Reacties op: Kuieren door "WHY MATERIALISM IS BALONEY" van Bernardo Kastrup

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Reacties op: Kuieren door "WHY MATERIALISM IS BALONEY" van Bernardo Kastrup

Bericht door heeck » 29 jun 2022 08:50

MaartenV schreef:
29 jun 2022 00:46
Toch even vermelden dat Bernardo Kastrup zijn PhD in filosofie haalde met zijn disseratie 'analytic idealism: a consciousness-only ontology' aan de Radboud universiteit in Nederland. Zijn theorie is ook grondig en kritisch belicht geweest aan deze universiteit.
En daar is een filosofisch knutselwerk, van welk hoog gehate ook, geen cent meer werkelijkheid geworden dan het papier waar het op is afgedrukt.
Het werkelijk bestaan van analytisch idealisme wordt wel -door sommigen slechts- aangeprezen en/of beleden, maar ontbeert nog steeds ieder bewijs.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 29 jun 2022 08:53

Leon schreef:
28 jun 2022 21:59
heeft iemand aflevering 5 van de serie future affairs van nrc audio podcasts beluisterd?

toch een mooie aanvulling op de discussie
Zou je er een volgende keer de directe link bij kunnen zetten van wat je nu bedoelt?
En ook een korte beschrijving van wat je wil aanreiken voor in dit topic?

Ik heb nu de moeite gedaan. Klopt dit met wat je bedoelt?
https://podcastluisteren.nl/ep/NRC-Futu ... -NRC-Audio
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck » 29 jun 2022 09:00

Leon schreef:
heeft iemand aflevering 5 van de serie future affairs van nrc audio podcasts beluisterd?

Jacob Jolij met zijn revival van het Global Consciousness Project?

Ja dus. Verbazingwekkend dat daar weer energie in wordt gestoken.
Kwantum-genezers zullen er steun aan ontlenen.

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 jun 2022 09:46

MaartenV schreef:
Toch even vermelden dat Bernardo Kastrup zijn PhD in filosofie haalde met zijn disseratie 'analytic idealism: a consciousness-only ontology' aan de Radboud universiteit in Nederland. Zijn theorie is ook grondig en kritisch belicht geweest aan deze universiteit.
ZIjn theorie is grondig en kritisch doorgelicht op filosofische rigositeit. Dat is alles. Als morgen een materialist of dualist of wat voor -ist ook een even rigoreuze dissertatie binnenbrengt dan haalt die daar ook zijn PhD in filosofie. Het is voor het departement filsofie geen probleem om twee PHD titels uit te delen voor dissertaties die elkaar grondig tegenspreken, zolang elk maar de nodige filosofische rigositeit vertoont.

Dat Kastrup dus daar in slaagde zegt weinig over hoe realistisch zijn visie is.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 29 jun 2022 12:17

axxyanus schreef:
29 jun 2022 09:46
MaartenV schreef:
ZIjn theorie is grondig en kritisch doorgelicht op filosofische rigositeit. Dat is alles. Als morgen een materialist of dualist of wat voor -ist ook een even rigoreuze dissertatie binnenbrengt dan haalt die daar ook zijn PhD in filosofie. Het is voor het departement filsofie geen probleem om twee PHD titels uit te delen voor dissertaties die elkaar grondig tegenspreken, zolang elk maar de nodige filosofische rigositeit vertoont.

Het voldoet niet aan jouw norm van 'wetenschappelijkheid' op dit forum (geen doorbraak in wetenschap), maar het voldoet aan de norm: filosofie. Wat dus ook voor die rubriek passend is.

Leon
Forum fan

Bericht door Leon » 29 jun 2022 12:22

Maria schreef:
29 jun 2022 08:53
Leon schreef:

Zou je er een volgende keer de directe link bij kunnen zetten van wat je nu bedoelt?
En ook een korte beschrijving van wat je wil aanreiken voor in dit topic?

Ik heb nu de moeite gedaan. Klopt dit met wat je bedoelt?
https://podcastluisteren.nl/ep/NRC-Futu ... -NRC-Audio
Ja bedankt. Ik wist niet dat de podcast benaderbaar was buiten de NRC app.

Het lijkt me relevant dat een verifieerbare (wel moeilijk) theorie voor bewustzijn als dimensie (ervaringsruimte) gegeven wordt. Waarmee materialisme als uitgangspunt “baloney” wordt.
Laatst gewijzigd door Leon op 29 jun 2022 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
[uit principe ben ik voor principes]

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck » 29 jun 2022 12:22

axxyanus schreef:
MaartenV schreef:

Kastrup zijn eigen overtuiging is per sept 2020 nog niet verder gekomen:
https://uncommondescent.com/intelligent ... ter-death/
sept 2020
Michael Egnor:
Do you believe in life after death?

Bernardo Kastrup:
I certainly believe in consciousness after death. I believe that our core subjectivity, that implicit, innate sense of “I”-ness, remains undifferentiated.
That’s the reason you still think you are the same person you were when you were five years old even though everything about you has changed.
Every atom in your body has already departed, and new atoms are in. Your thoughts are different, your emotions are different, your memories are different. Everything is different about you, but your core subjectivity is the same. That’s why you think of that kid as you, even though everything else about that kid was different.

I think the same core subjectivity… it’s not only that it survives death, death happens within it. Life and death happen within that core subjectivity, that undifferentiated witness that is the carrier of all reality.
=========

Roeland

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 29 jun 2022 14:32

MaartenV schreef:
29 jun 2022 12:17
axxyanus schreef:
MaartenV schreef:

Het voldoet niet aan jouw norm van 'wetenschappelijkheid' op dit forum (geen doorbraak in wetenschap), maar het voldoet aan de norm: filosofie. Wat dus ook voor die rubriek passend is.
Over welke rubriek heb je het? En in welke manier is het passend dat als er gewezen wordt op de haastige conclusies die Kastrup in een boek bijeenschrijft dat hij een PHD heeft in filsofie? Zijn de conculsies die hij in dat boek trekt daardoor minder haastig? Of wil je ons gewoon op de hoogte brengen dat dit soort haastige conclusies aanvaardbaar is voor filosofen? Als dat waar zou zijn, is het misschien terecht dat filosofie bij bepaalde mensen geen al te beste reputatie heeft.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 30 jun 2022 10:16

Een idealistisch kader stelt dat bewustzijn een fundamentele eigenschap van de werkelijkheid is die veel meer hersenmechanismen verklaart, dan een materialistisch kader. De door Kastrup beschreven anomalieën in zijn paper 'Self-transcendence correlates with brain function impairment' ondersteunen de implicatie dat bewustzijn een fundamentele eigenschap van de werkelijkheid is wat dus beter past in een idealistisch kader en waar men niet bewustzijn als een epifenomeen van de hersenen ziet, wat de veronderstelling van het materialisme is.

Het materialisme stelt dat bewustzijn hoogstens een bijverschijnsel van de hersenen is en geen 'agent' is. Dat is anders bij idealisme. het idealisme verklaart heel wat meer anomalieën die men nu niet kan verklaren (zie paper Kastrup), dan het materialisme. Dat is wat Kastrup o.a. aan de kaak stelt

De studies met psychedelica tonen keer op keer aan dat meer bewustzijnservaring correleert met minder hersenwerking. Minder bloedtoevoer naar de hersenen en dus minder activiteit. Een omgekeerde correlatie: hoe intenser the subjectieve ervaring, hoe minder bloedtoevoer. En uiteindelijk, in extreme gevallen, een zich één voelen met alles en iedereen. Dat past meer bij een theorie die stelt dat er een dissociatie of localisatie is van bewustzijn door de hersenen, dat opgeheven wordt onder extreme omstandigheden. (psychedelica, BDE's enzovoort).

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck » 30 jun 2022 10:50

MaartenV,

Kastrup laat met veel bombarie een lege ballon op. Ben je daar stekeblind voor?

Uit je link:
Instead, this paper suggests that an as-of-yet unrecognized causal principle underlying the entire pattern might be at work, whose further elucidation through systematic research could hold great promise.
De enige logica is dat hij de verlangenden naar het onbegrepene kennelijk bevredigt met nog minder dan een belofte.

Roeland

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 30 jun 2022 10:53

Jij schijnt eerder blind voor de implicaties van het psychedelisch onderzoek: "It defeats materialism', zoals Kastrup stelt.

Ik hoop dat je nu voor één keer eens de video volgt vanaf 52.33 min
https://youtu.be/Hj9Xra6Yy-8

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 30 jun 2022 12:35

MaartenV schreef:
30 jun 2022 10:53
Jij schijnt eerder blind voor de implicaties van het psychedelisch onderzoek: "It defeats materialism', zoals Kastrup stelt.
Ja weten dat Kastrup dat stelt, daarom is dat nog niet waar.

Je houding hier is inherent tegenstrijdig. Langs ene kant stel je of ben je op zijn minst akkoord met de bewering dat zowel materialisme als idealisme onweerlegbare filosofische posities zijn. Langs de andere kan probeer je steeds opnieuw wetenschap in te zetten om de materialistische positie te weerleggen. Maar als mensen dan naar wetenschappelijke resultaten verwijzen die de idealistische visie problemen zouden kunnen opleveren, herinner jij je weer dat het onweerlegbare posities gaat.
MaartenV schreef:
Je hebt hier al tientallen video's geplaatst waarvan je beweerde dat ze je visie ondersteunden of materialisme weerlegden. Dat heb je uiteindelijk nooit waar kunnen maken. Het waren gewoon video's met een door jouw gedeelde visie. Maar voor mensen die al niet op voorhand geloofden was er van weinig degelijke ondersteuning sprake.

Ieder maakt natuurljk zijn eigen beslissing maar wat mij betreft heb je al vaak genoeg "wolf geroepen". Ik zie geen reden meer om je op dit vlak te vertrouwen.

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 30 jun 2022 12:48

Ok, als je de video/het bewijs niet wil bekijken, dan kan ik ook niet meer doen.

Kastrup kan zijn theorie veel beter zelf uitleggen dan dat ik het kan. Hij legt uit in de video, voor wie het wil bekijken, vanaf 52.32 min, waarom het psychedelisch onderzoek het materialisme weerlegt.
En misschien was ik inderdaad fout in mijn interpretatie van de metafysische ontologieën en kan je wel degelijk zeggen dat wetenschappelijke resultaten eerder wijzen op idealisme dan op materialisme.

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck » 30 jun 2022 13:19

MaartenV schreef:

MaartenV,

Ik lees wat er staat en dan moet ik van jou 1-1/2 uur video kijken (van de totale 2-1/2)
Verandert dan Kastrups eigen samenvattende tekst die ik aanhaalde, in iets anders?

Of is voor jou “it defeats materialism” zo een overheersende donderklap dat je ophoudt met luisteren?
Ik heb daar geen probleem mee. Behoudens het oprukken van de paranormaal behandelaars met hun (kwantum)-apparaten.

Gestaag voortschrijdend onderzoek brengt vanzelf boven water wat onontbeerlijk is om een fenomeen als bewustzijn te verklaren.

Roeland

MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV » 30 jun 2022 13:21

Als je het korte videofragment niet wil bekijken, waarin Kastrup duidelijk uitlegt waarom het psychedelisch onderzoek het materialisme weerlegt, wil ik het hier wel uitschrijven. Ik zal dat hier onder dan doen.

Plaats reactie