De schoonheid en de troost van een wereldbeeld zonder God

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

De schoonheid en de troost van een wereldbeeld zonder God

Bericht door The Prophet » 30 apr 2015 11:30

De schoonheid en de troost van een wereldbeeld zonder God - Waldo Swijnenburg
Wereldwijd zijn atheïsten veruit in de minderheid. Zelfs in het nuchtere Nederland gelooft een ruime meerderheid van de mensen nog dat er meer is tussen hemel en aarde. Waarom is atheïsme zo weinig populair? Een van de redenen is dat toonaangevende atheïsten vaak een negatief mens- en wereldbeeld verkondigen. Zo vervangen zij een zinvol leven door een doelloos bestaan en zetten de mens neer als een ‘omhooggevallen aap’ in plaats van een ‘gevallen engel’. Daarbovenop kan de gemiddelde ongelovige zijn overtuiging vaak niet of nauwelijks verdedigen. Atheïsten maken zich schuldig aan wat ze theïsten dikwijls verwijten: ze trekken vergaande conclusies zonder goede onderbouwing.

‘De schoonheid en de troost van een wereldbeeld zonder God’ bevat een krachtige, rationele en emotionele, verdediging van het atheïsme Na een kritische bespreking van de klassieke en meest recente godsbewijzen komen vragen aan de orde die de meeste godontkenners laten liggen. Als Hij niet bestaat, hoe ziet de werkelijkheid er dan uit zonder Hem? Kun je in een goddeloze werkelijkheid menselijke ambities behouden, zoals een leven na de dood en een gefundeerde moraliteit? Het antwoord is verrassend genoeg ja. Een werkelijkheid zonder God kan wel degelijk mooi, menselijk en zelfs magisch zijn.

Waldo Swijnenburg studeerde sociologie, psychologie en filosofie. Eerder publiceerde hij het boek De (on)zin van het (on)bewuste. Hij is managing partner bij een gerenommeerd onderzoeksbureau.

‘Glashelder, overtuigend, toegankelijk en een genot om te lezen. Ik kan het boek van Waldo Swijnenburg van harte aanbevelen, vooral aan de (nog) in God gelovende landgenoten. Deze zullen na lezing het geloof met groot genoegen achter zich laten.’ – Herman Philipse
Kent iemand dit boek? Het is van maart 2015.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

dikkemick
Ontoombaar

Re: De schoonheid en de troost van een wereldbeeld zonder Go

Bericht door dikkemick » 30 apr 2015 13:02

Maart 2015. Nog wel heel erg recent om gelezen te hebben.
Echter, ik zou het graag lezen.

Ik neem overigens aan dat je eerste alinea een vooroordeel is. Dat beschrijft nl. absoluut niet mijn visie op atheïsme of hoe ik als atheïst in het leven sta.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 30 apr 2015 13:15

dikkemick schreef:Maart 2015. Nog wel heel erg recent om gelezen te hebben.
Echter, ik zou het graag lezen.

Ik neem overigens aan dat je eerste alinea een vooroordeel is. Dat beschrijft nl. absoluut niet mijn visie op atheïsme of hoe ik als atheïst in het leven sta.
Het is een quote, dus niet van mijzelf. Ik denk dat de uitgever die bedacht heeft, want ik kom hem overal tegen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 30 apr 2015 16:32

Het lijkt mij een leuk boek, heb het net besteld.
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 30 apr 2015 16:55

Ik ben het in diverse recensies tegen gekomen maar heb het nog niet aangeschaft.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 30 apr 2015 18:49

Ik heb er ook wel eens over gedacht om mijn wereldbeeld vanuit een positieve beschouwing te etaleren, Misschien doe ik dat nog eens.
Ik wens u alle goeds

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 30 apr 2015 20:30

"Deze zullen na lezing het geloof met groot genoegen achter zich laten." – Herman Philipse.

Is dat ironisch bedoeld of gewoon naïviteit?
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 apr 2015 21:23

Rereformed schreef:"Deze zullen na lezing het geloof met groot genoegen achter zich laten." – Herman Philipse.

Is dat ironisch bedoeld of gewoon naïviteit?
Wensdenken?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 30 apr 2015 21:26

Ik denk het laatste. Na het atheïstisch manifest werd er ook geroepen dat dit de genadeklap zou zijn. Swimburne werd ontzettend afgedroogd in God in the Age of Science maar de man lijkt het niet te deren en gaat rustig verder met ouwehoeren. Het is een structureel probleem waarbij argumentatie maar deels opgaat.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 30 apr 2015 23:03

Ik haal het boek morgen op en zal jullie op de hoogte houden!
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 01 mei 2015 07:51

lost and not found yet! schreef:Ik haal het boek morgen op en zal jullie op de hoogte houden!
Ik ben benieuwd wat je er van vindt. Een boek met een titel als deze kom je niet vaak tegen.
Born OK the first time

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 01 mei 2015 07:55

Peter van Velzen schreef:Ik heb er ook wel eens over gedacht om mijn wereldbeeld vanuit een positieve beschouwing te etaleren, Misschien doe ik dat nog eens.
gedaan
Ik wens u alle goeds

PietV.
Moderator

Waldo Swijnenburg - De schoonheid en de troost ---

Bericht door PietV. » 04 mei 2015 19:26

De schoonheid en de troost van een wereldbeeld zonder god

Net ontvangen en geen tijd voor een echte recensie. Echter laat ik mijzelf verleiden tot een eerste indruk. Zeer uitgebalanceerd geschreven waarbij de schrijver het standpunt van de theïst secuur uiteenzet. In beginsel word je met regelmaat op het verkeerde been gezet. Misschien herkennen we hier de psycholoog want de schrijver is een multi-talent, hij is tevens filosoof en socioloog. Hij neemt dus de positie van de theïst in en neemt uitvoerig de tijd om deze kant te onderbouwen. Zo sterk dat je het gevoel krijgt dat het een pleidooi is voor de positie van de gelovige. Respectvol zet hij zaken uiteen en loopt niet met een boog om de intellectuele hoogstandjes van de tegenstander heen. Maar steekt van tijd tot tijd zijn bewondering niet onder stoelen of banken. Een schril contrast met bijvoorbeeld “God bewijzen” waar de betogen doordrenkt waren met simplistische kretologie die demagogisch van aard is. De atheïstische borreltafel als metafoor waarna men de argumenten van de tegenstander er even snel bij pakt. Bij Waldo Swijnenburg merk je hier niets van dus de tegenstander kan zijn ad hominems thuislaten. Het venijn zit hem in deel 2 van het rollenspel, op het moment dat de positie van de atheïst in beeld wordt gebracht, ontmantelt Waldo Swijnenburg minutieus het voorgaande en aan het eind van het verhaal staat de theïst weer met lege handen. Ik vermoed dat dit boek nog veel discussies gaat opleveren en veel theïsten ongeduldig op hun stoelen laat bewegen. Want het oogt op bepaalde plaatsen ongrijpbaar en als een atheïst “de menselijke maat” voltooit met amen, dan klinkt dit woord als een doekje voor het bloeden.

lost and not found yet!
Bevlogen

Re: Waldo Swijnenburg - De schoonheid en de troost ---

Bericht door lost and not found yet! » 04 mei 2015 19:35

Is al een topic over Piet.

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 33&t=14867" onclick="window.open(this.href);return false;

PietV.
Moderator

Re: Waldo Swijnenburg - De schoonheid en de troost ---

Bericht door PietV. » 04 mei 2015 19:38

lost and not found yet! schreef:Is al een topic over Piet.
De boel is samengevoegd. Thks.

Plaats reactie