Autoriteit: Dennett of Jezus?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Hopper
Banned

Re: Autoriteit: Dennett of Jezus?

Bericht door Hopper » 19 jan 2020 12:01

axxyanus schreef:
19 jan 2020 11:31

Hopper schreef:
19 jan 2020 09:51
Het verschil tussen de filosoof Dennett en de filosoof Jezus is dat laatstgenoemde praktische aanwijzingen geeft.
Filosoof Dennett roept zichzelf tot autoriteit uit:
viewtopic.php?p=570216#p570216
Ja en? Misschien is hij dat wel?

Nee, Dennett roept alleen zichzelf uit tot autoriteit. En uiteraard heeft hij zijn volgelingen. Er gloort zelfs iets van een nieuwe religie welke we atheïsme kunnen noemen, met een aantal profeten en geschriften.
https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b5e9d0c5/

En het door mij aangehaalde citaat bewijst ook dat Dennett zichzelf tot een vooraanstaand figuur opwerpt van die nieuwe religie.
Dat die religie aanslaat op een forum als deze mag verbazing wekken. Vrijdenkers keren zich immers tegen iedere vorm van dogma.
Dus ook tegen dogma's welke opgeworpen worden door Dennett als autoriteit.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 19 jan 2020 12:04

Hopper schreef:Uiteraard kan je mijn onderscheidingsvermogen niet zien, deze heb ik immers zelf ontwikkelt. En zo verschaf ik mijzelf zelf-autoriteit.
De Möbius-band komt automatisch bij me op en nog beter past
het Klein oppervlak (gewoonlijk Klein fles genoemd *) waarbij buiten en binnen in elkaar over gaan:

Even klikken voor het plaatje
http://www3.htl-hl.ac.at/homepage/bok/dt/mathe/mstart.htm schreef:Klein´sche Flasche
(hat nur eine Seite,
Innenseite = Außenseite)
Roeland

*)
Het was de wiskundige Klein die deze oppervlakte-constructie bedacht.
Oppervlak is in het duits Fläche,
Slordig beluisterbaar als Flesje
Wat dan wordt vertaald in het engels
Bottle en dus Kleins bottle.

Zoek maar op Kleins Bottle

En OMG ook nog

Kleinfles:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleinfles

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 19 jan 2020 12:55

Hopper schreef:
19 jan 2020 11:50
axxyanus schreef:
Je hebt hier niets laten zien waaruit blijkt dat de aanwijzing van Jezus klopt. Nakijken of iets klopt, is niet het zelfde als nakijken dat je het ermee eens bent.
Jij laat wel zien dat je niet begrijpt hoe onderscheidingsvermogen kan ontstaan. Uiteraard kan je mijn onderscheidingsvermogen niet zien, deze heb ik immers zelf ontwikkelt. En zo verschaf ik mijzelf zelf-autoriteit.
Misschien heb ik inderdaad problemen met begrijpen hoe onderscheidingsvermogen ontstaat. Maar gelieve dat dan uit te leggen en te beargumenteren i.p.v. dat enkel te beweren.

En uw zelf-autoriteit legt hier geen gewicht in de schaal. Als je hier serieus genomen wil worden moet je met iets meer komen dan met je zelf-verklaarde zelf-autoriteit.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 19 jan 2020 13:36

Hopper schreef:
19 jan 2020 12:01
axxyanus schreef:

Hopper schreef:
19 jan 2020 09:51
Het verschil tussen de filosoof Dennett en de filosoof Jezus is dat laatstgenoemde praktische aanwijzingen geeft.
Filosoof Dennett roept zichzelf tot autoriteit uit:
viewtopic.php?p=570216#p570216
Ja en? Misschien is hij dat wel?
Nee, Dennett roept alleen zichzelf uit tot autoriteit. En uiteraard heeft hij zijn volgelingen. Er gloort zelfs iets van een nieuwe religie welke we atheïsme kunnen noemen, met een aantal profeten en geschriften.
Ja, we kennen die mantra van je ondertussen wel. Al wie een andere opvatting heeft dan jij, wordt door jou als een gelovige neergezet. Maar om dat dan ook daadwerkelijk te argumenteren dat komt er nooit van.
En wat bewijst dit artikel nu juist. Gelieve een korte samenvatting te geven van wat je wil aantonen en liefst ook degelijke argumenten.
Hopper schreef:
19 jan 2020 12:01
En het door mij aangehaalde citaat bewijst ook dat Dennett zichzelf tot een vooraanstaand figuur opwerpt van die nieuwe religie. Dat die religie aanslaat op een forum als deze mag verbazing wekken. Vrijdenkers keren zich immers tegen iedere vorm van dogma.
Dus ook tegen dogma's welke opgeworpen worden door Dennett als autoriteit.
Onzin. Je bent het oneens met Dennett maar kan met geen enkel degelijk argument komen. Dus zie je jezelf gedwongen om met schimpwoorden te komen. Iedereen die het voldoende met je oneens is, ga jij zonder veel argumentatie omschrijven als een gelovige. Je doet dat op een manier alsof je verwacht dat we je gewoon op je woord geloven. Uitleg en argumenten die blijven aan jouw kant maar al te vaak uit.

Als je Dennett op de korrel wil nemen, doe het dan goed. Citeer zijn eigen woorden, niet de interpretatie van iemand anders. Toon daarna aan de hand van degelijke argumenten en gebruik makend van de huidige wetenschappelijke inzichten hoe wat hij zegt niet serieus te nemen is.

Zolang je dat niet doet, ben je enkel warme lucht aan het blazen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 19 jan 2020 16:54

axxyanus schreef:
19 jan 2020 12:55
Als je hier serieus genomen wil worden moet je met iets meer komen dan met je zelf-verklaarde zelf-autoriteit.
Ik heb nooit beweerd dat ik serieus genomen wenste te worden.
Dat is een dingetje voor mensen met een vermeende essentie.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 19 jan 2020 16:56

axxyanus schreef:
19 jan 2020 13:36

Als je Dennett op de korrel wil nemen, doe het dan goed. Citeer zijn eigen woorden, niet de interpretatie van iemand anders.
Zie eerdere reactie van mij in dit topic.
Toon daarna aan de hand van degelijke argumenten en gebruik makend van de huidige wetenschappelijke inzichten hoe wat hij zegt niet serieus te nemen is.
Ook de degelijke argumenten zijn gepresenteerd.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 19 jan 2020 17:25

Hopper schreef:
19 jan 2020 16:56
axxyanus schreef:
19 jan 2020 13:36

Als je Dennett op de korrel wil nemen, doe het dan goed. Citeer zijn eigen woorden, niet de interpretatie van iemand anders.
Zie eerdere reactie van mij in dit topic.
Gelieve beter te specifiëren welke reactie je precies bedoelt.
Hopper schreef:
19 jan 2020 16:56
Toon daarna aan de hand van degelijke argumenten en gebruik makend van de huidige wetenschappelijke inzichten hoe wat hij zegt niet serieus te nemen is.
Ook de degelijke argumenten zijn gepresenteerd.
Dat is niet waar. Het dichtst dat je komt bij een argument is in viewtopic.php?p=570246#p570246, maar bij nader onderzoek ondersteunen die argumenten uw visie niet.

Serieuze citaten van Dennett en verwijzingen naar wetenschappelijke inzichten heb ik van jou ook niet gezien.

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 19 jan 2020 17:31

Hopper schreef:
19 jan 2020 16:54
axxyanus schreef:
Als je hier serieus genomen wil worden moet je met iets meer komen dan met je zelf-verklaarde zelf-autoriteit.
Je moet dat niet expliciet verwoorden, de manier waarop je hier deelneemt spreekt boekdelen. Voor iemand die niet serieus genomen wil worden, herhaal je hier wel heel vaak je standpunt als mensen kritiek op je argumenten brengen.

Voor de rest verwachten wij van de deelnemers dat ze wel met serieuze argumenten komen. Dus zelfs als je niet serieus genomen wil worden, doe dan op zijn minst alsof en kom met degelijke argumenten i.p.v. met je zelf-verklaarde, zelf-autoriteit.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 19 jan 2020 19:12

axxyanus schreef:
19 jan 2020 17:31

Voor iemand die niet serieus genomen wil worden, herhaal je hier wel heel vaak je standpunt als mensen kritiek op je argumenten brengen.
Alleen mensen die denken een essentie te zijn wensen serieus genomen te worden. Voor mij bestaat ik-bewustzijn niet.
Wat anderen daar van vinden laat ik uiteraard bij hen.
Voor de rest verwachten wij van de deelnemers dat ze wel met serieuze argumenten komen. Dus zelfs als je niet serieus genomen wil worden, doe dan op zijn minst alsof en kom met degelijke argumenten i.p.v. met je zelf-verklaarde, zelf-autoriteit.
Spreekt hier moderator axxyanus of forumdeelnemer axxyanus?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 19 jan 2020 19:19

Hopper schreef:
19 jan 2020 19:12
axxyanus schreef:
Dat maakt niet uit. Ook gewone deelnemers mogen andere deelnemers wijzen op de algemene verwachtingen op dit forum.

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 19 jan 2020 19:21

axxyanus schreef:
19 jan 2020 19:19

Dat maakt niet uit. Ook gewone deelnemers mogen andere deelnemers wijzen op de algemene verwachtingen op dit forum.
Ja, dat is waar. Maar je weet dat ik geen verwachtingen heb hè. Om teleurstellingen te voorkomen.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 20 jan 2020 09:10

Hopper schreef:
19 jan 2020 16:54
axxyanus schreef:
Dat is een dingetje voor mensen met een vermeende essentie.
Hopper schreef:
19 jan 2020 19:12
axxyanus schreef:
Voor niet serieuze zaken hebben we een aparte afdeling. Voor de discussie onderwerpen gelden regels.
Je bent blijkbaar blind voor alle signalen, die hier worden afgegeven, door diverse forummers.
Zelfs de reden voor deze herinnering lijkt niet te zijn doorgekomen.
Forumregels E7 en Forum regel E5, die uiteraard geldt voor al je schrijven hier op Freethinker en vooral je ronduit weigering aan de verzoeken tot geldige valide onderbouwingen te voldoen, als je stellige beweringen doet.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Plaats reactie