Archeologie en de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
aton

Re: Archeologie en de bijbel

Bericht door aton » 21 aug 2012 09:43

Peter van Velzen schreef:Archeologisch is er wel een probleem met alle "Exodus" varianten zoals Aton ze beschreven heeft.
Opgravingen in Jericho plaatsen het tijdstip van de grote aardbevingen noch ten tijde van Ramses, noch ten tijde van Achnaton, noch ten tijde van Amoses, noch ten tijde van de uitbarsting van Santorini maar nog veel eerder.
Ik had het niet over aardbevingen, noch in de tijd van Ramses I of II, noch ten tijde van Achnaton, maar in de regeerperiode van de broers Kamose en Ahmose.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thera#Datering" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kamose" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyksos" onclick="window.open(this.href);return false;
1663 v.C. : Sjesji ( Ma-yeb-re ), vorst van de Amorietische dynastie, toch al een héél eind voor de hier aangehaalde feiten ( Delta-Hyksos )
Desalniettemin heb ik deze informatie uit een boek met de titel (zover ik mij herinner) "en de bijbel heeft toch gelijk" .
De meeste info van mijn kant komt uit het boek : ' En de Bijbel heeft ongelijk '. :lol:

lightanddarkness
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door lightanddarkness » 21 aug 2012 11:26

Fish schreef:
lightanddarkness schreef: Maar ik smeek je. Als er hiaten of onjuiste dingen zijn in het boek/mijn site, vertel het me! Ik zou het FANTASTISCH vinden! :D ik leer graag bij. En dat is ook de bedoeling van de site en mijn lidmaatschap tot deze site. Dus, als er dingen niet kloppen in het boek, tell me! :D

gr
de leergierige :)
Welkom Lightanddarkness.
Misschien vind je vandaag of morgen tijd om je even voor te stellen in het daarvoor bedoelde topic. :)

/
Ja, dat had ik gedaan hoor. mijn allereerste berichtje was een "ben nieuw lid" berichtje
"En de mens schiep God naar zijn beeld"...

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 21 aug 2012 11:27

Aton schreef:De meeste info van mijn kant komt uit het boek : ' En de Bijbel heeft ongelijk '
Jokkebrok! :lol:

Maar ten aanzien van Jericho heb je misschien gelijk. Ik heb echter ondertussen Ai opgezocht:
Wikepedia schreef: Since the ruin was a ruin since c. 2400 BC, a time when Canaan was under Egyptian control, and it remained uninhabited until about 1000 B.C.
Em volgens de bijbel werd Ai veroverd NA Jericho!
Dus dat praat niemand meer goed. . . . toch ?

Helaas Dr Bryant Wood Hij heeft een alternatieve locatie voor Ai opgegegraven,
Nu is de datum echter weer 150 jaar na de val van Jericho. Die Joshua moet toch wel een heel krasse knar geweest zijn. =D>

Blijft boeiend.

Ik krijg steeds meer de indruk dat niet alleen de bijbel als geheel. maar ook sommige van haar onderdelen een bijeenraapsel zijn van separate vertellingen, die ten bate van een "groot verhaal" aan elkaar genaaid zijn. En ja, dan blijken ze achteraf toch niks met elkaar te maken te hebben.
Ik wens u alle goeds

aton

Bericht door aton » 21 aug 2012 11:46

Peter van Velzen schreef:Jokkebrok! :lol:
:lol: :lol: :lol:
Maar ten aanzien van Jericho heb je misschien gelijk. Ik heb echter ondertussen Ai opgezocht:

Since the ruin was a ruin since c. 2400 BC, a time when Canaan was under Egyptian control, and it remained uninhabited until about 1000 B.C.
Daar zijn het prof. Herzog, Finkelstein en Silberman het ook mee eens.
http://skepp.be/artikels/pseudo-wetensc ... an-jericho" onclick="window.open(this.href);return false;
Em volgens de bijbel werd Ai veroverd NA Jericho!
Dus dat praat niemand meer goed. . . . toch ?

Helaas Dr Bryant Wood Hij heeft een alternatieve locatie voor Ai opgegegraven,
Nu is de datum echter weer 150 jaar na de val van Jericho. Die Joshua moet toch wel een heel krasse knar geweest zijn.
Deze Joshua is al even historische als koning Arthur. :wink:
Blijft boeiend.

Ik krijg steeds meer de indruk dat niet alleen de bijbel als geheel. maar ook sommige van haar onderdelen een bijeenraapsel zijn van separate vertellingen, die ten bate van een "groot verhaal" aan elkaar genaaid zijn. En ja, dan blijken ze achteraf toch niks met elkaar te maken te hebben.
Volkomen mee eens. Net hetzelfde als zou men een pre-Columbiaanse geschiedenis willen meegeven aan de Amerikanen aan de hand van opmerkelijke verhalen uit het thuisland van de verschillende migranten.

lightanddarkness
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door lightanddarkness » 24 aug 2012 10:19

Volledig mee eens met voorgaand commentaar.

Het grote verhaal was dat noord en zuid één geheel waren, monotheïstisch met een grootse hoofdstad, badend in rijkdom met grootse koningen (David, Salomo) en dat hun welvaart of problemen rechtstreeks veroorzaakt werden door ont-/trouw aan God, JHWH.

Dit was politieke propaganda, toen de Assyriërs zich terugtrokken en een zwaar gehavend noordelijk Israël achterlieten. Het altijd achterop hinkende juda (economisch enz minder van belang door bergachtige streken) zag zijn kans schoon om het grondgebied naar het noorden uit te breiden. Natuurlijk moest de gewone burger kunnen worden overtuigd van het "WAAROM" van dat militair project.
(want iedere mentaal gezonde judeëer zal zitten denken hebben :" wat hebben wij met onze voormalige rivalen uit het noorden gemeen dat we nu ook daar ons zouden nestelen?"

dus, een hersenspinsel of 10 in het 25e kwadraat (bedoel dus dat "samenraapsel van ideëen en verhalen" werd het resultaat.

GEvolg? Wel, ik denk zo'n 3 miljard (?) christenen die dus bij het 17e worden gezet! en dat in het jaar 2012
"En de mens schiep God naar zijn beeld"...

aton

Bericht door aton » 24 aug 2012 11:13

lightanddarkness schreef:Volledig mee eens met voorgaand commentaar.

Het grote verhaal was dat noord en zuid één geheel waren, monotheïstisch met een grootse hoofdstad, badend in rijkdom met grootse koningen (David, Salomo) en dat hun welvaart of problemen rechtstreeks veroorzaakt werden door ont-/trouw aan God, JHWH.

Dit was politieke propaganda, toen de Assyriërs zich terugtrokken en een zwaar gehavend noordelijk Israël achterlieten. Het altijd achterop hinkende juda (economisch enz minder van belang door bergachtige streken) zag zijn kans schoon om het grondgebied naar het noorden uit te breiden. Natuurlijk moest de gewone burger kunnen worden overtuigd van het "WAAROM" van dat militair project.
(want iedere mentaal gezonde judeëer zal zitten denken hebben :" wat hebben wij met onze voormalige rivalen uit het noorden gemeen dat we nu ook daar ons zouden nestelen?"
Hier nog eens in vogelvlucht de geschiedenis :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschieden ... _Palestina" onclick="window.open(this.href);return false;

aton

Bericht door aton » 19 sep 2012 09:33

http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap ... -was.dhtml#" onclick="window.open(this.href);return false;

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 19 sep 2012 10:53

Hetgeen nog maar eens laat zien dat christus een fantasiefiguur was/is en (deze) jezus die van Nazareth.

Het plaatje wordt duidelijker.

Wordt dan de rol tussen zijn broer (jakob?) en paulus niet van groter belang?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

aton

Bericht door aton » 19 sep 2012 10:58

HenkM schreef:

Hetgeen nog maar eens laat zien dat christus een fantasiefiguur was/is en (deze) jezus die van Nazareth.

Correctie ; Jezus de nazarener. Van Nazareth is een ( opzettelijke ) misvatting.
Feiten ( Jakobus ) versus fictie ( Paulus ) :wink:

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 19 sep 2012 11:03

aton schreef:
HenkM schreef:

Correctie ; Jezus de nazarener. Van Nazareth is een ( opzettelijke ) misvatting.
Feiten ( Jakobus ) versus fictie ( Paulus ) :wink:
Waarvan akte.
Je had met iemand een lange discussie over deze 'tweestrijd', één die aan de basis ligt van het christendom zoals we die nu kennen. En dus duidelijk is gebaseerd op fictie.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)

aton

Bericht door aton » 19 sep 2012 11:40

HenkM schreef: Waarvan akte.
Je had met iemand een lange discussie over deze 'tweestrijd', één die aan de basis ligt van het christendom zoals we die nu kennen. En dus duidelijk is gebaseerd op fictie.
Yep. :wink:

PietV.
Moderator

Bericht door PietV. » 19 sep 2012 12:07

Tanager heeft een apart topic geopend over dit onderwerp.

Grt,

Piet

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 31&t=11435" onclick="window.open(this.href);return false;
Is de leegte niet een weldaad, geeft stilte niet veel rust, waarom moet onder leiding van dominees, goeroes, therapeuten en anderen alles kapot gezingeeft worden?

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 27 aug 2013 12:31

Paleis van Koning David gevonden?
Misschien, misschien ook niet, wat mij vooral opviel was een van de laatste zinnen in het artikel:
They are fascinated that there were illicit shrines and nude female figurines in most of the sites of Judah during the late monarchic period. They want to know what implications these finds have for their understanding of the Bible.
Verboden altaren en figuren van naakte vrouwen.
http://www.haaretz.com/archaeology/.premium-1.543216" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

HenkM
Superposter

Bericht door HenkM » 27 aug 2013 13:05

Fish schreef:Paleis van Koning David gevonden?
Misschien, misschien ook niet, wat mij vooral opviel was een van de laatste zinnen in het artikel:
They are fascinated that there were illicit shrines and nude female figurines in most of the sites of Judah during the late monarchic period. They want to know what implications these finds have for their understanding of the Bible.
http://www.haaretz.com/archaeology/.premium-1.543216" onclick="window.open(this.href);return false;
Wellicht een tempel voor Dyonisus/Bacchus (of hoe je dat ook schrijft)?

Aton
Diehard

Bericht door Aton » 29 aug 2013 22:13

HenkM schreef:
Fish schreef:Paleis van Koning David gevonden?
Wellicht een tempel voor Dyonisus/Bacchus (of hoe je dat ook schrijft)?
De ruine is ouder dan de Dionysus/Bacchus culten. Men moet het eerder onder de Kanaänitische/ Fenicische godentempels zoeken.

Plaats reactie