Oer, een kleuterbijbel voor grote mensen

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

axxyanus
Moderator

Re: Oer, een kleuterbijbel voor grote mensen

Bericht door axxyanus » 14 jul 2020 20:25

dikkemick schreef:
14 jul 2020 20:20
Maria, je weet nu donders goed waarom ik zo reageer. Mij wordt bepaalde zaken verweten, o.a. waarom ik een bepaald topic start (Imac) waarbij ik op voorhand al een uitgesproken mening lijk te hebben (en dat klopt). Dat wordt hier als negatief ervaren. En nu zie ik hier een topic starten waarbij de mening en overtuiging van iedere(!!!) deelnemer hier al op voorhand te voorspellen is!
2 Maten?

dikkemick, er zijn geen twee maten. Jij probeert gewoon de vermaning die wij in jou richting sturen, zo extreem mogelijk te interpreteren, zodat je denkt ons daarmee in de val te lokken en ons daarna te beschuldigen van te meten met twee maten.

Ik ga ervan uit dat je weet wat voor gedrag we hier van de deelnemers verwachten, en verwacht dan ook dat je je daarin zal schikken.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 jul 2020 20:35

Zie persoonlijke mail (en als je wilt mag je die met iedereen delen hier). Er is geen sprake van een val.
Mag ik 2 korte topic-vragen stellen:

Waarom dit topic en welke tegen-reacties worden verwacht?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 14 jul 2020 20:55

dikkemick schreef:
14 jul 2020 17:54
Waarom dit topic? De meningen/oordelen hier m.b.t. dit boek lijken me evident. Corfirmation bias? Wordt er dan met 2 maten gemeten of niet?
Ik had ook kunnen beginnen met een recensie uit de EO visie. Echter dit is freethinker, het weerleggen van zogenaamde waarheidsclaims staat voorop. Dat is dus een reden waarom ik mijzelf een vrijdenker noem en geen gelovige. Dat er gejuich klinkt uit de kringen van christenen dat is te verwachten. Het is een bepaald patroon dat ik ook tegenkwam bij het boek "Godbewijzen". Uit alle hoeken en gaten kwamen de superlatieven naar voren, en als je dan naar die hoeken en gaten kijkt dan zijn het gelovigen die elke poging om de oppositie murw te beuken omarmen. Het is aan "ons" om daar een antwoord op te formuleren. Want het lijkt dan of het boekje geschreven is voor de christelijke achterban echter Cees Dekker is een eersteklas apologeet die zending wil bedrijven. Hier wordt de glans van dat boekje afgehaald, de mensen die meelezen die krijgen een spiegel voorgeschoteld. En als ze liever een ander beeld willen hebben dan gaan ze maar naar een christelijke site.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 jul 2020 21:40

dikkemick schreef:
14 jul 2020 20:35
Waarom dit topic en welke tegen-reacties worden verwacht?
Dat is een vraag die ik ook beantwoord, omdat ik graag zie dat hier on-topic verder gegaan wordt.
Het waarom van dit topic wordt door de topic opener aangegeven in de titel: de vrijdenker is van mening dat er een christelijk boek is uitgegeven dat volwassen gelovigen wil aanspreken, maar dit doet op een bijzonder oppervlakkig of kinderlijk niveau. De vrijdenker doet dat om de aandacht erop te vestigen dat geloofszaken niet voor de dag kunnen komen met sterke, overtuigende argumentatie. Dat is iets wat vrijdenkers typisch doen, en ook iets wat van ons verwacht wordt: wil iemand kritische kanttekeningen over allerlei geloofszaken, dan is het freethinkerforum een uitstekende plaats om te zoeken, een uitstekende bibliotheek waar mensen 17 jaar lang aan hebben gewerkt.

Een gegeven recensie van het boek lijkt de topictitel te bevestigen. Voor deze boekrecensie is een hoop werk gedaan. Fijn dat de schrijver ervan hier even langs kwam om ons hiervan op de hoogte te stellen. Het topic wordt zo een stuk uitgediept. Zo is het topic al een stuk waardevoller geworden. Meer reakties op het boek zou prachtig zijn.

Bovenal zou het interessant zijn wanneer er hier iemand langs zou komen die het tegendeel zou willlen beargumenteren. Een goed begin daarvan is dat er hoog opgeleide mensen te vinden zijn die het boek aanbevelen. Jammergenoeg horen we weinig of niets over de redenen voor hun lof, en hoe ze zouden antwoorden op vragen die kritische vrijdenkers zouden stellen. Maar misschien komt zoiets nog.

Als je voor advokaat van de duivel wil spelen vind ik dat persoonlijk best een leuke insteek, maar laat het over de inhoud van het boek gaan. Je in dit topic mengen om een persoonlijke vete uit te spelen/voort te zetten is iets waar niemand bij gebaat wordt en not done op een forum. Ach, dat weet je als iemand die meer dan 12000 berichten heeft geplaatst drommels goed. Afkoelen dus en morgen met opgewekter gemoed terugkomen. Ga het boek lezen en geef je commentaar!
Born OK the first time

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 jul 2020 21:52

Jammergenoeg horen we weinig of niets over de redenen voor hun lof, en hoe ze zouden antwoorden op vragen die kritische vrijdenkers zouden stellen. Maar misschien komt zoiets nog.
Juist, DAN wordt het interessant, nu lijkt het preken voor eigen parochie.
Wat dat betreft is het een groot gemis dat Robert (onze huisdominee) ooit vertrokken is.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 jul 2020 22:04

dikkemick schreef:
14 jul 2020 21:52
Jammergenoeg horen we weinig of niets over de redenen voor hun lof, en hoe ze zouden antwoorden op vragen die kritische vrijdenkers zouden stellen. Maar misschien komt zoiets nog.
Juist, DAN wordt het interessant, nu lijkt het preken voor eigen parochie.
Wat dat betreft is het een groot gemis dat Robert (onze huisdominee) ooit vertrokken is.
Geheel mee eens.
Maar onze huisdominee probeert wellicht net als ik met pijn en moeite de laatste jaren voor zijn pensioen af te maken. Een hele klus om de eindstreep te halen.
Misschien gaat hij er daarna even voor zitten om af te maken wat hij ooit beloofd had: viewtopic.php?f=31&t=14925

Ik ging weer eens kijken, maar er is nooit wat van gekomen en de website waarnaar hij een link geeft is nu helemaal weg: https://kritiekopvrijzinnigheid.wordpre ... -verheven/

kritiekopvrijzinnigheid.wordpress.com is no longer available.
The authors have deleted this site.

Maar preken voor eigen parochie is ook leuk hoor, mits het afgeleverd wordt door een goede preker. Dat hebben mensen al millennia lang gedaan. Het werkt!
Born OK the first time

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 14 jul 2020 22:16

dikkemick schreef:
14 jul 2020 21:52
Hij is niet vertrokken en komt regelmatig nog eens langs.
10 7-2020 nog.
Er moet natuurlijk wel iets interessants voor hem te vinden zijn om op te reageren.
En een prettige sfeer doet ook wel wat. :wink:
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie