Is openlijk atheisme op zichzelf godslasterlijk?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Job
Banned

Re: Is openlijk atheisme op zichzelf godslasterlijk?

Bericht door Job » 30 jun 2012 21:34

Jim schreef:Job, aan jou de taak om het verschil even duidelijk te maken, ook graag de historische context erbij gebruiken graag.
http://www.sporenvangod.nl/atheisme-en-geloof.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 30 jun 2012 21:41

Een probleem hiermee is dat als iemand niet-religieus is opgevoed, en nooit over een gods-idee (ik heb het hier specifiek niet over een "godsbeeld") heeft nagedacht, is die persoon dan goddeloos volgens de definitie op die site?

Of is het pertinent onmogelijk om goddeloos te zijn, omdat god nou eenmaal bestaat?

Presuppositionalisme: Als je mensen niet van je mening kunt overtuigen, probeer dan ten minste duidelijk te maken dat je ze pas serieus neemt als ze hetzelfde geloven als jij.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams

Job
Banned

Bericht door Job » 30 jun 2012 22:07

Bram Kaandorp schreef:
Een probleem hiermee is dat als iemand niet-religieus is opgevoed, en nooit over een gods-idee (ik heb het hier specifiek niet over een "godsbeeld") heeft nagedacht, is die persoon dan goddeloos volgens de definitie op die site?

Of is het pertinent onmogelijk om goddeloos te zijn, omdat god nou eenmaal bestaat?
Ik denk dat de mens, ieder mens ongeneeslijk religieus is.
Dat zegt Prof. H. Kuitert ook.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2676/Cul ... ieus.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Job

[
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 30 jun 2012 22:16

Job schreef:Ik denk dat de mens, ieder mens ongeneeslijk religieus is.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2676/Cul ... ieus.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Job
Dat zegt niet zo veel. Ik ben het met je eens dat de mens, wanneer aan zichzelf overgelaten, religieuze trekken kan ontwikkelen.

Wat ik mij afvraag is of het mogelijk is om in een areligieuze staat te zijn, en jouw antwoord is "nee".

Dat is voor mij frappant, want op dit moment beschouw ik mijzelf als areligieus. Het is een anekdote, dus niet bewijs, maar hoe zou ik erachter kunnen komen dat ik eigenlijk wel religieus ben? Naar welke kenmerken zou ik moeten kijken?
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 02 jul 2012 00:50

Wie stelt dat religie ongeneeslijk is, stelt impliciet ook dat religieus zijn een ziekte is.

Een wel al te goedkoop beroep op ontoerekeningvatbaarheid voor een meerderheid van de mensen, met gratis vrijgeleide om in het wilde weg te infecteren.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 02 jul 2012 01:31

Job schreef:Ik denk dat de mens, ieder mens ongeneeslijk religieus is.
Van dat waandenkbeeld ben ik inmiddels genezen! :lol:
Ik wens u alle goeds

Destinesia

Bericht door Destinesia » 02 jul 2012 01:56

Bram Kaandorp schreef:Het is een anekdote, dus niet bewijs, maar hoe zou ik erachter kunnen komen dat ik eigenlijk wel religieus ben? Naar welke kenmerken zou ik moeten kijken?
Het besef van de totale ondergeschiktheid aan je eigen bestaan is naar mijn mening datgene wat een mens naar religie brengt.

Wees eerlijk, je sleept jezelf je hele leven mee en hebt werkelijk geen flauw idee waarom en waardoor je hier rondloopt. Daar kun je alleen maar een biologieles op los laten maar je bemerkt desondanks dat je zelf part noch deel aan de oorzaak van je eigen bestaan had en ook over je eigen doodgaan heb je niets in te brengen. Zo bezien is het dus helemaal niet zo vreemd dat de mensheid door de eeuwen heen massaal goden is gaan bedenken. Sommigen gaan door het stof voor een God en prevelen gebeden en anderen met precies dezelfde drive aan nieuwsgierigheid over ons bestaan onderzoeken de snaartheorie. Ik zet persoonlijk mijn geld veel liever in op de bevindingen van een Michio Kaku dan op de Paus zal ik maar zeggen.

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 02 jul 2012 02:25

Ik kan me ook inleven in een religieus persoon (niet volledig, omdat ik nooit echt zelf zo fervent religieus ben geweest, maar wel tot op zekere hoogte). Wat ik mij afvraag is hoe ik in mijzelf de tekenen van god kan herkennen, gezien het feit dat ik mijzelf als goddeloos (volgens Job een onmogelijkheid) zie.

Douglas Adams

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 03 jul 2012 20:11

Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar Job zijn antwoord.

Douglas Adams

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 03 jul 2012 20:46

Job schreef:[Ik denk dat de mens, ieder mens ongeneeslijk religieus is.

Job

[
Ik denk ook wel eens wat.

Het heeft jaren geduurt, maar religieus of iets dat daar op lijkt ben ik niet meer. dat is wel zeker. Het geeft wel een prettige rust. Na mijn dood wordt het weer als voor mijn geboorte. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Destinesia

Bericht door Destinesia » 03 jul 2012 20:47

Bram Kaandorp schreef:Wat ik mij afvraag is hoe ik in mijzelf de tekenen van god kan herkennen, gezien het feit dat ik mijzelf als goddeloos zie.
Ik weet niet Bram. Maar het solipsisme bijvoorbeeld heeft filosofisch gezien voor een deel 'gelijk' . Jij bent inderdaad het centrum van het universum. Waar je ook maar heen reist. Je bent volkomen afhankelijk van je omgeving. Je staat in het midden ervan en alle info en contact komt naar dat centrum en jij moet daar iets mee. Daarom zei ik in het vorige bericht al: Je sleept jezelf overal mee naar toe. Je staat voortdurend in het midden. En je hebt geen flauw idee waarom, en je hebt er geen ene moer over te vertellen. Je bent volkomen ondergeschikt aan je eigen bestaan. Je denkt en peinst en gebruikt al je zintuigen. Maar nóg voel je je in deze wereld gezet. Zonder verdere uitleg haha. Nou en vanaf dáár kun je makkelijk religieus raken. Dat beséf alleen al is eigenlijk al een vorm van 'religie'.

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 03 jul 2012 21:58

Destinesia schreef:Ik weet niet Bram. Maar het solipsisme bijvoorbeeld heeft filosofisch gezien voor een deel 'gelijk' . Jij bent inderdaad het centrum van het universum. Waar je ook maar heen reist. Je bent volkomen afhankelijk van je omgeving. Je staat in het midden ervan en alle info en contact komt naar dat centrum en jij moet daar iets mee. Daarom zei ik in het vorige bericht al: Je sleept jezelf overal mee naar toe. Je staat voortdurend in het midden. En je hebt geen flauw idee waarom, en je hebt er geen ene moer over te vertellen. Je bent volkomen ondergeschikt aan je eigen bestaan. Je denkt en peinst en gebruikt al je zintuigen. Maar nóg voel je je in deze wereld gezet. Zonder verdere uitleg haha. Nou en vanaf dáár kun je makkelijk religieus raken. Dat beséf alleen al is eigenlijk al een vorm van 'religie'.
Hangt ervan af. Als ik me erbij neerleg dat ik simpelweg een variabel ben, en verder gewoon probeer zo prettig mogelijk te leven (klinkt simpel), dan is religie niet van toepassing.

Douglas Adams

KluukKluuk

Bericht door KluukKluuk » 24 aug 2012 23:20

Bram Kaandorp schreef: Is simpelweg openlijk zijn over je atheïsme al genoeg om godslasterlijk te zijn?

Ik bedoel niet smadelijk godslasterlijk zoals "waarom zou ik in een sprookje voor volwassenen geloven?", maar simpelweg niet zwijgen over je ongeloof zoals "god? nee, daar geloof ik niet in".

Zou zo'n neutrale statement genoeg kunnen zijn om gezien te worden als godslasterlijk, of moet er dan meer bij komen?

Let wel, ik bedoel niet vanuit vrijzinnig oogpunt, maar vanuit religieus oogpunt.
Vanuit religieus oogpunt?
Nee, dat denk ik niet.

Grappenmakerij wordt natuurlijk wel door velen as godslasterlijk ervaren.

Jinny

Bericht door Jinny » 24 aug 2012 23:35

Blijft de vraag hoe we dan met de lange tenen moeten omspringen.
Daar je al lang niet meer in NL bent, Hans Teeuwen.

KluukKluuk

Bericht door KluukKluuk » 24 aug 2012 23:49

Jim schreef:
Blijft de vraag hoe we dan met de lange tenen moeten omspringen.
Naar mijn mening hebben gelovigen toch wel zeer vaak lange tenen, en ja dat is dan gewoon jammer voor die gelovigen, want vrijheid van meningsuiting vind ik belangrijker. En cabaret moet natuurlijk absoluut kunnen!

Ik vind dat zoiets als godslastering helemaal niet in enig wetboek thuishoort, het impliceert namelijk dat god bestaat. De overheid moet zich naar mijn mening helemaal niet met religie bemoeien.

Maar in de sociale omgang met anderen vind ik wederzijds respect wel op z'n plaats, aan de ene kant hebben veel gelovigen weliswaar lange tenen, maar aan de andere kant vind ik zoeken atheïsten of anders gelovigen de confrontatie soms ook op. Ik vind het belangrijk om in de samenleving mensen in hun waarde te laten onafhankelijk of ik hun geloof of mening deel.

Plaats reactie