aton schreef:HenkM schreef:
En ik maar denken dat de originele tekst in het Grieks was.
(op het concilie van Niceae, waar het ot en nt werd samengesteld (volgens de katholieke encyclopedie - die online is) was de overgrote meerderheid van de aanwezige bisschoppen Griek)
Om verdere misverstanden te vermijden; Het O.T. is een griekse vertaling uit het hebreeuws en dat hebben de N.T.-auteurs gebruikt. Het is in deze vertaling dat er fouten zijn geslopen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Septuagint" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar .... wat in de bijbel staat is toch per definitie waar? Het zijn toch de woorden van god?
Of zijn de dingen die niet waar (kunnen) zijn door een ander daar neer gezet? Foei

Juist ja.

Ik denk dus, nee, ik ken geen grieks, aramees, arabisch, hebreeuws of latijn (mag ik dan hierover wel een mening hebben???), maar naar mijn idee is er geen 'oorspronkelijke' bijbel. Net zoiets als een oorspronkelijke Wikipedia (voor sommigen trouwens ook - als - een bijbel).
De teksten van het ot zijn verzameld uit sagen, mythen, overleveringen (volksverhalen?) en uit de hele streek tussen de Rode Zee en Dardanellen en Kaspische Zee. Ergo: in oorsprong mogelijk ook verschillende talen. Een algemene spreektaal is wel aardig, maar dat geeft al aan dat er ook nog (lokale) talen bestonden en gebruikt werden.
Dan lijk ik haast te zeggen dat net nt een hoger waarschijnlijkheidsgehalte heeft. Nee. Maar toch wel meer gedocumenteerd, en soms zelfs traceerbaar naar de oorspronkelijke schrijver (en daarmee wanneer het werd geschreven).
En dan heb je eindelijk 1 boek, in het latijn (hoeveel vertalingen zitten daarin?), en dan wordt het hier en daar vertaald. Engeland. Nederland. Mogelijk apart in elk land. Met elk een 100% nauwkeurige weergave?
Kom nou!
En met hier en daar aanvullingen (statenbijbel).
Met als gevolg dat er mensen zijn, ja, echt, die zeggen dat wat in de bijbel staat die zij lezen het juiste woord van hun god staat. Die bereid zijn daarvoor te sterven. Erger: die bereid zijn anderen daarvoor te doden die alleen hun eigen bijbel geloven.
Kortom: is het doel van deze discussie uit te vinden wat er allemaal niet klopt in DE bijbel?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)