Post-theisme

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Re: Post-theisme

Bericht door The Prophet » 18 aug 2009 15:41

Dat theisme een uitvinding is van de Verlichting is voor mij ook nieuw. Zijn daar bronnen van?
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

siger

Bericht door siger » 18 aug 2009 16:28

The Prophet schreef:Dat theisme een uitvinding is van de Verlichting is voor mij ook nieuw. Zijn daar bronnen van?
Verwarring met deisme?

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 18 aug 2009 16:32

Doelt hij niet meer op de term theïsme?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

siger

Bericht door siger » 18 aug 2009 19:28

Kitty schreef:Doelt hij niet meer op de term theïsme?
Blijkbaar. Daaroms schrijft hij "het is het resultaat van een poging om het spreken over God te systematiseren". Dus "theisme" zeggen is systematisch denken over God, en dat is feitelijk een van die afwijken die mensen tijdens de verlichting hebben opgelopen.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 18 aug 2009 23:07

ik heb dit bericht bij taede achtergelaten
Taede,

Anton de Wit citeert uit je boek:

Ik gebruik de term “post-theïstisch”, maar ik had het ook “pre-theïstisch” kunnen noemen. Het theïsme is namelijk een uitvinding van de Verlichtingsfilosofie. Het is het resultaat van een poging om het spreken over God te systematiseren door middel van categorieën uit de achttiende-eeuwse filosofie.

Ik en anderen met mij op het freethinker forum vragen ons af welke bronnen deze stelling ondersteunen. Gezien het feit dat het credo van Nicea uit de vierde eeuw naar mijn mening zeer theistisch is, en ook de verwerping van de RK transsubstantiatieleer door Calvijn gebeurt al in de zestiende eeuw.

Wellicht dat je hier een nieuw onderwerp voor kunt openen, want het lijkt me de kern van je theologie.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 19 aug 2009 09:24

Originele eerste regel van de geloofsbelijdenis van Nicea (325):
wikisource
Πιστεύομεν εις ενα Θεόν, Πατέρα, Παντοκράτορα
Ik geloof in een God de Almachtige Vader
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.

Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 » 10 sep 2009 09:47

Sorry dat ik hier zo laat reageer , maar ik las het nu pas ... nadat ik de link volgde op " de nieuwe theologen " ( en ik ben ondertussen weer helemaal (voorlopig ) de oude maar een derde jeugd belevende dwarsligger ,___dank je )
Het is trouwens ondoenlijk geworden om alles nog intensief te volgen op freethinkers :lol:

Eric schreef hierboven
Iemand is een groot kunstenaar als zijn werk mensen ertoe aanzet hem op een voetstuk te plaatsen.
Taede wil doen voorkomen dat dat het geval is terwijl hij net als vele anderen gewoon aardig kan kleien, niet onverdienstelijk, maar toch zeker niet groots.
Volgens mij is Taede zelfs geen kunstenaar ,
Hij is wel een zeer verdienstelijk kunstjesmaker :
Een soort veredelde cirkusartiest ,
een woordengoochelaar ... hoogstens een performer : een goede cabaretier

Afbeelding

Rereformed schreef :
....De bron is volgens mij eerder de behoefte mooie gevoelens te willen onderhouden.Een kunstenaarsgevoel: een ergernis over het reductionisme. De materialist, de atheïst denkt (volgens hen) dat alles te reduceren valt tot 'maar dit is niets anders dan zus of zo', terug te brengen is tot een chemische reaktie zus en zo. En de persoon die over God blijft praten doet dit omdat volgens hem het belangrijkste in het bestaan ontkend wordt indien men het weglaat. Men denkt dat materialisten geen oog hebben voor de esthetiek van het leven, of dat ze zich van allerlei basisproblemen te gemakkelijk afmaken. De theïst van welke kleur ook gebruikt altijd het stopwoord 'kil' wanneer het om atheïsme gaat, dat verraadt de kern van hun denken: het gaat om gevoel.

...Zulk beschreven Theisten lijken dus precies te doen alsof materialisme , atheisme en kunst niet kunnen samengaan ...er zouden dus geen atheistische grote kunstenaars bestaan ? ...wat een onzin
(ze maken dus een stroman van wat creatieve "kunst" en een "scheppend kunstenaar" is )

Dergelijke , zo beschreven theisten ,vergeten daarbij dat het in de kunsten niet volstaat om alleen mooie gevoelens te cultiveren of te vrijwaren , maar het vooral gaat om het VERWEZENLIJKEN van kunst en kunstwerken ( =het actualiseren en waarmaken van concepten )wat erg materieele aangelegenheden zijn ( zelfs de vluchtigste aller kunsten , de muziek MOET worden uitgevoerd / steeds opnieuw geactualiseerd / door het uitvoeren van de juiste "grepen" zodat ze mededeelbaar en be"grijp"elijk wordt ) die daardoor een zeer belangrijk en daadwerkelijk communicatiemiddel ( of een terugkaatsende spiegel ) worden van gevoelens en persoonlijke ervaringen ...

Dit soort nostalgische theisten houden zichzelf natuurlijk uitsluitend bezig met het uitdenken en manipuleren van concepten die NOOIT kunnen of moeten of worden geactualiseerd ...(wanneer dit wel gebeurt door de anderen(= bijvoorbeeld hun toehoorders , volgelingen, epigonen en leerlingen ) , hoppen ze vlug naar het volgende concept ) ...Het is en blijft een strikte privé zaak ter persoonlijk mentaal soelaas :het is een vorm van "geestelijke" masturbatie gegoten in vormen van persoonlijk ontwikkeld koeterwaals dat moet doorgaan voor een vervanging van het echte gevoelvolle denken en communiceren ...

Kunst die zich niet houdt ( of wenst te houden ) aan hun "concept- art " -insteek is dan ook een groot risico / tijdsverspilling en zelfs een onneembaar "obstakel " voor hun gekoesterde leringen en verlangen naar een ( volgens hen ) emotioneel waardevol leven hier ( en voor sommigen in het hiernamaals ?) ... dus weg ermee...
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 17 sep 2009 10:27

nog maar eens gevraagd:
http://tasmedes.web-log.nl/tasmedes/200 ... t-25617980
Het bestaan van een veelvoud van religies is een bewijs van memem en de evolutietheorie.

Taede, ik ben nog steeds zeer benieuwd hoe je er bij komt dat er ooit een "pre-theistisch christendom" zou zijn geweest.
zie: http://antondewit.wordpress.com/2009/07 ... us-smedes/ (laatste commentaar)
Afbeelding Hebr 6:

Plaats reactie