Over de heilige Schrift. Robert Ingersoll 1894.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

MEL

Re: Over de heilige Schrift. Robert Ingersoll 1894.

Bericht door MEL » 13 jan 2012 13:25

Wat ik me wel afvraag bij bovenstaand stuk (ik heb niet heel het verhaal gelezen) is of de kritiek op het nieuwe testament niet erg makkelijk aan te vallen is. Er wordt uitgebreid beschreven op welke punten de evangeliën niet overeenkomen en daarom wordt de conclusie getrokken dat ze niet waar kunnen zijn. Maar houdt deze redenering dan niet in dat ze op de punten waarop ze wel overeenkomen wel waar zouden moeten zijn? Dat lijkt me toch niet de bedoeling van de heer Ingersoll?

Bovendien, als ik Wilders en Cohen na afloop van een debat zou vragen hoe het verlopen is, zullen ze beiden een andere beschrijving geven van het debat. Maar dit wil toch niet zeggen dat het debat niet heeft plaatsgevonden? Er moet toch enige referentie zijn naar een werkelijkheid? En wat kan die werkelijkheid dan zijn? Of moeten we concluderen dat het compleet uit de duim gezogen is?

Wat is jullie idee hierover?

Groeten MEL

a.r.

Bericht door a.r. » 13 jan 2012 13:34

Allereerst, welkom op dit forum Mel :) . Wanneer Robert Ingersoll nou de enige zou zijn die kritiek betreffende de zg heilige geschriften had gehad....dan was dat vast al weerlegd geweest. Maar er zijn inmiddels wagonladingen aanwijzingen en bewijzen dat het niet klopt en je kunt er eindeloos veel over lezen op dit forum en in boeken. Ga maar voor voor zitten en lees je in op het forum en stel de vragen die je hebt.

Wellicht heb je hier ook iets aan:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/" onclick="window.open(this.href);return false;

els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els » 13 jan 2012 14:06

Mel schreef:Er wordt uitgebreid beschreven op welke punten de evangeliën niet overeenkomen en daarom wordt de conclusie getrokken dat ze niet waar kunnen zijn.
Hai Mel,
Het belangrijkste wat met deze verschillen wordt aangetoond is dat de evangeliën niet het heilige woord van god kunnen zijn, want dan zou je geen tegenstrijdigheden vinden. Dit soort fouten wijst er juist op dat het gaat om fouten in de overlevering. De evangeliën zijn dus gewoon opgetekend door mensen, en er is niks heiligs aan. Iedereen kan wat opschrijven en beweren dat het heilig is of van god komt. Dat is voor ons gesneden koek, maar in de tijd van Ingersoll dachten velen echt dat de bijbel heilig was.

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 16 jan 2012 16:55

@Devious
Super, ik ben gek op oude boeken die bewijzen dat kritisch denken al veel langer meegaat dan de vorige eeuw. Zelf ben ik kritisch gaan denken mede door toedoen van de 19de eeuwse schrijver Mangasarian (gratis te vinden op internet). Ook iemand als Thomas Paine is geweldig om te lezen (vertaling door Rereformed bijvoorbeeld).

Zelf heb ik al meermalen op het punt gestaan om een stuk van Multatuli (bekend van Max Havelaar) te posten. Die schreef in 1862 al zeer zeer kritisch over het christendom. Zodra ik tijd heb...
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus » 16 jan 2012 18:06

De 19e eeuw staat bekend als de gouden eeuw van de vrijzinnigheid, zo gek is dat dus niet.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 24 jan 2012 22:43

MEL schreef:Wat ik me wel afvraag bij bovenstaand stuk (ik heb niet heel het verhaal gelezen) is of de kritiek op het nieuwe testament niet erg makkelijk aan te vallen is. Er wordt uitgebreid beschreven op welke punten de evangeliën niet overeenkomen en daarom wordt de conclusie getrokken dat ze niet waar kunnen zijn. Maar houdt deze redenering dan niet in dat ze op de punten waarop ze wel overeenkomen wel waar zouden moeten zijn? Dat lijkt me toch niet de bedoeling van de heer Ingersoll?
Inderdaad, dat is ook niet de bedoeling. Ingersoll heeft willen aantonen dat de Bijbel niet het volmaakte woord god's kan zijn, maar dat het rommelig en slordig mensenwerk is. Mijns inziens is Ingersoll daarin geslaagd, ... met vlag en wimpel.

Groet,
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Plaats reactie