"Atheïsme geen intellectueel, maar moreel vraagstuk"

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jagang
Ontoombaar

Re: "Atheïsme geen intellectueel, maar moreel vraagstuk"

Bericht door Jagang » 25 apr 2011 18:53

MNb schreef:
Jagang schreef:U overschrijdt nu zelf de Non Overlapping Magisteria! [-X

Feiten leveren geen levensbeschouwing, maar zo levert een levensbeschouwing natuurlijk ook geen feiten op!
Voor mij is dat reden NOMA te hanteren - religie zo ver mogelijk buiten de wetenschappelijke deur aub.
Inhocsigno's terloopse opmerking over evolutie - hij weet niet eens dat dat een waargenomen feit is - versterkt dat streven alleen maar.
Nee, NOMA betekent namelijk dat de wetenschap eveneens geen uitspraak zou kunnen doen over religieuze zaken. De reden waarom NOMA niet werkt, is natuurlijk omdat religie uitspraken doet over zaken waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat zij heel anders in elkaar zitten.

Er is dus wel een overlap, aangezien beiden uitspraken doen over empirisch aan te tonen of te verwerpen zaken. NOMA is goedbedoelde flauwekul.
Gelovigen moeten gewoon hun plek kennen: Als de wetenschap iets aantoont wat niet overeenkomt met wat geloofsboeken zeggen, dan dienen gelovigen gewoonweg een stap terug te doen.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician » 28 apr 2011 02:25

PietV. schreef:
Peter van Velzen schreef:
Toen hij eerst mijn laatste e-mail niet meer beantwoordde en nu ook elders niet meer reageert, begin ik een vermoeden te krijgen waardoor ik me een beetje schuldig begin te voelen. Het zal natuurlijk wel niet zo zijn. Maar wat als Ds van den Brink zich door ons heeft laten overtuigen?
Ik vermoed dat hij bezig is met drie preken. Een aantal vergaderingen heeft, de liturgie nog met de organist moet bespreken. En tussendoor nog het nodige maatschappelijke werk doet in de gemeente. Dit zijn de drukste dagen van het jaar. Maar ondertussen kan hij verder nadenken over de controverse die is ontstaan. En waar hij de verantwoording voor draagt. De tijd zal het leren of zijn onwrikbare overtuiging die gebaseerd is op de Bijbel. Stand zal houden.
En omhoog. Pasen is inmiddels verleden tijd.
Shut up Murdock, crazy fool!

The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician » 03 mei 2011 19:52

En nog maar eens omhoog, al vrees ik dat het draadje zo dood als Bin Laden is nu onze predikant niet meer reageert.

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 05 mei 2011 01:26

The Black Mathematician schreef:En nog maar eens omhoog, al vrees ik dat het draadje zo dood als Bin Laden is nu onze predikant niet meer reageert.
Misschien is hij bezig een geniaal antwoord te schrijven, dat het debat over de relatie tussen religie en wetenschap voor eens en altijd zal beslissen (sprak Socratoteles hoopvol).

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 05 mei 2011 12:13

Socratoteles schreef: Misschien is hij bezig een geniaal antwoord te schrijven, dat het debat over de relatie tussen religie en wetenschap voor eens en altijd zal beslissen (sprak Socratoteles hoopvol).
Mijn verwachtingen zijn iets lager. Vermoedelijk heeft hij geen zin meer in dit vraagstuk. De tekortkomingen worden zichtbaar. En zijn geloof in een onzichtbare entiteit komt in het gedrang. Want na 20 bladzijden verschuift de probleemstelling langzaam naar datgene waar de gelovige huiverig voor is. Kun je een subjectieve uitspraak doen binnen een subjectief kader. Terwijl de toekijkers het geheel graag naar buiten trekken om het objectief te doorgronden. En je kunt niet eindeloos een bewering herhalen terwijl je hier niets tastbaars of verifieerbaars tegen over stelt. Een euvel waar veel gelovige klanten van dit forum octrooi op hebben. En de dominee zal hier geen uitzondering op zijn.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

The Black Mathematician
Ervaren pen

Bericht door The Black Mathematician » 06 mei 2011 21:12

Ik vrees ook zoiets. Nou ja, het was interessant zo lang als het duurde. En dan heb ik het niet zozeer over zijn bijdragen, maar meer bepaalde reacties erop.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 31 mei 2011 07:45

biemer schreef:Weer een leuke uit het RD !!!

Hoe moet je reageren op wetenschappers die er zo zeker van zijn dat God niet bestaat?

Hier het antwoord :

http://www.refdag.nl/opinie/opinie/athe ... k_1_543480
En hier mag de discussie voortgezet worden.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

siger

Bericht door siger » 31 mei 2011 09:22

Cluny schreef:
biemer schreef:Weer een leuke uit het RD !!!

Hoe moet je reageren op wetenschappers die er zo zeker van zijn dat God niet bestaat?

Hier het antwoord :

http://www.refdag.nl/opinie/opinie/athe ... k_1_543480
En hier mag de discussie voortgezet worden.
Een voor op een tegeltje:
"Zij zijn atheïst en toch niet ongelukkig. Hoe kan dat? Juist hun zelfverzekerdheid kan ons zo onzeker maken."
En ook:
Mensen die losbandig en zondig leven, vertonen de neiging om atheïst te worden. Belangrijke filosofen van de 20e eeuw (bijvoorbeeld Bertrand Russell en Jean Paul Sartre) waren niet alleen befaamd om hun intellectuele kunnen maar ook berucht om hun seksuele uitspattingen.
Na zoveel jaar atheist begrijp ik wat er ontbreekt. Meer filosofie...

cipafvallige

Bericht door cipafvallige » 31 mei 2011 15:12

Zo vrienden Huib Hoogvliet hier. Ja wie had dat gedacht? Ik zeker niet maar reageren op elkaar mag niet meer van de cip redactie. Ik heb een bloedhekel aan censuur als mensen gewoon met elkaar praten. Alsof je Mein Kmpf aan het promoten bent zeg.

Goed wat het artikel betreft, ik ken het zoals op cip geplaatst.Ik moet erg aan deze site wennen maar met wat tijd zal dat wel komen.

Ik vind het goed om met elkaar de debatteren want het tegenover elkaar staan brengt ons niet naar een samenleving. Ik wil als christen best praten met de niet christen. Ik vind de uitspraak dat atheisme iets van doen heeft met moreel verval belachelijk. Ik acht de atheïst niet als een wezenlijk ander mens dan een gelovig mens. We hebben een verschil van opvatting ten aanzien van God en daar vloeien bepaalde leefregels/gewoonten uit voort maar we zijn allemaal gewoon mens. Ik vind de stellingen van de man dan ook zeer subjectief en volgens mij getuigen ze niet van een conclussie na een goed debat. Het lijkt me meer op een vooronderstelling en ik denk dat de man zich zelf hiermee gelijk in z'n eigen voet heeft geschoten. Jammer want een debat van iemand met aanzienlijk meer kennis dan dat van mij had meer kunnen zeggen dan ik kan.

Hoe e.e.a. hier verder werkt en of ik hier blijf moet ik nog bekijken.

a.r.

Bericht door a.r. » 31 mei 2011 15:20

Huib, ik heb niet met je gedebatteerd daar, maar wel veel meegelezen. Dat je hier verschijnt, verbaasd me, maar ik neem er wel mijn pet voor af! Welkom! :)

Cluny
Banned

Bericht door Cluny » 31 mei 2011 15:25

Het volledige schrijfsel.
En dit topic met commentaar en 3 bijdragen van de schrijver zelf.
Wellicht gemakkelijker om deze allebei eens door te lezen.

Welkom hier natuurlijk.
Het sfeertje is hier anders dan op CIP.
En er wordt over het algemeen ook zeer negatief over dat internetmisbaksel gedacht en geschreven.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.

kiks
Bevlogen

Bericht door kiks » 31 mei 2011 15:27

Welkom Huib. Ook van mij pet af voor je moed, en als het je hier wat te heet onder de voeten wordt, bedenk dan dat je je hier in het voorportaal van de hel bevindt. :wink:

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;

Jinny

Bericht door Jinny » 31 mei 2011 15:30

Welkom Huib.
Weet van mij, ik vond het prettig met jou discussiëren daar.
Wij doen hier niet zo snel aan ban, wel aan onderbouwing.

siger

Bericht door siger » 31 mei 2011 15:56

Welkom cipafvallige.

malou
Forum fan

Bericht door malou » 31 mei 2011 17:53

ook welkom van mij Huib..... :D
al ben ik ook net nieuw hier....moet ook nog wennen.....
ja, het is me daar wat hè?
het lijkt wel een politiestaat....
zal mij benieuwen hoe lang dat goed gaat daar.

Plaats reactie