Stephen Fry - Een jongensleven

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Stephen Fry - Een jongensleven

Bericht door Maria » 28 okt 2019 15:51

Hoe meer ik lees over Steven Fry en hoe meer ik hem leer kennen, hoe meer ik hem ga bewonderen.
Nu weer zijn achtergrond en hoe hij zijn jeugd doorbracht.
Wat een weergaloos creatief wijs man en filosoof is er uit hem gegroeid.

Zijn boek,
De memoires van Stephen Fry over zijn jongensjaren zijn eindelijk vertaald. Zijn genadeloze zelfkennis maakt het boek onweerstaanbaar.
Stephen Fry (1957), acteur, regisseur, comedian en documentairemaker, is vóór alles schrijver. Zijn verliefdheid op de taal, zijn drang om te verleiden met woordgrappen, anekdotes, idiote uitweidingen en bijtende ironie, is de basis van al zijn talenten. Dat blijkt uit het weergaloze Moab is My Washpot – een bijbelse verwijzing naar ‘schoonwassen’ –, Fry’s memoires over de eerste twintig jaar van zijn leven. Je hóórt zijn fraaie, hyper-Britse stemgeluid (Blackadder!), maar ook zonder stem is elke zin, vierhonderd bladzijden lang, een genot.

‘Anders zijn’
Of het nu baldadigheid was, het gemis van zijn ouders, aandachttrekkerij, verlangen naar straf of de worsteling met zijn ‘anders zijn’ – pas als puber snapt hij dat hij homo is –, dat weet zijn volwassen versie nog steeds niet precies. Maar dat de jongen lelijk ontspoort, is zeker. Het begint met het jatten van snoep of boeken, dan geld uit de jassen van zijn vriendjes en het eindigt met sluwe creditcardfraude.

Een tijdlang zwerft de verbannen scholier van hotel naar hotel, copieus dinerend in mooie pakken, onderweg stelend. Fry schrijft het op met plezier én gloeiend van schaamte: ‘Een van de schandelijkste van de vele schanddaden die zouden volgen, was dat ik uit de tas van de oma van de organisator van de Paradox-party haar pensioengeld ontvreemdde. Een erger vergrijp bestaat nauwelijks.’
Tot hij tegen de lamp loopt en in een jeugdgevangenis belandt. Hij raakt in een depressie en doet een zelfmoordpoging. Dat is het keerpunt.
Fry, zowel de jonge als de oude, komt overal mee weg. Je kunt het charme noemen, of wit, maar het is vooral genadeloze zelfkennis die dit boek zo onweerstaanbaar maakt. Het enige nadeel is dat alles wat je erna leest ineens zo verschrikkelijk saai geschreven is.
Afgaand op wat er over hem te weten valt, lijkt dat voor mij wel te kloppen.
Hij kan veel potjes breken.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

doctorwho
Superposter

Re: Stephen Fry - Een jongensleven

Bericht door doctorwho » 28 okt 2019 18:59

Inderdaad een bijzonder persoon en goede schrijver. Heb alle boeken in het engels al gelezen. NB ook de luisterboekversies zijn de moeite waard.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

vegan-revolution
Superposter

Re: Stephen Fry - Een jongensleven

Bericht door vegan-revolution » 31 okt 2019 21:46

Ik heb niets van Stephen Fry gelezen. Wel heb ik enkele videofragmenten gezien waarin hij te zien en te horen is en daarin maakte hij op mij een goede indruk.
Denken "wij zijn beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest

Plaats reactie