De Bijbelse God langs de zedelijke meetlat.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 » 15 jul 2008 22:27

..
Injetta schreef:Precies wat zou het dan een fijne wereld zijn...... Maar de wereld is niet zo!
En zelfs na 2 eeuwen Christendom houden Nou nou, wat geweldig die Christelijke moraliteit.........
Huh, nog even niet de rest maar twee eeuwen. Welke klok tikt hier? Sorry zelf ben ik soms moreel onthecht. Verzoek om dispensatie, 1+ 1 = ? ken U jaartallen.
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.

a.r.

Bericht door a.r. » 15 jul 2008 22:29

In mijn ogen is het niet verstandig om hard te gaan roepen hoe onrechtvaardig we zijn straffen vinden. Hij is immers onze schepper (eigenaar) en rechter. Als je zijn 10 geboden erop na leest zul je zien hoe goed ze voor ons zijn. Je hoeft je geen zorgen meer te maken dat iemand je spullen van je afneemt. Je hoeft niet bang meer te zijn dat je partner er met een ander vandoor gaat. Je kunt er vanuit gaan dat niemand je probeert te belazeren. Wat een rust en vrede zullen we krijgen. We zullen elkaar liefhebben als onszelf. En er zal uiteraard zeker niemand zijn die probeert misdaden te doen uit naam van God. Het staat voor mij buiten kijf dat Gods wil (dat wat hij van ons vraagt) goed is.

Dat zeggen andere religie's ook en heeft al duizenden jaren ellende opgeleverd en zal ellende op blijven leveren zolang de mens niet op wil of durft op te groeien en zich liever wentelt in de warme drabbige modderpoeltje die religies zijn.
Ik zocht een paar mooie christelijke voorbeelden voor je en lees graag je reactie erop:
http://nl.youtube.com/watch?v=_K8XjObzfXM
http://vids.myspace.com/index.cfm?fusea ... =555384352
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... start=1110
en iets leukers:
http://nl.youtube.com/watch?v=4Vd2CmLIneg
Laatst gewijzigd door a.r. op 15 jul 2008 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Injetta

Bericht door Injetta » 15 jul 2008 22:42

af87 schreef:..
Injetta schreef:Precies wat zou het dan een fijne wereld zijn...... Maar de wereld is niet zo!
En zelfs na 2 eeuwen Christendom houden Nou nou, wat geweldig die Christelijke moraliteit.........
Huh, nog even niet de rest maar twee eeuwen. Welke klok tikt hier? Sorry zelf ben ik soms moreel onthecht. Verzoek om dispensatie, 1+ 1 = ? ken U jaartallen.
Sorry....... ik bedoel 2 duizendjaar (heb af en toe wat woordvindingsproblemen): :oops:
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij was en wie die ik........

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 15 jul 2008 23:06

Vuurtje schreef:Het is dan ook belachelijk als een overtreder vervolgens zegt: Rechter, je bent slecht (bezig) want je ontneemt mij tegen mijn wil mijn vrijheid en mijn geld. Dat is onrechtvaardig.

Als we de bijbelse God langs de meetlat houden, zoals we in dit topic doen, dan doen we precies dat.
Meen je dat nou serieus? Je vergelijking gaat op alle punten volledig de mist in. Om te beginnen hadden de uitgeroeide volken geen wetten gekregen van Jahweh. Van Leviticus of tien geboden hadden ze nog nooit gehoord. Vervolgens, geen van al die zuigelingen, kleuters, tieners, jongvolwassenen, ouders en grootouders kreeg een eerlijke rechtzaak: het was een grote barbaarse moordpartij:

Er was eens een rechter-koning over een klein volk. Dat volk morde vaak binnensmonds over zijn koning, want het werd slecht behandeld. Bij het minste of geringste dreigde de koning al zijn onderdanen over de klink te jagen. Op een dag gaf de koning zijn volk nieuwe wetten: voortaan moest het de jonge meisjes die geen maagd meer waren op hun huwelijksdag, stenigen. Ook moesten de luie jongelingen worden gedood. En wie op de verkeerde dag stokjes opraapte, moest eveneens sterven. Slaven mishandelen was goed, afgodenbeeldjes maken was slecht. En zo waren er nog veel meer wetten. De onderdanen leerden de nieuwe wetten alsof hun leven ervan afhing, hetgeen trouwens in feite ook zo was. Na een poosje riep de koning ze weer bijeen. "Volk!" riep hij, "hebben jullie mijn wetten geleerd?" Het volk antwoordde bevestigend. "Ik heb nieuws voor jullie!" vervolgde de koning, "in een land, niet ver hier vandaan, hebben ze lak aan mijn regels! Zij zeggen waar, en lezen Harry Potter, en doen aan gezinsplanning! Val aan, mijn volk, laat geen van hen in leven, laat de vlakten rood kleuren van het bloed, de bergen huiveren onder de doodskreten der verslagenen!". En aldus geschiedde het. Een vertelling als dit zou moeten eindigen met een "en zij leefden nog lang en gelukkig", maar dat was niet zo: hun koning heette Jahweh..

De wetten zijn bekend (10 geboden) heb u naaste lief.
Heb uw naaste lief? Heb uw naaste lief?! Er werd dus een massale genocide gepleegd op volken omdat zij hun naaste niet lief genoeg hadden.. En dat vind jij logisch? Wel, dan hoop ik dat je geen beroep krijgt met al te veel verantwoordelijkheden.
Paulus zegt het in Galaten 5:13-23 zo [..]
Niet relevant. Wie in liefde, vrede, goedheid en zelfbeheersing leeft, die is mijlenver van Jahweh verwijderd - zoveel is wel duidelijk.
Daarnaast maakt de Rechter ons bekend dat hij het onrecht niet voor eeuwig zal laten bestaan. In de Bijbel geeft hij ons hier voorbeelden van. Let wel: met als doel om ons terug te laten keren naar zijn wetten.
Jaja, het doel is om de mensen terug te laten keren naar die fraaie wetten van hem he? Heel snugger, om ze dan eerst te laten vermoorden.
In mijn ogen is het niet verstandig om hard te gaan roepen hoe onrechtvaardig we zijn straffen vinden. Hij is immers onze schepper (eigenaar) en rechter.
En die moet je niet tegen je in het harnas jagen he? Buig dieper, vuurtje, nog dieper.. buig je gedachten totdat je de liefde die hij je afdwingt ook werkelijk voelt..
Als je zijn 10 geboden erop na leest zul je zien hoe goed ze voor ons zijn. Je hoeft je geen zorgen meer te maken dat iemand je spullen van je afneemt. Je hoeft niet bang meer te zijn dat je partner er met een ander vandoor gaat. Je kunt er vanuit gaan dat niemand je probeert te belazeren. Wat een rust en vrede zullen we krijgen.
Het heet 'tien geboden', omdat.. well.. het er tien zijn. Je vergeet bijvoorbeeld het "Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben", hetgeen (zoals het oude testament kleurrijk illustreert) zoveel betekent als: roei iedereen uit die er een andere religie op nahoudt. Maar inderdaad, dan, als iedereen precies hetzelfde denkt en gelooft, wat een rust en vrede zal er dan zijn.. :roll:
We zullen elkaar liefhebben als onszelf.
Wijs me maar een bijbelvers waarin wordt opgeroepen om jezelf lief te hebben, dan droom ik misschien nog eens met je mee. Maar de zelfhaat en -verachting die bijvoorbeeld de door jou geciteerde Paulus ten toon spreidt, brengt een cynisch lachje om mijn lippen bij het lezen van deze woorden.
En er zal uiteraard zeker niemand zijn die probeert misdaden te doen uit naam van God.
Uiteraard niet, want jij hebt allang voor jezelf besloten dat, wanneer een misdaad uit naam van God wordt begaan, het geen misdaad meer is:
Het staat voor mij buiten kijf dat Gods wil (dat wat hij van ons vraagt) goed is.

Ook als dat genocide is, dus.

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 » 16 jul 2008 00:31

collegavanerik schreef:Dan mogen we wel blij zijn dat al die joodse genocideverhalen slechts verzinsels zijn gebleken, ontsproten uit de gefrustreerde underdogfantasie van een klein volk dat altijd de speelbal is geweest tussen egyptische en mesopotamische supermachten.
Hetgeen ik al(als mogelijkheid) had genoemd!
fbs33 schreef:Citaat:Tenzij je aan zou nemen dat die bijbel een boek is, geschreven door mensen die in hun eerste leugen niet gestikt zijn [als slechts 'doorgever' v.d. goddelijke boodschap of ánders?]
Ergo?

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 16 jul 2008 11:34

Vuurtje,

Ongelooflijk hoe makkelijk jij als een paard met oogkleppen op alleen maar liefde kan zien in een compleet barbaars godsbeeld. :shock:

Vreemd hoe jij een fantasieboek nodig blijkt te hebben om te weten wat wel en niet door de beugel kan, ik heb daar geen boek voor nodig.
Nog vreemder is dat je naar believen eruit plukt wat je aanstaat en wat mider prettig valt met kunst een vliegwerk en een hoop woordgegoochel recht probeert te lullen.
Er zijn nogal wat wetten waarbij je als "goed" christen mensen dient te stenigen, doden of op een andere manier moet straffen die je achterwege laat.
Waarom die wetten naast je neerleggen Vuurtje??

Ik durf zonder kapsones hier te stellen dat over het algemeen het atheïstische individu er een betere moraal op na houdt dan het dogmatisch gelovige individu.
Om dat ook te bereiken zou ik eens beginnen met eerlijk te zijn tegen jezelf.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje » 19 jul 2008 17:57

Nog even voor de duidelijkheid, we waren de bijbelse God langs een meetlat aan het houden. Dus nu niet naar plan D en beginnen over het volk dat probeert naar Gods wil te leven. Laten we nu even on-topic blijven.

Natuurlijk gaat een vergelijking altijd ergens mank, probeer te begrijpen wat er bedoeld werd met een vergelijking in plaats van op te zoeken waar een vergelijking niet meer voldoet. Ik kan nog veel meer verschillen opnoemen waar de vergelijking tussen een aardse rechter en God niet op gaan. Zo is een aardse rechter mens, net als degene die hij veroordeeld. De hemelse rechter daarentegen is geen mens, hij is van eeuwigheid en heeft de mens geschapen uit niets. Een ander verschil is dat God bereid is na het vonnis naast de veroordeelde te gaan staan en de straf voor hem te voldoen. Het laatste voorbeeld dat ik geef is dat de aardse rechter gericht is op dit korte leven, maar dat God een plan heeft met ons na onze lichamelijke dood (die gekomen is nadat de mens niet naar God luisterde in het paradijs). Met het voorbeeld van de rechter wilde ik dus aangeven dat God straft, maar dat Hij duidelijk aangeeft wat Hij wil, en dat is wat anders. Hij roept ons nu dat hij een huis heeft met vele woningen na dit leven. Hij wil dat we hem vertrouwen, en proberen naar zijn geboden te leven. Hierbij geeft hij aan dat we niet rechtvaardig worden door het proberen te leven naar zijn geboden, maar door het geloof dat God door Jezus voor ons heeft betaald. Hij verdraagt het kwaad nog, zodat er nog mensen zijn die zich kunnen bekeren. En of we dit geloven of niet doet niet terzake in een discussie over de bijbelse God.

Over "je naaste liefhebben als jezelf": Jezelf liefhebben sluit niet uit dat je kunt toegeven dat je niet zo rechtvaardig bent als dat God van je vraagt, zoals Paulus deed. Maar: wat gij niet wilt dat u geschied doet dat ook een ander niet.

Het opstellen van regels en koppelen van straffen zou de moraal van mensen ontnemen? Kom op zeg, achter zo'n smoes kan geen mens zich verschuilen. Ook niet bij een aardse rechter. Daarnaast roept God in de bijbel op om zelf na te denken, we hebben immers ons verstand van God gekregen.

Mattheus citeert uit het oude testament:
Overdenk eens goed wat dit wil zeggen: “Barmhartigheid wil ik, geen offers.” Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.’
Vooral het nieuwe testament laat erg duidelijk zien dat het God gaat om het hart en dat het houden van de wet niet rechtvaardig maakt. Paulus geeft dit bijvoorbeeld heel duidelijk aan in Romeinen. Ook Jezus (de geliefde Zoon waarin God aangeeft een welbehagen te hebben) maakt dit duidelijk, bijvoorbeeld door bij een overspelige vrouw die gestenigd zou moeten worden te stellen: wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Iedereen liep weg, omdat niemand volmaakt is. De wet van God leert ons dat.

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 19 jul 2008 20:27

Vuurtje schreef: De hemelse rechter daarentegen is geen mens, hij is van eeuwigheid en heeft de mens geschapen uit niets.
Als ik eerst van een God hoor die van alle eeuwigheid is en ons nietige mensjes-van-een-paar-ademtochten geschapen heeft, en daarna hoor dat Hij ook 'hemelse rechter' over ons is, dan breekt mijn meetlat: een hilarischer waandenkbeeld kan ik me moeilijk voorstellen. Hoe zielig kun je een god maken, denk ik dan altijd (samen met Samante).
Een ander verschil is dat God bereid is na het vonnis naast de veroordeelde te gaan staan en de straf voor hem te voldoen.
Een God die zo nodig straf moet uitdelen aan wat hijzelf inelkaar heeft gezet? Alweer: hoe zielig kun je een god maken? Van wie moet hij dat trouwens? Ik heb wel eens gehoord dat hij mensen leerde om zeventig maal zeven keer om niet te vergeven. En toevallig vind ik dat wel een regel waarnaar ik kan leven. En als ik het kan zou het gekheid op een stokje zijn als God het niet zou kunnen.
Het laatste voorbeeld dat ik geef is dat de aardse rechter gericht is op dit korte leven, maar dat God een plan heeft met ons na onze lichamelijke dood (die gekomen is nadat de mens niet naar God luisterde in het paradijs).
Het idee van zo'n zondeval is eenvoudig volslagen absurd.
Er is evenmin reden om de toekomstfantasie te omarmen.
Oftewel een kromme weg terug en een kromme weg naar voren. Alles levert enkel een gedrocht van een God op.
Met het voorbeeld van de rechter wilde ik dus aangeven dat God straft
Je zal maar in zoiets geloven. Vrijwillig. Wat voor opvoeding heeft zo'n mens dan gehad vraag ik me dan altijd af.
maar dat Hij duidelijk aangeeft wat Hij wil, en dat is wat anders.
Het overgrote merendeel van de mensheid in de loop van de geschiedenis heeft nooit ook maar één woord van hem gehoord. Alweer komt Hij niet erg ver op de meetlat.
Hij roept ons nu dat hij een huis heeft met vele woningen na dit leven.
Wie wil er na dit leven nou alweer in een huis gaan wonen. Hoe arm kan de fantasie van een God zijn?
Hij wil dat we hem vertrouwen
Vertrouwen moet je verdienen, niet willen. Alweer valt Hij door de mand.
en proberen naar zijn geboden te leven.
Hij heeft mensen ooit geboden niet-geschubde zeedierden niet te eten en ook geen kleding van tweeërlei stof te dragen. Houd je je daaraan? Waarom? (overigens: kan iemand nog zieliger dingen bedenken waaraan je je moet houden dan deze God?)
Hierbij geeft hij aan dat we niet rechtvaardig worden door het proberen te leven naar zijn geboden,
O, het is ook nooit goed hè.
maar door het geloof dat God door Jezus voor ons heeft betaald.
Het gekke is dat Thomas Paine zelfs twee eeuwen later nog steeds gelijk heeft. Hij zei ooit dat het een absurd denkbeeld is dat je morele schuld plaatsvervangend kan oplossen, want dat is een denkbeeld uit de wereld van de financiën.
En inderdaad, een christen praat altijd maar over betalen!
Hij verdraagt het kwaad nog,
Nou zeg, wat heeft Hij toch een hoop te verdragen! 't Is niet gemakkelijk hoor zo'n lot als God toebedeeld te krijgen.
zodat er nog mensen zijn die zich kunnen bekeren.
Beter je bijbel lezen. Er staat opdat. Hij hoopt met onbeschrijfelijk ontiechelijk veel vaderlijk geduld, iets wat eigenlijk on-ge-looof-lijk is (en daarom door weinigen geloofd wordt).
En of we dit geloven of niet doet niet terzake in een discussie over de bijbelse God.
Natuurlijk doet het er wel toe. Al deze denkbeelden worden gemeten aan de zedelijke maatstaf van moderne intelligente mensheid en worden als visjes die beneden de maat zijn eenvoudig overboord gegooid.
Het is allemaal ondeugdelijk, onzindelijk denken.
Over "je naaste liefhebben als jezelf": Jezelf liefhebben sluit niet uit dat je kunt toegeven dat je niet zo rechtvaardig bent als dat God van je vraagt, zoals Paulus deed.
Gaf God ooit maar eens wat toe, dan zou ik m'n pet voor hem afnemen.
Maar: wat gij niet wilt dat u geschied doet dat ook een ander niet.
Da's een mooie, maar een wijsheid die de mens toevallig overal heeft uitgevonden.
Daarnaast roept God in de bijbel op om zelf na te denken, we hebben immers ons verstand van God gekregen.
O, dan zit het wel goed met mij! Deze God krijgt een hoop pluspunten van me!
Mattheus citeert uit het oude testament:
Niet meer nodig. Ik houd me aan het vorige gebod.
Laatst gewijzigd door Rereformed op 20 jul 2008 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Born OK the first time

bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair » 19 jul 2008 21:39

Vuurtje schreef:Zo is een aardse rechter mens, net als degene die hij veroordeeld. De hemelse rechter daarentegen is geen mens, hij is van eeuwigheid en heeft de mens geschapen uit niets. Een ander verschil is dat God bereid is na het vonnis naast de veroordeelde te gaan staan en de straf voor hem te voldoen.
De hemelse rechter is veel slechter dan de aardse rechter. De hemelse rechter vonnist iemand aan de hand van zijn eigen regeltjes zonder enige tegenspraak.

Na het vonnis uitgesproken te hebben is hij bereid de straf op zich te nemen onder wat voor een voorwaarden?

Doet me denken aan al die communistische leiders die openlijk zichzelf publiekelijk moesten vernederen om zo straf van de partij te ontlopen.... :pukeright:

a.r.

Bericht door a.r. » 19 jul 2008 21:52

De zedelijke meetlat van jouw god:

De mens moet zijn andere wang toekeren als hem iets aangedaan wordt, maar jouw god straft, volgens religieuze denkbeelden, eerst hier op aarde:

door onrecht toe te staan
door rampen over "volken" te laten komen
door uitverkorenen bloedbladen aan te laten richten
door zich niet kenbaar te maken aan alle volkeren, die daardoor allerhande "foute"dingen doen, zonder dat ze dat weten.......

en dan gaat hij aan de hemelpoort nog even verder, door iemand die in zijn oneindige wijsheid , iets verkeerd heeft gedaan, bewust of onbewust, nog effekes in het vagevuur te werpen.......

Mwoah, vind jet heel erg als ik zeg dat mijn zedelijke meetlat, daar mijlenver boven uitsteekt? :angel12:

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 20 jul 2008 14:19

Vuurtje schreef:Nog even voor de duidelijkheid, we waren de bijbelse God langs een meetlat aan het houden. Dus nu niet naar plan D en beginnen over het volk dat probeert naar Gods wil te leven. Laten we nu even on-topic blijven.
De wetten waar ik over spreek komen rechtstreeks van jouw bijbelse god en hebben dus volledig betrekking op die god.
Niks geen plan d!!
JIJ probeert je onder het geven van een ter zake doend antwoord uit te wurmen.
De vraag was:
Erik schreef:Er zijn nogal wat wetten waarbij je als "goed" christen mensen dient te stenigen, doden of op een andere manier moet straffen die je achterwege laat.
Waarom die wetten naast je neerleggen Vuurtje??
Accepteer JIJ deze wetten Vuurtje en daarmee de meetlat van jouw god die deze wetten heeft opgesteld??
Geef gewoon antwoord op de vraag.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

pietr
Contacteer:

Bericht door pietr » 05 dec 2008 01:08

a.r. schreef:De zedelijke meetlat van jouw god:

door zich niet kenbaar te maken aan alle volkeren, die daardoor allerhande "foute"dingen doen, zonder dat ze dat weten.......

Mwoah, vind jet heel erg als ik zeg dat mijn zedelijke meetlat, daar mijlenver boven uitsteekt? :angel12:
Ik wil op alle vijf de opmerkingen reageren:
1) Ons doel is niet hier op aarde, maar in de hemel. Voor de hemelpoort zal hij rechtvaardig oordelen.
2) Dit is een breed punt. Ik ga daarom in op de vernietiging van Sodom en Gemorra. De inwoners, op Lot en zijn gezin na, hadden verachtelijke waarden. Ze waren ongelofelijk intolerant t.o. buitenstaanders, immers, ze wilden de gasten van Lot 'nemen' (zie genesis 19). Daarnaast waren ze in het pre-condoomse tijdperk seksueel zeer ontremd. Hoererij en dierenseks was de norm.
3) Dit is een goed punt en ik ben waarschijnlijk niet in staat een bevredigend antwoord te geven. Wel kan ik vertellen dat zonde besmettelijk is. Als een volk (bijv. de amelekieten) slecht met de minder bedeelden omgaat en veel plundert, zullen andere volkeren deze waarden overnemen als het dit volk goed vergaat. Door het decimeren van de bevolking wordt erger leed voorkomen.
4) Dit slaat waarschijnlijk op de tweede helft van Johannes 8. Deze tekst lijkt inderdaad erg tegen de basiswaarden van Jezus in te gaan. Jezus sprak echter wel duidelijk tegen dit arrogante groepje Joden en niet tegen Joden in het algemeen. Ik moet bekennen dat ik dit een moeilijke tekst vind.
5) Aangezien dit een erg eenzijdig beeld geeft van onze lieve Heer, vind ik die uitspraak een tikkie hooghartig. :?
Jezus van Nazareth is een toffe peer

a.r.

Bericht door a.r. » 05 dec 2008 01:40

pietr schreef:
a.r. schreef:De zedelijke meetlat van jouw god:

Ik wil op alle vijf de opmerkingen reageren:
1) Ons doel is niet hier op aarde, maar in de hemel. Voor de hemelpoort zal hij rechtvaardig oordelen.
2) Dit is een breed punt. Ik ga daarom in op de vernietiging van Sodom en Gemorra. De inwoners, op Lot en zijn gezin na, hadden verachtelijke waarden. Ze waren ongelofelijk intolerant t.o. buitenstaanders, immers, ze wilden de gasten van Lot 'nemen' (zie genesis 19). Daarnaast waren ze in het pre-condoomse tijdperk seksueel zeer ontremd. Hoererij en dierenseks was de norm.
3) Dit is een goed punt en ik ben waarschijnlijk niet in staat een bevredigend antwoord te geven. Wel kan ik vertellen dat zonde besmettelijk is. Als een volk (bijv. de amelekieten) slecht met de minder bedeelden omgaat en veel plundert, zullen andere volkeren deze waarden overnemen als het dit volk goed vergaat. Door het decimeren van de bevolking wordt erger leed voorkomen.
4) Dit slaat waarschijnlijk op de tweede helft van Johannes 8. Deze tekst lijkt inderdaad erg tegen de basiswaarden van Jezus in te gaan. Jezus sprak echter wel duidelijk tegen dit arrogante groepje Joden en niet tegen Joden in het algemeen. Ik moet bekennen dat ik dit een moeilijke tekst vind.
5) Aangezien dit een erg eenzijdig beeld geeft van onze lieve Heer, vind ik die uitspraak een tikkie hooghartig. :?
Daar verschillen wij bij het eerste punt al volkomen van mening.....imo heeft elk individue maar één leven, doe met dat ene leven dus iets goeds, maak daar iets moois van voor je verstenliefden......alle andere opmerkingen van Pietr leg ik naast mij neer, tot Pietr het tegendeel BEWEZEN heeft!!!!! Ik zou zeggen Pietr....doe je best!!!!! Ik smacht naar je reactie!!!!

Destinesia

Bericht door Destinesia » 05 dec 2008 06:01

Rereformed schreef:Een God die zo nodig straf moet uitdelen aan wat hijzelf inelkaar heeft gezet? Alweer: hoe zielig kun je een god maken? Van wie moet hij dat trouwens? Ik heb wel eens gehoord dat hij mensen leerde om zeventig maal zeven keer om niet te vergeven. En toevallig vind ik dat wel een regel waarnaar ik kan leven. En als ik het kan zou het gekheid op een stokje zijn als God het niet zou kunnen.

He wat mis ik toch weer een heerlijk topic als ik hier zo weer eens doorheen lees. :D Ik moet maar weer eens gezellig mee gaan doen.

:wink:

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 05 dec 2008 06:13

Rereformed schreef:Een God die zo nodig straf moet uitdelen aan wat hijzelf inelkaar heeft gezet? Alweer: hoe zielig kun je een god maken? Van wie moet hij dat trouwens? Ik heb wel eens gehoord dat hij mensen leerde om zeventig maal zeven keer om niet te vergeven. En toevallig vind ik dat wel een regel waarnaar ik kan leven. En als ik het kan zou het gekheid op een stokje zijn als God het niet zou kunnen.
Tsjonge, heeft Rereformed dat ooit geschreven? Wat hooghartig is die jongen toch altijd weer.
Born OK the first time

Plaats reactie