Kerkuittreding

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Kerkuittreding

Bericht door collegavanerik » 06 feb 2009 22:03

Aan
Pastoor ...
RK Parochie ...
(adres)
(woonplaats)

(Plaats, datum)

Betreft: uitschrijving RK kerk

Geachte mijnheer pastoor,

Ik verzoek u mij definitief uit het RK ledenbestand te schrappen.

Hoogachtend

(handtekening)

(naam)

(naam)
(adres)
(woonplaats)
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 07 feb 2009 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 07 feb 2009 00:28

Kriijg je daar dan vervolgens een bewijsje van toegestuurd dat je uitgeschreven bent?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 07 feb 2009 07:58

Ik heb bij de burgerlijke stand het RK achter mijn naam laten verwijderen. Toen vond ik het wel genoeg. Wat die jurken in hun administratie hebben staan moeten ze zelf weten.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus » 07 feb 2009 10:07

The Prophet schreef:Ik heb bij de burgerlijke stand het RK achter mijn naam laten verwijderen. Toen vond ik het wel genoeg. Wat die jurken in hun administratie hebben staan moeten ze zelf weten.
Bij de burgelijke stand staat je religie niet langer geregistreerd, ik heb me wel bij mijn evangelische gemeente uit laten schrijven. Ik vond het idee om mee te tellen in die bodycount... onsmakelijk.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 07 feb 2009 13:23

Je moet in ieder geval bij het Bisdom, waar je staat ingeschreven bij de doop, zijn als je je wil laten uitschrijven uit de RK.
Dus een briefje naar de pastoor zal niet helpen.

Zie hier:

http://www.hagal.be/uitschrijving_kerk.htm

En hier voor het uitschrijfformulier:

http://www.hagal.be/Aanvraag_tot_uittre ... e_kerk.pdf
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 07 feb 2009 14:40

misschien direct een aanvraag tot excommunicatie bij de paus indienen?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 07 feb 2009 17:20

Dat zou helemaal handig zijn als dat zou kunnen.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 08 feb 2009 15:03

Gewoon een brief aan de dichtsbijzijnde bisschop :D

http://www.volkskrantblog.nl/bericht/8348
De Rooms Katholieke kerk claimt iedereen die ooit gedoopt is als katholiek. Volgens de kerkleer is er geen ontsnappen meer aan. Wie niet meer bij dit instituut wil horen staat alleen de weg van excommunicatie open, en dat is niet iets wat lijdzaam moeten worden afgewacht of uitgelokt. Het kerkrecht biedt een "doe-het-zelf - oplossing", al is deze nooit zo bedoeld.
In artikel 1464, par. 1, van het canoniek recht staat:
"een geloofsafvallige, een ketter of schismaticus loopt een excommunicatie van rechtswege op." Can. 751 specificeert om wie het gaat: "Ketterij wordt genoemd het, na het ontvangen van het doopsel, hardnekkig ontkennen of in twijfel trekken van een waarheid die met goddelijk en katholiek geloof geloofd moet worden; apostasie: het volkomen afwijzen van het christelijk geloof;schisma: het zich onttrekken aan het gezag van de paus of aan de gemeenschap met de onder zijn gezag staande kerkleden."

Praktisch gezien is het dus voldoende om niet in de onbevlekte ontvangenis van Maria te geloven, of het aids-beleid van de paus niet te aanvaarden. "Van rechtswege" betekent hier dat de excommunicatie automatisch ingaat. En dat houdt in dat het gewoon geclaimd kan worden.
edit foutje het is artikel 1364

http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 2962&page=
Boek VI Deel II Titel I Misdrijven tegen de godsdienst en tegen de eenheid van de kerk 1364-1369

Can. 1364 - § 1 Een geloofsafvallige, een ketter of een schismaticus loopt een excommunicatie van rechtswege op, onverminderd het voorschrift van can. 194, § 1, nr.2; een clericus kan bovendien gestraft worden met de straffen waarover in can. 1336, § 1, nrs.1,2 en 3.
§ 2 Als langdurige halsstarrigheid of de zwaarte van de ergernis het eist, kunnen andere straffen toegevoegd worden, wegzending uit de clericale staat niet uitgesloten.

Can.1365 - Wie zich schuldig maakt aan verboden gemeenschap in eredienst dient met een rechtvaardige straf gestraft te worden.

Can. 1366 - Ouders of degenen die de plaats van de ouders innemen, die de kinderen laten dopen of opvoeden in een niet-katholieke godsdienst, dienen met een censuur of met een andere rechtvaardige straf gestraft te worden.

Can. 1367 - Wie geconsacreerd brood of geconsacreerde wijn wegwerpt of tot een heiligschennend doel wegneemt of bij zich houdt, loopt een excommunicatie van rechtswege op die aan de Apostolische Stoel voorbehouden is; een clericus kan bovendien met een andere straf gestraft worden, wegzending uit de clericale staat niet uitgesloten.

Can. 1368 - Indien iemand in een bewering of bij een belofte voor een kerkelijke overheid een meineed pleegt, dient hij met een rechtvaardige straf gestraft te worden.

Can. 1369 - Wie in een publieke voorstelling of voordracht of in een publiek verspreid geschrift of anderszins bij het gebruik van sociale communicatiemedia een godslastering uitspreekt of de goede zeden ernstig schendt, of jegens de godsdienst of de Kerk beledigingen uit of tot haat of verachting aanzet, dient met een rechtvaardige straf gestraft te worden.
Afbeelding Hebr 6:

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 25 feb 2009 14:13

Kitty schreef:Je moet in ieder geval bij het Bisdom, waar je staat ingeschreven bij de doop, zijn als je je wil laten uitschrijven uit de RK.
Dus een briefje naar de pastoor zal niet helpen.

Zie hier:

http://www.hagal.be/uitschrijving_kerk.htm

En hier voor het uitschrijfformulier:

http://www.hagal.be/Aanvraag_tot_uittre ... e_kerk.pdf
Is er soms ook een nederlandse variant?
Ik heb mij wel in de plaatselijke parochie uit laten schrijven, maar mogelijk wordt mijn familie nog steeds als kerkelijk opgegeven door het bisdom?

EDIT:

Ok, even rondzoeken en hiermoet je wezen, al schijnen de meeste plaatselijke parochies de uitschrijving ook voor je te doen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 25 feb 2009 14:30

De Nederlandse adressen stonden er in de link die ik gaf ook gewoon bij hoor.

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 25 feb 2009 14:35

Je kan ook een mailtje naar Benedictus sturen:
benedictus@vaticaan.com.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 25 feb 2009 14:56

Kitty schreef:De Nederlandse adressen stonden er in de link die ik gaf ook gewoon bij hoor.
Ja, zag ik later ook. Sorry. :)

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 25 feb 2009 15:02

Fishhook schreef:
Ok, even rondzoeken en hiermoet je wezen, al schijnen de meeste plaatselijke parochies de uitschrijving ook voor je te doen.
Nee sila is het interkerkelijk servicebureau

Voor uitschrijving moet je bij je parochie of rkledenadministratie zijn
Think schreef:Voor de afvallige katholieken, die in de centrale ledenadministratie van de RK-Kerk niet meer als katholiek geregistreerd willen staan, heb ik hier de link naar hun site:
http://www.rkledenadministratie.nl/index.php?id=49

Als je nog weet tot welke parochie je officieel behoort, kun je ook daar contact mee opnemen.

Ikzelf heb de RK ledenadministratie gebeld, omdat ik me graag officieel wou laten uitschrijven, maar ik bleek al niet meer in het bestand voor te komen. Jammer, anders had ik een officiële bevestiging van uitschrijving gevraagd en die in een lijstje aan de muur kunnen hangen. :angel12: :evil3:

Misschien hebben andere freethinkers iets aan deze informatie. Als die bruikbaar voor je was, post dan even een reply?
Afbeelding Hebr 6:

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 25 feb 2009 16:50

collegavanerik schreef:
Nee sila is het interkerkelijk servicebureau

Voor uitschrijving moet je bij je parochie of rkledenadministratie zijn
Daar worden toch ook wel de adressen van de diverse ledenadministraties gegeven.
Een centraal bureau per kerkgenootschap
Individuele kerkleden die vragen hebben over de kerkledenadministratie of over hun persoonsgegevens die daarin zijn opgenomen, kunnen die vragen stellen aan hun eigen kerkgenootschap.
Voor alle zaken rond de kerkledenadministratie heeft elk aangesloten kerkgenootschap een eigen centraal bureau.
Ook de lokale kerkledenadministrateurs kunnen daar met hun vragen terecht.
http://www.sila.nl/1-SILA/03-Adressenkerken.html

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 26 feb 2009 17:35

Ik heb rkledenadministratie en Kaski om opheldering gevraagd, dit is hun antwoord:
rkledenadministratie schreef:Geachte heer

Dank voor uw bericht.
Wat er allemaal op internet circuleert is niet onze
verantwoordelijkheid.
De procedure is glashelder: een geregistreerde kan zich alleen
schriftelijk afmelden bij zijn/haar parochie
. Indien men niet weet
tot welke parochie men behoort, dan kan men dat navragen bij ons.
Zie ook de boodschap op de Sila website voor particulieren.
Indien een geregistreerde informeert bij de eigen gemeente, dan verwijst
de gemeente altijd door naar Sila, zijnde het wettelijk loket.
De parochie is in de zin der wet houder van de gegevens van zijn / haar
parochianen. Daar kan men terecht voor inzage, correctie en aan- en
afmelden.
De ledenadministratie website is alleen bedoeld voor administrateurs
van de plaatselijke parochies.

Met vriendelijke groet,

...

RK Bureau voor de ledenadministratie
Amersfoortseweg 10, 3705 GJ Zeist
RK Ledenbureau: Tel.: 030-693 1391
Helpdesk Navision: Tel.: 0499-582822
e-mail: info@ifac.nl

Meer informatie kunt u vinden op
www.rkledenadministratie.nl
(mijn onderstreping)

en
Kaski schreef:Geachte heer

Indien u zich als lid van de RK Kerk wilt laten uitschrijven kunt u dit schriftelijk doen bij de parochie waar u op dit moment woont:
parochie
straat
Deze parochie zorgt dan voor uitschrijving bij het R.K. Bureau voor de Ledenadministratie te Zeist.

Indien u zich uit het doopregister wilt laten uitschrijven, kunt u dit doen bij de kerk waar u gedoopt bent.

Overigens heeft het Kaski geen ledenadministratie. Wij zijn een onderzoeksinstituut naar godsdienst en levensbeschouwing.

Hopende u van dienst te zijn geweest, verblijf ik,
met vriendelijke groet,

...
Kaski
Afbeelding Hebr 6:

Plaats reactie