Contradicties in de bijbel.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Re: Contradicties in de bijbel.

Bericht door Erik » 29 mei 2015 06:25

Blato schreef:Dat staat er ook niet.
Je hebt gelijk. Ik las het anders.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 29 mei 2015 10:28

Blato schreef: Ik probeer je redenatie samen te vatten; omdat "dat wat god genoemd wordt" buiten/boven/los van moraliteit (be)staat, kan ik kinderverkrachting niet erg vinden? Dat snap ik niet. Dat is voor mij non sequitur.
Jij stelt dat "dat wat god genoemd wordt" het niet uitmaakt wat er gebeurt. Kinderverkrachting vreselijk vinden is dan dus een individuele keuze.
Mag ik een ander aanspreken als die persoon een andere keuze maakt ? Want moraliteit is dan persoonsgebonden.
Mag ik een kinderverkrachter in de cel stoppen, alleen omdat het jouw en mijn oordeel is dat het verkeerd is ?
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

Blato
Banned

Bericht door Blato » 29 mei 2015 10:57

dikkemick schreef:
Blato schreef:Nee hoor, waarom zou dat moeten? Het zijn boeken die in gelijkenissen verhalen over ons mens-zijn. Alle verschrikkelijke dingen die daarin staan vormen een deel van ons zijn (ook nu nog!).
Deze gruwelijkheden worden goedgekeurd (gecommandeerd) door God en dat deel van ons mens zijn dat hier aan voldoet zit nu in Syrie/Irak.
Het IS NIET goed te praten. Want dat bedoel ik ermee als ik zeg dat christenen van zwart, wit maken. Het is overigens verdacht stil aan de andere kant.
Je interpretatie van deze teksten lijkt me nogal letterlijk. Zo lijken ze mij niet bedoeld. "Dat wat god genoemd wordt" neemt een rol aan in de bijbel, wat er (volgens mij) bedoeld en (dus) beschreven wordt is hoe wij mensen met elkaar omgaan en hoe wij mensen dit (soms, niet altijd) de goedkeuring meegeven van "dat wat god genoemd wordt". De bijbel is geen geschiedschrijving, het is een beschrijving van het hier en (eeuwige) NU. Kun je mij uitleggen wat ik nu precies goedpraat wat niet goedgepraat zou mogen/kunnen worden? Dan kunnen we misschien een concreet gesprek houden in plaats van er entiteiten bij te betrekken die hier geen weerwoord kunnen geven en waarvoor ik me niet geroepen voel óm er een weerwoord voor te verzinnen.
Gnothi Seauton

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.

Blato
Banned

Bericht door Blato » 29 mei 2015 11:09

HJW schreef:
Blato schreef: Ik probeer je redenatie samen te vatten; omdat "dat wat god genoemd wordt" buiten/boven/los van moraliteit (be)staat, kan ik kinderverkrachting niet erg vinden? Dat snap ik niet. Dat is voor mij non sequitur.
Jij stelt dat "dat wat god genoemd wordt" het niet uitmaakt wat er gebeurt.
Nee, ik stel niet dat "dat wat god genoemd wordt" (DWGGW) het niet uitmaakt wat er gebeurt. Ik stel dat voor DWGGW alles al gebeurd is, DWGGW staat "buiten/los" van de beperkingen van ruimte en tijd (maar eigenlijk: alles en dus ook ruimte-tijd is in DWGGW, vindt daar zijn oorsprong),
HJW schreef:Kinderverkrachting vreselijk vinden is dan dus een individuele keuze.
Een moreel oordeel vellen over kinderverkrachting, of welke andere menselijke (mis)daad dan ook, is altijd een individuele keuze. Net als dat het van veel individuen de (eigen) keuze is om als schapen achter anderen aan te lopen.
HJW schreef:Mag ik een ander aanspreken als die persoon een andere keuze maakt ? Want moraliteit is dan persoonsgebonden.
Mag ik een kinderverkrachter in de cel stoppen, alleen omdat het jouw en mijn oordeel is dat het verkeerd is ?
Waarom vraag jij aan mij wat jij mag doen?
Gnothi Seauton

Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 30 mei 2015 21:04

Ben bij het 4e boek (Numbers) aanbeland. Is dit het literaire boek dat alle andere boeken overbodig zal maken? Of wordt hier slechts verteld hoe je het best wat kunt offeren en wie er allemaal uitgemoord gaan worden door de God van Israël?
Dus weer de vraag: Wat doet dit boek ook maar enigszins in de schaduw staan van schrijvers als Shakespeare?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh » 30 mei 2015 21:41

Blato schreef:
dikkemick schreef:Maar zelfs bij de meest positieve ingelezen apologeet moeten de haren toch overeind gaan staan bij de eerste 3 boeken.
Nee hoor, waarom zou dat moeten? Het zijn boeken die in gelijkenissen verhalen over ons mens-zijn. Alle verschrikkelijke dingen die daarin staan vormen een deel van ons zijn (ook nu nog!).
Net als in Pinkeltje en The Lord of the Rings. Allemaal gelijkenissen.
Wat mij opvalt is dat je geen bewijzen aandraagt.
Als je naar het Nieuwe Testament kijkt, zie je dat Jezus het steeds weer duidelijk maakt wanneer hij een parabal vertelt. Het Oude Testament doet dat niet.

Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg » 30 mei 2015 22:18

Interessante discussie
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik » 30 mei 2015 22:44

Karssenberg schreef:Interessante discussie
Niet voor jou, want jij wilde hier niet meer verblijven.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 31 mei 2015 12:44

??? Hoe kan iemand die "banned" onder de naam heeft staan toch posten??? Het lijkt de bijbel wel. Onduidelijk, ongehoord en onfatsoenlijk.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

BerjanII

Bericht door BerjanII » 31 mei 2015 19:16

Blato schreef:Je interpretatie van deze teksten lijkt me nogal letterlijk. Zo lijken ze mij niet bedoeld. "Dat wat god genoemd wordt" neemt een rol aan in de bijbel, wat er (volgens mij) bedoeld en (dus) beschreven wordt is hoe wij mensen met elkaar omgaan en hoe wij mensen dit (soms, niet altijd) de goedkeuring meegeven van "dat wat god genoemd wordt". De bijbel is geen geschiedschrijving, het is een beschrijving van het hier en (eeuwige) NU. Kun je mij uitleggen wat ik nu precies goedpraat wat niet goedgepraat zou mogen/kunnen worden? Dan kunnen we misschien een concreet gesprek houden in plaats van er entiteiten bij te betrekken die hier geen weerwoord kunnen geven en waarvoor ik me niet geroepen voel óm er een weerwoord voor te verzinnen.

De teksten in de bijbel zijn wel letterlijk bedoeld door de schrijvers. Pas eeuwen daarna is men erachter gekomen dat er ook een symbolische/allegorische laag in gestopt kan zijn.
Het zijn gewoon teksten die bedoeld zijn als propaganda. Om de joden het idee te geven dat ze de juiste god aanbaden (vandaar ook de vele wonderen), en dat alle tegenstanders ooit weleens van hetzelfde laken een pak gegeven zou worden. Zonde dat men er A meer in zien dat de bedoeling was en B hiermee ook nog doen alsof de joden spiritueel verder waren dan de volkeren rondom hen. Want dat was gewoon niet het geval, behalve in iemand zijn of haar fantasie.

Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie » 31 mei 2015 19:30

BerjanII schreef: Het zijn gewoon teksten die bedoeld zijn als propaganda. Om de joden het idee te geven dat ze de juiste god aanbaden (vandaar ook de vele wonderen), en dat alle tegenstanders ooit weleens van hetzelfde laken een pak gegeven zou worden. Zonde dat men er A meer in zien dat de bedoeling was en B hiermee ook nog doen alsof de joden spiritueel verder waren dan de volkeren rondom hen. Want dat was gewoon niet het geval, behalve in iemand zijn of haar fantasie.
Toch wel bijzonder dat het Joodse volk er in de Bijbel helemaal niet zo goed afkomt. Hadden ze volgens jou dan zo veel vermogen tot zelfkritiek? Dat zou ook al weer heel bijzonder zijn. De Nederlandse geschiedenisboeken vertellen ons alleen maar hoe geweldig de Nederlanders waren. De Joodse geschiedenisboeken lijken het tegenovergestelde te doen.
Hallo meneer God, met Anna.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 31 mei 2015 19:49

Willempie schreef:
BerjanII schreef: Het zijn gewoon teksten die bedoeld zijn als propaganda. Om de joden het idee te geven dat ze de juiste god aanbaden (vandaar ook de vele wonderen), en dat alle tegenstanders ooit weleens van hetzelfde laken een pak gegeven zou worden. Zonde dat men er A meer in zien dat de bedoeling was en B hiermee ook nog doen alsof de joden spiritueel verder waren dan de volkeren rondom hen. Want dat was gewoon niet het geval, behalve in iemand zijn of haar fantasie.
Toch wel bijzonder dat het Joodse volk er in de Bijbel helemaal niet zo goed afkomt. Hadden ze volgens jou dan zo veel vermogen tot zelfkritiek? Dat zou ook al weer heel bijzonder zijn. De Nederlandse geschiedenisboeken vertellen ons alleen maar hoe geweldig de Nederlanders waren. De Joodse geschiedenisboeken lijken het tegenovergestelde te doen.
Tja, wat zouden wij verzinnen als we ons vaderland kwijtwaren, onze beroemde plaatsen waren verwoest, en al onze intellectuelen waren gevlucht naar Frankrijk of weggevoerd naar Berlijn? Zouden wij dan ook dat soort boeken hebben?
Ik wens u alle goeds

iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh » 31 mei 2015 19:52

Willempie schreef:
Maar het Joodse volk komt er niet heel goed vanaf in die geschiedschrijving. Daarom steeds weer die belofte dat het uiteindelijk toch wel goed zal komen. Steeds weer die verzonnen verhalen over een groots verleden dat hen vertelt hoe bijzonder ze zijn.
Een totaal verslagen volk, onder het juk der Babyloniers, is net het volk dat een Bijbel schrijft.

BerjanII

Bericht door BerjanII » 31 mei 2015 19:57

Willempie schreef:Toch wel bijzonder dat het Joodse volk er in de Bijbel helemaal niet zo goed afkomt. Hadden ze volgens jou dan zo veel vermogen tot zelfkritiek? Dat zou ook al weer heel bijzonder zijn. De Nederlandse geschiedenisboeken vertellen ons alleen maar hoe geweldig de Nederlanders waren. De Joodse geschiedenisboeken lijken het tegenovergestelde te doen.
Wat heeft dit met propaganda te maken? Het gaat om propaganda van de joodse god. En hoe erger de levens van joodse mensen zijn hoe groter de genade van hun god en hoe liever en beter die god tevoorschijn komt. Weleens de profeten gelezen waarin de joodse god zou praten door de monde van de profeten?

Groter zelfbevlekking als die teksten ben ik nog nooit tegengekomen in alle religieuze teksten die ik tot nu toe gelezen heb #-o

En als je werkelijk nederlandse geschiedenisboeken leest dan zul je vaak genoeg kritiek op leiders en andere mensen tegenkomen. Dus wat je daar zegt is klinklare nonsens. Leuk voor jouw achterban (die teksten die jij nu schrijft hoor je wel vaker als het gaat "het is geen propaganda hoor!") maar niet leuk voor mensen die hier doorheen prikken.

writer
Bevlogen

Bericht door writer » 31 mei 2015 20:56

dikkemick schreef:??? Hoe kan iemand die "banned" onder de naam heeft staan toch posten??? Het lijkt de bijbel wel. Onduidelijk, ongehoord en onfatsoenlijk.
In de bijbel zijn grotere wonderen gebeurd dan je IP-nummer omzeilen en die wonderen zijn nog steeds mogelijk, als je maar gelooft dat het kan.

In Math 17:20 (duurt nog even voor je zover bent) staat immers:
En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn.
Laatst gewijzigd door writer op 31 mei 2015 21:19, 2 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.

Plaats reactie