Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 21 mar 2006 23:18

Devious, je vergeet nog 2 Sam 21:12 waar het de filistijnen waren die Saul doodden. :D
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 21 mar 2006 23:21

collegavanerik schreef:Devious, je vergeet nog 2 Sam 21:12 waar het de filistijnen waren die Saul doodden. :D
:shock: Huh??? Je blijft aan het puzzelen met die bijbel :lol:
Ik zal hem ff opzoeken en toevoegen.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 21 mar 2006 23:41

Devious: Geef me ajb een paar dagen. Binnenkort hoor je een commentaar. Overigens, je neemt het me hopelijk niet kwalijk als ik mogelijk een reeks Hebreeuwse commentaren erbij pak? In dat geval zal ik ook de bronvermelding erbij geven.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 22 mar 2006 00:00

Sararje schreef:Devious: Geef me ajb een paar dagen. Binnenkort hoor je een commentaar. Overigens, je neemt het me hopelijk niet kwalijk als ik mogelijk een reeks Hebreeuwse commentaren erbij pak? In dat geval zal ik ook de bronvermelding erbij geven.
Welnee, des te meer commentaar des te beter. Hebben we meer aan dan aan onliners :wink:

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 27 mar 2006 10:50

Devious: Okee, ik heb even gezocht zoals beloofd. Mijn vertaling komt uit de volgende bron "The Soncino books of the bible, editor Rev. Dr. A Cohen MA PhD DHL, Socino Press 9th impression 1974"
In Samuel wordt het aantal gesneuvelden vermeld terwijl in Kronieken het aantal ingehuurde soldaten wordt vermeld. Heb even weinig tijd er exact op in te gaan, maar op zich zou dit al voldoende kunnen zijn. Ik heb alleen heel sterk de indruk dat men bij vertalingen vrij makkelijk getalletjes van elkaar invult terwijl dat niet helemaal legitiem is.
Andere contradictie kom ik nog op.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 27 mar 2006 11:04

op ronduit forum wordt de saul contradictie uitgelegd door van de amalekiet een jokkebrok te maken die voor eigen gewin een leugen aan david vertelde.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 27 mar 2006 11:12

Col. van Erik: Nu lees ik heel snel (iets over het hoofd) maar Amalekietjes ben ik in die passage niet tegen gekomen.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 27 mar 2006 11:28

2 Samuel 1 schreef:

ח וַיֹּאמֶר לִי, מִי-אָתָּה; ויאמר (וָאֹמַר) אֵלָיו, עֲמָלֵקִי אָנֹכִי.

8 And he said unto me: Who art thou? And I answered him: I am an Amalekite.
beter lezen :!: :P
Afbeelding Hebr 6:

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 27 mar 2006 12:47

Ach, dan verwijs ik die redenering direct de bosjes in. De term Amelekieten wordt meestal gebruikt voor een woestijnvolk ten zuiden van Israel bedoeld. Ammon ligt ten oosten van het toenmalige Israel (ong. ter hoogte van Jordanie, Ammon en Amman zijn vermoedelijke dezelfde.)

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 27 mar 2006 13:11

Sararje schreef:In Samuel wordt het aantal gesneuvelden vermeld terwijl in Kronieken het aantal ingehuurde soldaten wordt vermeld. Heb even weinig tijd er exact op in te gaan, maar op zich zou dit al voldoende kunnen zijn. Ik heb alleen heel sterk de indruk dat men bij vertalingen vrij makkelijk getalletjes van elkaar invult terwijl dat niet helemaal legitiem is.
Het is alleen vreemd dat dit in de tekst nergens uit op te maken valt. Hoe wordt dit onderbouwd? Of staat er in de Hebreeuwse tekst iets anders?
2 samuel 10 : 18
י ח וַיָּנָס אֲרָם, מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיַּהֲרֹג דָּוִד מֵאֲרָם שְׁבַע מֵאוֹת רֶכֶב, וְאַרְבָּעִים אֶלֶף פָּרָשִׁים; וְאֵת שׁוֹבַךְ שַׂר-צְבָאוֹ הִכָּה, וַיָּמָת שָׁם. 18
And the Arameans fled before Israel; and David slew of the Arameans seven hundred drivers of chariots, and forty thousand horsemen, and smote Shobach the captain of their host, so that he died there.

1 kronieken 19 : 8
י ח וַיָּנָס אֲרָם, מִלִּפְנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיַּהֲרֹג דָּוִיד מֵאֲרָם שִׁבְעַת אֲלָפִים רֶכֶב, וְאַרְבָּעִים אֶלֶף אִישׁ רַגְלִי; וְאֵת שׁוֹפַךְ שַׂר-הַצָּבָא, הֵמִית. 18
And the Arameans fled before Israel; and David slew of the Arameans the men of seven thousand chariots, and forty thousand footmen, and killed Shophach the captain of the host.

Als dit zo is, waarom zie ik dan nergens het woord 'mercenary' of 'hireling'? Of hebben alle vertalers dit verkeerd vertaald? Waaruit maakt de schrijver van het door jou genoemde boek het op dat bij de ene tekst huurlingen worden bedoeld?

Ook de ronde getallen, en het feit dat bij het ene vers wordt gesproken van 40.000 footmen, en bij de andere over 40.000 horsemen, vind ik verdacht.

Vriendelijke groet...
Laatst gewijzigd door Devious op 27 mar 2006 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious » 27 mar 2006 13:17

collegavanerik schreef:op ronduit forum wordt de saul contradictie uitgelegd door van de amalekiet een jokkebrok te maken die voor eigen gewin een leugen aan david vertelde.
Deze uitvlucht was ik zelf al opgekomen, maar het blijft (vanuit de hypothese gezien dat de Bijbel God's hoogstpersoonlijke Woord is, en de richtsnoer voor het menselijke leven) dan vreemd dat deze leugen nergens in het boek (voor zover ik weet) wordt ontmaskerd.

Vriendelijke groet...

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 27 mar 2006 13:43

Devious: De verklaring die ik hier krijg (eindelijk de bedoelde zinnen gevonden).
Vertaling die ik hier heb:
1 Kronieken 19.18
And the Arameans fled before Israel; and David slew of the Arameans the men of seven thousand chariots and forty thousand chariots, and forty thousand footmen, and killed Shophach the captain of the host.
2 Samuel 10.18
And the Arameans fled before Israel; and David slew of the Arameans seven thousand horsemen, and smote Shobach the captain of their host, so that he died there.

De verklaring die ik heb is dat die uit Samuel terugverwijst naar 2 Samuel 8.4. Een andere verklaring die wordt gezegd is dat die getallen later zijn ingevoegd.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 27 mar 2006 13:52

Shophach of Shobach ? :D
Afbeelding Hebr 6:

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 27 mar 2006 13:55

Viel mij ook al op, het zijn twee verschillende namen.

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 27 mar 2006 14:01

Crys op ronduitforum schreef: *zucht eens diep*
Dit is typisch.
Iedereen gilt hier dat de bijbel foutloos is en zodra ik een fout aantoon is het een onbelangrijk detail.
Weet je? Laat maar.
:D
Afbeelding Hebr 6:

Plaats reactie