Lezing Stefan Paas: waarom laat God het lijden toe?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 03 dec 2008 08:02

Pieter schreef:Een hogere macht moet er zijn, een hoger zelf noem ik het nu.
Waarom zou er een hogere macht/ zelf moeten zijn?
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 03 dec 2008 12:35

collegavanerik schreef:
moet je nu even eo kijken, daar is een zwevende afvallige in gesprek met knevel
Ik heb het gemist, maar het was zeker in de talkshow van Knevel? Zal nog even naar uitzending gemist kijken. Maar wat was jouw indruk.

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 03 dec 2008 12:48

lost and not found yet! schreef:

Pieter, ik onderschrijf je standpunt voor 100%. Ook ik ben nog steeds zoekende! Tussen mn opvoeding en het FT forum. Vandaar ook mn nickname! Als ik de posts van S. Paas lees voel ik me weer teruggetrokken tot het geloof, maar als ik de posts van Rereformed en bijv Cymric lees voel ik me weer gesterkt, in mn niet meer geloven dan! Ik slinger, tegen mn zin, veels te te veel heen en weer! Ik weet het niet, Ik laat het gewoon over me heenkomen!
Kun je niet een tussenoplossing creeren. Ga je verdiepen in het boeddhisme. Verlaat het christendom waar je het niet zult vinden. Het roept voor jou meer vragen dan antwoorden op. En uiteindelijk kun je een uitgekleed christendom overhouden. Een ietsist wprdt je dan. Maar wil je dat echt. Als je behoefte hebt aan zingeving dan kun je dat in het boeddhisme zeker terug vinden. Met het grote verschil dat je de christelijke dogma's achter je kan laten. In het boeddhisme kom je ook dogma's tegen. Maar die verschillen dusdanig van wat jij gewend bent, dat je ze niet onder één noemer kunt samenvatten.

Grt,

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 03 dec 2008 12:49

Devious schreef:Hallo 'Lost and not found yet'.

Deze draad is wellicht niet zo geschikt om er diep op in te gaan, maar ik ben toch wel benieuwd wat je zoekt in het geloof, en welk soort argumenten van evangelisten je toch steeds weer naar die streep toe doet trekken (maar toch niet er overheen).
+ 1.

@ Lanyf,

Als je dat uberhaupt kwijt wilt, ben ik daar ook wel benieuwd naar.

Mvg.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)

MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE » 03 dec 2008 16:47

Pieter schreef:Dag Kochimodo,

Het atheïsme kan ik gewoon niet omarmen...

Ik schreef net het volgende aan iemand:

“De god van Dhr Paas was mijn vertrouwde god maar deze god bestaat niet meer. Dhr Paas was een bevestiging (niet zozeer persoonlijk, maar zijn spreken) dat deze god niet meer kan leven voor mij. Misschien hoopte ik tegen beter weten in dat ik mij vergist had en dat ik weer kon schuilen bij deze god. Zoals door hun ouders mishandelde kinderen toch hun zekerheid zoeken bij die ouders.

Maar er is een zekerheid in mij die weet dat ik zal vinden. Een hogere macht moet er zijn, een hoger zelf noem ik het nu. En mocht dit een gevaarlijke dwaalweg zijn toch is de betovering van angst voor de hel verbroken. Dit is de reden waarom ik nu echt alles durf te onderzoeken. Noem het een gevonden vrijheid waar ik eenzaamheid voor over heb.”

Ik proef trouwens wel die goedbedoelende meelevende ondertoon van je. Dank je wel. :lol:

Groet,
Pieter
Pieter, ook ik herken veel van mijzelf in jouw bijdrage, alleen heb ik wel de KEUS gemaakt niet meer te geloven in die hogere macht, maar die keus moet ik elke keer weer maken als ik met zo'n discussie geconfronteerd wordt.
En zoals Rereformed al schreef, dat kun je alleen maar in je eentje doen, het is een eenzame strijd.

Zodra je het idee krijgt dat iemands mening je een bepaalde 'richting' induwt, zal je steeds weer eigen argumenten moeten vinden om die mening te staven. Bij mij geeft het elke keer weer een zelfvoldaanheid zonder afhankelijkheid aan wie dan ook als ik zelf die keuzes maak.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.

Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter » 03 dec 2008 18:55

Kochimodo schreef:
Pieter schreef:Een hogere macht moet er zijn, een hoger zelf noem ik het nu.
Waarom zou er een hogere macht/ zelf moeten zijn?
Mijn uitroep hierboven is van de zelfde orde als de volgende uitroep:

“Er moet een reden voor mijn bestaan zijn. Wat is de zin van alles als god wegvalt"De aloude vraag doemt weer op:"wie ben ik"

Deze vragen zijn wezenlijk voor mij.

De reacties van Rereformed, Cymric en MOODY BLUE waardeer ik.

Nu wordt ik(de mens) serieus genomen en vrij gelaten, niet hun antwoordt is belangrijk maar mijn eigen gevonden antwoordt is belangrijk.

En die moet ik zelf vinden, dat is pas echt zinnig. Natuurlijk kan je van andere mensen leren, maar alleen als je het zelf verstaat.

Heel veel mensen in deze wereld willen dat je het met ze eens bent louter en alleen omdat ze jouw bevestiging nodig hebben. Jouw kracht hebben ze nodig.

Mijn kracht wil ik niet meer wegschenken en zelf leeg achterblijven.

Dus mijn eenzame tocht is niet zo wanhopig als het klinkt. Deze bevochten vrijheid is mij alles waard.

En ik moet nog veel leren, want ik kom echt uit een heel diepe slaap.

Groet,
Pieter
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)

Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter » 03 dec 2008 19:13

Pieter, ik onderschrijf je standpunt voor 100%. Ook ik ben nog steeds zoekende! Tussen mn opvoeding en het FT forum. Vandaar ook mn nickname! Als ik de posts van S. Paas lees voel ik me weer teruggetrokken tot het geloof, maar als ik de posts van Rereformed en bijv Cymric lees voel ik me weer gesterkt, in mn niet meer geloven dan! Ik slinger, tegen mn zin, veels te te veel heen en weer! Ik weet het niet, Ik laat het gewoon over me heenkomen!

Bedankt dat je mij dit liet weten.

Ik zou bijna zeggen : "wees krachtig in de Here" of "Wees sterk en Moedig"

Maar nu zeg ik: kijk naar wat je zelf wilt. :lol:

Veel sterkte toegewenst,

Pieter
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 03 dec 2008 22:58

Pieter schreef:

Bedankt dat je mij dit liet weten.

Ik zou bijna zeggen : "wees krachtig in de Here" of "Wees sterk en Moedig"

Maar nu zeg ik: kijk naar wat je zelf wilt. :lol:

Veel sterkte toegewenst,

Pieter
Aan allen die gereageerd hebben! Ik stel jullie reacties bijzonder op priis! Ik kan er ook heel veel mee! Maar Paas reacties bremgen mij weer terug naar het christelijk geloven zoals ik ben opgevoedt! Het bevestigt mn geloof absoluut niet, het bevestigt wel mn ongeloof! Ik moet dat alleen voor mn zelf invullenen daarmee besef ik hoe moeijlijk dat is voor mij, als persoon, als mens! Om mn geloof waarin ik opgevoed ben, en al mn andere familieleden, die nog steeds geloven, daarin ter wille te zijn, dat is het moeilijke punt! Oke misschien off topic, maar er was naar gevraagdt!
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! » 03 dec 2008 23:19

Devious schreef:Hallo 'Lost and not found yet'.

Deze draad is wellicht niet zo geschikt om er diep op in te gaan, maar ik ben toch wel benieuwd wat je zoekt in het geloof, en welk soort argumenten van evangelisten je toch steeds weer naar die streep toe doet trekken (maar toch niet er overheen).
Beste Devious,

Het zijn niet zo de argumenten, die ken ik goed genoeg, maar meer in het familieverband dat ik altijd het zwarte schaap ben vanwegen mn niet geloven en dat altijd maar weer moeten uitleggen!! Indien je er prijs op stelt stuur ik je wel een pm! Laat maar weten!
Wie meent dat een argument deugt omdat het gedrukt staat, is een idioot. Jiddisch.
Wil je gelukkig zijn of gelijk hebben? Yolanda

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 04 dec 2008 00:33

Beste iedereen.

Met stijgende waardering heb ik de hele discussie gelezen. Veel wat hier de afgelopen dagen / week ter sprake is gekomen was of is nog van invloed op mijn leven. Ik heb een heel document aangelegd met citaten, die ik ooit ga gebruiken om een persoonlijk betoog (in eigen woorden, die citaten gebruik ik enkel als geheugensteuntje) te schrijven over hoe ik over dit onderwerp denk.

Ik wil S Paas bedanken voor zijn bijdragen en al zijn goede eigenschappen en alle freethinkers voor hun aandeel in de discussie en zeker ook diegenen die hun persoonlijke verhalen hebben opgeschreven aan het eind.

Ik had een dagje vrij en wilde eigenlijk tegen Arthas en zijn hordes ten strijde trekken (of althans een stapje dichterbij komen, nog zoveel xp te gaan....) maar heb geen moment gespeeld, maar uren en uren zitten lezen en nadenken. (Arthas snapt wel wat ik bedoel :lol: )

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 04 dec 2008 06:22

Blackadder schreef:Ik had een dagje vrij en wilde eigenlijk tegen Arthas en zijn hordes ten strijde trekken (of althans een stapje dichterbij komen, nog zoveel xp te gaan....) maar heb geen moment gespeeld, maar uren en uren zitten lezen en nadenken. (Arthas snapt wel wat ik bedoel :lol: )
Welkom op dit forum Blackadder. Geweldig fijn te horen dat dit soort discussies ook door sommigen als opbouwend, verhelderend en als beste tijdsbesteding kan worden gezien.
Born OK the first time

LM

Bericht door LM » 05 dec 2008 09:58

Een tijd terug heb ik mij ook een aantal keer hier gewaagd. Ik vertrok omdat de toon van het debat mij volstrekt niet aanstond. Toevallig (af en toe volg ik het nog wat) liep ik tegen deze draad aan en zie hetzelfde gebeuren. Alle kritische tegengeluiden worden op deze manier de nek omgedraaid, door nogal op de man te spelen. Ik kan mij niet voorstellen dat de echte kritische vrijdenker hier gelukkig mee is. Wat heb je aan een forum waar iedereen het met elkaar eens is? Jullie willen je toch scherpen?
Op een paar uitzonderingen na leren jullie er echter niet van en ligt het allemaal toch vooral aan de ander. De ander kan niet tegen kritiek, kan niet met internet omgaan, is de mores van een forum niet gewoon, kan niet nadenken, kan niet redeneren, is bang van zijn geloof af te vallen etc. etc.

De kern van deze draad is m.i. of het mogelijk is om op logische gronden het bestaan van een almachtige en goede God af te wijzen, niets meer en niets minder. Spaas heeft volstrekt duidelijk gemaakt dat deze logische gronden er niet zijn. Als je zijn reacties nog eens rustig doorleest kun je niet anders concluderen. Dit maakt je nog geen christen hoor, dus wees niet bevreesd van je geloof af te vallen. Het laat alleen zien als je toch iets met logica wilt als tegenbewijs je iets anders moet verzinnen. M.i. trouwens een heilloze weg.

De meesten hier lijken wel zo bang te zijn dit te willen toegeven dat ze de handen in een slaan en als een man/vrouw de aanval inzetten. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat jullie het werkelijk allemaal zo 100 % met elkaar eens zijn. Nauwelijks kritiek naar elkaar, als een man vooruit. Als jullie het echt zo met elkaar eens zijn, heeft de (natuurlijk??) selectie haar werk inmiddels gedaan. Als jullie het niet met elkaar eens zijn begrijp ik niet dat er niet wat meer tegengas is. In de andere draad die spaas zelf begon zie je NB aan het eind dat als er dan enige kritiek van een andere forumgast komt op de manier waarop er met de argumenten van spaas wordt omgegaan, dit een reprimande van de webpolitie oplevert.

Ik heb gelukkig ook een enkele uitzondering gezien. Voor hen die twijfelen (ik las zoiets) en deze site zo geweldig vinden mag ik hopen dat zij meer lezen dan alleen deze site.

hickhack
Banned

Bericht door hickhack » 05 dec 2008 10:00

LM ik houd me uitgebreid bezig met twijfel.want dat is de enige juiste levenshouding om JEZELF te ontwikkelen. Dank voor je kritische noot.Waarheid is dynamisch,ook Paas ''bezit'' geen waarheid.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 dec 2008 10:25

LM schreef:De kern van deze draad is m.i. of het mogelijk is om op logische gronden het bestaan van een almachtige en goede God af te wijzen, niets meer en niets minder. Spaas heeft volstrekt duidelijk gemaakt dat deze logische gronden er niet zijn.
Aaah, was dat het wat ik gemist had! Gelukkig zijn er attente lezers die alles heel duidelijk uiteen kunnen zetten. :sign7:
Born OK the first time

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 05 dec 2008 10:35

Inderdaad, dat was mij ook ontgaan. Ik moest echt even drie keer opnieuw lezen om te beseffen dat er stond wat er stond.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

Gesloten