Omgaan met existentiële vragen/crisis als atheïst, vrijdenker of agnost

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Ontoombaar

Omgaan met existentiële vragen/crisis als atheïst, vrijdenker of agnost

Bericht door dikkemick » 04 nov 2020 19:27

MaartenV schreef:
05 nov 2020 01:55
Toch denk ik dat daar een grote behoefte aan is dit geëxpliciteerd te zien in een subforum/literatuurverwijzingen.
Het gaat immers over wat vrijdenkers als alternatief aanbieden in antwoord op existentiële vragen na de afbraak van een persoonlijk geloof van iemand in bovennatuurlijke zaken. Mensen blijven dan immers met een leegte achter en moeten het dan zelf maar gaan uitzoeken op het forum.
Door dat in een apart topic onder te brengen maak je het eenvoudiger voor mensen zicht te krijgen op wat de filosofie te bieden heeft in antwoord op de vragen die open blijven. Je geeft daarmee ook aan dat je goed weet dat met je vrijdenkersdiscussies je op een existentiële crisis aanstuurt en dat je daarom ook je verantwoordelijkheid neemt en een zinvol alternatief aanbiedt. Want nu zeg je: zoek het zelf maar uit na de grote afbraak.

Kan me er zo weinig bij voorstellen. Juist en vooral als je je verdiept in de wetenschap ontstaat er een gevoel van verwondering die niet te beschrijven en/of te evenaren is. Ik ben zelfs de mening toegedaan dat je er een zekere mate van troost in kunt vinden. Of dit gelijk op gaat met een geloof in een hiernamaals kan ik geen uitspraak over doen. Heb dat nooit ervaren.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Mullog
Ervaren pen

Re: Literatuurverwijzingen en tips in hoe omgaan met existentiële vragen/crisis als atheïst, vrijdenker of agnost

Bericht door Mullog » 05 nov 2020 07:34

MaartenV schreef:
...Het gaat immers over wat vrijdenkers als alternatief aanbieden in antwoord op existentiële vragen na de afbraak van een persoonlijk geloof van iemand in bovennatuurlijke zaken. Mensen blijven dan immers met een leegte achter en moeten het dan zelf maar gaan uitzoeken op het forum...
Ik heb dat nooit zo ervaren, dat mijn vaarwel van God en alle overige bovennatuurlijke zaken een leegte achtergelaten hebben. Ik heb eerder het idee dat ik de mogelijkheid kreeg een "leegte" te gaan vullen met nieuwe nieuwsgierigheid die concrete antwoorden opleverde. Dat mijn normen en waarden en acties niet meer worden beoordeeld door een of andere entiteit met dreiging van eeuwige straf maar dat ik daarover alleen aan mijzelf verantwoording verschuldigd ben en dat ik alleen de consequenties van mijn daden moet dragen, vind ik bevrijdend. Dat vult vermeende "leegtes" snel.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

dikkemick
Ontoombaar

Re: Literatuurverwijzingen en tips in hoe omgaan met existentiële vragen/crisis als atheïst, vrijdenker of agnost

Bericht door dikkemick » 05 nov 2020 10:53

MaartenV schreef:

...Mensen blijven dan immers met een leegte achter en moeten het dan zelf maar gaan uitzoeken op het forum.
Door dat in een apart topic onder te brengen maak je het eenvoudiger voor mensen zicht te krijgen op wat de filosofie te bieden heeft in antwoord op de vragen die open blijven. Je geeft daarmee ook aan dat je goed weet dat met je vrijdenkersdiscussies je op een existentiële crisis aanstuurt en dat je daarom ook je verantwoordelijkheid neemt en een zinvol alternatief aanbiedt. Want nu zeg je: zoek het zelf maar uit na de grote afbraak.
Impliceert dit dat je per definitie met een leegte blijft zitten als je een entiteit (of ander geloof) vaarwel zegt? Kijk eens naar het topic "awe inspiring science". Verwondering genoeg en het mooiste van alles is, is dat het waar is en te verifiëren. Dat we daar onderdeel van uitmaken. Ik zou meer verontrust zijn als ik me zou moeten verdiepen in alle (geloofs)overtuigingen. Dan zou ik depressief worden.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Plaats reactie