Is je mobiele telefoon koosjer?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Exdeo
Forum fan
Contacteer:

Is je mobiele telefoon koosjer?

Bericht door Exdeo » 10 okt 2008 14:14

Ultra orthodoxe joden hebben geen TV, internet en radio in huis. Maar ook met een mobiele telefoon kun je blijkbaar ongepaste dingen doen zoals sms-en en foto’s nemen. En omdat die groep in Israel zo groot is, is er een markt voor koosjer telefoons. En nadat die er eenmaal waren hoor je er natuurlijk niet meer bij met een gewone mobiel (dat is ongepast). Deze telefoons krijgen ook een koosjerstempel van de rabbijn. En nog 1 stapje verder en je praat al over koosjer telefoon nummers.
En er is ook een koosjer internet in ontwikkeling

Het blijft mij fascineren zo’n groepsisolement, in tegenstelling tot de Amish pikken deze orthodoxe joden wel moderne technieken mee, maar dan op hun voorwaarden.

Afbeelding

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7636021.stm

The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet » 10 okt 2008 14:50

The kosher cellphone looks like an ordinary cellphone, can make and receive calls, and may have a calculator and alarm clock.

One of the defining features of kosher mobiles is a rabbinical stamp
But it cannot send or receive text messages, browse the internet or take photos - all activities that could potentially involve behaviour considered "immodest" among Haredis.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 10 okt 2008 15:06

da's nog niks :lol:
Toen ik in Israel was moest ik eerst mijn handen wassen met koosjer water voordat ik het koosjere bestek mocht aanraken (en dit was in 1985).

En dan ook: Heb je wel eens van een sabbat lift gehoord?
Een lift die op zaterdag op elke verdieping stopt zodat je niet de moeite hoeft te doen om het knopje in te drukken als je er echt niet onderuit komt dat je je moet bewegen op gods rustdag.

Israel...een heerlijk land. Ik heb me daar (en in Egypte) een half jaar lang prima geamuseerd.

MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 10 okt 2008 15:12

The Prophet schreef:
The kosher cellphone looks like an ordinary cellphone, can make and receive calls, and may have a calculator and alarm clock.

One of the defining features of kosher mobiles is a rabbinical stamp
But it cannot send or receive text messages, browse the internet or take photos - all activities that could potentially involve behaviour considered "immodest" among Haredis.
Dat is wel een telefoon die ik ook zou nemen. Ik hoef al die poespas niet op mijn telefoon.

MvG, Wim Ahlers.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 10 okt 2008 15:52

wahlers schreef: En dan ook: Heb je wel eens van een sabbat lift gehoord?
Een lift die op zaterdag op elke verdieping stopt zodat je niet de moeite hoeft te doen om het knopje in te drukken als je er echt niet onderuit komt dat je je moet bewegen op gods rustdag.
Anecdote klopt wel, uitleg alleen erachter niet. Reden van een Sjabbatlift is omdat orthodoxe Joden vinden dat vuur en electriciteit hetzelfde is en je geen vuur mag maken, dus ook geen electrische apparaten mag gebruiken op de Sjabbat. Overigens zet ik vergelijkbare vraagtekens bij je andere anecdote. Natuurproducten die niet geslacht hoeven te worden zoals groente, fruit, water, honing zijn altijd kosjer volgens de regeltjes. Ik denk eerder dat je geacht werd je handen te wassen, een gewoonte die altijd voor Joden en niet-Joden geldt.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 » 10 okt 2008 18:54

wahlers schreef: Dat is wel een telefoon die ik ook zou nemen. Ik hoef al die poespas niet op mijn telefoon.

MvG, Wim Ahlers.
Ach als het er gewoon bij zit voor niks extra's is het toch mooi meegenomen.
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 10 okt 2008 21:06

Sararje schreef:
wahlers schreef: En dan ook: Heb je wel eens van een sabbat lift gehoord?
Anecdote klopt wel, uitleg alleen erachter niet. Reden van een Sjabbatlift is omdat orthodoxe Joden vinden dat vuur en electriciteit hetzelfde is en je geen vuur mag maken, dus ook geen electrische apparaten mag gebruiken op de Sjabbat. Overigens zet ik vergelijkbare vraagtekens bij je andere anecdote. Natuurproducten die niet geslacht hoeven te worden zoals groente, fruit, water, honing zijn altijd kosjer volgens de regeltjes. Ik denk eerder dat je geacht werd je handen te wassen, een gewoonte die altijd voor Joden en niet-Joden geldt.
Nee! Het verhaal klopt wel, maar ik had niet alle details verteld. Iets uitgebreider:
Ik deed de afwas. Zowel koosjer als niet koosjere afwas. Maar ik dronk tussendoor ook een glas niet-koosjere melk. Een slokje nemen bij de niet koosjere afwas was geen probleem. Maar het was wel een probleem toen ik switchte naar de koosjere afwas.

En van die lift...zo had ik het niet begrepen. Ik dacht (toen ik in een hotel in Tel Aviv verbleef) dat het inderdaad alleen maar voor de zaterdag gold. Ik kan me niet meer de dag herinneren maar ik sluit niet uit dat dit toevallig op een zaterdag was(daarna ben ik slechts eenmaal in een hotel geweest in al die 6 maanden dat ik in die omgeving verbleef - voornamelijk de Sinaï). Jouw verhaal over electriciteit kan ook heel goed kloppen. In dat opzicht lijken deze orthodoxe joden meer op de amish, althans die vergelijking maak ik er maar van.

Overigens...ik google er net naar...kunnen we beide wel eens gelijk hebben. Jij wat de electriciteit betreft en ik met de connectie naar het niet werken op de zaterdag. Zie (o.a.):
http://www.virtualtourist.com/travel/Mi ... -BR-1.html

Het is dat, of deze schrijver heeft dezelfde denkfaud gemaakt als ik.

MvG, Wim Ahlers.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 10 okt 2008 23:54

Wahlers: dan nog: kosjer water is een tautologie. :wink: Verhaal vind ik nochthans heel raar klinken.
Overigens gaat de vergelijking met Amish maar ten dele op. Dat beide gedragingen leidt tot een vorm van ouderwetsheid, agree, maar de gedachte erachter is anders. Amish vinden dat ze moeten leven in de tijd van hun oorsprong: die van Menno Simons, midden 16e eeuw.
Orthodoxe Joden vinden niet dat ze moeten leven in de 16e eeuw op de sjabbat maar vinden dat, zuiver genomen, er gedurende de sjabbat niets mag veranderen wat er daarvoor al was. Je mag dus niets "maken" of "veranderen". "Vuur maken" (in de ruimste zin van het woord) is daar eentje van, maar dit kan verder gaan. Voor de regelneukers zou het ook niet mogen om in de zandbak te spelen. Immers, in de zandbak kan een zaadje zitten dat door jouw gedrag net ontkiemt en dan heb je geploegd=gewerkt. :shock: :salute:
Laatst gewijzigd door Sararje op 11 okt 2008 02:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 11 okt 2008 00:15

Is dat 'tot in het extreme uitvoeren' van alles niet een soort van bang zijn om ook maar iets fout te doen? Het idee: ik doe maar zoveel mogelijk dan is de kans dat ik iets verkeerd doe het minst aanwezig? Of zien ze echt de zin van alles wat ze nalaten in. Of denken ze totaal niet over de zin na, maar voeren gewoon uit wat zij in hun heilige boeken denken te lezen, zonder hier een verklaring voor te willen zoeken? God schrijft het voor, dus doe ik dat en maak me verder niet druk om het waarom.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

JanC
Ervaren pen

Re: Is je mobiele telefoon koosjer?

Bericht door JanC » 11 okt 2008 01:13

Exdeo schreef:[...] Het blijft mij fascineren zo’n groepsisolement, in tegenstelling tot de Amish pikken deze orthodoxe joden wel moderne technieken mee, maar dan op hun voorwaarden. [...]
Echt isolement durf ik het niet te noemen, soms moeten ultra-orthodoxe joden wel met gojim samenwerken om het allemaal kosjer te houden. Een orthodoxe jood mag rond pasen geen gist in huis hebben. Dat is natuurlijk een ramp voor koshere bakkerijen. Dus wordt de bakkerij voor pasen verkocht aan een niet-jood, die na pasen van de verkoop afziet en zijn voorschot (1€ of zo) gewoon terugkrijgt. Bakkerij gered! En nog altijd volslagen kosjer.
Geen isolement maar een heel vreemd soort symbiose, dat wel.
Ni dieu, ni maître.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 11 okt 2008 02:03

Kitty schreef:Is dat 'tot in het extreme uitvoeren' van alles niet een soort van bang zijn om ook maar iets fout te doen? Het idee: ik doe maar zoveel mogelijk dan is de kans dat ik iets verkeerd doe het minst aanwezig? Of zien ze echt de zin van alles wat ze nalaten in. Of denken ze totaal niet over de zin na, maar voeren gewoon uit wat zij in hun heilige boeken denken te lezen, zonder hier een verklaring voor te willen zoeken? God schrijft het voor, dus doe ik dat en maak me verder niet druk om het waarom.
Het is zelden een vorm van bang zijn voor. Godvrezendheid is denk ik toch meer een Calvinistisch trekje. Het is meer en combinatie van traditie, overlevering, het bewust zo goed/veel mogelijk willen doen omdat men dat als "mooi" ziet enz. Meestal denkt men in vrij subjectieve begrippen als "het is een mooi symbool en het past erbij, dus we doen het erbij". Om een voorbeeldje te kennen: bij de Joodse variant van Pasen wordt normaal gesproken de uittocht uit Egypte herdacht. Men vraagt zich niet af òf die uittocht ook heeft plaatsgevonden, maar men trekt het breder: wat betekent "in vrijheid (kunnen) leven?

Als herdenking aan die uittocht ligt er een schaal op tafel waarbij men bepaalde symbolen neerzet ter herdenking. Een van die symbolen is een stukje mierikswortel als herdenking aan de bittere tijden (hier komt ook de titel van het boek van Marga Minco vandaan). De laatste tientallen jaren zie je ook nog wel eens dat men ook een stukje witlof gebruikt. Van buiten is dat zoet (eerst was het in Egypte zoet, zie Jozef) maar na enige tijd werd het bitter (zie Mozes). Men gaat niet na of hier een historiciteit achter zit, men kijkt naar de waarde die een symbool heeft.

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 11 okt 2008 09:55

Sararje,

Je hebt in die zin gelijk dat er inderdaad geen koosjer water was,is of bestaat.
Ik gebruikte namelijk dezelfde waterleiding (maar wel twee verschillende kranen en afwasbakken) voor de koosjere en niet-koosjere afwas.

Ik gebruikte de beeldspraak "koosjer water" met het idee om meer de handeling te beschrijven dan het water zelf.
Het is nooit mijn intentie geweest om met mijn ene opmerking zo diep op de details in te gaan, maar dat heb ik nu toch gedaan. De rest van het verhaal is letterlijk zo gebeurd zoals ik het verteld heb.

Ik kan daar nog wat extra details aan toevoegen. De koosjere afwas was in een "field school" bij Ein Gedi. Dit was in 1985. En zonder twijfel zal het sinds die tijd wel enigszins veranderd zijn want ik herken bepaalde foto's niet van de volgende link: http://www.ein-gedi.co.il/en_index.htm

En ja! Ik zou nog meer details kunnen vertellen zoals bijvoorbeeld het gemarkeerde koosjere bestek, de opmerking dat een geopende niet-koosjere melkpak niet eens in de buurt mocht staan van een koosjer melkpak...en het feit dat ik met hoge mate van waarschijnlijkheid de precieze dag en datum van dit voorval kan achterhalen omdat er toevallig die bewuste avond in 1985 een volledige maansverduistering (van een volle maan of bijne volle maan) plaatsvond...enz...

MvG, Wim Ahlers.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 11 okt 2008 10:55

Ja okee, maar dan vertelde je het een beetje krom naar mijn mening. Snap nu wel wat je bedoelt.

wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers » 11 okt 2008 14:24

Sararje schreef:Ja okee, maar dan vertelde je het een beetje krom naar mijn mening. Snap nu wel wat je bedoelt.
Ja, ik was wat "sloppy" met mijn eerste reactie.
Maar mijn eerste reactie was ook meer satirisch dan serieus bedoeld.
...wat ik had proberen aan te geven met het :lol: tekentje in mijn eerste reactie.

0ortje
Forum fan

Bericht door 0ortje » 11 okt 2008 22:41

En is de productie van de betreffende telefoons dan wel helemaal koosjer verlopen? Of hebben ze daar een aparte fabriek, die geheel koosjer is?

En wat te denken van al die straling van inkomende en uitgaande gesprekken. Is die straling koosjer genoeg?
Helemaal als je een belletje op je telefoon krijgt uit een land waar ze geen telefoons hebben die koosjer zijn. Zoals in Nederland of Engeland.

Om nog maar niet te praten over de stempel die de betreffende telefoons koosjer maakt. Hoe kan je voor jezelf zeker stellen dat deze stempel koosjer is? Materiaal en dergelijke.

En hoe kan je zeker zijn dat het gehele product, de telefoon met rabbijnstempel, een koosjer iets is?
Het blijft een combinatie van een extern fabrieksproduct met een stempel, wat verder niets bijzonders kan betekenen voor de betreffende telefoons.
Gewoon een telefoon met een stempel, wat het product zelf misschien 0,000001 KG zwaarder maakt.

Kortom: Hoe moeilijk wil je het jezelf maken als het gaat om een geloof in één of andere god waarvan het bestaan nog nooit is aangetoond, en ook nooit aangetoond gaat worden.

PS: Heb zelf een Nokia van vier jaar oud. Zonder fratsen ( en heilige stempels ) uiteraard.
Het grootste boek van alle, ik bedoel het boek van de natuur, ligt opengeslagen voor ons.

Plaats reactie