Kerkuittreding

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 25 jul 2009 23:28

Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Sohan
Contacteer:

Kerkuittreding

Bericht door Sohan » 15 mei 2010 13:16

Kerkuittreding

Steeds vaker contacteren mensen ons die als baby katholiek gedoopt werden en dit nu ongedaan willen laten maken omdat zij dit niet langer in overeenstemming kunnen brengen met hun morele opvattingen. De actualiteit van kindermisbruik door geestelijken maakt de vraag naar kerkuittreding nog groter.

De Humanistisch-Vrijzinnige Vereniging helpt je bij een procedure van kerkuittreding. Niet uit leedvermaak met de problemen die de kerk vandaag teisteren, maar wel omdat we willen tegemoetkomen aan een emotionele behoefte die bij veel ex-gelovigen sterk aanwezig is.

Gedoopt zijn is in de meeste gevallen niet het gevolg van een eigen vrije keuze.

De doopgelofte ongedaan maken kan niet, maar je kunt wel uit de betrokken Kerk treden. Je wordt niet geschrapt uit de dooplijst, maar er komt een bijkomende registratie met de vermelding dat je bent uitgetreden. Je bent dan niet meer bij de Kerk betrokken, en je kunt dan ook geen sacramenten meer ontvangen, zoals een christelijke begrafenis. Wie niet gedoopt is kan nog wel trouwen in de kerk, maar dient hierover overleg te plegen met de lokale priester om in een vrijstellingsregeling te stappen.

Waarop heeft het geen invloed?

Een kerkuittreding heeft geen invloed op de financiering van je ex-kerkgemeenschap. De subsidies voor de katholieke kerk zijn in België berekend op het aantal inwoners en niet op het aantal gelovigen. Vanaf een minimum aantal inwoners is de oprichting mogelijk van een gesubsidieerde parochie, ongeacht de filosofische overtuiging van de inwoners.

Hoe treed je dan uit?

Wie uit de Rooms Katholieke Kerk wil treden of zich wil laten "ontdopen", zoals dat in populair taalgebruik heet, hoeft enkel de onderstaande standaardbrief over te nemen (handgeschreven of gedrukt) en op te sturen naar het bisdom waar men gedoopt is.

Stuur dit bericht door naar iedereen die je kent die zich wil terugtrekken uit de katholieke kerk. Met alle respect voor de keuze van onze medemensen, maar sommigen weten gewoon niet dat het mogelijk is om hun te verwijderen van de rooms-katholieke kerk.

Wens je meer inlichtingen?

Neem gerust contact op met de Humanistisch-Vrijzinnige Vereniging.
Humanistisch-Vrijzinnige Vereniging
Lange Leemstraat 57 - 2018 Antwerpen
T: 03 233 70 32
F: 03 233 55 13
info@h-vv.be
http://www.h-vv.be/Kerkuittreding
“Het leven bestaat uit strijd, de toekomst is aan ons"-Che Guevara

Kitty
Ontoombaar

Re: Kerkuittreding

Bericht door Kitty » 15 mei 2010 22:05

Uitschrijven uit de katholieke kerk is niet meer mogelijk. Aangezien Paus Benedictus enkele wijzigingen heeft aangebracht in het kerkelijk wetboek.
Het kerkelijke wetboek verbiedt een huwelijk tussen katholieken en niet-katholieken, tenzij er een speciale toelating wordt gegeven. Mensen die onder meer met een brief formeel waren uitgetreden uit de Kerk werden niet meer beschouwd als katholieken. Die mogelijkheid wordt nu geschrapt en heeft als gevolg dat de Kerk niet formeel kan worden verlaten en de Kerk zich ook blijvend bevoegd beschouwt voor het huwelijk van gedoopten die ex-katholiek zijn. Die verandering komt vooral voort uit ervaringen in landen in het Zuiden waar heel wat mensen na uittreden terugkeerden naar de katholieke Kerk.
Twee gedoopten kunnen weliswaar steeds een burgerlijk huwelijk afsluiten, maar het kerkelijke recht bepaalt dat ieder huwelijk waarin tenminste een gedoopte is betrokken ook kerkelijk moet gesloten worden. Daarom wordt van katholieken gesteld dat ze na het burgerlijke huwelijk ook kerkelijk huwen.
http://www.kerknet.be/actua/nieuws_deta ... wsID=90420

Eens katholiek, altijd katholiek.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

Jinny

Bericht door Jinny » 15 mei 2010 22:09

Mooi, hebben ze zich mooi ingedekt.
Op basis vd tellingen menen wij dat wij.......... enz.
Ik wil gewoon uit die rijtjes vandaan.

Ik ga m'n best doen.

Misschien een rechter erover laten oordelen?

Sohan
Contacteer:

Bericht door Sohan » 15 mei 2010 23:04

Is er dan in Belgie geen vrijheid op religie ofzo? Dus als ik wil scheiden van de kerk dan is dat toch mijn recht. Denk je dat we hier iets kunnen tegen doen? Want ik wil echt van die kerk af. Dus als er mensen zijn met oplossingen en Ideeën laat maar komen zou ik zeggen.

Groeten Sohan.

Sohan
Contacteer:

Bericht door Sohan » 15 mei 2010 23:08

Kitty schreef:Uitschrijven uit de katholieke kerk is niet meer mogelijk. Aangezien Paus Benedictus enkele wijzigingen heeft aangebracht in het kerkelijk wetboek.
Het kerkelijke wetboek verbiedt een huwelijk tussen katholieken en niet-katholieken, tenzij er een speciale toelating wordt gegeven. Mensen die onder meer met een brief formeel waren uitgetreden uit de Kerk werden niet meer beschouwd als katholieken. Die mogelijkheid wordt nu geschrapt en heeft als gevolg dat de Kerk niet formeel kan worden verlaten en de Kerk zich ook blijvend bevoegd beschouwt voor het huwelijk van gedoopten die ex-katholiek zijn. Die verandering komt vooral voort uit ervaringen in landen in het Zuiden waar heel wat mensen na uittreden terugkeerden naar de katholieke Kerk.
Twee gedoopten kunnen weliswaar steeds een burgerlijk huwelijk afsluiten, maar het kerkelijke recht bepaalt dat ieder huwelijk waarin tenminste een gedoopte is betrokken ook kerkelijk moet gesloten worden. Daarom wordt van katholieken gesteld dat ze na het burgerlijke huwelijk ook kerkelijk huwen.
http://www.kerknet.be/actua/nieuws_deta ... wsID=90420

Eens katholiek, altijd katholiek.
Mmm maar is dit niet enkel als je gehuwd bent in de kerk? Ik heb het over de doop en aansluiting van de kerk.

Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos » 16 mei 2010 01:24

[quote="Sohan"][/quote]

Jouw onderschrift is minstens zo gevaarlijk als iedere religie !
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...

Sohan
Contacteer:

Bericht door Sohan » 16 mei 2010 12:10

Ongeloveloos schreef:
Sohan schreef:

Jouw onderschrift is minstens zo gevaarlijk als iedere religie !
Jouw foto is pas gevaarlijk!

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 16 mei 2010 13:00

Indien de kerk niet formeel kan worden verlaten, blijf je dus ook na uitschrijving voor de Katholieke Kerk een katholiek. Niet dat je je daar dan iets van zou moeten aantrekken natuurlijk.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon » 16 mei 2010 15:57

Indien de kerk niet formeel kan worden verlaten, blijf je dus ook na uitschrijving voor de Katholieke Kerk een katholiek.
statistisch gezien klopt het aantal gristenen dan toch helemaal niet? 8*)
Niet dat je je daar dan iets van zou moeten aantrekken natuurlijk.
idd gewoon de boom in met die onzin :D

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Jinny

Bericht door Jinny » 16 mei 2010 15:58

Kitty schreef:Indien de kerk niet formeel kan worden verlaten, blijf je dus ook na uitschrijving voor de Katholieke Kerk een katholiek. Niet dat je je daar dan iets van zou moeten aantrekken natuurlijk.
Wat ik of mijn vrouw voor de kerk blijven zal mij worst zijn.
Ik wil alleen dat ik op officieel nivo geen religieuze stempels in mijn gezin heb staan.

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 16 mei 2010 22:40

Dat kan ik me voorstellen.
Ik ben benieuwd wat de rechter hierover te melden zou hebben, wanneer aan hem voorgelegd.
Er bestaat zoiets als vrijheid van geloof.

P.S. Ben ik blij dat ik nooit gedoopt ben. Ik kan me wel herinneren dat ik als kind (via school) sporadisch in de kerk belandde en dan beleefd de hostie weigerde. 8*)
Ook kan ik me herinneren dat ik als kind op vakantie op Curacao ooit onder het mom van toerisme
(met keppeltje op) in de synagoge ben geweest. (Ze zullen toch niet stiekem...? :D )
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 17 mei 2010 01:35

Fjedka schreef:Dat kan ik me voorstellen.
Ik ben benieuwd wat de rechter hierover te melden zou hebben, wanneer aan hem voorgelegd.
Er bestaat zoiets als vrijheid van geloof.
Dat is nu juist de scheiding van Kerk en Staat dat een rechter zich dus niet gaat bemoeien met een kerkelijke wet.

Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka » 17 mei 2010 05:20

Ook wanneer die 'kerkelijke wet' iemand niet (officieel, op papier) toestaat van geloof te veranderen?
Dat wil ik nog wel eens zien.
De kerk kan wel zoveel bedenken, maar wel binnen de wet, benadruk ik bij deze maar eens.
Laatst gewijzigd door Fjedka op 17 mei 2010 05:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.

Jinny

Bericht door Jinny » 17 mei 2010 05:26

Fjedka schreef:Ook wanneer die 'kerkelijke wet' iemand niet (officieel, op papier) toestaat van geloof te veranderen?
Dat wil ik nog wel eens zien.
Als het goed is, zou je door de scheiding van religie en staat juist voor de staat religie vrij moeten kunnen zijn.
Dat is wat telt, en dat is wat ik wil.
De kerkelijke wetten hebben als het goed is alleen invloed voor wie zich er aan conformeert maar verder geen enkele wettelijke macht.

Plaats reactie