Ervaringen op fundamentalistische forums.

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Mar
Forum fan

Bericht door Mar » 29 sep 2004 17:53

Fenomeen schreef:Enigma schreef:
Zit ik op een ander christelijk forum nl jacobsladder en word daar verwezen door de een of andere Judas naar mijn "niet sympathiek" zijn op Freethinker.

Nee dat zal best...
Daar is men zeker niet blij mee, mn omdat dit forum buiten hun jurisdictie valt. [gniffel]
En 'niet sympathiek'?
Ach, gezien de ervaringen in dit topic lijkt het geen incidenteel gebeuren.
Aangezien het op dergelijke fora meestal 'verboten' is om over de materie verder te babbelen, is een vrijplaats als deze m.i. zeer sympathie
Dat heeft in dit geval helemaal niks met het beleid op de jacobsladder te maken, maar "gewoon" met een deelnemer. En op mijn opmerking dat ik daar niks mee te maken heb, met wat op een ander forum wordt gezegd, kreeg ik van weer een ander ook de wind van voren omdat ik Enigma bijviel in haar verhaal over het feit dat wij van PleXat gekieperd zijn...

Maar in het geval van de jacobsladder zou de moderator wel degelijk mogen ingrijpen. Het is vrijwel voortdurend off-topic en er wordt never nooit ingegrepen, ook niet als het ronduit kwetsend is voor de ander ( zoals naar Enigma toe)...

Mar

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic » 29 sep 2004 22:58

Enigma schreef:Zit ik op een ander christelijk forum nl jacobsladder en word daar verwezen door de een of andere Judas naar mijn "niet sympathiek" zijn op Freethinker. Ik hoor nu graag dat ik heeeeeel sympathiek ben hier want ik kan wel een moreel steuntje gebruiken :cry: :wink:

I
Allemaal een knusje van Enigma :P
Hallo Enigma,

En ik vond je nog wel zo sympathiek, dus een knusje terug voor de broodnodige steun. :lol: :wink:

Skep.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 30 sep 2004 13:05

Enigma schreef:Zit ik op een ander christelijk forum nl jacobsladder en word daar verwezen door de een of andere Judas naar mijn "niet sympathiek" zijn op Freethinker.
Ik heb er uit opgemaakt dat ze het niet sympathiek vinden dat je op Freethinker aanwezig bent. Dat wil zeggen dat dit forum al echt een reputatie krijgt :lol: . Volgens mij zien zij dit forum als een soort Sodom en Gomorra :wink: . Wat een compliment.
Wat leuk Mar dat je hier ook reageerd, ik vind het hier een fijne plek omdat ook al zijn de verschillen in overtuigingen groot de dialoog centraal staat. Je kan het hier hartgrondig met elkaar oneens zijn maar je word niet in de rug aangevallen en er blijft respect voor elkaar :wink:

Ik hoop dat dit altijd zo blijft.

ciao...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma » 30 sep 2004 15:16

Humo :P r is het dan als de enige niet-christen op Jacobsladder haar verbazing gaat uiten over mijn aanwezigheid op freethinker omdat dit een niet-christelijk forum is en ik een christen, die begrijpt er dus echt niets van nadat (ze volgens haar dan) een heleboel had gelezen op je mooie forum Devious. :wink:
Enigma schreef:
Zit ik op een ander christelijk forum nl jacobsladder en word daar verwezen door de een of andere Judas naar mijn "niet sympathiek" zijn op Freethinker
.

Ik heb er uit opgemaakt dat ze het niet sympathiek vinden dat je op Freethinker aanwezig bent. Dat wil zeggen dat dit forum al echt een reputatie krijgt . Volgens mij zien zij dit forum als een soort Sodom en Gomorra . Wat een compliment
Ja, Devious je doet het blijkbaar goed :twisted: volgens mij vond hij dat ook, het is niet sympathiek van mij om op een verschrikkelijk forum als dit te komen. :wink: De zich verbazende dame vond dat ook al was zij dan geen christen op dit forum word "afgegeven" op het geloof. Dat laat dus ook meteen de kern van het communicatie probleem tussen haar(en anderen) en mij zien. Wat ik als eerlijke, gefundeerde (harde) kritiek ervaar ziet zij als afgeven,onderuit halen en meer van zulks lelijks. :roll:

Waarom nemen mensen kritiek op hun ideeen, hun gedrag, hun woorden tegenwoordig zo persoonlijk op en gedragen ze zich alsof je ze een bad zoutzuur geeft als je rechtuit zegt wat je ergens van vind? Komt het omdat ik opgegroeid ben in een gezin waar aan tafel de maatschappij, de regering en de rest van weerld uigebreid bediscusieerd en over gedebateerd werd? Ik heb geleer dat het heel normaal is om een mening te onderbouwen met argumenten en deze ter discussie te stellen. Ook kon je dan kritiek verwachten over je wijze van debateren dus hoe je jouw argumenten naar voren bracht.

Ligt het aan de soort mensen of is het een teken van deze tijd dat ik daar steeds tegen op bots?

Groet Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 30 sep 2004 18:01

Enigma schreef: Ja, Devious je doet het blijkbaar goed :twisted: volgens mij vond hij dat ook, het is niet sympathiek van mij om op een verschrikkelijk forum als dit te komen. :wink: De zich verbazende dame vond dat ook al was zij dan geen christen op dit forum word "afgegeven" op het geloof. Dat laat dus ook meteen de kern van het communicatie probleem tussen haar(en anderen) en mij zien. Wat ik als eerlijke, gefundeerde (harde) kritiek ervaar ziet zij als afgeven,onderuit halen en meer van zulks lelijks. :roll:
Als de dame de topics hier echt goed zou lezen, dan kan ze volgens mij niet anders dan tot de conclusie komen dat we hier met z'n allen heel respectvol zijn jegens gelovigen van alle stromingen en richtingen. Volgens mij worden atheïsten en agnostici ook niet voorgetrokken. Als dit wel zo zou zijn zou ik het graag horen, en mijn excuses aanbieden. Schelden op gelovigen is hier verboden (schelden op ongelovigen UITERAARD OOK :wink: ), in tegenstelling tot wat deze mevrouw denkt volgens mij.
Ligt het aan de soort mensen of is het een teken van deze tijd dat ik daar steeds tegen op bots?
Ik denk dat die mensen er altijd al zijn geweest. De belangrijkste reden dat discussies snel verharden is denk ik door de toenemende onrust in de wereld. Hierdoor grijpt men naar (schijn) zekerheden. Als deze 'zekerheden' botsen met de feiten, is het onmogelijk om hier normaal op te reageren. Of men vlucht, of men wordt kwaad. Het instandhouden van 'zekerheden' die botsen met de feiten, zorgen voor onrust in het hart. In de psychologie is dit fenomeen bekend onder de term 'cognitieve dissonantie'. Dit is de sleutel tot het probleem :idea: Ik denk dat we hier maar eens wat aandacht aan moeten schenken op de site..

ciao... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Enigma
Forum fan

Bericht door Enigma » 30 sep 2004 21:53

Het instandhouden van 'zekerheden' die botsen met de feiten, zorgen voor onrust in het hart. In de psychologie is dit fenomeen bekend onder de term 'cognitieve dissonantie'. Dit is de sleutel tot het probleem Ik denk dat we hier maar eens wat aandacht aan moeten schenken op de site..
Misschien kunnen we Fenomeen verleiden dit fenomeen :wink: verder toe te lichten cq uit te leggen? Ik zou hier echt wel eens over willen brainstormen vooral ook om handvatten te vinden hoe daar nu het beste mee om te gaan. Mijn probleem is namelijk wel dat ik geraakt, gekwetst kan worden en ben geweest door die manier van reageren van hen want ik heb echt mijn best gedaan om op een positieve manier met hen om te gaan en ook op zo een forum zijn ook altijd mensen die je wel liggen of waar ik in ieder geval waardering voor heb. Na eerder al eens weg te zijn geweest was ik dan weer terug gekomen om het toch nog een kans te geven dus ook beter voorbereid op de risicos en het weten dat ik toch nooit echt geaccepteerd zal en kan worden door dit type christenen maar ik heb wel degelijk jankend achter mijn computer gezeten omdat het me gewoon pijn deed en ik er echt verdrietig van was.

Geen ernstig of zorgwekkend iets maar wel dat ik dus graag wat meer inzicht en handvatten kan gebruiken in hoe ik daar beter me om kan gaan. Ik ben echt wel zo ver dat ik niet afhankelijk ben van anderen hun aanvaarding of goedkeuring en ik kies er voor om me kwetsbaar op te stellen maar dat houd niet in dat ik gekwetst wil worden. :?

Nadat overigens al gemeld was op Jacobsladder dat ik hier op schandalige wijze te gast ben als Enigma is die "info" snel doorgebriefd naar Plexat dus dat is voorgoed afgesloten.

Groetjes Enigma
Geen mens is intelligent genoeg om de eigen domheid te begrijpen.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 30 sep 2004 23:08

Enigma schreef: Nadat overigens al gemeld was op Jacobsladder dat ik hier op schandalige wijze te gast ben als Enigma is die "info" snel doorgebriefd naar Plexat dus dat is voorgoed afgesloten.
Wat bedoel je hier precies mee?

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 30 sep 2004 23:14

Op sommige forums valt gewoon geen eer te behalen. Dat zijn forums die alleen met gelijkgestemden willen discussieren en deelnemers willen lezen: Jij denkt er precies net zo over dus dat is dan ook de waarheid. Een beetje kortzichtig allemaal. Het zijn vaak fundamentalistische forums (Christelijk en Islamitisch) die een boodschap hebben te verkondigen en geen tegenspraak dulden. Het beste kun je er geen aandacht aan besteden of juist wel; maar dan met een hele groep. Kunnen we niet allemaal voor de grap een topic 'bestoken', misschien dat wij wat 'zieltjes' kunnen winnen. :lol: Er valt toch geen eer aan te behalen. Wat me vaak opvalt dat het zijn of jonge gasten die anderen nalullen of citeren of (net) ouders die toch om wat voor reden dan ook weer terugvallen op hun eigen opvoeding en religie en weer fanatiek worden. Blijf gewoon jezelf of probeer je eigen weg te vinden, daar haal je het meeste rendement uit. En probeer te luisteren naar anderen en haal daar informatie uit die belangrijk is voor jezelf. Volgens mij is het niet kunnen luisteren naar anderen volksziekte nummer 1 in Nederland.
Overtuigd van jezelf zijn betekent niet dat je aanhanger moet zijn van een fanatieke religie of organisatie, maar dat je door hebt waar jezelf mee bezig bent. Dat een ander het daar niet mee eens is is zijn/haar probleem en niet van jouw.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 30 sep 2004 23:20

lanier schreef: Kunnen we niet allemaal voor de grap een topic 'bestoken',
Dit is wel een goeie grap jah... :lol:

Donnie Darko
Forum fan

Bericht door Donnie Darko » 30 sep 2004 23:23

Bwah , we hebben het al eens op Credible geprobeerd, na enkele minuten word je daar al geband, die Michiel is ook niet bepaald sympathiek. :lol:
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 30 sep 2004 23:28

Kunnen we dan geen topic gaan starten waarom ze zo overtuigd zijn van zichzelf? Dan moet iedereen met een mening komen en kun je voorzichtig proberen wat tegenstellingen te posten. Wordt wel een verhitte discussie op den duur denk ik. Ik ben alleen dan geinteresseerd hoe divers de antwoorden zullen zijn. Waarschijnlijk komt het allemaal op hetzelfde neer en dat kun je juist aanvoeren als zwak punt; Door kortzichtigheid kom je nooit ver.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 01 okt 2004 01:38

Haha, welk forum?

ciao..

AnnA

Bericht door AnnA » 01 okt 2004 10:29

Van april tot juni heb ik ook op het forum van de Jacobsladder gepost. Ik ben daar vertrokken omdat ik niet langer energie wilde steken in het fundamentalisme en de domheid die daar heerst. Er waren in die tijd welgeteld 2 forumleden zonder (voor-)oordelen. Een daarvan vertrok al vóór mij en de ander is waarschijnlijk nu naar hier verhuisd.
Ik las daar nog af en toe, daardoor zag ik ook de bijdrages van Enigma en dacht er zowaar over om terug te keren, omdat het leek alsof er met haar komst weer oprecht en zinnig gediscussieerd kon worden. Maar nadat zij zo geschoffeerd werd, heb ik daarvan afgezien. Dankzij het feit dat ze dit forum noemde ben ik nu hier.
Ik heb vertrouwen in het karakter van dit forum en ben nieuwsgierig naar jullie.
Voorlopig zal ik eerst veel gaan lezen denk ik, daarna eens even met vakantie, maar maak je borst maar alvast nat... :mrgreen:

Groet, AnnA

Mar
Forum fan

Bericht door Mar » 01 okt 2004 10:45

Hoi AnnaA

Welkom in de club van afgezwaaiden uit de Jacobsladder... :wink: Ik vermoed dat je mij bedoelt, als naar hier vertrokken.
Er zijn daar mensen die menen dat ze alles wat ze op een andere site tegekomen kunnen plakken waar ze willen. Zo zag ik Kerken.com een stuk dat Enigma heeft geschreven op de Jacobsladder,geplakt door iemand die zich "broer" noemt. En word je aangevallen op de Jacobsladder dat je elders iets durft te zeggen - en in eerste instantie niet eens over de Jacobsladder, maar weer een heel ander forum, dat hier ook al ter sprake is geweest: PleXat.
Ik ben zoekend geweest naar andere fora. Ik verbaas me erover dat vrijwel alle fora mensen trekken die er een fundamentalistisch christendom op nahouden. En dat als jij er iets anders over denkt, je bestookt wordt of met teksten om het tegendeel te bewijzen of met gebeden, opdat je bekeerd moge worden of je wordt al dan niet openlijk gezegd dat je beter kunt vertrekken.

Op het refoweb is iemand die in zijn onderschrift twee smileys heeft die elkaar de hersens inslaan. Staat erachter: (Christenen in hun element) Dat noem ik humor, zeker op het refoweb.
Maar zelden ben ik deze waarheid zo tegengekomen als op christelijke fora...

Ik hoop dat we hier een beetje nuchtere en stevige gesprekken kunnen hebben.

Mar (op de Jacobsladder staat er nog "tine' achter... :wink: )

AnnA

Bericht door AnnA » 01 okt 2004 11:01

Dag Mar, dank voor je welkom en ja: ik bedoelde jou :wink:
'Mar' op dit forum had ook nog die andere Mar kunnen zijn, maar die zit waarschijnlijk in Benin nu.
Ik ben in elk geval blij je hier te zien.
Tja, ik heb ook gezocht naar een forum met wat meer diepgang, humor en een open houding naar elkaar. En nog niet gevonden. Maar wellicht gaan we dat hier beleven.
Om te beginnen refereer ik maar even aan het onderschrift van die andere Mar: "wees de verandering die je wilt zien..."
Ik denk dat dat een mooi begin is (en jou wel toevertrouwd :wink: ).

Plaats reactie