Is er leven na de dood?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Waarin verschillen wij van onze meest naaste verwanten de bonobo's? Dat is maar een fractie. Waarom vindt ieder die in een eeuwig leven na de dood gelooft, het gewoon logisch dat een bonobo als hij sterft, gewoon dood is. En waarom zou een zo naaste verwant niet ook gewoon dood zijn? Waar zie je het duidelijke verschil dat maakt dat er bij de primaat mens, iets zou doorleven wat bij de bonobo niet aanwezig is?

Een leven na de dood is wensdenken, en niet ontstaan doordat mensen die eigenschap tot eeuwig leven hebben verworven, maar omdat de mens in staat is zich fantasie voorstellingen te maken omdat men geen genoegen wil nemen met de dood. Dat is het verschil tussen een bonobo en een mens.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
atma
Geregelde verschijning

Bericht door atma »

Wie zegt dat bonobo's niet het eeuwige leven hebben?

Het leven is niet dat wat je met de 5 zintuigen kan waarnemen maar .....

atma
Met een gebald vuist kun je geen hand schudden. Mahatma Ghandi
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

atma schreef:Wie zegt dat bonobo's niet het eeuwige leven hebben?

atma
Het eeuwig leven is volgens de leer van de religie voorbehouden aan mensen. Dit is al zot genoeg, ga daar ook nog eens het eeuwig leven van de dieren aan toevoegen, en je komt helemaal uit bij een volledig uit de duim gezogen eigen verzinsel waar niet eens heilige sprookjesboeken voor zijn.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

atma schreef:Wie zegt dat bonobo's niet het eeuwige leven hebben?

atma
Ik zeg dat

Sally Jewell Coxe, President, Bonobo Conservation Initiative
The Bonobo Peace Forest Conservation Concession
De bonobo is een zeldzame diersoort die met uitsterven bedreigd is en uitsluitend voorkomt in de
DRC. Bonobo’s zijn grote apen die heel sterk verwant zijn met de mens. Ze leven in het op één na
grootste tropische bos ter wereld, gelegen in het centrale bekken van de DRC. De voorbije jaren is
hun aantal abrupt gedaald als gevolg van de illegale jacht, de versnippering van hun habitat en de
oorlog. Het hier beschreven project heeft als doel de ongeveer 1,4 miljoen hectare tropisch woud,
de belangrijkste habitat van de bonobo, te beschermen door een strategisch geheel van nietexploitatieconcessies
uit te werken.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
atma
Geregelde verschijning

Bericht door atma »

Kitty schreef:Het eeuwig leven is volgens de leer van de religie voorbehouden aan mensen.
Misschien dat je dit toch enigzins moet nuanceren, immers zijn er niet meerdere religies?
Dit is al zot genoeg, ga daar ook nog eens het eeuwig leven van de dieren aan toevoegen, en je komt helemaal uit bij een volledig uit de duim gezogen eigen verzinsel waar niet eens heilige sprookjesboeken voor zijn.
Je schijnt niet begrijpen wat ik bedoel. De vorm is niet van belang, deze is vergankelijk, het leven bind zich zegmaar tijdelijk aan een vorm. De upanishads leggen dit erg duidelijk uit maar ook bijv. de Bhagavad Gita.

atma
Met een gebald vuist kun je geen hand schudden. Mahatma Ghandi
appelfflap
Superposter

Bericht door appelfflap »

atma schreef:
Kitty schreef:Het eeuwig leven is volgens de leer van de religie voorbehouden aan mensen.
Misschien dat je dit toch enigzins moet nuanceren, immers zijn er niet meerdere religies?
en welke andere diersoorten houden zich dan bezig met religie?
Je schijnt niet begrijpen wat ik bedoel. De vorm is niet van belang, deze is vergankelijk, het leven bind zich zegmaar tijdelijk aan een vorm. De upanishads leggen dit erg duidelijk uit maar ook bijv. de Bhagavad Gita.
atma
ah
het principe dat je in het volgende leven je loon van je huidige leven krijgt. zelfde principe als hemel. wees braaf, volg blind en je zult je beloning krijgen als je dood bent.
geeft een schijnverklaring en misbruikt, net als de christelijke leer, de angst voor de dood uit eigenbelang.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Het komt inderdaad op precies hetzelfde neer. De angst voor de dood, dus wordt er een eeuwig leven dat de dood overwint verzonnen. Het maakt helemaal niet uit vanuit welke invalshoek je dezelfde onzinnigheid bedenkt. Het blijft net zo onzinnig.

heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Kitty schreef:Het komt inderdaad op precies hetzelfde neer. De angst voor de dood, dus wordt er een eeuwig leven dat de dood overwint verzonnen. Het maakt helemaal niet uit vanuit welke invalshoek je dezelfde onzinnigheid bedenkt. Het blijft net zo onzinnig.
Maar Kitty,
Er zitten soms prachtige vondsten tussen zoals de sekte van Sonja de Vries die door haar, als spreekbuis voor de engel Roravyanus fungerende, wordt voorgehouden dat er geen probleem is van goed of kwaad.
Ondanks dat de sekte zich de "Bron van Christus" noemt hebben ze geen hemel en wel reïncarnaties, die god heeft bestemd om je in ieder leven wat te laten bijleren. Zo doorloopt eenieder alle goeds en kwaads als leerschool, waarmee de balans tussen goed en kwaad in evenwicht is en god niet slecht hoeft te zijn.
Kortom de worstelpartijen van Knevel & Binnendijk waar ik het elders op dit forum eens over had, die bestaan voor hun niet !
Geniale vondst toch ?!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Witi
Forum fan

Bericht door Witi »

heeck schreef: Geniale vondst toch ?!
Inderdaad, we zitten allemaal in dezelfde levenstrein, zodra we een wagon betreden van een medepassagier, kunnen we ons verbazen over het feit hoe deze ingericht is. :lol:

[Moderatie door Devious; ik heb het plaatje helaas moeten verwijderen. Hij was net iets te groot waardoor de pagina wordt uitgerekt, en bij mensen met een 14" scherm niet helemaal op het scherm past.]
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

heeck schreef:Kortom de worstelpartijen van Knevel & Binnendijk waar ik het elders op dit forum eens over had, die bestaan voor hun niet !
Geniale vondst toch ?!

Roeland
Ja geniaal, nu zal Binnendijk zelf de confrontatie met de gaskamers moeten aangaan, vanwege het doormaken van het kwade om 'heel' te worden. Jammer wel dat hij het dan niet meer weet, anders had hij op dat moment kunnen denken: "Aha, dus dat was de bedoeling."

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Geloof schreef:
Als je het goed beschouwt, zijn het christendom en vele andere religies eigenlijk ware doodsculturen. Alle fixatie ligt op de dood.
Hmm, daar ben ik het niet mee eens. In de bijbel ligt de nadruk juist op leven. Jezus zei zelfs; Ik ben de weg, de waarheid en het LEVEN, niemand komt tot de Vader dan door Mij'.
Kitty heeft welzeker gelijk. Precies om de reden die je zelf geeft is het een cultus van de dood. Men is bang voor de dood en voor wat ná de dood gaat gebeuren, men heeft 'verlossing van het lichaam des doods' nodig + een vrijkaartje voor de hemel.
Toen de vrijdenkers een uitstapje maakten naar een christelijk forum merkte ik ook op dat aan atheïsten steeds gevraagd werd zoiets als: 'je denkt misschien te kunnen leven als atheïst, maar kun je er ook mee sterven?', een vraag die mij volkomen bizar aandoet, maar die christenen geheid aan elke atheïst voorleggen.
De vraag heeft namelijk alleen enige zin voor de christen, wiens denken volkomen doortrokken is van een gestrenge God die een Laatste Oordeel uitspreekt. Voor mij is sterven precies gelijk aan 's avonds naar bed gaan.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Die uitspraak nemen ze letterlijk over uit het anti atheïstische manifest van Ouweneel (De God die is. Waarom ik geen atheïst ben). Het is een soort handleiding geworden voor christenen die met ongelovigen in discussie willen gaan. Een broddelwerkje als je het mij vraagt. Er staan zoveel drogredeneringen en blunders in dat boek dat ik haast niet weet waar ik moet beginnen.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Devious schreef:Die uitspraak nemen ze letterlijk over uit het anti atheïstische manifest van Ouweneel (De God die is. Waarom ik geen atheïst ben). Het is een soort handleiding geworden voor christenen die met ongelovigen in discussie willen gaan. Een broddelwerkje als je het mij vraagt. Er staan zoveel drogredeneringen en blunders in dat boek dat ik haast niet weet waar ik moet beginnen.

Grtz..
Hoeveel duizenden malen heb ik als christen moeten aanhoren dat "we eens voor de troon van God zullen moeten verschijnen..." Hoe verder je weggaat van secularisatie en het op de aarde gericht zijn, des te steviger je in christelijke maatschappijen en tijden terecht komt die gefixeerd zijn op het sterven en het hiernamaals. Op bijna elk plaatje uit de middeleeuwen zie je de vermaning 'memento mori' (denk eraan dat je sterft). En al het afgeven op de wereld en het waarschuwen voor de verlokkingen (Vanitas) van schoonheid, wetenschap, kunst, genot en mooie dingen heeft zijn wortel hierin dat men slechts gefixeerd is op één gedachte: voor God moeten te verschijnen en dan bij de schapen ingedeeld te worden.
( http://en.wikipedia.org/wiki/Memento_mori )

Dus dat Leven in het christelijk denken iets met een mooi aards bestaan te maken zou hebben is de allerdolste gedachte. Het gaat in het christendom enkel en alleen om het eeuwige leven in een hiernamaals.
Ik zou het boek van Ouweneel graag eens willen aanschaffen. Ik ken de man goed van uit mijn jeugd, toen ik hem als een soort guru zag. Ik heb jouw (?) boekrecentie op Freethinker over Ouweneels boek gelezen, en verbaas me erover dat zijn boek er één is als waarvan er dertien in het dozijn gaan. Die flauwe praat over doodsbed-laatste-woorden-van-ongelovigen is wel helemaal het dieptepunt van iemand die over zoveel hersens beschikt als Ouweneel.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kitty schreef:Het komt inderdaad op precies hetzelfde neer. De angst voor de dood, dus wordt er een eeuwig leven dat de dood overwint verzonnen. Het maakt helemaal niet uit vanuit welke invalshoek je dezelfde onzinnigheid bedenkt. Het blijft net zo onzinnig.
Ik vind 'doodscultus' een prachtig woord om de kern van een religie te beschrijven. Wat het christendom betreft, op elke bladzijde ervan kun je illustraties vinden. Lees hoe het christendom in 1879 eruit zag in de woorden van Ingersoll:

"De geestelijken moeten vanwege hun ambt afstand doen van alle verstandelijke vermogens en aantonen dat wij God nooit welgevallig kunnen zijn, dan met de bekentenis dat wij arme, door zonde bedorvene, nietige aardwormen zijn, dat wij nooit geboren hadden moeten worden en dat wij het eigenlijk verdienen verdoemd te worden; dat onze zucht ons te vermaken schandelijk is, dat het liefhebben van onze vrouw en kinderen meer dan God al even schandelijk is; dat onze eventuele eerlijkheid slechts gebaseerd is op de slechtste beweegredenen en dat wanneer we het lef hebben te twijfelen aan de inspiratie van de Joodse Geschriften, we wel heel diep gevallen zijn. Kortom, zij moeten afstand doen van alle prettige wegen waarlangs schaduwrijke bomen groeien, ze moeten de velden en bloemen vervloeken en het kaf en het onkruid verheerlijken. Zij moeten zoveel mogelijk kwaadspreken over dat boze volk dat in groene valleien woont, bij opwellende bronnen zit, dat lacht en maar zijn gang gaat zoals het hun goeddunkt. Ze moeten steeds wijzen op de gevaren van vrijheid van gedachten, ze moeten de zekerheid van absolute gehoorzaamheid ophemelen, de ondeugd van filosofie en de deugd van geloof, de arrogantie van de wetenschap en de reinheid van de onwetenden altijd aantonen." (Uit: Enige Vergissingen van Mozes)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Hier nog een voorbeeld van iemand die het christelijke geloof als doodscultus ontmaskerde. Thomas Paine in Het Tijdperk van de Rede (1794):

"Vanaf de tijd dat ik tot overdenken in staat was had ik moeite met de christelijke geloofsleer. Ik vond het buitenissig. De reden hiervoor begreep ik niet. Ik herinner me dat ik zeven of acht was toen ik een preek beluisterde uitgesproken door een vroom familielid van me. De preek had als onderwerp Verlossing door de dood van de Zoon van God. Nadat de preek beëindigd was liep ik de tuin in, en terwijl ik de tuintrap naar beneden liep -ik weet nog precies de juiste plek- kwam ik in grote opstand tegen hetgeen ik zojuist gehoord had. Ik dacht bij mezelf dat dit verhaal God laat optreden als een gepassioneerde man, die Zijn zoon doodde omdat er maar geen andere mogelijkheid tot wraak was. Aangezien ik er zeker van was dat een mens die zo zou handelen opgehangen zou worden, kon ik niet begrijpen wat zo'n verhaal in preken doet.
Voor mij waren dit geen kinderlijke gedachten, maar juist de meest serieuze. Ze kwamen voort uit de gedachte die ik toen al had dat God te goed is om zoiets te doen. Hij was ook veel te almachtig om zich genoodzaakt te zien zo te moeten handelen. Op dezelfde manier geloof ik hierin tot op de dag van vandaag. En ik ben bovendien van mening dat ieder geloofssysteem dat ook maar iets bevat waar een kind door overstuur raakt niet op waarheid kan berusten. Het lijkt er veelal op dat ouders zich ervoor schamen hun kinderen de leerstellingen van hun geloof uit te leggen. Soms leren ze hun kinderen moraal, ze spreken over de goedheid van de Voorzienigheid. De christelijke religie heeft eigenlijk vijf goden: God de Vader, de Zoon, de Heilige Geest, de Voorzienigheid en de Godin Natuur. Maar het christelijke verhaal van God de Vader die zijn Zoon ter dood veroordeelt, of mensen ervoor gebruikt om zijn plan te volvoeren (want dit is de implicatie), kan niet door een ouder aan een kind worden verteld. En het kind te vertellen dat de mensheid er gelukkig en beter op wordt is de zaak nog verergeren - alsof de mensheid verbeterd zou kunnen worden via een voorbeeld van ter dood brenging. Als alternatief het kind vertellen dat dit alles een ondoorgrondelijk geheimenis is, is hetzelfde als een goedkope verontschuldiging aanbieden voor iets ongeloofwaardigs."
Plaats reactie