Archeologie en de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Moderator

Re: Archeologie en de bijbel

Bericht door Peter van Velzen » 17 okt 2013 11:09

Persoonlijk denk ik dat er best wel een aantal mensen is geweest die de naam Yehosua droegen. Niet onwaaarschijnlijk vind ik het - gezien de neigingen van de Romeinen dat daar een of meer van aan een paal zijn opgehangen (gekruzigt noemt men dat tegenwoordig), maar of een daarvan aan de basis heeft gestaan (gehangen wellicht) van de verhalen uit het nieuwe testament zou ik dan weer niet durven zeggen. Misschien wel misschien niet.

Duidelijk is dat Paulus - de vroegste bron die wij erover hebben, beweert dat zijn Messias al in cde Tijd van Yehoshua ben Nun met Mozes door de woestijn trok. Een toch wel heel erg mythisch verhaal. Daar heb ik verder geen arcvheologie bij nodig. Archeologie en de bijbel komen pas een beetje overeen ten aanzien van de tijd waarin er al bijbels waren :) Dat kan ook niet anders.
Ik wens u alle goeds

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik » 17 okt 2013 11:13

k heb nu een paar keer gehoord dat er totaal geen archeologische vondsten zijn uit Bijbelse tijden
.

Natuurlijk worden er archeologische vondsten uit het begin van onze jaartelling gedaan.
Er worden alleen geen vondsten gedaan die het bestaan van bijbelse Jezus aantonen.

Vergelijk het met Roodkapje.
Stel, ik ga onderzoek doen naar Roodkapje, want in een droom is tot mij gekomen dat ze in het Teutoburgerwoud leefde.
Vind ik daar bossen ? Ja
Vind ik daar wolven ? Ja
Zijn daar huisjes in het bos ? Ja
Woonden er in die huisjes mensen die wel eens ziek werden ? Ja
Komt hun kleinkind dan om hen te verzorgen ? Ja, dat gebeurde wel eens.
Droegen die dan rode jassen ? Soms wel.
In die bossen, waren daar ook jagers ? Ja
Joegen die vroeger op wolven ? Ja
Van dat alles is archeologisch materiaal te vinden: Bomen, huizen, kleding, wapens, wolvenbotten, en als je écht geluk hebt vind je wolvenresten met kiezels in hun maag.
Waarom gelooft dan niemand dat het verhaal van Roodkapje echt waar was ?
Dit alles is gewoon geen bewijs voor het bestaan van Roodkapje.

Helaas werd het verhaal van Roodkapje pas op schrift gesteld na haar dood.
Het is enkele honderden jaren van mond op mond overgeleverd en kende door heel Europa versies die nogal uiteenliepen.
Uiteindelijk is het door enkele schrijvers (de gebroeders Grimm) op schrift gesteld, in 1812.
Honderd jaar later kenden iedereen hun versie en de anderen versies zijn nauwelijks nog bekend.

Zie je overeenkomsten ?
Welnu, waarom dan zo'n heisa over Jezus.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 17 okt 2013 11:29

Dat beloof ik schreef: Natuurlijk worden er archeologische vondsten uit het begin van onze jaartelling gedaan.
Er worden alleen geen vondsten gedaan die het bestaan van bijbelse Jezus aantonen.

Wat kort door de bocht denk ik. Het Sinterklaas-verhaal is een beter vergelijk. Heeft Nicolaas van Myra bestaan ? Ja, gezien dit de historische figuur is waar de later de mythische Sinterklaas rond verzonnen is.
En ja, er is wel een vondst gedaan met een overweldigende waarschijnlijkheid. Wat te denken van een graf waar volgende personen in waren begraven: Jezus, zoon van Jozef, Judas, zoon van Jezus, Mariamne ( Maria Magdalena ), Jozef, Maria, Mattheus, Jakobus, zoon van Jozef en broer van Jezus. Is gevonden, maar wel oorverdovend stil gehouden omdat dit aantoont dat Jezus niet verrezen is. Pech voor de christenen en slecht voor het toerisme.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 17 okt 2013 11:33

Aton schreef:
Dat beloof ik schreef: Natuurlijk worden er archeologische vondsten uit het begin van onze jaartelling gedaan.

Wat kort door de bocht denk ik. Het Sinterklaas-verhaal is een beter vergelijk. Heeft Nicolaas van Myra bestaan ? Ja, gezien dit de historische figuur is waar de later de mythische Sinterklaas rond verzonnen is.
En ja, er is wel een vondst gedaan met een overweldigende waarschijnlijkheid. Wat te denken van een graf waar volgende personen in waren begraven: Jezus, zoon van Jozef, Judas, zoon van Jezus, Mariamne ( Maria Magdalena ), Jozef, Maria, Mattheus, Jakobus, zoon van Jozef en broer van Jezus. Is gevonden, maar wel oorverdovend stil gehouden omdat dit aantoont dat Jezus niet verrezen is. Pech voor de christenen en slecht voor het toerisme.
Natuurlijk waren er in die tijd al groeperingen die paulus en consorten in een kwaad daglicht (wilden) stellen. Die verzonnen gewoon wat namen op een graftombe/grot ..... :lol:
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 17 okt 2013 11:50

HenkM schreef: Natuurlijk waren er in die tijd al groeperingen die paulus en consorten in een kwaad daglicht (wilden) stellen. Die verzonnen gewoon wat namen op een graftombe/grot ..... :lol:
Dit is trollen.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 17 okt 2013 12:30

Aton schreef:
HenkM schreef: Natuurlijk waren er in die tijd al groeperingen die paulus en consorten in een kwaad daglicht (wilden) stellen. Die verzonnen gewoon wat namen op een graftombe/grot ..... :lol:
Dit is trollen.
Wat is dit nu weer voor een reactie?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 17 okt 2013 12:50

HenkM schreef:
Aton schreef:
Dit is trollen.
De juiste reactie. :evil3:

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 17 okt 2013 12:56

Aton schreef:
HenkM schreef:
De juiste reactie. :evil3:
Hier past maar één reactie mijnerzijds: gvd

Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine » 17 okt 2013 14:44

Toch heeft Henkm wel een punt. Er zijn inmiddels meerdere graven van Jezus gevonden. En ik vind het merkwaardig, dat een arme familie een familiegraf had, ook nog met inscripties. Ik meen een zeldzaamheid in die tijd.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 17 okt 2013 15:25

Vilaine schreef:Toch heeft Henkm wel een punt. Er zijn inmiddels meerdere graven van Jezus gevonden. En ik vind het merkwaardig, dat een arme familie een familiegraf had, ook nog met inscripties. Ik meen een zeldzaamheid in die tijd.
Heeft geen punt. Er waren uiteraard wel meerdere ossuaria met de naam Yeshua, maar geen enkel graf met zulk een cluster namen. En waarom zou een messias uit de stamboom David een arme drommel geweest zijn ? Dat laten ze ons wel doen geloven in de geloofstraditie, maar heeft geen enkele historische waarde. Zijn vader was een ' tekton ', wat zoveel wil zeggen als ' ondernemer ', en dat is niet noodzakelijk een schrijnwerker.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 17 okt 2013 15:58

Aton: ik maakte helemaal geen punt. Ik was ironisch bezig. ik maakte een GRAP

Maar ik wist (nog) niet dat je geen (enkel?) gevoel voor humor bezit.

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 17 okt 2013 16:33

HenkM schreef:Aton: ik maakte helemaal geen punt. Ik was ironisch bezig. ik maakte een GRAP

O sorry. Het was wel grappig hoor. Ik had je enkel mis begrepen. :wink:

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 17 okt 2013 17:58

Pas op met Irony ik heb er slechte ervaringen mee . . .
Ik wens u alle goeds

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 17 okt 2013 18:09

Aton schreef:
HenkM schreef:Aton: ik maakte helemaal geen punt. Ik was ironisch bezig. ik maakte een GRAP

O sorry. Het was wel grappig hoor. Ik had je enkel mis begrepen. :wink:
Is al goed. Ik ken je inmiddels langer dan vandaag. Je reactie viel me wat rauw op het dak.

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 17 okt 2013 19:30

HenkM schreef: Is al goed. Ik ken je inmiddels langer dan vandaag. Je reactie viel me wat rauw op het dak.
Logisch als ik jouw antwoord ernstig heb genomen is mijn reactie hierop voorspelbaar.

Plaats reactie