Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Aton
Diehard

Re: Hoe betrouwbaar zijn de evangeliën?

Bericht door Aton » 16 jun 2013 22:40

Rereformed schreef: Als aanvulling hierop: de evangeliën in de bijbel zijn anoniem. De namen zijn er pas later aan gegeven.
Lijkt er wel sterk op zo te zijn. Nu met die auteursrechten liggen de kaarten wel anders.. :lol:

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 17 jun 2013 06:50

HJVorser schreef:Jammer dat je kennelijk geen behoefte hebt in een respectvolle discussie. Ik ben al weg. :(
Op fluwelen schoentjes lopen om zoveel mogelijk de lichtgeraakte gevoelens van christenen te ontzien is inderdaad niet iets waar vrijdenkers om bekend staan. Aan de andere kant moet je niet te snel je conclusies trekken. Ik en alle andere discussiepartners hier zijn tenslotte wel altijd zo respectvol en voorkomend geweest om nooit van je te vragen om je eigen religieuze overtuigingen eens tot in de puntjes op tafel te leggen, begrijpende dat dat je te zwaar zou vallen.
Born OK the first time

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 17 jun 2013 08:04

HJVorser schreef:Jammer dat je kennelijk geen behoefte hebt in een respectvolle discussie. Ik ben al weg.
Wat een zwaktebod!
Ik vind dit uitermate onrespectvol richting de vrijdenkers die hier de zaken op een zeer rationele en redelijke manier uit de doeken hebben gedaan.
Opvallend hoe gelovigen zodra het hen te heet onder de voeten wordt direct "respect" gaan gillen.
Wat een laffe en oneerlijke manier van discussieren.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 17 jun 2013 08:24

HJVorser schreef:Jammer dat je kennelijk geen behoefte hebt in een respectvolle discussie. Ik ben al weg. :(
Dat mag je hebt de vrijheid om te vertrekken. Kom dan terug als je echt iets te melden hebt. Geen eschatologische verhandelingen natuurlijk. Er is genoeg materiaal voorhanden om de boel eens flink aan te pakken. De schrift mag wel eens echt betwist worden. Er hoeft niet steeds omheen gedraaid te worden. De fluwelen handschoenen mogen best een keer uit. Ook al heb je misschien de behoefte om dominee te worden.
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Bonjour
Site Admin

Bericht door Bonjour » 17 jun 2013 08:51

Bij elke discussie met een gelovige wordt mij gevraagd mijn verstand gedeeltelijk uit te schakelen. Mijn verzoek om bewijzen wordt altijd genegeerd. Er is dus nooit een respectvolle discussie mogelijk met een gelovige.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Ken Yehuwdiy
Forum fan

Bericht door Ken Yehuwdiy » 17 jun 2013 15:45

Jagang schreef:
Ken Yehuwdiy schreef:De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de interesse in discussiefora aan het verliezen ben -
Hoe kan het dan dat je je hier toch vrij onlangs nog hebt aangemeld?
Als ik er genoeg van zou krijgen, zou ik denk ik wat terughoudender worden met het aanmaken van nieuwe forumaccounts.
Ja dat is ook zo, kennelijk vind ik het te leuk om te stoppen.
Jagang schreef:Dat gebrek aan interesse ontstaat toch niet door al te veel oppositie, hoop ik?
Want als je je daar in verslikt, heb je het concept "discussiefora" wellicht niet helemaal begrepen.
Nee hoor, ik heb geen evangelisatiedrang en om gelijk te hebben hoef ik het niet te krijgen. :D
'....maar híj is Jood die het in het verborgene is, en dát is besnijdenis, die van het hart is' Saul van Tarsus

'...de dag van de dood is beter dan de dag dat iemand geboren wordt.' Salomo, de zoon van David.

grischa

Bericht door grischa » 06 sep 2013 20:59

Er is ook een Wikipedia artikel over dit onderwerp: http://en.wikipedia.org/wiki/Historical ... he_Gospels" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit thema is kennelijk onderwerp van eindeloos veel discussie. Misschien moet iemand toch eens een tijdmachine uitvinden, kunnen we in het verleden kijken.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 06 sep 2013 21:55

grischa schreef:Er is ook een Wikipedia artikel over dit onderwerp: http://en.wikipedia.org/wiki/Historical ... he_Gospels" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit thema is kennelijk onderwerp van eindeloos veel discussie. Misschien moet iemand toch eens een tijdmachine uitvinden, kunnen we in het verleden kijken.
de wetenschap heeft tijdmachines in de vorm van geologie, cosmologie, evolutie, DNA, taalkundigen die elk voor zich de bijbel voor 95% weerleggen, dus ook het nt.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 07 sep 2013 08:19

HenkM schreef:
grischa schreef:Er is ook een Wikipedia artikel over dit onderwerp: http://en.wikipedia.org/wiki/Historical ... he_Gospels" onclick="window.open(this.href);return false;
de wetenschap heeft tijdmachines in de vorm van geologie, cosmologie, evolutie, DNA, taalkundigen die elk voor zich de bijbel voor 95% weerleggen, dus ook het nt.
Dit Wiki artikel zit dan ook nog eens vol met achterhaalde aannames en is dringend toe aan een update.

lightanddarkness
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door lightanddarkness » 16 apr 2014 20:05

Bonjour schreef:Bij elke discussie met een gelovige wordt mij gevraagd mijn verstand gedeeltelijk uit te schakelen. Mijn verzoek om bewijzen wordt altijd genegeerd. Er is dus nooit een respectvolle discussie mogelijk met een gelovige.
weet wat je voelt. zo heb ik tot vorig jaar discussies gehad met mijn gelovige vader (jehova(h)'s getuige).
nadat ik een heel 'evangelie' :p aan bewijzen op tafel gooide om aan te tonen dat de bijbel zever is, antwoorde hij me dit: "het doet er niet toe dat het kan bewezen worden"
ik "bizar pa, want het zijn altijd de Jehova's getuigen die met "bewijzen" komen en kunnen "bewijzen" dat zij de juiste religie hebben en dat de bijbel dus juist is"

"wat nu bewezen is, is morgen misschien alweer verworpen" was zijn antwoord!

had ik iets van: "what the faaarddd???" hoe kun je nu niet-bewijzen dat er nergens bewijzen of sporen zijn gevonden van een uittocht uit egypte, als er daarboven op bewezen is dat er geen massale inval van Israëlieten was ten tijde dat de bijbel beweerde. om maar eens een vb te noemen.
ze schakelen inderdaad het rationele uit als het heet wordt onder hun 'sandalen'
"En de mens schiep God naar zijn beeld"...

Henry II
Diehard

Bericht door Henry II » 16 jun 2014 09:44

"Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet." Hebr. 11:1

Deze schakelaar bedoel je?
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 jun 2014 15:12

Dus kan een gelovige dingen die hij niet ziet, bewijzen via zijn 'geloof'? :D
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 16 jun 2014 16:47

Fish schreef:Dus kan een gelovige dingen die hij niet ziet, bewijzen via zijn 'geloof'? :D
Kan het niet zo zijn dat Paulus bedoelt dat het geloof van hem zo sterk is dat een bewijs niet nodig is?
Als je ergens in gelooft zijn bewijzen dan niet overbodig?
Laatst gewijzigd door writer op 16 jun 2014 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 16 jun 2014 16:50

writer schreef:
Fish schreef:Dus kan een gelovige dingen die hij niet ziet, bewijzen via zijn 'geloof'? :D
Kan het niet zo zijn dat Paulus bedoelt dat het geloof van hem net zo sterk is als een bewijs?
Ja, Paulus heeft vast niet bedoeld wat ik er van maak.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 16 jun 2014 16:53

Jammer dat hij niet mee kan discussieren (met de kennis van nu), dat zou een hoop ophelderen.... :)
NB: Doe wel en zie niet om.

Plaats reactie