Archeologie en de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

coby
Forum fan

Re: Archeologie en de bijbel

Bericht door coby » 13 okt 2013 16:47

Archeologische vondsten:
http://www.israeltoday.co.il/NewsItem/t ... icle_title" onclick="window.open(this.href);return false;
http://unitedwithisrael.org/rare-2000-y ... jerusalem/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.timesofisrael.com/bible-era- ... ush-it-up/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-22697098" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.heritagedaily.com/2013/07/in ... excavation" onclick="window.open(this.href);return false;
http://int.icej.org/news/headlines/arch ... king-david" onclick="window.open(this.href);return false;
Corrie ten Boom: O Willem, had ik jouw hersens maar.

Jinny

Bericht door Jinny » 13 okt 2013 17:13

Geef eens per link waarom je ze post?
Dus wat er gevonden is oid, en de bewijsvoering?

Nu overtreed je in principe regel E5.

coby
Forum fan

Bericht door coby » 13 okt 2013 17:45

Jin schreef:Geef eens per link waarom je ze post?
Dus wat er gevonden is oid, en de bewijsvoering?

Nu overtreed je in principe regel E5.
Oh sorry, ik kwam ze net tegen op een Messiaans forum. Ik heb nu een paar keer gehoord dat er totaal geen archeologische vondsten zijn uit Bijbelse tijden en dat het hele verhaal verzonnen was, maar als ik die links lees, lijkt het erop dat ze informatie achterhouden.

Jinny

Bericht door Jinny » 13 okt 2013 18:17

Wel, geef dan maar per link aan wat er verteld wordt....

coby
Forum fan

Bericht door coby » 13 okt 2013 18:40

Jin schreef:Wel, geef dan maar per link aan wat er verteld wordt....
http://www.christianforums.com/t7738290-3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 13 okt 2013 18:50

They think they have found King David's palace.

Ze denken, Coby. :wink:
Israël heeft een stel internationaal erkende archeologen, laten we afwachten wat zij er van zeggen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 13 okt 2013 20:36

lijkt het erop dat ze informatie achterhouden.
En wie zijn ze? Die onmetelijk machtige atheïsten lobby rond Richard Dawkins of het gros aan religieuze politieke leiders?

Er is geen archeologisch bewijs dat de bijbel waarheidsgetrouw zou zijn. Dat wil niet zeggen dat er geen echte gebeurtenissen of plaatsen verweven zitten tussen de mythes. Israël bestaat echt wel, net als Mesopotamië ook echt heeft bestaan.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 13 okt 2013 21:11

Het klopt dat er e.e.a. aan historie in de bijbel staat. Maar ten eerste bewijst dit niet dat er een God zou bestaan, en ten tweede was de overwinnaar vaak de vijand.

Jinny

Bericht door Jinny » 13 okt 2013 21:12

Het is het Pietje Bell argument.....

coby
Forum fan

Bericht door coby » 14 okt 2013 09:24

pallieter schreef:
En wie zijn ze? Die onmetelijk machtige atheïsten lobby rond Richard Dawkins of het gros aan religieuze politieke leiders?

Er is geen archeologisch bewijs dat de bijbel waarheidsgetrouw zou zijn. Dat wil niet zeggen dat er geen echte gebeurtenissen of plaatsen verweven zitten tussen de mythes. Israël bestaat echt wel, net als Mesopotamië ook echt heeft bestaan.
In die link staat de regering van Israel, maar wat daar het nut van zou zijn is me een raadsel. Richard Dawkins zei wel dat Jezus niet had bestaan en toen ze doorvroegen gaf ie toch toe dat hij dat eigenlijk wel geloofde, maar dat ie in de business van archeologische vondsten achterhouden zit geloof ik niet.

JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT » 14 okt 2013 10:52

Jin schreef:Het is het Pietje Bell argument.....
Inderdaad, en het probleem is dat mensen dit argument vaak niet doorzien...

"Er staat in de Bijbel een verhaal over Israël, en dat is geschiedkundig, want Israël bestaat. Dus God bestaat ook, want dat staat ook in de Bijbel."

Of Jezus echt heeft bestaan, dat trek ik ook in twijfel. Natuurlijk zal er vast een Jezus hebben bestaan, maar of dit de zoon van een god is geweest...
Alvorens een zoon van god te kunnen zijn, moet die god zelf ook nog bestaan. En laat daar een punt van kritiek liggen.

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 14 okt 2013 17:19

In die link staat de regering van Israel, maar wat daar het nut van zou zijn is me een raadsel.
Wel als je het verhaal omdraait. Indien archeologische vondsten nu eens een compleet rationele verklaring geven voor bepaalde mythes in de bijbel en dat boekje dus weerleggen, gaan de meeste religieuzen dit niet leuk vinden. Denk maar aan "in de naam van de roos" van Umberto Ecco. Idem met die dode zee rollen, dachten gelovigen echt dat die compleet consistent zouden zijn met onze versie van de bijbel of dat die net duidelijk de evolutie van een geloof weergeven en de absurditeit ervan. Archeologie gaat de bijbel niet bevestigen, integendeel: het gaat de mythes in perspectief brengen. Beetje meer van wtf, is dat de zever waarop ons geloof gebaseerd is??
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

dikkemick
Ontoombaar

Bericht door dikkemick » 14 okt 2013 18:48

Stel dat hetgeen in de bijbel vermeld staat werkelijk allemaal waar is, zou er dan echt alleen maar in de bijbel over geschreven worden? En dan ook pas jaaaaaaren later? Tot nu toe (Ruim 2000 jaar verder) is er nog steeds geen enkel historisch bewijs over het wel of niet bestaan van Jezus. En ik mag toch wel zeggen dat hierop het chr. geloof gebaseerd is?
De vondsten die tot nu toe gedaan zijn bleken vervalsingen te zijn. Ik gok er derhalve dan ook maar op dat het fictie is.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Philip K. Dick

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 14 okt 2013 20:20

Past wel enigzins bij dit draadje:

http://www.caesarsmessiah.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
“Challenging and provocative! If what Joseph Atwill is saying is only partially true, we are looking into the abyss.”
— Robert Eisenman,
Professor of Middle East Religions and Archaeology, California State University,
and author of James the Brother of Jesus.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 17 okt 2013 09:14

dikkemick schreef:Stel dat hetgeen in de bijbel vermeld staat werkelijk allemaal waar is, zou er dan echt alleen maar in de bijbel over geschreven worden? En dan ook pas jaaaaaaren later? Tot nu toe (Ruim 2000 jaar verder) is er nog steeds geen enkel historisch bewijs over het wel of niet bestaan van Jezus.
O jawel hoor, maar deze vondsten spreken nu net het N.T. tegen, en dat is lastig. Moeten ze die duizenden toeristen teleur stellen.
De vondsten die tot nu toe gedaan zijn bleken vervalsingen te zijn.
Over welke vondsten heb je het ?
Ik gok er derhalve dan ook maar op dat het fictie is.
Gokken is zeer onwetenschappelijk.

Plaats reactie