Kerkuittreding

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Fjedka
Bevlogen

Re: Kerkuittreding

Bericht door Fjedka » 17 mei 2010 05:55

Inderdaad. Dit is een fundamenteel mensenrecht en aanvechtbaar (mag ik toch hopen).

Je kunt je nu juist beroepen op de zorgvuldig gekoesterde gelovige teksten in de wet (de Nederlandse althans, anders eventueel Europees of internationaal) in je recht op ongelovigheid (als geloof!) door te claimen dat het jouw persoonlijke geloof is dat jouw naam niet in andere (specifiek katholieke, in jouw geval) gelovige boekhouding meer wordt bijgehouden en dus geschrapt. Dit geloof wordt jou dus ontzegt door een ander geloof, zeker wanneer die boekhouding aantoonbaar tot minder inkomsten/subsidies zou leiden door het schrappen van jouw naam (laat staan van je nakomelingen).
Gevalletje internationale strafhof? Of civielrechtelijk?

(personal disclaimer: Ik ben geen jurist. Don't get triggerhappy.)

Maar zit ik er ver naast? Het proberen waard, dacht ik. Welke organisaties willen (financieel) faciliteren?

P.S. kitty, sinds wanneer is dat het geval?
Voor zover ik op de hoogte was zijn er standaard uitschrijfformulieren in omloop.
Dat blijkt nu, bij de duizenden, vooralsnog 'niet gewerkt te hebben'?
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 17 mei 2010 07:21

ik heb een vermoeden dat, door een gemeenschappelijke claim van duizenden anders/ongelovigen en vooral de daarmee gepaard gaande media-aandacht (bovenop het nu actuele misbruik), het geloof verder bakzeil zal doen halen en daarmee een voorheen ongekend (ja, gelovigen, het kan nog 'erger', ongewild) precedent te doen scheppen. Het onversaagde tijdperk van de rede.

Ongelovigen geallieerd! (De schrik van het tanende geloof) Wedden?

P.S. Meld u hier indien vooralsnog geen ander verzamelpunt van collectieve aktie.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

Kitty
Ontoombaar

Re: Voorbeeldbrief uitschrijving RK administratie

Bericht door Kitty » 17 mei 2010 15:25

Topic Kerkuittreding samengevoegd met dit topic omdat het over het zelfde onderwerp gaat.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Re: Voorbeeldbrief uitschrijving RK administratie

Bericht door The Prophet » 17 mei 2010 16:03

Dit is niet hetzelfde. Kerkuittreding als discussieonderwerp is iets anders dan een hulpdraad voor mensen die uitgeschreven willen worden uit de RK kerk. Door ze samen te voegen, vertroebel je beide onderwerpen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 17 mei 2010 16:12

Ik heb de titel gewijzigd in Kerkuittreding, de voorbeeldbrief behulpzaam bij de uittreding en de discussie over uittreding bijten elkaar dan niet.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

MNb
Diehard

Re:

Bericht door MNb » 23 mei 2010 17:38

The Prophet schreef:Ik heb bij de burgerlijke stand het RK achter mijn naam laten verwijderen. Toen vond ik het wel genoeg. Wat die jurken in hun administratie hebben staan moeten ze zelf weten.
Dat vind ik nou ook. Als ze mijn gegevens willen opschrijven is dat hun probleem.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 28 okt 2010 08:38

http://dry.sailingissues.com/uitschrijven-kerk.html

Hier heeft iemand een initiatief gemaakt om uitschrijven bij je kerk makkelijker te maken.
Met name bij de RK kerk is het nog een hele toer om je officieel uitgeschreven te krijgen.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Jinny

Bericht door Jinny » 28 okt 2010 18:03

Ik ga het zeker proberen.

ASP
Forum fan
Contacteer:

Bericht door ASP » 29 okt 2010 03:00

ik kan deze pogingen ondersteunen met medicijnen , anti-idiotica zoals reli-toxine en voor ontwennigsverschijnselen tegen te gaan, godnison en om de laatste restjes uit je lichaam te krijgen, relilax.
en bij hardnekkige gevallen een relovectomie....

AnimalTheMuppet

Bericht door AnimalTheMuppet » 02 jul 2012 15:10

Ik heb me principieel laten ontdopen (zoals de term in Vlaanderen klinkt) nog vóór alle pedofilieschandalen losbraken. Dat moet ongeveer in 1997 geweest zijn. Uiteraard heeft het geen andere betekenis dan een signaal te willen geven. Nu wordt in België de katholieke kerk gesubsidieerd aan de hand van het aantal inwoners, niet van het aantal gedoopten/leden. Mocht echter op een mooie dag men eens aan deze financieringswetten morrelen (en er gaan steeds meer stemmen op om dat daadwerkelijk te doen), dan zit ik alvast niet meer in het contingent gedoopten.

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 12 mar 2013 09:55

Wees maar niet bang. Ik heb alle FT leden al 'in adsentio' gedoopt in de rode saus van het Vliegende Spaghettimonster. Het wordt pas eng als je straks dood bent. Dan vinden de Mormonen je en zullen ze je posthuum dopen en op hun lijst zetten. Gelukkig ben ik ze al voor geweest.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 12 mar 2013 11:15

Henry II schreef:Wees maar niet bang. Ik heb alle FT leden al 'in adsentio' gedoopt in de rode saus van het Vliegende Spaghettimonster. Het wordt pas eng als je straks dood bent. Dan vinden de Mormonen je en zullen ze je posthuum dopen en op hun lijst zetten. Gelukkig ben ik ze al voor geweest.
Kom ik straks terecht in een hiernamaals wat bestaat uit een bolognese saus :)
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 13 mar 2013 11:06

PietV. schreef:
Henry II schreef:Wees maar niet bang. Ik heb alle FT leden al 'in adsentio' gedoopt in de rode saus van het Vliegende Spaghettimonster. Het wordt pas eng als je straks dood bent. Dan vinden de Mormonen je en zullen ze je posthuum dopen en op hun lijst zetten. Gelukkig ben ik ze al voor geweest.
Kom ik straks terecht in een hiernamaals wat bestaat uit een bolognese saus :)
Wat heb je liever? Kokende lava in de hel, of een heerlijk bolognese bad.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Plaats reactie