beiden dat iemand die met een tumor in zijn hoofd deze maatschappij teleurstelt niet opgesloten dient te worden, maar geopereerd.
Ik maak een stap van tumor naar genen (in combinatie dus met omgeving-cultuur). Hoe verantwoordelijk is de neus werkelijk voor zijn daden? En geloof me, ik zie hem liever ook niet terugkeren in de maatschappij (hoewel zijn gezondheid het erg lijkt af te weten) maar welke straf is redelijk als blijkt dat iemand geleefd wordt door zijn genen/omgeving?
Misschien (maar dit gaat heel erg van het topic vandaan en is puur speculatief) wordt in de toekomst wel een genenpaspoort in kaart gebracht van pasgeborenen zodat de maatschappij ze tijdig kan ondersteunen/helpen (genezen?)
Philip K. Dick

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 23 jun 2017 16:38

dikkemick schreef:Misschien (maar dit gaat heel erg van het topic vandaan en is puur speculatief) wordt in de toekomst wel een genenpaspoort in kaart gebracht van pasgeborenen zodat de maatschappij ze tijdig kan ondersteunen/helpen (genezen?)
Ik vrees dat als we aan zijn genen zouden kunnen zien dat een ongeborene crimineel zou worden -of daartoe een grote kans heeft- het op abortus uit zal draaien, zoals we nu al doen met andere prenataal op te sporen gebreken. Zolang dat met vrijwillige medewerking van de ouders gebeurt zie ik daar geen bezwaar tegen, maar wat nou als die niet meewerken?
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 23 jun 2017 16:44

Ook opereren hoefde in dit geval niet, alleen een gelukkige jeugd kan genoeg zijn, maar ik las dat pa Holleeder daar niet aan wilde meewerken. Hij sloeg. Astrid noemt het haast terloops, maar het kan net de druppel zijn geweest die Wimpies emmer deed overlopen.
Ik wens u alle goeds

tomas torquemada
Geregelde verschijning

Bericht door tomas torquemada » 23 jun 2017 17:19

dikkemick schreef:Ik denk dat ik me bij die laatste reactie wel kan aansluiten. Hoe manipulatief was onze knuffel-crimineel? Verdient hij die titel wel? Ik denk het niet.
Misschien werpt het boek wel wat licht op opvoeding in combinatie met (criminele) genen? Dat Willem genetisch bevoorrecht was, moge duidelijk zijn.
Dat boek zegt alles over hun opvoeding maar weinig over zijn genen. Die blijken wel uit zijn daden.
Zie hier maar weer eens hoe makkelijk hij zelfs de media op het verkeerde been kon zetten. Hoe kan of wil je na zo'n boek nog op waarde schatten wanneer hij zijn cocktailsmoel opzet en even in die rol blijft. En nu de rechtbank maar proberen hem te "plaatsen".

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 24 jun 2017 02:10

De Encyclopedist schreef:
dikkemick schreef:Misschien (maar dit gaat heel erg van het topic vandaan en is puur speculatief) wordt in de toekomst wel een genenpaspoort in kaart gebracht van pasgeborenen zodat de maatschappij ze tijdig kan ondersteunen/helpen (genezen?)
Ik vrees dat als we aan zijn genen zouden kunnen zien dat een ongeborene crimineel zou worden -of daartoe een grote kans heeft- het op abortus uit zal draaien, zoals we nu al doen met andere prenataal op te sporen gebreken. Zolang dat met vrijwillige medewerking van de ouders gebeurt zie ik daar geen bezwaar tegen, maar wat nou als die niet meewerken?
Rehabilitatie werkt. Hulp op jonge leeftijd dus ook. De hersenen zijn 'kneedbaar', zeker in de vroege jeugd! Misschien hebben we over 50 jaar wel (verplichte) opvoedprogramma's aan de hand van het DNA-profiel. Ik speculeer maar wat, mocht dat nog niet duidelijk zijn.

@tomas torquemada:
Zie https://www.freethinker.nl/forum/viewto ... 60#p528664
Philip K. Dick

Plaats reactie