13 vragen die elke atheïst zou moeten beantwoorden...

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Geloof
Forum fan

13 vragen die elke atheïst zou moeten beantwoorden...

Bericht door Geloof » 13 jun 2007 19:50

1) Hoe kan er iets voortkomen uit niets?

2) Hoe kan iets met een begin geen oorzaak hebben?

3) Waarom bestaat er zoiets als moraal?

4) Waarom heeft iedereen een verlangen naar een God, of een doel in zijn leven? (of waarom worstelt ieder persoon met levensvragen?)

5) Waarom vinden er (bovennatuurlijke) genezingen plaats na gebed?

6) Waarom bestaan er atheisten?

7) Hoe kan het dat veel natuurvolken geloven (/geloofden) in de God van de bijbel, zonder dat ze ooit ook maar één bijbel of zendeling hebben gezien?

8 ) Kunnen we alles weten?

9) Bestaan er onwaarheden?

10) Heeft de mens een geest? (en ziel?)

11) Zijn mensen meer waard dan dieren?

12) Welk nut heeft atheisme?

13) Wat is het doel van dit leven?

Devious
Erelid
Contacteer:

Re: 13 vragen die elke atheïst zou moeten beantwoorden...

Bericht door Devious » 13 jun 2007 20:41

Geloof schreef:1) Hoe kan er iets voortkomen uit niets?
Dat beweren atheïsten niet, dus deze vraag is niet van toepassing.
Dat beweren atheïsten ook niet, dus ook deze vraag is niet van toepassing.
Betekenis van het woord.
mo·raal dev 1 de heersende zeden en gebruiken; synoniem
moraliteit, moreel, zedelijkheid 2 iemands voorstelling van goed en
slecht;

Moraal is een subjectief begrip. De 'heersende zeden en gebruiken' van een volk of cultuur in een bepaalde tijd, en iemands persoonlijke voorstelling van goed en kwaad. Moraal kan verschillen per volk of cultuur, moraal kan verschillen per individu, en moraal kan veranderen met de tijd.
Barbaren vonden het vroeger een deugd om slaven te houden, kinderen en dieren te offeren, ritueel te verminken, mensen levend te verbranden; sinds de verlichting zijn steeds meer mensen hiervan gaan walgen, en hebben overheden dergelijke barbarij bij de wet verboden. Waarom? Omdat een maatschappij waarin slavernij verboden is, waar men goed omgaat met dieren en kinderen, waar men mensen niet gedwongen ritueel verminkt en waar men geen mensen op de brandstapel zet, een prettiger maatschappij is om in te leven.
4) Waarom heeft iedereen een verlangen naar een God, of een doel in zijn leven? (of waarom worstelt ieder persoon met levensvragen?)
De eerste aanname deugt al niet. Niet iedereen heeft een verlangen naar een God. Mijn partner heeft in haar hele leven nooit enige belangstelling gehad voor goden en andere zweverij.
Uiteraard zoekt iedereen doelen in het leven. Een huis, een zekere toekomst voor eventuele kinderen, geluk, maar dat hoeft niet persé iets met 'god' te maken te hebben.
Ik heb nooit bewijzen gezien dat zoiets werkelijk plaats heeft gevonden.

Omdat er theïsten bestaan.
7) Hoe kan het dat veel natuurvolken geloven (/geloofden) in de God van de bijbel, zonder dat ze ooit ook maar één bijbel of zendeling hebben gezien?
Die natuurvolkeren bestaan/bestonden niet. Indianen geloofden in de grote Manitou, of in Quetzalcoatl, en gingen pas in de Heere Jezus geloven, althans sommigen, toen ze in contact kwamen met missionarissen. Er is nooit een volk aangetroffen in de wildernis dat een aan een kruis gespijkerd lijk aanbad.
Ik denk het niet. Ik begrijp niet wat de relevantie is van deze vraag.
Uiteraard, maar ook hier zie ik de relevantie niet van in.
Dat hangt er vanaf wat je onder dat begrip verstaat. Wat is trouwens een 'ziel'?

Mensen zijn óók dieren. Maar goed, ik begrijp wel waar je naar toe wilt. Voor mij als mens zijn mensen meer waard dan dieren. Als ik echter een tijger was geweest, dan zou een mens niets voor mij betekenen, behalve dan misschien als voedsel.

Atheïsme an sich heeft geen nut, behalve dan als term waarmee je aangeeft dat je geen theïst bent. Atheïsme is geen levensbeschouwing, maar de afwezigheid van theísme. Een atheíst kan er uiteraard wel een levensbeschouwing op na houden, zoals bijvoorbeeld humanisme.
13) Wat is het doel van dit leven?

Het is mijn doel om een aangenaam leven te lijden, om te genieten van muziek, kunst, wetenschap en filosofie, om mijn kinderen groot te brengen, maar ik kan niet voor een ander bepalen wat zijn of haar doel moet zijn.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

appelfflap
Superposter

Re: 13 vragen die elke atheïst zou moeten beantwoorden...

Bericht door appelfflap » 13 jun 2007 20:43

een poging
geen idee

een vd essentiele vragen zeker. Ik zeg:"ik weet het niet".
zodat een groep mensen/dieren kan samenleven. gestructureerd zonder elkaar de kop in te slaan
ik heb alleszins geen godsverlangen. Of het zou plots een synoniem zijn voor zingeving.
waarom heeft iedereen doelen in zijn leven? omdat je anders evengoed van een brug kunt springen

onzin.
omdat die hun verstand gebruiken of niet religieus opgevoed zijn
onzin
neen, hoe meer we weten hoe meer vragen dit oproept.ik vrees dat dze ketting in de buurt van oneindig komt
bedoel je de indoctrinatie van kinderen met sprookjesverhalen uit bijbel en koran? duidelijk voorbeeld van onwaarheid
hoe definieer je dit? Aan een vage subjectief persoonlijke toogtheologische invulling heb ik niets
de mens is een dier
Gewoon een semantische aanduiding voor groep mensen die niets met goden van doen hebben. wie gelooft is een theist en wie niet gelooft is een atheist
13) Wat is het doel van dit leven? Het leven is compleet zinloos. De zin moet je zelf zoeken en maken.

Theoloog

Bericht door Theoloog » 13 jun 2007 20:46

Zullen we hier, voordat het een onoverzichtelijke bende wordt, afspreken dat we één vraag tegelijkertijd afwerken?

Dus beginnend bij vraag 1, totdat die tot een conclusie komt, en zo verder de lijst aflopend?

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 13 jun 2007 20:54

Goed idee, Theoloog.
Dat is onmogelijk, en niemand beweert dit. Er bestaat geen Niets. Zelfs in een absoluut vacuum is nog energie aanwezig. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_energy

Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer » 13 jun 2007 21:04

Socratoteles schreef:
Dat is onmogelijk...
Dat zou ik niet zeggen, als iets maar 1 keer kan gebeuren, zou het alsnog kunnen gebeuren eh?

Buiten dat ik het met Devious eens ben dat atheisten hun stelling niet hoeven te verlaten als ze deze vraag niet kunnen beantwoorden. Daarnaast denk ik dat deze vraag voor IEDEREEN even zwaar geld, dus ook gelovigen: hoe kan god voortkomen uit niets?

volgens mij is er nu al teveel gepraat over vraag 1, op naar 2! :P

JZ

Bericht door JZ » 13 jun 2007 21:08

Beste Geloof,
Geweldige discussietechniek, al die atheisten aan het werk zetten! M'n complimenten!
Wees wel zo sportief om zelf de vragen ook te beantwoorden.

Ik kan deze vraag niet beantwoorden, te weinig data.
Flauwe vraag trouwens, jij heb het recht om termen zoals eeuwig te bezigen en een atheist niet?

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 13 jun 2007 21:12

Balzer schreef:
Socratoteles schreef:
Dat is onmogelijk...
Dat zou ik niet zeggen, als iets maar 1 keer kan gebeuren, zou het alsnog kunnen gebeuren eh?
Goed lezen. Het is onmogelijk omdat er geen Niets bestaat. Er kunnen geen entiteiten ontstaan uit een Niets dat niet bestaat.
JZ schreef:Flauwe vraag trouwens, jij heb het recht om termen zoals eeuwig te bezigen en een atheist niet?
Je kunt stellen dat energie eeuwig is.

Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer » 13 jun 2007 21:22

Socratoteles schreef:Goed lezen. Het is onmogelijk omdat er geen Niets bestaat. Er kunnen geen entiteiten ontstaan uit een Niets dat niet bestaat.
srry ik had idd. verkeerd gelezen :oops:
Maar uit de bron die je gaf kan ik niet opmaken dat niets niet kan bestaan, enkel dat er "iets" (energie) kan bestaan in "niets" (materie-loze ruimte) - maar niet noodzakelijkerwijs.

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 13 jun 2007 21:33

http://nl.wikipedia.org/wiki/Niets schreef:Een elementair begrip uit de kwantummechanica is het onzekerheidsprincipe van Heisenberg. Dit stelt dat van een deeltje nooit de energie en positie tegelijk precies bekend kan zijn. Dit betekent ook dat de energie van het vacuüm niet nul kan zijn, met andere woorden, er kan altijd een deeltje aanwezig zijn. Uit het niets ontstaan spontaan deeltjes en deze vernietigen elkaar weer, zie virtueel deeltje.

Uit experimenten is het bestaan van deze vacuümenergie inderdaad aangetoond. Het lijkt er op dat het absolute niets niet bestaat, in ieder geval niet in ons heelal. Of er "daarbuiten" niets bestaat is een vraag voor filosofen en metafysici, daar kan de wetenschap (nog) geen uitspraak over doen.

Geloof
Forum fan

Bericht door Geloof » 13 jun 2007 22:26

Geweldige discussietechniek, al die atheisten aan het werk zetten! M'n complimenten!
Wees wel zo sportief om zelf de vragen ook te beantwoorden.

Ik kan deze vraag niet beantwoorden, te weinig data.
Flauwe vraag trouwens, jij heb het recht om termen zoals eeuwig te bezigen en een atheist niet?
Ik ga zeker de vragen zelf beantwoorden.

Wat betreft vraag 1) Hoe kan er iets voortkomen uit niets?

Dat is gewoonweg onmogelijk.

Wat probeer ik hiermee duidelijk te maken? De antwoorden die ik tot zover heb gehad (met name trouwens op het andere forumgedeelte waar deze vragen eerder stonden) hadden prachtig geforumuleerde theorieën over meerdere dimensies, dat er toch iets was voor de oerknal, negatieve energieën gecombineerd met positieve energieën die eeuwig bestonden, etc, etc.

Maar deze theorieën worden niet of nauwelijks ondersteund door de wetenschap. Wat ik dus wil aantonen is dat jullie net zo hard met ongestaafde argumenten komen als iets niet meteen te verklaren valt. Als gelovige wordt met namelijk vaak verweten dat ik in een God geloof die niet te bewijzen valt (ben ik het trouwens niet mee eens). Maar het blijkt dat atheïsten ook in dingen geloven die (nog) niet te bewijzen zijn.

Ik heb niet het alleenrecht op termen als eeuwigheid, sterker nog, ik hou ervan als atheïsten ook deze termen gebruiken, dit maakt mijn punt alleen maar duidelijker.

Sorry trouwens als ik niet specifiek op elk antwoord in ben gegaan, dat komt nog wel, maar ik ga nu eerst slapen ;)

JZ

Bericht door JZ » 13 jun 2007 22:41

Maar het blijkt dat atheïsten ook in dingen geloven die (nog) niet te bewijzen zijn.
Geloven? Je begint toch niet het geloof-woordspelletje.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 13 jun 2007 23:00

Geloof schreef: Wat betreft vraag 1) Hoe kan er iets voortkomen uit niets?

Dat is gewoonweg onmogelijk.
En de atheïst beweert niet dat 'iets' voortkomt uit 'niets'.
Wat probeer ik hiermee duidelijk te maken? De antwoorden die ik tot zover heb gehad (met name trouwens op het andere forumgedeelte waar deze vragen eerder stonden) hadden prachtig geforumuleerde theorieën over meerdere dimensies, dat er toch iets was voor de oerknal, negatieve energieën gecombineerd met positieve energieën die eeuwig bestonden, etc, etc.

Maar deze theorieën worden niet of nauwelijks ondersteund door de wetenschap.
Wat ik dus wil aantonen is dat jullie net zo hard met ongestaafde argumenten komen als iets niet meteen te verklaren valt. Als gelovige wordt met namelijk vaak verweten dat ik in een God geloof die niet te bewijzen valt (ben ik het trouwens niet mee eens). Maar het blijkt dat atheïsten ook in dingen geloven die (nog) niet te bewijzen zijn.
Maar de atheïst brengt al die theorieën niet naar voren als zijnde de absolute waarheid. De atheíst is eerlijk en oprecht en zal bekennen dat we het niet precies weten, en misschien nooit zullen weten. Jij doet dat wel met jouw God.

FLITS!...... Heelal.
Lekker wetenschappelijk.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer » 13 jun 2007 23:00

Geloof schreef:Maar het blijkt dat atheïsten ook in dingen geloven die (nog) niet te bewijzen zijn.
Nee dat blijkt niet, want zoals eerder in dit topic (en zelfs in het bericht dat jij citeerd) is door atheisten geschreven dat ze het niet geloven - en het niet hoeven te geloven als atheist zijnde.

@socratoteles:
thnx voor het feit van de dag! 'T gaat wel een beetje boven m'n pet qua natuurkunde (komt door m'n leraar ;)) maar toch interessant.

Plons
Bevlogen

Bericht door Plons » 13 jun 2007 23:18

1)Hoe kan er iets voortkomen uit niets?
Devious schreef:Dat beweren atheisten niet, dus deze vraag is niet van toepassing
Appelflap schreef:geen idee
Socratoteles schreef:Dat is onmogelijk, en niemand beweert dit
JZ schreef:Ik kan deze vraag niet beantwoorden, te weinig data
Geloof schreef:Wat ik dus wil aantonen is dat jullie net zo hard met ongestaafde argumenten komen als iets niet meteen te verklaren valt.
Zou je mij de argumenten willen aanwijzen want ik zie ze niet.Het enigste wat ik zie is dat ze eerlijk toe geven het niet te weten ze claimen en beweren niks.

P.S Antwoord op vraag 1 = Ik heb ook geen idee.
Fuck met alles.

Plaats reactie