Archeologie en de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Fish
Moderator

Re: Archeologie en de bijbel

Bericht door Fish » 17 okt 2013 19:49

Tot zover Joseph Atwill:

http://freethoughtblogs.com/carrier/archives/4664" onclick="window.open(this.href);return false;
Atwill Who?
Atwill is the one dude I get asked about most often.[*] And now apparently even Dawkins is tweeting about Atwill, thanks to his upcoming venture into England later this month to sell his weird Roman Conspiracy variety of Jesus mythicism. To get the gist you can check out his PR puff piece. Thomas Verenna has already written a deconstruction of that. Notably even Acharya S (D.M. Murdock) doesn’t buy Atwill’s thesis, declaring that she does “not concur with Atwill’s Josephus/Flavian thesis” and that “the Flavians, including Josephus, did not compose the canonical gospels as we have them.” Robert Price has similarly soundly debunked his book, even after strongly wanting to like it.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime » 18 okt 2013 09:28

Robert Price has similarly soundly debunked his book, even after strongly wanting to like it.
:D

Grappig dat Carrier het ook een Conspiract theory noemt.

Deze post past ook hier trouwens:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 46&t=12991" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 07 mei 2014 11:26

Voor wat het waard is:

http://news.nationalpost.com/2014/05/06 ... -old-city/" onclick="window.open(this.href);return false;

coby
Forum fan

Bericht door coby » 06 okt 2014 03:02

http://www.jewsnews.co.il/2014/01/16/if ... ink-again/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er liggen allemaal wielen van wagens op de bodem van de Rode Zee, bedekt met koraal, vanaf 57:00 ongeveer.
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 06 okt 2014 08:01

coby schreef:http://www.jewsnews.co.il/2014/01/16/if ... ink-again/
Er liggen allemaal wielen van wagens op de bodem van de Rode Zee, bedekt met koraal, vanaf 57:00 ongeveer.
http://www.patheos.com/blogs/exploringo ... sists.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

lightanddarkness
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door lightanddarkness » 31 dec 2014 12:04

LOOOOL
"there was one object clearly identified"... ze vinden koralen!!! natuurlijk kun je gaan afleiden/wish-full thinking doen...

is er onder water enig bewijs dat de Israëlieten door de rode zee zijn gegaan? nee, deze "vondsten" (lees koralen) kunnen gelijk wat zijn!! zelfs al is het 100% zeker dat het gaat om wielbasissen van koetsen enz, het zegt niets over een uittocht.

wat dan te denken over de bevindingen van Finkelstein en Silberman in hun boek "The bible unearthed"!!
lees eens dat boek, zeker het topic over "de uittocht"

je kunt nu nog van alles uitvinden om te zeggen hoe ze Egypte zijn uitgeraakt (Farao liet het toe na de 10e plaag die zijn zoon trof enz) en dat ze daardoor de bewakingsposten aan de grenzen met Egypte zijn uitgeraakt enzz... maar de nieuwe archeologische conclusies zijn duidelijk: als je kijkt naar de archeologie van Israël, is het duidelijk dat er nooit een invasie is geweest in dat land van een geheel nieuw volk dat het vorige volk verdrong in ca 1500 voor christus. allemaal mooi te lezen in hun boek van Finkeltein en Silberman!
"En de mens schiep God naar zijn beeld"...

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 14 aug 2016 22:26

Voor de liefhebbers.

http://www.haaretz.com/israel-news/1.736752" onclick="window.open(this.href);return false;
Ancient frescoes also found in two discoveries that undermine claims of devastation following Jews' Great Revolt against Romans.

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 aug 2016 05:48

Ancient frescoes also found in two discoveries that undermine claims of devastation following Jews' Great Revolt against Romans.
Het is opvallend dat de bijbel deze revolte helemaal niet bevat. Er zijn een aantal profetien daaromtrent maar er is geen enkel bijbelboek dat deze ramp achteraf bespreekt. Dus wat deze acrheologische ontdekking met de Bijbel te maken heeft ontgaat mij eerlijk gezegd.
Ik wens u alle goeds

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 15 aug 2016 12:24

We kunnen er wel van uitgaan dat deze profetieën een beschrijving achteraf zijn, zoals alle profetieën neerkomen op achteraf voorspellen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

HJW
Diehard

Bericht door HJW » 15 aug 2016 12:48

Dat beloof ik schreef:We kunnen er wel van uitgaan dat deze profetieën een beschrijving achteraf zijn, zoals alle profetieën neerkomen op achteraf voorspellen.
Is dit niet een site waar er niet van dingen uitgegaan wordt, maar waar meningen onderbouwd worden >?
Kun je je stelling degelijk onderbouwen ?
Niet dat ik stel dat je ongelijk hebt, maar ik zoek de stevige onderbouwing.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 15 aug 2016 14:27

Peter van Velzen schreef:
Het is opvallend dat de bijbel deze revolte helemaal niet bevat. Er zijn een aantal profetien daaromtrent maar er is geen enkel bijbelboek dat deze ramp achteraf bespreekt. Dus wat deze archeologische ontdekking met de Bijbel te maken heeft ontgaat mij eerlijk gezegd.
Er is veel dat niet in de bijbel werd opgenomen. Simpelweg omdat die 'geschriften' e.e.a. (aan dogma's) zouden weerleggen.
Zoals het evangelie van Judas, en dat van Maria. En vast nog veel meer.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 15 aug 2016 15:52

Peter van Velzen schreef:Dus wat deze acrheologische ontdekking met de Bijbel te maken heeft ontgaat mij eerlijk gezegd.
One source mentioning synagogues is the New Testament, which states that Jesus “went through all the towns and villages, teaching in their synagogues.”
Meerdere nieuw-testamentici hebben de evangeliën beschuldigd van anachronisme: synagogen zouden er in Galilea niet geweest zijn vóór de verwoesting van de tweede tempel. Dit gegeven wordt soms ook gebruikt als argument voor een late datering van de evangeliën. De nieuwe archeologische vondsten laten zien dat dit punt van kritiek op de evangeliën niet meer gerechtvaardigd is.
Born OK the first time

Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi » 16 aug 2016 13:47

Ik had deze reactie geschreven, en kwam vervolgens tot de ontdekking dat het topic waar het voor bedoeld was, gesloten was. Aangezien de discussie daar toch al richting "schriftkritiek" ging, denk ik dat het evenwel hier toch aansluit.

Blijkbaar heb je dit topic niet gelezen. Dit topic gaat over archeologische vondsten met betrekking tot de bijbel. Ik heb je tekst per Pb teruggestuurd.

Rereformed
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 16 aug 2016 15:03

Wederom off-topic bericht van Fundi verwijderd.
en ook een van HWJ
en het bericht van rereformed waarop gereageerd werd
Peter van Velzen
Ik wens u alle goeds

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 10 sep 2016 20:13

Ancient city unearthed where David battled Goliath.

http://www.jns.org/latest-articles/2016 ... PknI9OJZU=" onclick="window.open(this.href);return false;
Archaeologists believe they have found evidence of King David’s footprints in a mysterious two-gated city from 3,000 years ago, mentioned in the Bible’s story of David and Goliath

The site is known by its modern name, Khirbet Qeiyafa, in Israel’s Elah Valley.

After nearly seven years of excavations, the public can now explore the archaeological findings of Qeiyafa through “In the Valley of David and Goliath,” a new Bible Lands Museum exhibition that opened earlier this week in Jerusalem. The Qeiyafa findings have sparked debate and intrigued historians and archaeologists since they were first revealed.
Zal wel weer een hoog gehalte 'wishful thinking' bevatten.

Plaats reactie