De Bijbelse God langs de zedelijke meetlat.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje » 13 jul 2008 14:15

En plan C is zeker het relativeren van rechtvaardigheid tot iets waar we hooguit per persoon iets van kunnen vinden. Zo'n meetlat vind ik dan weer beangstigend. Zo erkennen moordenaars en pedofielen precies dezelfde moraal, namelijk de hunne.

Genocide is overigens niet het juiste woord, het betreft hier oorlogshandelingen die gericht zijn op het kunnen overleven van een relatief klein volk tussen boosaardige veel machtigere volken.

Deuteronomium 18:9-13 geeft wat meer duidelijkheid over de volken die in het land leven.
9 Wanneer u in het land komt dat de HEER, uw God, u geven zal, mag u de verfoeilijke praktijken van de volken daar niet navolgen. 10 Er mag bij u geen plaats zijn voor mensen die hun zoon of dochter als offer verbranden, en evenmin voor waarzeggers, wolkenschouwers, wichelaars, tovenaars, bezweerders, en voor hen die geesten raadplegen of doden oproepen. 12 Want de HEER verafschuwt mensen, die zulke dingen doen, en om die verfoeilijke praktijken verdrijft hij deze volken voor u. 13 U moet volledig op de HEER, uw God, gericht zijn.
Met "het kwaad" bedoel ik dan ook niet zozeer "iets", maar het ontbreken van Go(e)d.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 13 jul 2008 14:36

Vuurtje schreef:En plan C is zeker het relativeren van rechtvaardigheid tot iets waar we hooguit per persoon iets van kunnen vinden. Zo'n meetlat vind ik dan weer beangstigend. Zo erkennen moordenaars en pedofielen precies dezelfde moraal, namelijk de hunne.
Inderdaad, maar in de praktijk zijn moordenaars en pedofielen een uitzondering, vandaar dat we deze afwijkingen van het gemiddelde door midddel van wetten kunnen inperken. Helaas geld dit ook voor homoseksualiteit in Iran.

De mores is de mores van de meerderheid, zo simpel is het.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 13 jul 2008 15:44

Met "het kwaad" bedoel ik dan ook niet zozeer "iets", maar het ontbreken van Go(e)d.
En wat doe je dan met misdadigers die hun daad begaan uit naam van (het) Go(e)d(e)?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 13 jul 2008 17:59

Vuurtje schreef:En plan C is zeker het relativeren van rechtvaardigheid tot iets waar we hooguit per persoon iets van kunnen vinden. Zo'n meetlat vind ik dan weer beangstigend. Zo erkennen moordenaars en pedofielen precies dezelfde moraal, namelijk de hunne.
Is niet relativeren, is constateren. Voor angstige mensen als jij hebben we iets bedacht: wetgeving. Daar moet iedereen zich aan houden, ongeacht zijn moraal. En dus worden moordenaars bestraft. Die bestraffing is geen morele, maar een procedurele aangelegenheid. Wie deel uitmaakt van deze samenleving, moet zich aan de spelregels houden.
Genocide is overigens niet het juiste woord, het betreft hier oorlogshandelingen die gericht zijn op het kunnen overleven van een relatief klein volk tussen boosaardige veel machtigere volken.
Volkerenmoord is genocide. Israel is in het verhaal de agressor, en of die andere volken nu sterker waren (blijkbaar niet dus) of een cultuur hadden die jouw niet bevalt, dat doet er niets aan af.
Deuteronomium 18:9-13 geeft wat meer duidelijkheid over de volken die in het land leven.
9 Wanneer u in het land komt dat de HEER, uw God, u geven zal, mag u de verfoeilijke praktijken van de volken daar niet navolgen. 10 Er mag bij u geen plaats zijn voor mensen die hun zoon of dochter als offer verbranden, en evenmin voor waarzeggers, wolkenschouwers, wichelaars, tovenaars, bezweerders, en voor hen die geesten raadplegen of doden oproepen. 12 Want de HEER verafschuwt mensen, die zulke dingen doen, en om die verfoeilijke praktijken verdrijft hij deze volken voor u. 13 U moet volledig op de HEER, uw God, gericht zijn.
Ok, onder die volkeren waren er dus mensen die probeerden te toveren, te waarzeggen en er werden mensenoffers gebracht. Nou en? Is dat een goede reden om al die volken dan maar uit te moorden? Vrouwen, mannen, kinderen, grootouders, iedereen? Dat jij die mening bent toegedaan, dat vind ik beangstigend.
'Het Goed' bestaat ook niet als 'iets'. Alleen in de menselijke geest. En dat het met 'God' anders gesteld is, dat heb je nog niet aangetoond.

Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo » 13 jul 2008 18:21

Vuurtje schreef:Want de HEER verafschuwt mensen, die zulke dingen doen, en om die verfoeilijke praktijken verdrijft hij deze volken voor u."
Mag ik je vragen hoe het kan dat God iemand kan verafschuwen? Hij heeft de mens immers onvoorwaardelijk lief toch? En was het niet Hij die de mens vanwege deze liefde een vrije wil gaf? Ik kan dus niet aan waarzeggerij doen omdat God mij dan zou verafschuwen?
Is mijn wil dan wel uberhaupt vrij als ik niet vrij ben om te doen wat ik wil? Als ik niet vrij ben om te doen wat ik wil is er geen sprake van vrije wil. Als God mij verafschuwt als ik aan waarzeggerij zou gaan doen is er geen sprake van onvoorwaarlijke liefde. Daar komt nog eens bij dat Hij alles weet. Dus ook dat deze mensen zich schuldig zouden maken aan deze "verfoeilijke" praktijken. Waarom heeft Hij ze dan toch leven gegeven, als Hij jouw levensloop reeds van tevoren weet van begin tot eind? God wist ook dat de mensen hier atheist zouden worden. En toch is ons het leven gegeven. En God zag dat het goed was...
:)
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo

Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles » 13 jul 2008 18:54

Yoyo schreef:Mag ik je vragen hoe het kan dat God iemand kan verafschuwen? Hij heeft de mens immers onvoorwaardelijk lief toch?
Evangelist: Ik zie dat je het nog niet helemaal begrijpt, God heeft de mens wel lief, maar zijn gedachten, woorden, overtuigingen, daden, gewoontes, interesses, neigingen, verlangens, kortom: alles wat hem maakt tot wat hij is, dat haat hij.
Is mijn wil dan wel uberhaupt vrij als ik niet vrij ben om te doen wat ik wil?
Evangelist: Natuurlijk ben je vrij om te doen wat je wilt, Yoyo; maar kijk, wat je doet heeft natuurlijk wel consequenties.. Een vrije wil betekent niet een leven zonder verantwoordelijkheden. Als je met je vrije willetje besluit om met een steen op je hoofd te slaan, dan krijg je wel pijn. En een gevangene op Guantánamo Bay is helemaal vrij om te gaan en staan waar hij wil, maar als hij zich buiten de hekken gaat begeven, dan wordt hij wel neergeschoten. Zo is het nou ook met waarzeggerij. God houdt verschrikkelijk veel van je, dan moet je niet vergeten, maar als je waarzeggertje gaan spelen, dan laat je hem geen keus: dan moet er verdoemd worden! Dat eist zijn rechtvaardigheid van hem, zie je. Hij haat het Kwaad met een allerverterende haat, hij kan het niet vergeven, hij wil bloed zien.. dat maakt hem nu juist zo Goed. Gelukkig is er nog genoeg bloed over van Jezus, waar je je in dompelen kan. Maar als jij ervoor kiest om het bloed van God te versmaden, wiens bloed denk je dat er dan moet vloeien straks? Precies, dus denk er nog maar eens goed over na..

(PM voor nadere info aangaande donatiemogelijkheden)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 13 jul 2008 19:13

Vuurtje schreef:Want de HEER verafschuwt mensen, die zulke dingen doen, en om die verfoeilijke praktijken verdrijft hij deze volken voor u."
Dat het bijbelverhaal menselijke flauwekul is en de woorden niet van God zijn uitgegaan is al duidelijk hieruit dat God deze volkeren helemaal niet verdreef, noch zelf via een godsoordeel uitmoordde, maar het volk Israel het werk opknappen moest. God gaf zogenaamd opdracht om het via een oorlog te doen! Hoe klein, stuntelig en onmachtig kan men zijn God maken?

Indien dit nog overtuigender gezegd moet worden dan kan dat wellicht door de woorden van Deuteronomium 20 aan te halen, waar Jahweh regels voor de oorlog voorschrijft op deze manier:
Maar uit de steden van déze volken die Jahweh, uw God, u ten erfdeel zal geven, zult gij niets wat adem heeft, in leven laten, maar gij zult ze volledig met de ban slaan (=uitroeien), de Hethieten, de Amorieten, de Kanaänieten, de Perizzieten, de Chiwwieten, en de Jebusieten, zoals Jahweh, uw God, u geboden heeft, opdat zij u niet leren te doen naar al de gruwelen, die zij voor hun goden doen, zodat gij tegen Jahweh, uw God, zoudt zondigen.
Wanneer gij lange tijd een stad belegert, daartegen strijdende om haar in te nemen, dan moogt gij het geboomte daaromheen niet vernietigen door de bijl erin te slaan, maar gij moogt daarvan wel eten, doch het niet vellen; want zijn de bomen in het veld mensen, dat zij door u bij het beleg betrokken zouden worden? Alleen het geboomte, waarvan gij weet, dat het geen geboomte met eetbare vruchten is, dat moogt gij vernietigen en vellen om een belegeringswal te bouwen tegen de stad die met u strijd voert, totdat zij valt.’(16-20)

Let op de angst die Jahweh hier heeft en die als basis dient voor het uitroeien van zes volken. Wat de laatste verzen betreft laat Jahweh zich van zijn beste kant zien door ons erop te wijzen dat de prachtige vruchtbomen onschuldig zijn en daarom geëerbiedigd moeten worden.
(...Eh, O ja, natuurlijk...Bovendien zijn ze nuttig om als voedsel te dienen voor de soldaten van Jahweh, zodat ze beter slagen in hun uitroeiingsopdracht...
De andere bomen zijn weliswaar ook onschuldig, ja...maar leveren geen vrucht op! ...dat laat natuurlijk duidelijk zien dat je het met die bomen niet zo nauw hoeft te nemen. Ze bestaan als het ware alleen maar om voor de mens als hout te dienen...en zijn, by the way, ook nuttig voor de oorlog, dus kap die maar wel!)

We kunnen hier dus een hoop van leren over wat goed en slecht is en hoe de bijbelschrijver redeneert! Vooral het naast elkaar staan van teksten die het hebben over uitroeien van gehele volken, maar sparen van vruchtbomen spreekt boekdelen.

Dat de opdracht niet door God is gegeven is ook duidelijk uit een ander feit: het was een algemeen gebruik in de regio om oorlogen te voeren in naam van de plaatselijke God die er zogenaamd opdracht toe gaf en aan wie na afloop van de strijd de gehele vijandelijke bevolking geofferd moest worden. Een voorbeeld hiervan is te lezen op de beroemde steen van Mesa, de koning van Moab in de 9e eeuw voor de jaartelling. Volgens 2 Kon. 3:4 en 5 maakte hij zich onafhankelijk na de dood van Achab. Op een gedenksteen die hij liet oprichten aan de overkant van de Jordaan, ter ere van zijn onafhankelijkheid staat te lezen:

‘En Kemosh (de god van Moab) zei tot mij: Ga, neem Nebo op Israël; en ik ging in de nacht, en ik streed ertegen van het aanbreken van de dageraad tot de middag, en ik nam het, en ik doodde alles [ervan], zevenduizend m[annen] en… en vrouwen en … en dienstmaagden; immers, voor Ashtar Kemosh had ik het met de ban (cherem) geslagen. En vandaar nam ik… van Jahweh [Jahaz], en ik sleepte deze voor het aangezicht van Kemosh’.

Hoe dom kan een modern mens zijn om bij zulke doorgestoken kaart toch te blijven volhouden dat achter zo'n menselijke oorlog in primitieve tijden God als opdrachtgever staat?
Born OK the first time

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 » 14 jul 2008 09:38

Voor zover mij bekend, liet liet god na om zijn toezegging in Deut. 12 gedaan, gestand te doen en liet hij de joden zelf het vuile werk opknappen! (sorry Rereformed dat ik jouw gedetailleerde commentaar pas las nadat ik het mijne neergepend had!)

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 14 jul 2008 09:43

Vuurtje schreef:
Even een klein terzijde, deze wetten werden onder Josia toegevoegd om de concurrentiepositie van de centrale tempel in Jerusalem te bevorderen: offers aan wichelaars kwamen niet in de tempelkas.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 14 jul 2008 11:21

Er mag bij u geen plaats zijn voor mensen die hun zoon of dochter als offer verbranden, en evenmin voor waarzeggers, wolkenschouwers, wichelaars, tovenaars, bezweerders, en voor hen die geesten raadplegen of doden oproepen.
Dit soort uitspraken kan in oorlogsituaties ertoe leiden dat mensen zonder enig pardon om zeep worden geholpen. Ook in de Middeleeuwen zijn veel mensen berecht vanwege waarzeggerij, tovernarij, etc. Men werd berecht vanwege geloofsafval en belandde op de brandstapel.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 14 jul 2008 12:00

collegavanerik schreef:
Vuurtje schreef:
Even een klein terzijde, deze wetten werden onder Josia toegevoegd om de concurrentiepositie van de centrale tempel in Jerusalem te bevorderen: offers aan wichelaars kwamen niet in de tempelkas.
Sterker nog, waarschijnlijk is het hele boek Deuteronomium toen in elkaar gezet. Daar zijn vele aanwijzingen voor.
Born OK the first time

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 14 jul 2008 13:24

Vuurtje schreef: Genocide is overigens niet het juiste woord, het betreft hier oorlogshandelingen die gericht zijn op het kunnen overleven van een relatief klein volk tussen boosaardige veel machtigere volken.

'Boosaardige volken'. Heel bedenkelijk - 'boosaardige volken'. Het ontmenselijken en diaboliseren van volkeren is altijd het voornaamste argument geweest voor genocide.
Genocide is het uitroeien van een volledig volk. Dát is wat de israëlieten deden, en derhalve is het woord volledig op zijn plaats in dit geval.
Waren die volkeren overigens machtiger? (als we even van de hypothese uitgaan dat de bijbel waar is) Hadden de Israëlieten niet het volmaakte vernietigingswapen? (Jahwe, de verspreider van pestilentiën, rampen, dood en verderf) Hadden zij ook niet de volmaakte (bovennatuurlijke) inlichtingendienst? (Jahwe en zijn hemelse leugengeesten).
En was het niet gewoon haat en wrok dat aanleiding gaf tot het afmaken van andere volkeren? Waren de Amalekieten nog steeds machtig toen ze bijna tot de laatste man (vrouw, kind) waren afgeslacht? Dat waren ze niet. De laatste overlevenden werden opgejaagd, tot ze uiteindelijk werden overmeesterd. Iedereen moest dood - man, vrouw, kind, baby.

Gegroet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Vuurtje
Forum fan

Bericht door Vuurtje » 15 jul 2008 21:30

Ik ben blij dat we in ieder geval wat gemeen hebben, we hebben een hekel aan onrecht.

We zijn het er over eens dat er regels nodig zijn om onrecht buiten de deur te houden.
We zijn het er over eens dat er rechters nodig zijn om recht te spreken.

Het is in ons rechtssysteem zo dat rechters maatregelen mogen treffen om het recht te waarborgen die in andere situaties onrechtvaardig zouden zijn.
Bijvoorbeeld het tegen iemands wil ontnemen van geld (boete) of tegen iemands wil zijn vrijheid ontnemen (gevangenisstraf). Voorwaarde hierbij is uiteraard dat bekend is wat de regels (wetten) zijn.

Het is dan ook belachelijk als een overtreder vervolgens zegt: Rechter, je bent slecht (bezig) want je ontneemt mij tegen mijn wil mijn vrijheid en mijn geld. Dat is onrechtvaardig.

Als we de bijbelse God langs de meetlat houden, zoals we in dit topic doen, dan doen we precies dat.

De wetten zijn bekend (10 geboden) heb u naaste lief. Paulus zegt het in Galaten 5:13-23 zo:
13 Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde, 14 want de hele wet is vervuld in één uitspraak: ‘Heb uw naaste lief als uzelf.’ 15 Maar wanneer u elkaar aanvliegt, pas dan maar op dat u niet door elkaar wordt verslonden. 16 Ik zeg u dus: laat u leiden door de Geest, dan bent u niet gericht op uw eigen begeerten. 17 Wat wij uit onszelf najagen is in strijd met de Geest, en wat de Geest verlangt is in strijd met onszelf. Het een gaat in tegen het ander, dus u kunt niet doen wat u maar wilt. 18 Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet. 19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.
Daarnaast maakt de Rechter ons bekend dat hij het onrecht niet voor eeuwig zal laten bestaan. In de Bijbel geeft hij ons hier voorbeelden van. Let wel: met als doel om ons terug te laten keren naar zijn wetten.

In mijn ogen is het niet verstandig om hard te gaan roepen hoe onrechtvaardig we zijn straffen vinden. Hij is immers onze schepper (eigenaar) en rechter. Als je zijn 10 geboden erop na leest zul je zien hoe goed ze voor ons zijn. Je hoeft je geen zorgen meer te maken dat iemand je spullen van je afneemt. Je hoeft niet bang meer te zijn dat je partner er met een ander vandoor gaat. Je kunt er vanuit gaan dat niemand je probeert te belazeren. Wat een rust en vrede zullen we krijgen. We zullen elkaar liefhebben als onszelf. En er zal uiteraard zeker niemand zijn die probeert misdaden te doen uit naam van God. Het staat voor mij buiten kijf dat Gods wil (dat wat hij van ons vraagt) goed is.

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 » 15 jul 2008 21:59

Een beetje raar verhaal Vuurtje!
Jij ziet kennelijk het verschil niet tussen een rechter die op grond van aangedragen en bewezen onwettig gedrag één misdadiger veroordeelt daarvoor (en niet zijn vrouw en kinderen alsmede mij en de mijnen etc.)- - en een god, die óók mij en de mijnen + de rest v.d bevolking waartoe ik behoor veroordeelt als ware het een etnische holocaust!

Hoe komt het dat je dáár zo luchtigjes overheen fietst?

Injetta

Bericht door Injetta » 15 jul 2008 22:19

Precies wat zou het dan een fijne wereld zijn...... Maar de wereld is niet zo!
En zelfs na 2 eeuwen Christendom houden Christenen zich nog steeds niet aan die 10 geboden. Ze liegen, stellen, echtbreken, moorden, plegen incest, begeren spullen van anderenm, etc net zo vaak als niet-Christenen.

Dus bang voor God of niet, het weerhoudt mensen totaal niet van "slechte dingen".

En dan heb ik het niet over "slechtheid" die uit de naam van God is gedaan en nog wordt gedaan.
Gij zult niet doden bijv. Er is in naam van de Godsdienst flink gemoord in de geschiedenis.

Die 10 geboden helpen niet als ze gepresenteerd worden als geboden van God. Dan word je geacht je aan regels te houden alleen maar omdat er een straffende vader op je let, niet omdat je een innerlijke beschaving heeft.
Mensen hebben geen Godheid met geboden nodig (want dat maakt totaal helemaal geen enkel verschil op deze aardbol), maar een innerlijke beschaving die mensen doet beseffen waarom bepaalde dingen de samenleving verstoren en ondermijnen.

Godsdienst maakt mensen eerder amoreel. Hun moraliteit wodt buiten hen geplaatst. Iets buiten henzelf heeft bepaald wat moreel gedrag is en die gaat er op letten. Zodra je je onbespied waant of jezelf hebt overtuigd dat bepaalde regels voor jou niet gelden, is er dus geen innerlijke moraliteit om op terug te vallen.

Ik heb liever een wereld waariin mensen vanuit innerlijke overtuiging moraliteit bezitten en hun eigen moraliteit bewaken dan een wereld waar een of andere onzichtbare entiteit deze moet bewaken. DAt laatste werk van geen kanten.

Of wil je beweren dat Christenen "betere en beschaafdere" mensen zijn dan niet Christenen? Laat me niet lachen....... Je hoeft maar in de geschiedenis te kjiken en in de huidige wereld om te zien dat bijv. op een bepaal continent waar het christendom/geloof welig tiert de moraliteit zeeeeeeeeeeeeeeeer ver te zoeken is.
Moor en doodslag, drugs, geweldidadige films, wapens, oorlog, noem het maar op. Het is het bij het Sodom en Gomorra van de huidige wereld. En dan nog aan de buitenkant zo preuts doen als de pest en ondertussen de meeste tienerzwangerschappen van de wereld hebben...... en een pornoindustrie hebben waar je U tegen zegt. En goksteden..
Nou nou, wat geweldig die Christelijke moraliteit.........
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij was en wie die ik........

Plaats reactie