Religion Explained door Pascal Boyer

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HankS
Diehard

Religion Explained door Pascal Boyer

Bericht door HankS »

Voor iedereen die het boek niet meer in de ramsj kan vinden in het Nederlands, ik vond dit in het Engels http://www.slideshare.net/mobile/dancas ... ascalboyer" onclick="window.open(this.href);return false; is vind ik een van de meest belanghebbende boeken ten aanzien van religie en religieus/ gelovig denken en het verklaart gelijk ook waarom mensen naast goden ook in allerhande andere zaken geloven. Het is de basis voor hoe geloof in zijn algemeenheid werkt en het haalt het idee dat geloof iets bijzonders zou zijn onderuit en met dat laatste bedoel ik het irrationele idee van gelovigen dat ze een ervaring hebben met het geloof in hun god of goden die heel erg speciaal zou zijn
Het boek stelt ook dat er niet één reden aan te wijzen is als verklaring, maar dat er een hele reeks van elkaar versterkende samenwerkende processen in ons mentale systeem zijn die voor geloof zorgen. Vandaar dus ook dat het ook rationeel kan lijken om te geloven omdat de argumenten er voor gerationaliseerd kunnen worden.

En voor wie nog verder geïnteresseerd is dit was nog voordat het boek uitkwam gepubliceerd waarin een voorzet gegeven werd dat uiteindelijk denk ik geleid heeft tot het schrijven van Religion Explained http://www.cog.jhu.edu/courses/112/readings/boyer.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; . Ik vond zelf table 1 een eye opener .
Religieus denken is, zoals nu bekend is een bijproduct van de functie van ons brein, net zo eigenlijk als het maken van muziek en kunst in het algemeen. Voor het overleven als soort lijkt het nu essentieel maar we zouden ook heel goed zonder kunnen.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
PietV.
Erelid

Re: Religion Explained door Pascal Boyer

Bericht door PietV. »

HankS schreef:
En voor wie nog verder geïnteresseerd is dit was nog voordat het boek uitkwam gepubliceerd waarin een voorzet gegeven werd dat uiteindelijk denk ik geleid heeft tot het schrijven van Religion Explained http://www.cog.jhu.edu/courses/112/readings/boyer.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; . Ik vond zelf table 1 een eye opener .
Religieus denken is, zoals nu bekend is een bijproduct van de functie van ons brein, net zo eigenlijk als het maken van muziek en kunst in het algemeen. Voor het overleven als soort lijkt het nu essentieel maar we zouden ook heel goed zonder kunnen.
Het boek behoort inderdaad tot de basis van iedereen die godsdienst bestudeert. Vooral de samenwerking met de psycholoog Justin Barett is vruchtbaar geweest. De combinatie antropologie en psychologie hebben ze op een hoger niveau gebracht. De term "theologisch correct" is een uitdrukking die je na het lezen van hun boek niet snel zal vergeten.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Er is net een topic geopend over Plantinga waarbij je dit boek en de pdf die ik er bij gedaan neb eigenlijk bij de hand zou moeten houden.

Het is niet alleen van belang voor wie interesse heeft in godsdienst of het echt bestudeert, maar het verklaart ook waarom mensen geloof hechten aan zaken die heel ver verwijdert staan van de empirie van alledag, geloof in homeopathie, handoplegging, astrologie en allerhande andere op magisch denken gebaseerd denken .
Het is ook een benadering die verre van kort door de bocht is en het ontneemt ook de mogelijkheid in discussies om geloof dom te noemen, want wij mensen ontkomen niet aan dit soort denken als je er niet doorlopend alert op bent.
Er wordt ook in dat boek gesteld dat dat laatste misschien wel de reden is waarom vooral sceptici werkelijk geïnteresseerd zijn in de achtergronden van religie zonder de apologetiek van gelovigen, maar ook van de vergelijkbare apologetiek( maar zo noem je het niet ) van niet- gelovigen waarom geloof zo erg is.
Er is niemand die zich aan geloof kan onttrekken, het is alleen jammer dat we er maar een woord voor hebben in het Nederlands, geloofssystemen liften mee met het mentale systeem waar we mee in de wereld op de wereld reageren, het is niet anders en als je dat besef hebt dan is er nog veel te ontdekken dat juist door religieus geloof afgedekt wordt. En eigenlijk is parasiteren een beter woord dan meeliften.

Ik hoop dat het nu gelezen gaat worden door al die mensen die zo tegen religie aanschoppen en zichzelf op een gegeven moment klem zetten omdat ze ook tegen zichzelf aan het schoppen en daar door gelovigen vaak op geattendeerd worden.
Doe er je voordeel mee, ik moest zelf een paar keer diep zuchten en slikken omdat ook ik als notoire niet - gelovige niet kan ontsnappen zonder me heel erg bewust te zijn van mijn geloof.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Hier de echte boekbespreking, alles wat er buiten valt is hier te vinden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Ik heb de vertaling zojuist besteld..
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Ik kom er net achter dat de link naar het boek niet meer werkt. En dus moet het boek gekocht worden als men het wil lezen.
Ik vind het nog steeds een heel inzichtelijk en goed geschreven boek, dat zeker niet te moeilijk is al moet je er zoals alle goede boeken even voor gaan zitten .
—Seth Lloyd

—Bertrand Russell
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Jagang schreef:Ik heb de vertaling zojuist besteld..
Ik sta op het punt dit boek te bestellen, lees liever een papieren boek dan van internet.

Is de vertaling plezierig om te lezen? Vaak zijn vertalingen slappe aftreksels van het engelse origineel, kun je/iemand hier iets over zeggen?

Alvast dank!
Laatst gewijzigd door MoreTime op 17 feb 2015 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

MoreTime schreef:
Ik sta op het punt dit boek te bestellen, lees lieveren een papieren boek dan van internet.

Is de vertaling plezierig om te lezen? Vaak zijn vertalingen slappe aftreksels van het engelse origineel, kun je/iemand hier iets over zeggen?

Alvast dank!
Ik vond het een heel erg goede vertaling en ik ben bijna autistisch wat dat betreft. Je merkt namelijk snel genoeg of iets goed geschreven is en vertaald .
Maar je zult het waarschijnlijk een paar keer moeten lezen want er is veel moeite gedaan om het zo eenduidig mogelijk neer te zetten .
—Seth Lloyd

—Bertrand Russell
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

HankS schreef:
MoreTime schreef:
Ik sta op het punt dit boek te bestellen, lees lieveren een papieren boek dan van internet.

Alvast dank!
Ik vond het een heel erg goede vertaling en ik ben bijna autistisch wat dat betreft. Je merkt namelijk snel genoeg of iets goed geschreven is en vertaald .
Maar je zult het waarschijnlijk een paar keer moeten lezen want er is veel moeite gedaan om het zo eenduidig mogelijk neer te zetten .
Ok top, bedankt voor de reactie. Zal tweedehands gaan zoeken want ik zie dat het boek al een tijdje niet meer leverbaar is.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

HankS schreef:
MoreTime schreef:

Alvast dank!
Ben nu aan het lezen in de Nederlandse vertaling. Veel eye-openers denk ik, maar ook veel zinnen die je een paar keer opnieuw moet lezen om de clou te vatten. Er zit erg veel informatie in. Wel zeer interessant!

Maar de vertaling... ben nu op blz 40 en heb me al meerdere keren geërgerd. Lees nu net de zin waarin het woord 'naverifiëren' voorkomt. Op zich ben ik niet zo'n pietlut wat dit betreft, maar dit stoort toch wel. Ook een heel aantal zetfouten en dubbelop-taalgebruik zijn al langsgekomen. Had ik toch beter de Engelse versie kunnen nemen.

Vertalen gaat toch ten koste van de stijl van de schrijver. Zo leest Dawkins in het Engels echt heel anders dan in het Nederlands. Het blijft wat dat betreft behelpen, maar ja.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Ik kan je via pb naar je email adres de pdf van het origineel sturen. Kun je het er naast leggen. Stuur maar een pb alsje dat zou willen .
Naverifieren is inderdaad lelijk Nederlands.
—Seth Lloyd

—Bertrand Russell
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Ben al een stuk verder nu, en ik heb de pdf van internet op mijn mobiel (toch bedankt voor het aanbod!).

Wel een aanrader dit boek, ondanks dat de rode draad aan het begin wat lastig te vinden is.

Vertalen is en blijft inleveren t.o.v. het origineel. Soms had deze vertaler beter een Nederlands woord kunnen gebruiken ipv de letterlijke Engelse vertaling. Zo heeft 'pervers' in het Nederlands een ander gevoel dan in het Engels, hetzelfde geldt voor 'barok'. En 'plausible' vertalen met 'evident' dekt de lading ook niet helemaal.

Ik zal niet verder zeuren, de inhoud maakt heel veel goed! :wink:
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Zo, heb het boek uit. Erg interessant, maar geen gemakkelijk boek. Er wordt veel theorie uitgelegd die in het laatste hoofdstuk samenkomt tot een logische conclusie. Zodra je nu ergens iets leest over het ontstaan van godsdienst, dan heb je direct de visie van Boyer paraat. Het valt je dan op dat veel mensen allerlei redenen geven voor het ontstaan van godsdienst, die door Boyer op zijn minst als 'een niet volledige verklaring' worden bestempeld.

Ondanks mijn eerdere klacht over de matige vertaling, ben ik toch wat wijzer geworden betreffende het ontstaan van godsdienst vanuit antropologisch en vooral psychologische achtergrond. Voor sommigen wellicht zware kost, maar ik heb geen spijt van de vele uurtjes die ik erin heb gestoken.
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Ik wilde dit nog even onder de aandacht brengen voor de afvallige gelovigen onder ons en dit is een kort essay, in het Engels, over het boek dat misschien meer uitnodigt dan mijn uitnodiging om het boek te gaan lezen https://artsci.wustl.edu/~pboyer/PBoyer ... nEssay.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
—Seth Lloyd

—Bertrand Russell
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

MoreTime schreef:Zo, heb het boek uit. Erg interessant, maar geen gemakkelijk boek. Er wordt veel theorie uitgelegd die in het laatste hoofdstuk samenkomt tot een logische conclusie. Zodra je nu ergens iets leest over het ontstaan van godsdienst, dan heb je direct de visie van Boyer paraat. Het valt je dan op dat veel mensen allerlei redenen geven voor het ontstaan van godsdienst, die door Boyer op zijn minst als 'een niet volledige verklaring' worden bestempeld.

Ondanks mijn eerdere klacht over de matige vertaling, ben ik toch wat wijzer geworden betreffende het ontstaan van godsdienst vanuit antropologisch en vooral psychologische achtergrond. Voor sommigen wellicht zware kost, maar ik heb geen spijt van de vele uurtjes die ik erin heb gestoken.
Volgens mij heb ik het boek als pdf op de pc staan, dus voor de liefhebber...
Ze zeggen dat ik een gespleten persoonlijkheid heb, maar daar weten wij helemaal niets van.
Plaats reactie