De atheïstische moslim - Ali Rizvi

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

De atheïstische moslim - Ali Rizvi

Bericht door PietV. » 11 mar 2018 11:51

Afvallig zijn in de islam en dit verhaal in boekvorm uitbrengen is geen dagelijkse bezigheid binnen deze cultuur. Daarom verdient dit boek zeker een plek in onze rubriek. Misschien volgen er nog commentaren van mensen die dit gaan lezen.

uitgeverijnieuwamsterdam schreef:In de worsteling om de wereld waarin hij als wetenschapper en arts leefde te verzoenen met de religie waarmee hij was opgevoed, verliest Ali Rizvi uiteindelijk zijn geloof. Hij neemt zich voor om de stem te zijn van hen die gewoonlijk al tot zwijgen worden gebracht voordat ze de publieke media bereiken: de atheïstische moslims.

Rizvi beschrijft hoe hij gevangen zit tussen twee grote verhalen: dat van de extreme islam en dat van de anti-moslim onverdraagzaamheid in de wereld van na 11 september 2001. Met geen van beide kan hij zich identificeren. Zijn emotioneel en intellectueel aangrijpende, persoonlijke verhaal vertelt over de uitdagingen van de moderne islam en benoemt de factoren die kunnen helpen om tot een ingrijpende, progressieve hervorming te komen.
ISBN9789046822746
€ 19,99
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

dikkemick
Ontoombaar

Re: De atheïstische moslim - Ali Rizvi

Bericht door dikkemick » 11 mar 2018 17:37

Respect! Want afvalligheid in islam wordt doorgaans niet met open armen ontvangen.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Gershom
Diehard

Bericht door Gershom » 22 apr 2018 18:45

dikkemick schreef
Respect! Want afvalligheid in islam wordt doorgaans niet met open armen ontvangen.
Ik heb het boek vanmiddag gedownload en ben meteen als een gek gaan lezen. Want al vanaf het begin wilde ik het eigenlijk niet meer terzijde leggen. Het is bij tijd en wijle heel aangrijpend, en biedt een goede beschrijving van het soort hersenspoeling waaraan kinderen van moslimouders door hun omgeving worden blootgesteld.
Van alle soms tragische verhalen, over de moeilijke periode die afvalligen van het christendom, of jodendom hebben moeten meemaken, is het bij ex-moslims vaak nog veel dramatischer. Hierdoor begrijp je ook veel beter waarom de meesten van hen anoniem willen blijven, of het er liever helemaal niet over hebben. Zij verkeren in een kwetsbare en vaak ook gevaarlijke situatie.
Ik kan dit boek van harte aanbevelen.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 29 jan 2019 10:15

Geweldig boek! Kan niet anders zeggen. De Islam en zijn problemen van binnenuit verklaard. Het geeft een heel ander beeld van wat we gewend zijn. Hij pleit voor respect voor mensen en dus moslims als uitgangspunt, maar stelt tegelijkertijd geen enkel respect te hoeven hebben voor heilige boeken en ideeën. Ik ga hier in mee. Het is prima om kritiek te uiten en eventueel ideeën en boeken te beledigen. Ik raad het iedereen aan. in EPUB formaat zeer voordelig.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Plaats reactie