Sararje,
Je hebt in die zin gelijk dat er inderdaad geen koosjer water was,is of bestaat.
Ik gebruikte namelijk dezelfde waterleiding (maar wel twee verschillende kranen en afwasbakken) voor de koosjere en niet-koosjere afwas.
Ik gebruikte de beeldspraak "koosjer water" met het idee om meer de
handeling te beschrijven dan het water zelf.
Het is nooit mijn intentie geweest om met mijn ene opmerking zo diep op de details in te gaan, maar dat heb ik nu toch gedaan. De rest van het verhaal is
letterlijk zo gebeurd zoals ik het verteld heb.
Ik kan daar nog wat extra details aan toevoegen. De koosjere afwas was in een "field school" bij Ein Gedi. Dit was in 1985. En zonder twijfel zal het sinds die tijd wel enigszins veranderd zijn want ik herken bepaalde foto's niet van de volgende link:
http://www.ein-gedi.co.il/en_index.htm
En ja! Ik zou nog meer details kunnen vertellen zoals bijvoorbeeld het gemarkeerde koosjere bestek, de opmerking dat een geopende niet-koosjere melkpak niet eens in de buurt mocht staan van een koosjer melkpak...en het feit dat ik met hoge mate van waarschijnlijkheid de precieze dag en datum van dit voorval kan achterhalen omdat er
toevallig die bewuste avond in 1985 een volledige maansverduistering (van een volle maan of bijne volle maan) plaatsvond...enz...
MvG, Wim Ahlers.