mogelijke bijdrage aan ratio?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

liberal

mogelijke bijdrage aan ratio?

Bericht door liberal » 06 jun 2007 23:10

Naar mijn mening dient indoctrinatie van kinderen door religieuze ouders bestreden te
te worden. Zij brengen schade toe aan deze kinderen.
Heeft iemand ideeen voor deze mission impossible?

Theoloog

Bericht door Theoloog » 06 jun 2007 23:21

Als ik het goed begrijp wil jij dus ingrijpen in wat ouders in hun eigen huis hun kinderen meegeven aan wereldbeeld, normen en waarden.

En wie gaat dan bepalen wat het goede wereldbeeld, normen en waarden zijn?

Wat is bijvoorbeeld het principiële verschil tussen een vader die tegen zijn dochter zegt dat het niet normaal is dat een meisje voor het huwelijk naar bed gaat met een jongen, en een vader die tegen zijn dochter zegt dat het niet normaal is dat een meisje jongens afzuigt in het fietsenhok?

Wat jij voorstelt gaat richting fascisme.

a.r.

Bericht door a.r. » 06 jun 2007 23:53

@ Theoloog, dat ingrijpen, wil de overheid nu toch ook gaan doen?
En hoever gaat de overheid dus bepalen wat normen en waarden zijn?
Als Balkenende de bijbel volgt staat letterlijk: wie zijn kinderen liefheeft kastijdt ze! Moeten we dat dan maar met zijn allen gaan doen?

@liberal, ik broed nog op één of meerdere antwoorden en vragen, maar dit kan een mooie discussie worden

DigiHeld
Geregelde verschijning

Re: mogelijke bijdrage aan ratio?

Bericht door DigiHeld » 07 jun 2007 00:13

liberal schreef:Naar mijn mening dient indoctrinatie van kinderen door religieuze ouders bestreden te
Chemisch castreren die hap ! Liefst prenataal #-o
Het is geel/blauw en als je het in je oog krijgt ben je dood !

(thcirtsaam tiu yticretni ed)

Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer » 07 jun 2007 00:28

Mooie discussie of niet, ik denk dat ik de uitkomst al weet:

Het antwoord ligt denk ik ergens in het midden. Noem me pragmatisch, maar een samenleving waar geen interventie mogelijk in de ouder-kind relatie is gewoon onstabiel. En dit is zeker niet alleen waar voor religieuze gezinnen - de redneck die zijn zoontje leert om homo's in elkaar te slaan is net zo radicaal. (dit vertegenwoordigt zo'n beetje het standpunt van liberal toch?)

Aan de andere kant (Theoloog) is het natuurlijk ook ondenkbaar om in een samenleving te leven waar geen diversiteit van ideeën mag zijn. Ik laat een regering mijn kind niet vertellen hoe hij precies moet leven. Een samenleving zonder diversiteit is zo mogelijk nog onstabieler dan de vorige die ik beschreef - want als er eenmaal een collectieve "gevaarlijke" gedachte op komt, dan zijn de rapen gaar.

Dus we zullen ergens in het midden eindigen waarschijnlijk :ok:

liberal

Bericht door liberal » 10 jun 2007 20:57

THEOLOOG,
je kinderen opvoeden (normen en waarden), gaat heel goed zonder irrelevante
fabeltjes te vertellen. Naar mijn mening moeten ouders opvoeding en waandenkbeelden
strikt gescheiden houden. Laat het kind zijn eigen mening vormen, wat is hier mis mee?

Theoloog

Bericht door Theoloog » 10 jun 2007 21:12

Er is niets mis met die visie. Er is iets mis met de gedachte dat je dit af zou kunnen dwingen, of dat de staat dit zou moeten doen.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 10 jun 2007 21:25

liberal schreef:THEOLOOG,
je kinderen opvoeden (normen en waarden), gaat heel goed zonder irrelevante
fabeltjes te vertellen. Naar mijn mening moeten ouders opvoeding en waandenkbeelden
strikt gescheiden houden. Laat het kind zijn eigen mening vormen, wat is hier mis mee?
Gefeliciteerd met je domheid.

1) Jezelf liberal noemen en dan de staat laten bepalen hoe je je kinderen op moet voeden getuigt al van een schizofrenie die nauwelijks nog te behandelen is.

2) Een kind zijn eigen mening laten vormen. Goeie genade, hoe verzin je het. Ik heb eens een docu gezien in duitsland over een school waar kinderen konden doen en laten wat ze wilden. Ze liepen daar half naakt rond en voerden geen ene ruk uit. Waarom denk je dat moraal zo belangrijk is? En dat moet toch echt geleerd worden. Zie kinderen die tussen honden opgroeien.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas

liberal

Bericht door liberal » 10 jun 2007 21:30

Theoloog,
Wat is nou feitelijk je mening over religieuze indoctrinatie van kinderen?
Wat vind je bijvoorbeeld van besnijdenis?
Dwang en ingrijpen overheid zijn niet de woorden die ik heb gebruikt.

Theoloog

Bericht door Theoloog » 10 jun 2007 21:58

Ergerniswekkend, maar er is niet zoveel dat je er aan kunt doen.

Wat vind ik van jongetjesbesnijdenis. Niet zo veel. Mits het goed gebeurd, hoeft het seksuele plezier er niet onder te lijden, en het beschermt ook tegen peniskanker.

skeptic
Erelid
Contacteer:

Re: mogelijke bijdrage aan ratio?

Bericht door skeptic » 10 jun 2007 22:00

liberal schreef:Naar mijn mening dient indoctrinatie van kinderen door religieuze ouders bestreden te
Elke vorm van indoctrinatie is fout, niet alleen de religieuze. Het is niet te voorkomen, maar we kunnen er wel voor zorgen dat het op scholen niet meer gebeurt. Daar zou de overheid iets kunnen doen, maar ook dat zal een moeilijk proces worden.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer » 10 jun 2007 22:24

marc aka controle schreef:2) Een kind zijn eigen mening laten vormen. Goeie genade, hoe verzin je het. Ik heb eens een docu gezien in duitsland over een school waar kinderen konden doen en laten wat ze wilden. Ze liepen daar half naakt rond en voerden geen ene ruk uit.
Een kind een eigen mening laten vormen is heel iets anders dan een kind zelf laten beslissen op school wat ie doet. Jouw kritiek op die duitse school is meer de manier waarop die kinderen hun eigen mening vormden (zonder begeleiding - zelf ondervinden). Een kind kun je ook een eigen mening laten vormen met een opvoeding die niet volledig vrij is. Je kunt een kind een eigen mening laten vormen doormiddel van veelzijdig onderwijs. Bespreek meerdere invalshoeken van hetzelfde probleem en laat het kind beslissen welke hij aanhangt.
marc aka controle schreef:Waarom denk je dat moraal zo belangrijk is? En dat moet toch echt geleerd worden. Zie kinderen die tussen honden opgroeien.
Wat is er met kinderen die tussen honden opgroeien? Zijn die immoreel of hebben die gewoon een afwijkende morele visie - eentje die voor honden wel gangbaar is?
Theoloog schreef:...en het beschermt ook tegen peniskanker.
Ik dacht dat het HIV was?

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 10 jun 2007 22:35

marc aka controle schreef:
Gefeliciteerd met je domheid.

1) Jezelf liberal noemen en dan de staat laten bepalen hoe je je kinderen op moet voeden getuigt al van een schizofrenie die nauwelijks nog te behandelen is.
Het gaat puur om de indoctrinatie met religieuze denkbeelden. Niet over verdere opvoeding. Hoewel ik niet zie hoe je ouders kan verbieden hun kinderen te indoctrineren met religiewanen.
2) Een kind zijn eigen mening laten vormen. Goeie genade, hoe verzin je het. Ik heb eens een docu gezien in duitsland over een school waar kinderen konden doen en laten wat ze wilden. Ze liepen daar half naakt rond en voerden geen ene ruk uit. Waarom denk je dat moraal zo belangrijk is? En dat moet toch echt geleerd worden. Zie kinderen die tussen honden opgroeien.
Nogmaals het ging alleen om religie, niet over het kind niet meer opvoeden en in alles zijn eigen gang laten gaan. Het zou naar mijn idee ook beter zijn kinderen zelf een beslissing te laten nemen of ze al dan niet een religie aan willen hangen, en dit niet met de paplepel ingegoten krijgen door ouders, school of omgeving. Want eenmaal met wanen belast is het slecht rationeel nadenken.

Een opvoeding vanuit strenge religie zie ik als ongezond voor een kind. Ongezond omdat een kind wordt geindoctrineerd met belachelijke dogma's en wanen waar hij heel moeilijk weer vanaf komt. Dit kun je overal om je heen zien. Hele fora vol compleet verdwaasde boekgod gelovers. Traumatisch met angst begiftigd en niet meer in staat normaal na te denken. Het zou niet mogelijk moeten zijn een kind hiermee te begiftigen. Helaas denk ik dat het altijd mogelijk blijft. Tenzij masaal de ogen eens echt open gaan.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Plons
Bevlogen

Bericht door Plons » 11 jun 2007 01:58

marc aka controle schreef: 2) Een kind zijn eigen mening laten vormen.

Hier is niks mis mee iig voor mijn gevoel niet zo voed ik ook m'n kinderen op nouja opvoeden het is meer een begeleidings methode, ik begeleid daar waar ik vind dat het nodig is en laat genoeg ruimte over dat ze een eigen mening kunnen vormen en zelfstandig nadenken en aangezien m'n dochter van 17 m'n mening vaak waardeerd (mits ik het goed kan onderbouwen) denk ik toch dat ik het ergens goed doe .
Waarom denk je dat moraal zo belangrijk is?En dat moet toch echt geleerd worden
Normen en waarden , gevoel voor je mede mens en dieren dat soort dingen moet aangeleerd worden en door het goede voorbeeld te geven.
. Zie kinderen die tussen honden opgroeien.
Deze zin snap ik eigenlijk niet het lijkt op een onafgemaakte zin want er is niks mis mee dat kinderen opgroeien tussen honden ikzelf heb op dit moment 7 honden wat voor (slechte) invloed zouden honden kunnen hebben op kinderen ???
skeptic schreef:Elke vorm van indoctrinatie is fout, niet alleen religieuze.
Zo denk ik er ook over.
Het is niet te voorkomen,
Maar ik doe wel m'n best om me daar niet schuldig aan te maken.
maar we kunnen er wel voor zorgen dat het op scholen niet meer gebeurt
Daar pleit ik ook voor, algemeen onderwijs vrij van indoctrinatie.
Fuck met alles.

marc aka controle
Ervaren pen

Bericht door marc aka controle » 11 jun 2007 09:15

@plons

Ik had het over kinderen die louter met honden opgroeien. Ik heb er eens een docu over gezien. Deze kinderen hebben zeer veel moeite met sociaal gedrag in een latere setting met mensen (ze gedragen zich zoals honden zich gedragen). Kinderen onder elkaar (zonder supervisie) zouden meer sociaal gedrag vertonen maar zonder corrigerende ouders zou het een puinhoop worden.
The Gödelian formula is the Achilles heel of the cybernetical machine. And therefore we cannot hope ever to produce a machine that will be able to do all that a mind can do: we can never not even in principle, have a mechanical model of the mind. JR Lucas

Plaats reactie