In den beginne was...atheïsme

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

MoreTime
Bevlogen

In den beginne was...atheïsme

Bericht door MoreTime » 16 feb 2016 09:55

Een interessant artikel uit de Engelse krant The Telegraph, naar aanleiding van een boek dat verschijnt van Tim Whitmarsh, 'Battling the Gods'.

Prof. Whitmarsh argumenteert dat atheïsme niet is ontstaan als reactie op het christendom, of als nieuw verschijnsel ontstaan tijdens de Verlichting, maar dat atheïsme 'zo oud is als de mensheid'.
The study is potentially bad news for believers and non-believers alike.
On one hand it breaks the widely assumed link between atheism and progress or modernity but it also rejects the idea that faith is a natural, instinctive impulse.
http://www.telegraph.co.uk/news/religio ... heism.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Willempie
Bevlogen

Re: In den beginne was...atheïsme

Bericht door Willempie » 22 feb 2016 13:46

De titel is misleidend. Het artikel bevestigt iets dat al lang bekend was, namelijk dat atheïsme zo oud is als de weg naar Rome. Maar het zegt niet dat atheïsme aan religie voorafging.
Hallo meneer God, met Anna.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 22 feb 2016 14:51

Laten we nog maar eens de definitie plaatsen die we hier hanteren.

Atheïsme kent meerdere elkaar soms overlappende, soms uitsluitende betekenissen, maar het begrip omvat vrijwel altijd de afwezigheid van geloof in een of meer goden.

Het is zelfs ouder dan de weg naar Rome.
Atheïsme als hoedanigheid bestond per definitie voordat het theïsme was uitgevonden.
Alleen de term, het woord voor een ongelovige in een god, is het eerste gebruikt door hen, die er wel in wilden gaan geloven.
Niet het atheïsme is uitgevonden door mensen, maar het theïsme, en wel in allerlei soorten vormen en maten.

Zolang je dat niet kunt aannemen, zul je niet alleen altijd averechts blijven denken, met het gevaar dat je ook krom blijft redeneren.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 22 feb 2016 15:11

Maria schreef: Atheïsme als hoedanigheid bestond per definitie voordat het theïsme was uitgevonden.
Alleen de term, het woord voor een ongelovige in een god, is het eerste gebruikt door hen, die er wel in wilden gaan geloven.
Niet het atheïsme is uitgevonden door mensen, maar het theïsme, en wel in allerlei soorten vormen en maten.
Als je het nu hebt over de betekenis van woorden dan heb je volkomen gelijk. Maar het artikel zegt gewoon niet dat atheïsme al bestond voordat er Godsgeloof bij de mensheid was.
Zolang je dat niet kunt aannemen, zul je niet alleen altijd averechts blijven denken, met het gevaar dat je ook krom blijft redeneren.
Ik hoef het dus ook niet aan te nemen, gewoonweg omdat het artikel dat helemaal niet beweert en het zeer waarschijnlijk ook nog eens onjuist is. Voor zover we kunnen teruggaan is er religie.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 22 feb 2016 15:23

Willempie schreef:....Voor zover we kunnen teruggaan is er religie.
Veel gelovigen willen dat graag omdat ze het als argument willen gebruiken dat de mens een ingeboren godsbesef zou hebben, elk volk over de gehele aarde.
Klinkklare onzin, want toen de hersenontwikkeling bij de mens toenam begon hij zich pas af te vragen waar hij vandaan kwam, of dood dood was, en wie de natuurverschijnselen regelde. En zo creëerde elk volk zijn eigen god.
NB: Doe wel en zie niet om.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 22 feb 2016 15:30

writer schreef:
Willempie schreef:....Voor zover we kunnen teruggaan is er religie.
Veel gelovigen willen dat graag omdat ze het als argument willen gebruiken dat de mens een ingeboren godsbesef zou hebben, elk volk over de gehele aarde.
Klinkklare onzin, want toen de hersenontwikkeling bij de mens toenam begon hij zich pas af te vragen waar hij vandaan kwam, of dood dood was, en wie de natuurverschijnselen regelde. En zo creëerde elk volk zijn eigen god.
Volgens mij is dit off topic. Ik reageerde op de titel van dit topic die in mijn ogen nog steeds misleidend is.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 22 feb 2016 15:38

Willempie schreef:
writer schreef:Veel gelovigen willen dat graag omdat ze het als argument willen gebruiken dat de mens een ingeboren godsbesef zou hebben, elk volk over de gehele aarde.
Volgens mij is dit off topic. Ik reageerde op de titel van dit topic die in mijn ogen nog steeds misleidend is.
Haha, wanneer iemand je gedachten ontmaskert roep je 'off topic'. :lol:
Vooral niet overdenken wat je aangezegd wordt.
Born OK the first time

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 22 feb 2016 15:55

Rereformed schreef: Haha, wanneer iemand je gedachten ontmaskert roep je 'off topic'. :lol:
Vooral niet overdenken wat je aangezegd wordt.
En deze reactie is eveneens off topic. :D

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 22 feb 2016 16:10

Willempie schreef:De titel is misleidend. Het artikel bevestigt iets dat al lang bekend was, namelijk dat atheïsme zo oud is als de weg naar Rome. Maar het zegt niet dat atheïsme aan religie voorafging.
Off-topic
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 22 feb 2016 17:35

Off topic inderdaad. En het feit dat dit getolereerd wordt door de moderatie geeft aan dat de moderatie selectief te werk gaat. Als ik zo zou reageren zou ik onmiddellijk in de vuilnisbak (de prullenbak is inmiddels te klein) worden geflikkerd. Niet dat het mij plaagt, overigens. Maar het valt me wel op.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 22 feb 2016 17:53

Je bent niet eerlijk.
Niet liegen Willempie. [-X

Hoe vaak heb je opmerkingen hierover gehad?
Maar je blijft het regelmatig presteren.
Een paar berichten off topic wordt nooit iets van gezegd, of het moet binnen een paar dagen het hele forum door zijn.
Hoe vaak is er niet iets gewoon afgesplitst?

Je gaat tot nog toe alleen de prullenbak in als je gaat discussiëren in het forum Persoonlijk en daar ook nog eens op doorgaat.
En omdat ik het afsplitsen af en toe gewoon beu ben. 8*)

Verder kun je dit in het Feedback forum bespreken.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 22 feb 2016 17:59

Maria schreef:Niet liegen Willempie. [-X
Je weet heel goed dat al die malen dat jij mij in de prullenbak hebt geflikkerd ik reageerde op een stelling van iemand. Je had dus die stelling waarop ik reageerde off topic moeten verklaren en niet mijn reactie daarop.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 22 feb 2016 18:03

Willempie schreef:
Je weet heel goed dat al die malen dat jij mij in de prullenbak hebt geflikkerd ik reageerde op een stelling van iemand. Je had dus die stelling waarop ik reageerde off topic moeten verklaren en niet mijn reactie daarop.
Jouw reactie in dit topic was de eerste, en direct al off-topic.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 22 feb 2016 18:20

Erik schreef: Jouw reactie in dit topic was de eerste, en direct al off-topic.
Nee Erik. Mijn reactie was niet off topic. Ik reageerde op de tekst boven het onderwerp.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 22 feb 2016 18:54

Willempie schreef:
Mij hoor je zelden klagen over off topic gedrag.
Heel af en toe een BOT.
De off topics zijn niet het ergste en als ze tot een mooie nieuwe soort discussie leiden, dan splits ik graag af.
Echter overal topic kapen, ook in niet religieuze topics is een tijd geweest.
Dat doe je nu veel minder.

Maar vooral het in discussie gaan met iemand die een getuigenis doet van zijn geloofsverlies/afvalligheid.
Daar wordt vaak zat off topic gegaan en dat is ook helemaal niet erg.
Maar is een opnieuw beginnen over jouw geloof en in discussie gaan met deze of gene, over het geloof niet getolereerd en dat weet je zo langzamerhand drommels goed.

Maar als je er nu zo over denkt, dan heb ik helemaal geen zin meer om moeite te doen.

Plaats reactie