Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Moderator

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door PietV. » 29 mei 2013 10:47

Voor de afwisseling.

Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Krautsjo

Bericht door Krautsjo » 29 mei 2013 11:10

Ik kende het filmpje al, maar ook voor de tweede keer kom ik niet meer bij.
:lol:

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 29 mei 2013 12:16

Geweldige samenvatting van dit topic.
Born OK the first time

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 20 dec 2013 17:40

1 Korintiers 15 schreef: 20 Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen.
Maar, op het moment dat Jezus sterft:
Matteus 27 schreef: 52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt;
En dan nog Lazerus die door Jezus tot leven is gewekt, en nog een enkele andere.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 20 dec 2013 18:14

Ik ga even op de stoel van de Christen zitten.

Met de eerste bedoelen ze dus dat hij de hoogste in rang is.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 dec 2013 03:37

Bonjour schreef:
1 Korintiers 15 schreef: 20 Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen.
Maar, op het moment dat Jezus sterft:
Matteus 27 schreef: 52 De graven werden geopend en de lichamen van veel gestorven heiligen werden tot leven gewekt;
En dan nog Lazerus die door Jezus tot leven is gewekt, en nog een enkele andere.
Tja, blijkbaar kwam deze evangelist niet uit Korinthe :)
Ik wens u alle goeds

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 21 dec 2013 11:34

Paulus heeft de evangeliën blijkbaar niet gelezen.
Ik vraag me trouwens af wat er met die opgestane heiligen is gebeurd. Zouden ze weer overnieuw gestorven zijn?
Fish schreef:Met de eerste bedoelen ze dus dat hij de hoogste in rang is.
Kan best als verklaring opgevoerd zijn, maar hoe testen we de juistheid? (Ik heb de oud Griekse tekst nog opgezocht, maar min oud Grieks was niet goed genoeg.)
Op credible heb ik in een discussie over tegenstrijdigheden ook een contradictie ingebracht en drie verschillende verklaringen gekregen. Vervolgens gevraagd wat ze van elkaars oplossing vonden, en dan blijft het tamelijk stil. (Credible).

Is er trouwens iemand met veel vrije tijd die eens een samenvatting van deze thread wil maken? Leuke hobby voor de lange christelijke feestdagen.

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 21 dec 2013 12:27

Bonjour schreef:Paulus heeft de evangeliën blijkbaar niet gelezen.
Ik vraag me trouwens af wat er met die opgestane heiligen is gebeurd. Zouden ze weer overnieuw gestorven zijn?
Nee hoor. Zitten in de show bizz.
http://www.youtube.com/watch?v=4V90AmXnguw" onclick="window.open(this.href);return false;
En wat dacht je van deze verklaring:
Er van uitgaande dat Paulus en co. een mythische/ mysterie-cultus opgestart heeft zoals er toen wel meerdere waren, zien we hier dikwijls bij aanwerving van nieuwe leden, dat die eerst dood gaan om dan na enkele dagen weer herboren worden. Wat werd hier nu mee bedoeld? In dit geval een vorige geloof verlaten ( sterven ) en een nieuw geloof aannemen ( herboren worden ). De grote roerganger en rolmodel in dit geval was Christus. Alle leden van een andere religie zijn voor deze gnostici dood. Als we nu lezen ' laat de doden de doden begraven ', wil dit zoveel zeggen als ' dat andersdenkenden zich maar bekommeren om hun eigen leden '. Met de ' drie dagen ' afwezigheid ( nog effe dood zijn ) werd de periode van initiatie en inwijding bedoeld. Laat dat maar eens op Credible weten. :)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 dec 2013 16:49

Aton schreef: En wat dacht je van deze verklaring:
Er van uitgaande dat Paulus en co. een mythische/ mysterie-cultus opgestart heeft zoals er toen wel meerdere waren, zien we hier dikwijls bij aanwerving van nieuwe leden, dat die eerst dood gaan om dan na enkele dagen weer herboren worden. Wat werd hier nu mee bedoeld? In dit geval een vorige geloof verlaten ( sterven ) en een nieuw geloof aannemen ( herboren worden ). De grote roerganger en rolmodel in dit geval was Christus. Alle leden van een andere religie zijn voor deze gnostici dood. Als we nu lezen ' laat de doden de doden begraven ', wil dit zoveel zeggen als ' dat andersdenkenden zich maar bekommeren om hun eigen leden '. Met de ' drie dagen ' afwezigheid ( nog effe dood zijn ) werd de periode van initiatie en inwijding bedoeld. Laat dat maar eens op Credible weten. :)
Zou zomaar eens waar kunnen zijn. Maar uiteraard gelooft niemand dat :)
Ik wens u alle goeds

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 21 dec 2013 16:58

Peter van Velzen schreef:
Aton schreef: En wat dacht je van deze verklaring:
Zou zomaar eens waar kunnen zijn. Maar uiteraard gelooft niemand dat :)
Op dit forum bedoel je ? Anders zijn er wel godsdienstwetenschappers die dit wel zo zien, en nog niet de minsten.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 21 dec 2013 17:09

Aton schreef: Op dit forum bedoel je ? Anders zijn er wel godsdienstwetenschappers die dit wel zo zien, en nog niet de minsten.
Ik vind het een heel aannemelijke verklaring.

Maar ik ben dan ook geen wetenschapper, in welke richting dan ook.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 22 dec 2013 22:05

Bonjour schreef: Op credible
Ik las van jou:
en niet alleen maar in het leven is geroepen om iets recht te praten wat krom is.
uit http://forum.credible.nl/viewtopic.php? ... 0#p1134467" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat slaat zeker op http://forum.credible.nl/viewtopic.php? ... 0#p1134461" onclick="window.open(this.href);return false;
hoe kan een verder intelligent figuur als Olorin zich zelf zo te kijk zetten.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp » 23 dec 2013 00:39

HenkM schreef:
dikkemick schreef:Wat jammer dat christenen die niet lezen...En dat terwijl ze de bijbel van voor naar achter en van achter naar voren zouden moeten kennen! Het is tenslotte gods onfeilbare woord.
Probleem is hier: men (de bijbelgelovige) wil nog wel eens bekennen dat de bijbel HIER en DAAR niet letterlijk genomen moet worden. Zijn wegen zijn niet voor gewone stervelingen te bevatten/metaforen/verkeerd weergegeven. Alleen: op de vraag welke stukken nu wel, en welke niet letterlijk te nemen zijn verschilt van spreker (en onderwerp). En wordt ook niet consequent toegepast.

Kortom: je kunt er vele kanten mee op (behalve de goede)
Een probleem met de vraag "welke stukken zijn letterlijk en welke niet?" is dat die door gelovigen nog wel eens als schertsend wordt opgevat, net zoals de opmerking "waarom zijn atleten niet boos op god als ze verliezen?"

Dat soort vragen worden bij voorbaat gezien als retorische vragen, bedoeld om het gesprek te eindigen en de discussie te winnen, zodat enige discussie over het vraagstuk onmogelijk wordt. Zelfs zeggen dat je werkelijk een antwoord wilt helpt niet, want geheid dat je binnen twee vragen op nog zo'n vraag stuit, en dat is de "discussie" zeker afgelopen.

Of ten minste, dat is wat ik op fora en in discussies op The Atheist Experience.

Toegegeven, niet de beste bron voor gewone discussies, omdat de mensen die bellen vaak al het gesprek ingaan met een duidelijk doel en geen beweegruimte.

Maar toch vraag ik me af waarom het als retorisch wordt gezien, terwijl we toch echt een antwoord willen.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 23 dec 2013 09:40

Fish schreef:
Bonjour schreef: Op credible
Ik las van jou:
en niet alleen maar in het leven is geroepen om iets recht te praten wat krom is.
uit http://forum.credible.nl/viewtopic.php? ... 0#p1134467" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat slaat zeker op http://forum.credible.nl/viewtopic.php? ... 0#p1134461" onclick="window.open(this.href);return false;
hoe kan een verder intelligent figuur als Olorin zich zelf zo te kijk zetten.
Klopt.
Op een christelijk form als credible wil ik liever niet alle tegenstrijdigheden opsommen, maar kijken hoe er met tegenstrijdigheden omgegaan wordt is wel interessant:
Olorin:
Zoals veel dingen in de Bijbel denk ik niet dat het tegenstrijdigheden zijn, maar elementen zijn die het totaalplaatje compleet maken.
Beter gezegd, beide kloppen.
Bonjour:
Kon je vroeger je leraren daar ook van overtuigen.
"Olorin, is antwoord a of antwoord b goed?
"Beide antwoorden zijn goed, want ze maken het totaalplaatje compleet"
Dan volgt er een ad hominem; flauwe vergelijkingen met wat afrondingsverschillen over de maan.
Het wordt leuk als ik de tegenstrijdigheid tussen Jeremiah en Leviticus inbreng en drie verschillende oplossingen krijg. Men weigert echter elkaars oplossing te bespreken. Merk op dat Olorin niet meer meedoet.

Boskabouter
Ervaren pen

Bericht door Boskabouter » 23 dec 2013 11:24

Fish schreef:Ik ga even op de stoel van de Christen zitten.

:D nee hoor, als je ooit undercover wil: met dit soort uitleg val je snel op.
Intellect is onzichtbaar voor hem die het zelf niet heeft.
(A. Schopenhauer)

Plaats reactie