https://freethinker.nl/artikelen/de-reh ... an-lucifer
Wij staan absoluut open voor kritiek, maar graag wel beargumenteren
Gr.
N-Rico
Moderator: Moderators
Ben het helemaal met de inhoud eens. Mooie stijl van schrijvenN-Rico schreef: ↑15 jul 2003 13:33 Hoi, we zijn erg benieuwd naar uw reacties op onderstaand artikel....
https://freethinker.nl/artikelen/de-reh ... an-lucifer
Wij staan absoluut open voor kritiek, maar graag wel beargumenteren![]()
Gr.
N-Rico
Ik heb enkele malen de bijbel gelezen en bestudeerd en het valt inderdaad op dat het "kwaad" in welke vorm dan ook zeer weinig genoemd wordt.Devious schreef: ↑17 jul 2003 23:55 Jahwe, de God van de bijbel komt op bijna iedere bladzijde voor, en het is juist Hij die de verdorven daden pleegt die worden toegeschreven aan Lucifer. Hij gaat om met leugengeesten. Hij accepteerd mensenoffers. Hij pleegt genocide. Hij legt asociale wetten op. etc. etc. etc.
Zeker Scotfan, je slaat de spijker op z'n kop. Ik hoop dat er ook enkele christenen mee gaan doen en ons wat tegengas gaan geven. Anders zouden we nog wel eens kunnen gaan denken dat we gelijk hebben.Scotfan schreef: ↑18 jul 2003 13:27Ik heb enkele malen de bijbel gelezen en bestudeerd en het valt inderdaad op dat het "kwaad" in welke vorm dan ook zeer weinig genoemd wordt.Devious schreef: ↑17 jul 2003 23:55 Jahwe, de God van de bijbel komt op bijna iedere bladzijde voor, en het is juist Hij die de verdorven daden pleegt die worden toegeschreven aan Lucifer. Hij gaat om met leugengeesten. Hij accepteerd mensenoffers. Hij pleegt genocide. Hij legt asociale wetten op. etc. etc. etc.
Veel vaker wordt Gods toorn beschreven en de de manier en het geweld dat daarmee gepaard gaat is opzienbarend.
Vooral ook de aantallen: 40.000 Syriers (2 samuel 10:8); 22.000 Syriers (1 kronieken 18:5); 24.000 Israelieten (numerie 25:9); 125.000 strijders uit Judea (2 Kronieken 28:6); 185.000! Assyriers (2 Koningen 19:35) en ook kinderen worden vermoord. (2 Kronieken 25:12) 10.000 kinderen.
Prettige vakantie, en we horen wel van je binnenkort.Snowcrash schreef:Ik sta te trappelen....
Maar zoals je op het GKV forum hebt gemerkt ben ook ik op vakantie
Erger nog, ik kom terug en mijn PC ligt in puin.
Heb nu ff andere PC gekaapt, maar ik ben dus wel ff bezig met opnieuw installeren. Maar je houd een discussie van me te goed
Snowcrash
(Johan V @ GKV Forum)
En daar zit hem nu de crux.Geloven en zeker weten zijn twee verschillende dingen. Als iemand mij vraagt; Heb jij alle deuren op slot gedaan? dan weet ik het niet altijd zeker. Ik zeg dan: Ik geloof van wel' of Ik geloof van niet.' Soms kan ik me het precies herinneren; dan zeg ik: 'Ik weet zeker dat ik de deuren op slot heb gedaan. Geloven en weten zijn dus niet hetzelfde. Je gelooft, of je weet.
Als dit godsbeeld (predestinatie) van jou zou kloppen, dan vraag ik mij af of ik wel naar de hemel wil Ik vraag mij ook af wat dan nog het nut is van evangeliseren, want iedereen is toch al voorbestemd. Pfff. wat een vooruitzicht. Hoe zeker ben jij zelf van een verblijf in de hemel?
Als Gods liefde en almacht oneindig groot zijn, dan kan Hij onze zonden ook vergeven zonder zijn veronderstelde zoon te laten sterven. Mensen kunnen dit ook. Daarom moet dit voor een almachtige God een peuleschil zijn. (noot; Ik raad tevens iedereen aan om de rest van deze reactie opnieuw door te lezen, boven aan pagina 3 van deze thread)
gegroet Devious...
Zoals ik al eerder zei, zegt dit meer over jou dan over mij. Het woord 'devious' heeft veel betekenissen. Zo betekent het zowel misleidend, listig, sluw, omheen gaand, kronkelig. Maar het betekend ook dwalend. En 'a devious child' is een kind dat ondeugende streken uithaald, heb ik mij door iemand laten vertellen die goed engels kan. Om de betekenis 'dwalend' heb ik voor deze naam gekozen. En dat ondeugende, daar herken ik ook wel wat in. Maar ik zie mijzelf niet als een bedrieger.Snowcrash schreef:Beste Marcel,
Marcel, je noemt jezelf ‘twijfelaar’ echter je manifesteert je als “bedrieger” Waarom voor Devious kiezen?
.
Hoe weet je zo zeker dat je jezelf niet voor de gek houdt? Ik hoor van moslims hetzelfde, en ik ben ooit bij de Hare Krishna aanhangers op bezoek geweest en die zeggen ook hetzelfde. Ook ken ik iemand die in de leer van Jozef Rulof gelooft, voor haar is deze spiritistische leer een absolute waarheid. En zo zijn er honderden andere religies die allemaal claimen dat zij de waarheid in pacht hebben.Snowcrash schreef:Beste Marcel,
Misschien kan ik het zo zeggen: Ik weet zeker dat God er is, ook al kom ik hem niet tegen op straat. Ik zie zijn hand in mijn leven, en ik hoor hem tot mij spreken. Dat is een absolute zekerheid, maar een andere zekerheid dan die ik heb als ik jouw posts hier lees. Of als ik "live" met iemand praat, en z'n stem hoor. Het is misschien minder tastbaar, maar net zo reëel voor mij. Vandaar misschien geloven.
.
Waarom moet de schuld betaald worden? Heeft God geen vrije wil? Is Hij een slaaf van zijn eigen trots? Als Hij bestaat en werkelijk almachtig is, dan kan Hij inderdaad mensen vergeven zonder Zijn zoon te laten sterven. Dat zou een peuleschil zijn. Zelfs ik kan iemand vergeven die mij iets heeft aangedaan. Als ik dat als nietig stervelingetje dat al kan, dan moet de almachtige God dit ook kunnen. Als Hij dat dan niet doet dan zegt dit veel over Hem. Daarnaast vergeeft Hij ook aan de lopende band in het O.T. Jezus doet hetzelfde in het N.T. Jezus vraagt zelfs in het onze vader gebed: 'Vergeef ons onze zonden zoals wij vergeven onze schuldenaren.' En wij hoeven ook niet onze zonen te laten doden door degenen die bij ons in de schuld staan.Snowcrash schreef:Beste Marcel,
In het begin van deze post, en ook in mijn vorige twee posts heb ik iets genoemd over rechtvaardigheid. Hij zou inderdaad onze zonden kunnen vergeven zonder zijn Zoon te laten sterven. Echter: Dan zou er niet aan de gerechtigheid voldaan worden. Hij wil niets liever dan vergeven, maar de schuld moet betaald worden.
.
Waarom zou iemand volmaakt moeten betalen. Als God onze vader is, dan zijn wij gods kinderen. Ik weet niet of u kinderen heeft, maar zou u uw kinderen voor altijd verbannen als ze een schuld bij u hebben die ze niet helemaal kunnen betalen?Helaas kunnen wij dit niet zelf. Iemand die onvolmaakt is, kan nooit volmaakt betalen en God kan geen genoegen nemen met een halve betaling. Hij zou nooit ook maar een half-heilig mens bij Hem kunnen toelaten. Juist in zijn Zoon bewijst God zijn liefde en zijn rechtvaardigheid. De essentie hiervan is denk ik door Paulus erg goed verwoord in Romeinen 3: 21-26
Waarom zou God zichzelf belachelijk maken als Hij geen volmaakte betaling accepteert? Het zou Hem juist sieren. Vooral omdat het hier om onmacht gaat. Ik kan er niets aan doen dat ik zondig, zo ben ik geboren. Ik kan er ook niets aan doen dat ik niet geloof. Waarom heeft God geen boek laten schrijven zonder tegenstrijdigheden, want daar staat de bijbel vol mee. Hoe kan ik een God vertrouwen die gebruik maakt van leugengeesten? En wat moet ik in een hemel terwijl veel van mijn beste vrienden in de hel zitten? Wat is er dan aan? De hemel lijkt mij dan op een enorme rouwkamer; een plaats van geween en tandengeknars.De straf moet volkomen betaald worden, anders zou God zichzelf belachelijk maken. Helaas kunnen wij dat niet doen, maar hierin wordt Gods liefde openbaar dat Hij het er niet bij laat zitten. Als wij het niet kunnen, dan biedt God zelf wel een oplossing: In Jezus Christus.
Hoe kan ik dat geloven? De verlossingsleer is voornamelijk gebaseerd op de geschriften van Paulus. In de evangelien lees ik heel andere dingen. De ideeën van Jezus stonden mijlen ver af van wat Paulus predikte. Jezus geloofde in de zelfredzaamheid van de mens, wat blijkt uit Matheus 7 vers 13, waarin Jezus zegt: ‘Gaat in door de enge poort, want wijd is de poort en breed de weg die tot het verderf leidt en weinigen zijn er die hem vinden.’En dan ligt daar een hele grote berg vergeving, liefde en genade voor je klaar. Je moet het alleen wel afhalen. De enige voorwaarde die God er bij stelt is: Heb je mij lief? Geloof je dat het weer goed is tussen ons omdat Christus alles voor je betaald heeft?
eigenlijk geldt voor mij hetzelfde. Je hebt ook nogal veel geschreven, waardoor ik nog niet op alles heb kunnen ingaan.Ik hoop dat ik op een aantal punten misschien wat duidelijkheid heb kunnen verschaffen. Je eigen betoog is vrij breed en ik kan helaas niet in een oogwenk al je vraagtekens wegnemen, maar ben altijd bereid om verder met je na te denken
Ook ik heb het een en ander rondgekeken in de wereld. En je hebt gelijk dat iedereen denkt de waarheid in pacht te hebben. Mijns inziens zit er echter één wezenlijk verschil in.Devious schreef: Hoe weet je zo zeker dat je jezelf niet voor de gek houdt? Ik hoor van moslims hetzelfde, en ik ben ooit bij de Hare Krishna aanhangers op bezoek geweest en die zeggen ook hetzelfde. Ook ken ik iemand die in de leer van Jozef Rulof gelooft, voor haar is deze spiritistische leer een absolute waarheid. En zo zijn er honderden andere religies die allemaal claimen dat zij de waarheid in pacht hebben.
Devious....
21 Want daar de wereld in de wijsheid Gods door haar wijsheid God niet gekend heeft, heeft het Gode behaagd door de dwaasheid der prediking te redden hen, die geloven. 22 Immers, de Joden verlangen tekenen en de Grieken zoeken wijsheid, 23 doch wij prediken een gekruisigde Christus, voor Joden een aanstoot, voor heidenen een dwaasheid, 24 maar voor hen, die geroepen zijn, Joden zowel als Grieken, (prediken wij) Christus, de kracht Gods en de wijsheid Gods. 25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.
[ 1 K O R I N T H E 1 ]
Snowcrash schreef:
Dit lijkt haast te makkelijk om waar te zijn. Maar vergis je niet, het is juist het moeilijkste om te aanvaarden in het geloof.. Juist omdat het ingaat tegen alles wat in je zit.
Nee hoor, bijna alle religies (behalve de mystieke stromingen) hebben wel een ritueel waarmee men verlossing krijgt. Bij de Hare Krishna beweging hoef je alleen maar de naam van God te zingen. Hare krishna, Hare Krishna, Krishna Krishna, Hare Hare, Hare Rama, Hare Rama, Rama, Rama, Hare, Hare. Als je dit doet dan zorgt Krishna er voor dat je in staat bent om de volmaaktheid te bereiken. Alleen maar een liedje zingen.Snowcrash schreef:Hiermee staat het christendom apart van alle andere stromingen. Als ik kijk naar Boeddhisme, Islam, Hindoeisme, Confuscianisme, New Age of noem maar op, zelfs in de kern het Rooms Katholicisme, dan hebben ze het allemaal over verlossing -door EIGEN prestatie.
Adam en Eva wilden het niet beter weten dan God. God wilde dit zelf ook. Waarom liet Hij anders de slang toe in het paradijs? Hij kende de slang toch? De 'alwetende' wist wat er ging gebeuren. En Hij zag dat het goed was.Snowcrash schreef: De zelfverlossing en de zelfredzaamheid zit in de mens ingebakken. Bij Adam en Eva is het al begonnen. Zij wilden het beter weten dan God. Die tendens zie je door de hele Bijbel heen weer terug. Ook bij de Farizeërs en Schriftgeleerden was het al zo. Ook daar probeerde men alweer zijn eigen verlossing te bewerken door het stipt naleven van de wet (uitgebreid met tig andere regeltjes zodat je concreet kon afvinken hoe goed je bezig was).