Zijlstra doet genezingswonder

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Theoloog

Zijlstra doet genezingswonder

Bericht door Theoloog » 27 mar 2007 11:30

Wonderlijke genezing in Bleskensgraaf

27 maart - Na 17 jaar helse pijn en voornamelijk liggen, staat Janneke Vlot op 4 maart van dit jaar op uit haar rolstoel en loopt. "Ongelooflijk", luidt de letterlijke reactie van het Erasmus Medisch Centrum.

Teus Vlot uit Bleskensgraaf, een diepgelovig mens, heeft in 2004 op het punt gestaan alle bladzijden uit zijn bijbel te scheuren waarop wonderbaarlijke genezingen plaatsvonden. Zo groot waren op dat moment de vertwijfeling en boosheid over het lijden van zijn zieke vrouw Janneke en hun hele gezin. Maar hij liet zijn bijbel heel. "Ik bad om vertrouwen en kreeg het. Boosheid lost niets op".

Janneke (44) zelf is geen moment vertwijfeld of boos geweest. "Ik heb altijd gezegd: God maakt geen fouten". In een rondzendbrief aan familie en vrienden schreef ze in 2004: "Eens zal ik genezen zijn en lopen". Ze bedoelde destijds: misschien in dit leven, misschien in de hemel, verduidelijkt ze nu.

Het gebeurde in dit leven. Om precies te zijn: op de avond van 4 maart 2007, in Leiderdorp.

Tijdens een genezingsdienst kondigt de evangelist Jan Zijlstra aan dat "God door deze vrouw grote dingen gaat doen". Het volgende moment stapt Janneke wat onwennig uit haar rolstoel en loopt. Stampt op de grond, zonder pijn. Schatert het uit. En stopt vervolgens niet meer met lopen.

Teus (45), eigenaar van een bedrijf in scheepsdieselmotoren en werkgever van 75 mensen, zegt: "Ik heb er jaren om gebeden. Ik geloof erin. Maar als het gebeurt, vallen je ogen uit je kassen".

Dezelfde nacht pakt Janneke thuis een fiets, stapt op en rijdt weg alsof ze niet anders gewend is. Teus en de kinderen staan er huilend naar te kijken. De pijn is weg. Janneke slaapt weer normaal en wordt fris wakker.

Ze leed sinds 1990 na een val op haar knie aan posttraumatische dystrofie, een ziekte die gepaard gaat met helse pijnen. Door jarenlang voornamelijk liggen liep ze hernia’s op. Zenuwen en spieren raakten steeds verder beschadigd en botten ontkalkt. Talloze pijnlijke behandelwijzen, operaties en medicaties in even zo veel ziekenhuizen, leverden nooit het gewenste resultaat op, wel heel veel ellendige bijwerkingen.

In een gestaag tempo werd Janneke meer invalide en hulpbehoevend. "De eerste jaren waren vooral ongemakkelijk. Ik werd een gast in mijn eigen huis, terwijl ik zo graag een goede vrouw en moeder wilde zijn. Maar de laatste jaren heb ik me echt dood in mijn eigen lichaam gevoeld".

Vorig jaar nam ze deel aan een groot wetenschappelijk onderzoek onder dystrofiepatiënten door het Erasmus Medisch Centrum. De fysieke schade was onomkeerbaar, de kans op een normaal leven nihil, concludeerden de artsen na intensief onderzoek.

Des te groter is het wonder. Na de genezing zijn Janneke en Teus opnieuw bij het onderzoeksteam geweest. "Niet voor onszelf, wij twijfelden niet. Maar voor de artsen. Toen de testresultaten kwamen, stonden wij én alle onderzoekers met tranen in de ogen".

Teus: "Het is geen wonder van genezing, maar een wonder van schepping. Alles wat in Jannekes lichaam kapot was, is letterlijk als nieuw. Dat zie je op de foto's. Haar 'slechte been' is nu beter dan het goede. God levert geen half werk. Wat hij deed in de bijbel, doet hij anno 2007 nog steeds".

Waarom God 'pas' na 17 jaren optrad? Waarom uitgerekend via deze evangelist en niet in hun eigen hervormde kerk in Bleskensgraaf of gewoon thuis op de bank? Allemaal vragen die ook Janneke en Teus zichzelf hebben gesteld, maar waarop ze het antwoord niet weten.

Janneke: "Ik moest deze weg bewandelen en nu moet ik de boodschap verkondigen dat Hij, ook in deze tijd, dichtbij de mensen wil komen, ter bemoediging van iedereen die het nu zwaar heeft. God werkt dwars door alle kerkmuren heen en stelt geen voorwaarden.’"

Bron: Algemeen Dagblad

fbs33
Bevlogen

Re: Zijlstra doet genezingswonder

Bericht door fbs33 » 27 mar 2007 13:28

God levert geen half werk!
Maar 'hij' laat haar desondanks opstaan met een béter, en een minder 'goed' been!
"Moet ze nu mánk lopen",is mijn vraag?

Voor de zoveelste keer heb ik je quote verwijderd, ik heb je ook in PM al aangegeven dat je beter en korter moet quoten en niet hele postings moet herhalen. Je reageert hier totaal niet op. Ik geef je nu een waarschuwing: lees de url over het quoten die ik je al een paar keer gaf, en doe er iets mee! Gemodereerd door Kitty.

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 27 mar 2007 14:02

Ten eerste: fbs33, je bent nu al een tijdje lid hier, kun je eens leren om goed te quoten en niet het lange bericht van een vorige poster integraal over te nemen? Het is gewoon irritant en nergens voor nodig. Ik weet dat je al een keer of vijf door een moderator bent gecorrigeerd.

Wat betreft de case: prachtig voorbeeld van 'hindsight is 20/20'. Jarenlang twijfelen aan die opperhotemetoot, maar als het moment suprème is aangebroken is het natuurlijk opeens de Heere. Ik vind het natuurlijk reuzefijn voor de patiënte dat ze van die ellendige en pijnlijke en kreupelmakende posttraumatische dystrofie is genezen---maar als ik de informatie zo doorlees is het een slecht begrepen stoornis waarvan het onstaansmechanisme nog niet eens bekend is. Dan zijn spontane genezingen niet uit te sluiten, ook niet op lange termijn. Ik zou de patiënte dan ook op het hart willen drukken om vooral mee te werken aan uitgebreid onderzoek zodat er misschien wat meer duidelijk wordt over de ziekte en dat mensen die de Heere op nare en sadistische wijze in de steek laat er wellicht van kunnen worden genezen.

De échte vraag voor dit soort gebedsgenezers is nog steeds waarom de opperkluns geen geamputeerden geneest.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 27 mar 2007 14:45

cymric schreef:De échte vraag voor dit soort gebedsgenezers is nog steeds waarom de opperkluns geen geamputeerden geneest.
Of terminale kanker in de allerlaatste fase.

Het is gewoon onzinnig om ervan uit te gaan dat er zoiets bestaat als een God die mensen geneest. Net zoals Cymric zegt, spontane genezingen komen wel vaker voor, ook bij niet-gelovigen. Daarnaast sterven er legio godsvruchtige hardbiddende mensen aan hun aandoeningen. Bullshit dus om hier te spreken van een wonderbaarlijke genezing.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 27 mar 2007 14:59

past wel helemaal in het beeld van de oud testamentische god die naar willekeur beschikt,.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 27 mar 2007 16:48

Wel ja, ik vind dit soort verhalen altijd moeilijk te controleren. Ik heb in het verleden vaak in wonderverhalen geloofd (en die worden niet alleen door christenen geclaimd), maar later vernam ik dat het nogal opgeblazen verhalen waren.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 27 mar 2007 17:30

Vorig jaar nam ze deel aan een groot wetenschappelijk onderzoek onder dystrofiepatiënten door het Erasmus Medisch Centrum. De fysieke schade was onomkeerbaar, de kans op een normaal leven nihil, concludeerden de artsen na intensief onderzoek
"Ongelooflijk", luidt de letterlijke reactie van het Erasmus Medisch Centrum.
Dat kun je volgens mij niet gauw afdoen met "het is een slecht begrepen stoornis waarvan het onstaansmechanisme nog niet eens bekend is.
Dan zijn spontane genezingen niet uit te sluiten, ook niet op lange termijn"..
Zélfs als dat waar is, de kans dat het precies op het moment gebeurd dat zo'n evangelist bidt om beterschap, is te klein om toeval te heten.
Ik weet van veel meer mensen met soortgelijke verhalen en het is wel iets dat volgens mij om een verklaring vraagt.
Dit heeft niets met God te maken, (waarom verhoort hij alleen de gebeden van Jomanda-figuren en niet van een willekeurig ander?) maar het is wel een fenomeen dat zich aan ons voordoet.
Deze mensen zijn in staat effecten te sorteren waar je soms versteld van staat (ook al zijn geamputeerde ledematen een brug te ver?).
Tot nu toe ben ik nog niet echt goede verklaringen tegengekomen..

@Devious
Op welke manier zou je dit verhaal willen controleren?

Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage » 27 mar 2007 17:45

Nog iets,

Deze vrouw is genezen, maar Hoezo door Háár god? Wie weet wel door Allah of Boedha.... of misschien de grote paarse pedofiele regenboog? Ze zeggen genezen te zijn door hun god. Maar als het islamieten waren dan zouden ze zeggen dat het Allah was.... Hoe willen ze dit verklaren? :?

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 27 mar 2007 17:58

Hoe kan iemand zichzelf trainen om in zijn korte broek de mount everest te beklimmen zonder te bevriezen? Ook dat blijkt te kunnen.

Wellicht is de kracht van het brein soms sterker, en doet heel erg geloven in iets wel iets met je brein en lichaam, wie zal het zeggen. Het feit dat het bijzonder is, maakt nog niet dat er een God bestaat. Maar meer dat de mogelijkheden en de invloed van het brein en het denken nog niet helemaal gekend zijn in zijn totale omvang.
Dat maakt het interessant om zulke fenomenen heel erg goed te onderzoeken.

Aannemen dat God dit deed, blokt elk verder onderzoek af, en dat is juist bij dit soort spontane genezingen erg jammer. Ergens moet er dus iets gebeuren dat dit mogelijk maakt, maar ik zou dat dus nooit buiten het lichaan en het brein zelf zoeken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 27 mar 2007 18:05

Socratoteles schreef:Dat kun je volgens mij niet gauw afdoen met "het is een slecht begrepen stoornis waarvan het onstaansmechanisme nog niet eens bekend is".
Natuurlijk wel. Ik ken het dossier verder niet en het artikel in het AD maakt er verder ook geen melding van. Men laat de artsen zelf niet aan het woord. Ik zou dan wel eens willen weten over wat voor onomkeerbare schade we het dan hier hebben, hoe het onderzoek is verricht, en of er niet wellicht zaken over het hoofd zijn gezien. Artsen verrichten geen wonderen en maken ook wel eens fouten. Is het je bijvoorbeeld nooit opgevallen dat zodra artsen een fout maken die iemands gezondheid schaadt, iedereen moord en brand schreeuwt; maar dat in dit soort gevallen hun conclusie als in steen gebeiteld wordt beschouwd...?
cymric schreef:Dan zijn spontane genezingen niet uit te sluiten, ook niet op lange termijn.
Zélfs als dat waar is, de kans dat het precies op het moment gebeurd dat zo'n evangelist bidt om beterschap, is te klein om toeval te heten.
Dat is veel te subjectief. Wij mensen vinden de samenloop van omstandigheden echter heel bijzonder en noemen het daarom geen toeval meer. Maar zo werkt het natuurlijk niet. We kennen echter de precieze kans op dit soort verschijnselen niet en zouden dus eerst een enorm ensemble van patiënten met deze ziekte moeten laten bidden met een gebedsgenezer om te weten hoe groot de empirische kans is op een dergelijke genezing. Dán pas kunnen we zeggen of er sprake was van statistisch toeval (te vergelijken met het winnen van de loterij) of een systematisch verschijnsel. We zien bijvoorbeeld al meteen dat er veel meer mensen zonder healer genezen dan met.
Ik weet van veel meer mensen met soortgelijke verhalen en het is wel iets dat volgens mij om een verklaring vraagt.
Gedocumenteerde gevallen? Want met 'van horen zeggen' kan ik ook nog wel het één en ander vertellen!
Dit heeft niets met God te maken, (waarom verhoort hij alleen de gebeden van Jomanda-figuren en niet van een willekeurig ander?) maar het is wel een fenomeen dat zich aan ons voordoet. Deze mensen zijn in staat effecten te sorteren waar je soms versteld van staat (ook al zijn geamputeerde ledematen een brug te ver?). Tot nu toe ben ik nog niet echt goede verklaringen tegengekomen.
Laten we dan eerst maar eens met een goede beschrijving beginnen. Verklaren terwijl we eigenlijk niet eens weten wát we moeten verklaren is een futiele bezigheid. Dat wil niet zeggen dat er helemaal niets aan de hand is, maar als je de zaken wetenschappelijk wilt onderzoeken, moet je ook aan de regels van het wetenschappelijke spel gehoorzamen.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 27 mar 2007 18:07

Kitty schreef:Hoe kan iemand zichzelf trainen om in zijn korte broek de mount everest te beklimmen zonder te bevriezen? Ook dat blijkt te kunnen.
Waar heb je dat gezien/gelezen?

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 27 mar 2007 18:22

De man was een paar dagen geleden in Pauw en Witteman, hij heeft al barre tochten in extreme koude gedaan in Finland in zijn korte broek en verder naakt en op blote voeten hij kan al zeer lage temperaturen verdragen zonder dat zijn eigen lichaamstemperatuur daalt tot gevaarlijk niveau. Hij bereidt zich nu voor op een expeditie op de mount everest die hij dus in zijn korte broek gaat doen. Na deze tocht zou hij weer verslag komen doen bij Pauw en Witteman.

Hier is die aflevering te zien:
http://player.omroep.nl/?aflID=4228296& ... e31de24599

Zie ook dit bericht op
http://www.nu.nl/news/999526/122/'Icema ... broek.html

'Iceman' beklimt Everest in korte broek

Uitgegeven: 7 maart 2007 11:41

RIJSWIJK - De Amsterdammer Wim Hof, ook bekend als de 'Iceman', gaat opnieuw stunten. Hij gaat de Mount Everest beklimmen met niet meer aan dan schoenen en een korte broek. Het is daar dan tussen 25 en 30 graden onder nul.

De Iceman zegt dat hij extreme kou kan weerstaan. Hij is net terug uit noord-Finland, waar hij een halve marathon op blote voeten heeft gerend.

(op de een of andere manier worden de links niet als link weergegeven, maar als je ze in je browser plakt doen ze het wel)
Laatst gewijzigd door Kitty op 27 mar 2007 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 27 mar 2007 18:25

Ik hecht niet zoveel waarde meer aan dit soort verhalen. Ik heb te vaak meegemaakt dat men vol bravoure een wonderlijke genezing claimde, maar dat er bij nader onderzoek niets veranderd was (Sai Baba, Jomanda, T.B. Joshua, Popoff). Er was het verhaal op de TV (EO) van de man in de rolstoel die naar TB Joshua ging, en claimde te zijn genezen. De man had MS, en heeft nog steeds MS. MS schijnt een ziekte te zijn met een grillig verloop, met perioden waarin men weinig last heeft, en plotseling weer terug kan vallen. De man is niet genezen, en gaat nog steeds naar TB Joshua.
Ik heb een boek met verhalen van mensen die claimen te zijn genezen door Sai Baba. Eén beweert zelfs uit de dood te zijn opgewekt, maar na Sai Baba's ontmaskering als goochelaar door Indiase Skeptici is het niet meer de moeite waard om hier nog enig geloof aan te hechten.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric » 27 mar 2007 21:28

Kitty schreef:De man was een paar dagen geleden in Pauw en Witteman, hij heeft al barre tochten in extreme koude gedaan in Finland in zijn korte broek en verder naakt en op blote voeten hij kan al zeer lage temperaturen verdragen zonder dat zijn eigen lichaamstemperatuur daalt tot gevaarlijk niveau. Hij bereidt zich nu voor op een expeditie op de mount everest die hij dus in zijn korte broek gaat doen. Na deze tocht zou hij weer verslag komen doen bij Pauw en Witteman.
Ik vrees dat op de Mount Everest andere omstandigheden hem nog danig de das om kunnen doen: niet alleen extreme kou, maar ook veel minder zuurstof in de lucht. Op de Mont Blanc is dat nog nét vol te houden, maar boven de 5000 m wordt het een ander verhaal.

Desondanks: Wim heeft een ijzingwekkende controle over z'n autonome (met name sympathische) zenuwstelsel. Dat is niet geheel onbekend: sommige mensen kunnen immers hun eigen hartslag reguleren. Dat is echter in beperkte mate aan te leren: je moet er ook 'talent' voor hebben, lees 'de juiste neurologische verbindingen' voor bezitten. vergelijk het met een synestheet bij wie de zintuigen wat door elkaar heenlopen. Ook is bekend dat toen de eerste Europeanen in Patagonië arriveerden, ze werden opgewacht door vrijwel naakte mensen---in een klimaat waar de gemiddelde temperatuur een graad of 5 is, wel te verstaan. Goed, 5 graden is geen -25, maar het illustreert wel dat het menselijk organisme wat sterker is dan je zou denken.

Hoe dan ook, Wim kan wel veel denken te bereiken met zijn inner fire-techniek, maar uiteindelijk zal ook hij moeten gehoorzamen aan de afkoelingswetten van Newton. Als zijn lichaam de afgevoerde warmte niet tijdig kan aanvullen, bevriezen z'n ledematen: dit gebeurde al tijdens de halve marathon in Finland. Ik hoop dat hij niet zo stom is om geen warme kleren mee te nemen voor het geval het zuurstoftekort op grote hoogte z'n vermogen tot concentreren aantast.

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty » 28 mar 2007 00:18

cymric schreef:Hoe dan ook, Wim kan wel veel denken te bereiken met zijn inner fire-techniek, maar uiteindelijk zal ook hij moeten gehoorzamen aan de afkoelingswetten van Newton. Als zijn lichaam de afgevoerde warmte niet tijdig kan aanvullen, bevriezen z'n ledematen: dit gebeurde al tijdens de halve marathon in Finland. Ik hoop dat hij niet zo stom is om geen warme kleren mee te nemen voor het geval het zuurstoftekort op grote hoogte z'n vermogen tot concentreren aantast.
Ik ben ook benieuwd hoe het zal gaan. Kan me ook niet voorstellen dat hij kan voorkomen dat hij bevriest. Ik gok op een fiasco. We zullen het zien.

Plaats reactie