Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Devious
Erelid
Berichten: 6467
Lid geworden op: 14 jul 2003 22:17
Locatie: saturn
Contacteer:

Bericht door Devious » 18 mar 2006 00:27

Tamara schreef: Wederom rechtspreken versus oordelen/ eerder roddelen bijv. negatief over iemand spreken die in jouw mening te trots is op zijn eigen autootje terwijl je zelf jaloers bent op de auto van je buurman.
skeptic schreef:lev 19:15 in gerechtigheid zult gij uw naaste richten.
matth 7:1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

In een engelse vertaling staat er in beide gevallen "Judge" voor richten en voor oordelen.
Lees de berichten waarop je leest wat zorgvuldiger aub.

Een vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Tamara
Ervaren pen
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006 23:49

Bericht door Tamara » 18 mar 2006 00:29

Devious schreef:Nogmaals! stierf hij in Megiddo of Jeruzalem?

Een vriendelijke groet..
Jeruzalem, staat er toch? Bekijk de grondteksten als het niet wilt aannemen, blue letter bible bijvoorbeeld..

Tamara
Ervaren pen
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006 23:49

Bericht door Tamara » 18 mar 2006 00:30

Devious schreef:Lees de berichten waarop je leest wat zorgvuldiger aub.

Een vriendelijke groet...
Wat is er dan niet zorgvuldig?

Gebruikersavatar
Devious
Erelid
Berichten: 6467
Lid geworden op: 14 jul 2003 22:17
Locatie: saturn
Contacteer:

Bericht door Devious » 18 mar 2006 00:34

Tamara schreef: God die het de duivel toelaat. Vergelijk met Job.
Lees goed wat er staat Tamara!
Devious schreef: Is het God of de Duivel die David verleidt tot het houden van een volkstelling? 2 samuel 24 vers 1 En de toorn des HEEREN voer voort te ontsteken tegen Israël; en Hij porde David aan tegen henlieden, zeggende: Ga, tel Israël en Juda.
1 kronieken 21 vers 1: Toen stond de satan op tegen Israël, en hij porde David aan, dat hij Israël telde.
Het staat er duidelijk. 2 Samuel; De Heere porde aan.
1 Kronieken; Satan porde aan.
In de volgende beide verzen komt Saul op twee verschillende manieren tot zijn eind: 1 Samuel 31 vers 4 (zelfmoord) Toen nam Saul het zwaard, en viel daarin.
en 2 samuel 1 vers 8 (gedood door Amelekiet) Zo stond ik bij hem, en doodde hem;
En deze stond er nog boven.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Gebruikersavatar
Devious
Erelid
Berichten: 6467
Lid geworden op: 14 jul 2003 22:17
Locatie: saturn
Contacteer:

Bericht door Devious » 18 mar 2006 00:36

Tamara schreef:
Devious schreef:Nogmaals! stierf hij in Megiddo of Jeruzalem?

Een vriendelijke groet..
Jeruzalem, staat er toch? Bekijk de grondteksten als het niet wilt aannemen, blue letter bible bijvoorbeeld..
Waarom citeer je niet even uit die grondteksten dan? En even de originele hebreeuwse tekst erbij plakken aub.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Tamara
Ervaren pen
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006 23:49

Bericht door Tamara » 18 mar 2006 00:38

Devious schreef:Lees goed wat er staat Tamara!
Ik heb goed gelezen wat er staat. God staat het nou eenmaal toe dat satan af en toe zijn gang kan gaan.
In de volgende beide verzen komt Saul op twee verschillende manieren tot zijn eind: 1 Samuel 31 vers 4 (zelfmoord) Toen nam Saul het zwaard, en viel daarin.
en 2 samuel 1 vers 8 (gedood door Amelekiet) Zo stond ik bij hem, en doodde hem;
En deze stond er nog boven.
Zag ik net inderdaad, kom ik nog wel op terug, ff checke..waarom doen die quotes het niet zoals ik wil?
Vriendelijke groet...
Gd night.
Laatst gewijzigd door Tamara op 18 mar 2006 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Tamara
Ervaren pen
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006 23:49

Bericht door Tamara » 18 mar 2006 00:42

Devious schreef:Waarom citeer je niet even uit die grondteksten dan? En even de originele hebreeuwse tekst erbij plakken aub.

Vriendelijke groet...
1) sterven, doden, aan zijn einde helpen
1a) (Qal)
1a1) sterven
1a2) sterven (als straf), ter dood gebracht worden
1a3) sterven, omkomen, uitsterven (van een volk)
1a4) voortijdig sterven (tengevolge van verwaarlozing van wijs of mo- reel gedrag)
1b) (Polel) doden, ter dood brengen, heenzenden
1c) (Hiphil) doden, ter dood brengen
1d) (Hophal)
1d1) gedood worden ter dood gebracht worden
1d1a) voortijdig sterven

Hebreeuws vraag je maar aan Sararje. Ik houd het nu voor gezien.

Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6345
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Bericht door collegavanerik » 18 mar 2006 00:43

Tamara schreef: checke..waarom doen die quotes het niet zoals ik wil?
je hebt een aanhalingsteken vergeten
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Gebruikersavatar
Devious
Erelid
Berichten: 6467
Lid geworden op: 14 jul 2003 22:17
Locatie: saturn
Contacteer:

Bericht door Devious » 18 mar 2006 01:01

Tamara schreef:
Devious schreef:Nogmaals! stierf hij in Megiddo of Jeruzalem?

Een vriendelijke groet..
Jeruzalem, staat er toch? Bekijk de grondteksten als het niet wilt aannemen, blue letter bible bijvoorbeeld..
Tamara schreef:
Devious schreef:Stierf koning Josia in Megiddo of Jeruzalem?

2 koningen 23 vers 29: 'In zijn dagen toog Farao Necho, de koning van Egypte, op tegen den koning van Assyrie, naar de rivier Frath; en de koning Josia toog hem tegemoet, en hij doodde hem te Megiddo, als hij hem gezien had.'
versus
2 kronieken 35 vers 24: 'En zijn knechten namen hem weg van den wagen, en voerden hem op den tweeden wagen, dien hij had, en brachten hem te Jeruzalem; en hij stierf, en werd begraven in de graven zijner vaderen; en gans Juda en Jeruzalem bedreven rouw over Josia.' :
Nogmaals! stierf hij in Megiddo of Jeruzalem?


Uit de Jewish Tanakh, de meest waarheidsgetrouwe engelse vertaling rechtstreeks uit de grondtekst.
כט בְּיָמָיו עָלָה פַרְעֹה נְכֹה מֶלֶךְ-מִצְרַיִם, עַל-מֶלֶךְ אַשּׁוּר--עַל-נְהַר-פְּרָת; וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ יֹאשִׁיָּהוּ, לִקְרָאתוֹ, וַיְמִיתֵהוּ בִּמְגִדּוֹ, כִּרְאֹתוֹ אֹתוֹ.
Kings 2 : 29 In his days Pharaoh-necoh king of Egypt went up against the king of Assyria to the river Euphrates; and king Josiah went against him; and he slew him at Megiddo, when he had seen him.

כד וַיַּעֲבִירֻהוּ עֲבָדָיו מִן-הַמֶּרְכָּבָה, וַיַּרְכִּיבֻהוּ עַל רֶכֶב הַמִּשְׁנֶה אֲשֶׁר-לוֹ, וַיּוֹלִיכֻהוּ יְרוּשָׁלִַם, וַיָּמָת וַיִּקָּבֵר בְּקִבְרוֹת אֲבֹתָיו; וְכָל-יְהוּדָה, וִירוּשָׁלִַם, מִתְאַבְּלִים, עַל-יֹאשִׁיָּהוּ. {פ}
Chronicles 2:24So his servants took him out of the chariot, and put him in the second chariot that he had, and brought him to Jerusalem; and he died, and was buried in the sepulchres of his fathers. And all Judah and Jerusalem mourned for Josiah.

En ook in alle andere vertalingen staat bij het ene vers Meggido, en het andere vers Jeruzalem.
De lutherse vertaling
2 Koningen 29 In zijnen tijd trok Farao Necho, de koning van Egypte, tegen den koning van Assyrië op naar de rivier Frath; en koning Josía trok hem te gemoet; doch hij doodde hem te Megiddo, toen hij hem gezien had.

2 kronieken 24 En zijne knechten namen hem van den wagen, en voerden hem op zijnen tweeden wagen, en brachten hem naar Jeruzalem, en hij stierf en werd begraven in de graven zijner vaderen; en geheel Jeruzalem droeg rouw over Josía.


Leidse vertaling:
2 koningen 29 In zijn tijd trok Farao Necho, de koning van Egypte, op tegen den koning van Assyrie, naar de rivier den Eufraat. En toen koning Jozia hem tegemoettoog, doodde hij hem te Megiddo, zodra hij hem zag.

2 Kronieken 24 En zijn dienaren droegen hem van den strijdwagen af, vervoerden hem op zijn tweeden wagen en brachten hem naar Jeruzalem, waar hij stierf en in de graven zijner vaderen begraven werd. Gans Juda en Jeruzalem droegen rouw over Jozia,

Dus wat wordt het; meggido of Jeruzalem?

Een vriendelijke groet..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6345
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Bericht door collegavanerik » 18 mar 2006 01:11

overigens is de daad van Josia een typisch geval van overmoed ingegeven door fundamentalisme.

De grootmacht Egypte is op weg naar de grootmacht Babylon, en Josia denk dat hij een strijd kan winnen.

een beetje zoals de piraten die in asterix de romeinen en tijdens hun engelse invasie tegenkwamen

Afbeelding

zie waar dieze tekening een citaat van is:
http://www.mage.fst.uha.fr/asterix/allu ... icaul.html
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Gebruikersavatar
Devious
Erelid
Berichten: 6467
Lid geworden op: 14 jul 2003 22:17
Locatie: saturn
Contacteer:

Bericht door Devious » 18 mar 2006 01:22

Tamara schreef:
Devious schreef:Lees goed wat er staat Tamara!
Ik heb goed gelezen wat er staat. God staat het nou eenmaal toe dat satan af en toe zijn gang kan gaan.
Neen, dat staat er niet!
In het ene vers doet 'de Heere' iets, en in het andere vers is het Satan die hetzelfde doet.
Dus wie van de twee. God of Satan? Er staat niets over God die Satan toestemming geeft om iets te doen. Dat is inlegkunde.

Een vriendelijke groet..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Tamara
Ervaren pen
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006 23:49

Bericht door Tamara » 18 mar 2006 11:50

29. In zijn dagen reeds, namelijk in het laatste jaar van zijn regering, 610 v. Chr., bereidde de in vs. 26vv. <#2Ki 23.26> aangeduide gebeurtenis zich voor; want in dit jaar trok farao Necho, de koning van Egypte, van de bouwvallen in de landen aan de overzijde van de Eufraat en Tigris (zie DACHS "2Ki 20:12") gebruik makende, om zijn macht door veroveringen in Azië uit te breiden, op tegen koning Sardanapalus II of Sarak (zie DACHS "2Ki 15:20") van Assyrië, die destijds door Cyaxares van Medië en Nabopolasser van Babylonië aangevallen en later 3-4 jaar in zijn hoofdstad Ninevé belegerd werd, naar de rivier Frath, omdat het erop aankwam om daar een vaste positie te winnen en zich pas van Syrië, Phoenicië en Samaria als zijn deel van de erfenis van het Assyrische rijk te verzekeren; en koning Josia, 1) ofschoon hij deze door boden had laten melden, dat hij tegen hem en zijn rijk geen vijandige bedoelingen koesterde, trok nochtans hem tegemoet, toen hij met zijn troepen te Acco, noordelijk van het Karmelgebergte, landde, en hij, farao Necho, doodde hem, bracht hem dodelijke wonden toe, te Megiddo, 2) volgens Zach. 12:11 <#Zec 12.11> te Hadad Rimmon, 3/4 uur zuidelijk van Megiddo, toen hij hem gezien had, reeds bij het eerste treffen.

Tamara
Ervaren pen
Berichten: 524
Lid geworden op: 21 feb 2006 23:49

Bericht door Tamara » 18 mar 2006 11:50

Devious schreef:
Tamara schreef:
Devious schreef:Lees goed wat er staat Tamara!
Ik heb goed gelezen wat er staat. God staat het nou eenmaal toe dat satan af en toe zijn gang kan gaan.
Neen, dat staat er niet!
In het ene vers doet 'de Heere' iets, en in het andere vers is het Satan die hetzelfde doet.
Dus wie van de twee. God of Satan? Er staat niets over God die Satan toestemming geeft om iets te doen. Dat is inlegkunde.

Een vriendelijke groet..
Nee, dat is een Almachtig God!

Gebruikersavatar
Devious
Erelid
Berichten: 6467
Lid geworden op: 14 jul 2003 22:17
Locatie: saturn
Contacteer:

Bericht door Devious » 18 mar 2006 21:54

Tamara schreef:29. In zijn dagen reeds, namelijk in het laatste jaar van zijn regering, 610 v. Chr., bereidde de in vs. 26vv. <#2Ki 23.26> aangeduide gebeurtenis zich voor; want in dit jaar trok farao Necho, de koning van Egypte, van de bouwvallen in de landen aan de overzijde van de Eufraat en Tigris (zie DACHS "2Ki 20:12") gebruik makende, om zijn macht door veroveringen in Azië uit te breiden, op tegen koning Sardanapalus II of Sarak (zie DACHS "2Ki 15:20") van Assyrië, die destijds door Cyaxares van Medië en Nabopolasser van Babylonië aangevallen en later 3-4 jaar in zijn hoofdstad Ninevé belegerd werd, naar de rivier Frath, omdat het erop aankwam om daar een vaste positie te winnen en zich pas van Syrië, Phoenicië en Samaria als zijn deel van de erfenis van het Assyrische rijk te verzekeren; en koning Josia, 1) ofschoon hij deze door boden had laten melden, dat hij tegen hem en zijn rijk geen vijandige bedoelingen koesterde, trok nochtans hem tegemoet, toen hij met zijn troepen te Acco, noordelijk van het Karmelgebergte, landde, en hij, farao Necho, doodde hem, bracht hem dodelijke wonden toe, te Megiddo, 2) volgens Zach. 12:11 <#Zec 12.11> te Hadad Rimmon, 3/4 uur zuidelijk van Megiddo, toen hij hem gezien had, reeds bij het eerste treffen.
Welke vertaling is dit? Een link graag, dank u.
En dan kunnen we ons werkelijk afvragen waarom al die andere bijbelvertalingen (inclusief de Jewish Tanakh) er iets anders hebben staan dan die ene vertaling waar jij nu mee komt.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Gebruikersavatar
Devious
Erelid
Berichten: 6467
Lid geworden op: 14 jul 2003 22:17
Locatie: saturn
Contacteer:

Bericht door Devious » 18 mar 2006 21:59

Tamara schreef:Nee, dat is een Almachtig God!
Wat heeft dat er nu mee te maken?
Geef toch gewoon antwoord op de vragen die je gesteld worden.

Een vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)

Plaats reactie