De Bergrede

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter van Velzen
Moderator

Re: De Bergrede

Bericht door Peter van Velzen » 06 jul 2017 10:27

Duke schreef:
Vraagje Peter;
Waarom schrijf je God niet met een hoofdletter ?
Omdat ik tegenwoordig een spellingcontrole cadeau heb bij de laatste versie van Firefox.
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 08 jul 2017 13:24

God kan zowel met een hoofd als kleine letter.

Schrijf men het als God dan is het een eigennaam net als Karel.
Met een kleine letter is het een soortnaam zoals konijn.

Zo moet het formeel met een kleine letter in:

''Ik ben de god van Abraham ....... ".
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 08 jul 2017 17:32

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:God kan zowel met een hoofd als kleine letter.

Dat weet jij en dat weet ik en dat weet de rest van het forum nu ook, maar de spellingchecker weet dat nog niet. hij vindt het ook goed als je de eigennaam god klein schrijft en de soortnaam God met een hoofdletter. (zie maar).
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 08 jul 2017 17:46

De mijne doet dat ook.

Maar dat zegt niets hoor. Want het is niet gezegd dat we beide de zelfde spellingchecker gebruiken.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 12 jul 2017 06:49

13 Doe goed in het verborgene.

Het thema van de goddelijke beloning klinkt nog altijd door in hoofdstuk 6 van Mattheus, waarin de volgelingen worden opgeroepen om hun goede daden niet openlijk te doen, want daarmee zouden ze reeds in het heden beloond worden (met de bewondering c.q. goedkeuring van de mensen), en dus geen beloning van de zijde van God hoeven verwachten. Dit komt mij voor als een ernstige vergissing. Als je je goede daden geheel en al verbergt, geef je ook niet het goede voorbeeld. Het is daarom waarschijnlijk beter om datgene wat navolging verdient wel degelijk openlijk te doen, opdat anderen het kunnen navolgen. De beloning van de zijde van God, heb je toch immers ook niet nodig om het goede te doen? Wie goed doet om in het hiernamaals beloond te worden, is evenzogoed egoïstisch bezig. Doe daarom goed omdat het goed is, en nergens anders om. Beloningen moet je er helemaal niet voor verwachten. Het is pas als anderen ook het goede doen, dat jij van deze wederkerigheid kunt profiteren.
Ik wens u alle goeds

TIBERIUS CLAUDIUS
Diehard

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS » 12 jul 2017 08:39

Ik denk dat het meer bedoeld was als:

Loop er niet niet mee te pralen.

Gralgrathor
Diehard

Bericht door Gralgrathor » 12 jul 2017 09:00

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Ik denk dat het meer bedoeld was als:

Of het is een 'out' voor luie Christenen :)

- "Zeg, doe jij eigenlijk wel iets aan liefdadigheid?"
- "Ja, maar ik doe het stiekem. Echt waar."
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox

De Encyclopedist
Ervaren pen

Bericht door De Encyclopedist » 12 jul 2017 09:17

Mijn favoriete stripheld, Heer Bommel, een onweerstaanbaar komisch slachtoffer van het Dunning-krugereffect, doet graag in stilte goed. Het leidt vanzelf tot narigheid die die onuitstaanbaar sceptische teringkat dan op moet lossen.
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)

Petra
Banned

Bericht door Petra » 13 jul 2017 02:40

Gralgrathor schreef:

Of het is een 'out' voor luie Christenen :)

- "Zeg, doe jij eigenlijk wel iets aan liefdadigheid?"
- "Ja, maar ik doe het stiekem. Echt waar."
:lol:
:idea:
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 13 jul 2017 05:14

14 Bidt in het verborgene

Alweer een variatie op hetzelfde thema. Mara nu met een verrassende wending. Ook het openlijk bidden, teneinde “vroom” te lijken wordt veroordeeld. Iets wat menig gelovige maar niet wil begrijpen. Gisteren nog bleek Donald Trump het niet te hebben gelezen. Maar dat zal niemand verbazen. Sommige moslims maken er zelfs een gewoonte van om opvallend te bidden, zelfs als het anderen hindert. Maar de clou maakt het allemaal nog zinlozer. God zou precies weten wat je nodig hebt, dus de hele exercitie blijkt zinloos. Talloze onderzoeken hebben getracht het nut van bidden te meten, en reeds in de eerste eeuw van onze jaartelling gaf de bergredenaar het antwoord. Het doet er helemaal niet toe...
Ik wens u alle goeds

Petra
Banned

Bericht door Petra » 14 jul 2017 04:02

Goeiemorgen!
Bedoel je niet .. bid in het verborgene?
(Normaal gesproken hoor je me niet zeuren hoor, maar als titel is 't jammer toch.)

Enneh, er zijn onderzoeken geweest m.b.t. groepsbidden en groepsmeditatie waar wel positieve resultaten mee gehaald zijn.
Overigens:
viewtopic.php?p=197655#p197655" onclick="window.open(this.href);return false;
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 14 jul 2017 07:10

15 Het onze vader

Dit gebed geeft duidelijk aan dat het bij het bidden niet zozeer gaat om iets van God gedaan te krijgen, maar om iets van de mensen gedaan te krijgen. “Uw wil geschiedde op aarde zoals in de hemel”. De Astrologen hadden in die tijd al lang ontdekt dat de hemellichamen volstrekt voorspelbaar waren, en bij gebrek aan kennis omtrent de zwaartekracht die dit veroorzaakt, was de theorie die men had bedacht, dat er een godheid was die dat geheel had geordend. De insteek van dit gebed was dan ook, dat de mensen op aarde, net zo trouw hun wegen moesten gaan als de sterren aan de hemel. Dat is een ietwat slaafse houding. Een mens zou niet meer worden dan een opwindpo, die slechts voorgeprogrammeerde bewegingen maakt.

Nauwelijks een ideaalbeeld, dat wij zouden waarderen. Niets zelfverwezenlijking, niets vrijheid. De mens moet een machine worden die slaafs zijn meester volgt. Daar komt dan nog eens bij dat die meester helemaal niet van zich laat horen en dat wij dus hoogstens een andere mens kunnen gehoorzamen die beweert namens de Here te spreken.

Een ander aspect vind ik dan wel weer leuk aan het gebed. “Vergeef ons onze schuld, zoals wij aan anderen hun schuld vergeven”. Hele volkstammen, vragen dus aan hun god, om hen toch maar alsjeblieft niets te vergeven. Maar het zij hen vergeven, want ze beseffen niet dat zij dat doen.

Het gebed sluit af, met een beroep op de belangrijkste functie die men aan de monotheïstische god toeschrijft. Die van het bestrijden van het kwaad. “verlos ons van het kwade”. Als er één ding is dat men van God verwacht is het dat. Helaas, hij doet het niet, en het kwaad blijft altoos aanwezig. We zien maar niet in dat als wij zelf het kwaad niet bestrijden, dat niemand het doet. De gelovige blijft wachten op een daad van God, maar deze daad komt nooit. . .
Ik wens u alle goeds

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 jul 2017 07:07

16 Vast niet openlijk.

Nog een variant op hetzelfde thema: Wederom dringt te spreker aan op gedrag dat alleen voor God zichtbaar is, in de veronderstelling dat – wanneer wij er niet door onze medemensen voor beloond worden, dat God dat dan des te meer zal doen. Mijn kritiek blijft dezelfde: Wie op een goddelijke beloning uit is, is niet meer dan een egoïst. Maar er is uiteraard geen goddelijke beloning. Vasten is doorgaans helemaal niet nuttig, en men zou het dan ook niet moeten doen. Maar als men het doet, is het mogelijk juist zinvol om het wel openlijk te doen. Zoals bij een hongerstaking. Wat je er ook van mag vinden, ze heeft slechts zin, als het algemeen bekend wordt dat je er een houdt.
Ik wens u alle goeds

Hopper
Banned

Bericht door Hopper » 15 jul 2017 13:24

TIBERIUS CLAUDIUS schreef:God kan zowel met een hoofd als kleine letter.

In monotheïstische religies zou ik God altijd met een hoofdletter schrijven.
Er is er dan immers maar één.

Bij polytheïstische religies is er sprake van een soortnaam zoals konijn.
Dan schrijf je god c.q. goden.
Zien dat er niks te bereiken valt is zien.

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 15 jul 2017 13:56

@Tiberius,
Zo lees ik het ook.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Plaats reactie