Archeologie en de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lanier
Superposter

Bericht door lanier » 15 nov 2008 20:06

Daniël 9:24
Het bijbelboek Daniël is waarschijnlijk in de 2e eeuw v. Chr. geschreven, dus ver nadat Darius heeft geleefd. In het bijbelboek Daniël komen bijvoorbeeld leenwoorden voor uit Perzië en kunnen pas gebruikt zijn toen de Perzen Babylonië hadden veroverd. In Daniël 3:5 komen drie Griekse woorden voor muziekinstrumenten voor, na de ondergang van het Perzische Rijk (door Alexander de Grote) werd het Grieks overal in het nabije Oosten ingevoerd. Achteraf profetieën opschrijven is niet al te moeilijk...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 17 nov 2008 08:35

Lanier Je hebt gelijk wat betreft het vliegtuig Ik zou dat ook niet doen Maar als je een aantal studie richtingen op een rij zet:
Theologie
Egyptologie
Filosofie
Psychologie

Dan heb ik de indruk dat als je je maar lang genoeg in de materie verdiept, dat je er dan genoeg van weet om een onderzoek als amateur te doen.
Niet gebonden aan subsidie verstrekker opdrachtgever politieke partij kerk ed.
ook kan beschikken over de nieuwste informatie, en de info van gedolven materiaal..
Ik kom nog wel terug

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 17 nov 2008 11:25

Dan heb ik de indruk dat als je je maar lang genoeg in de materie verdiept, dat je er dan genoeg van weet om een onderzoek als amateur te doen.

Antoon,

Welke boeken zijn dan toonaangevend en welke niet? Er zijn duizenden boeken geschreven over Egypte en in een aantal zal een hoop nonsens staan die voor een leek niet makkelijk te onderscheiden zijn van feiten. Je moet weten welke bronnen betrouwbaar zijn en welke niet. Je moet weten wat er precies gevonden is en wat de interpretaties zijn. Je moet kennis hebben van een aantal oude talen, je moet kennis hebben van oude culturen, je moet linken kunnen leggen tussen gebeurtenissen over een heel groot gebied, je moet overzicht kunnen behouden, etc. Niet iedereen is hiertoe in staat want je moet ongelofelijk veel kunnen onthouden wil je je onderzoek naar behoren kunnen doen. Geen wonder dat er binnen de Egyptologie zoveel studierichtingen zijn en dat het een academische studie is.
Als amateur kun je heel makkelijk uitgaan van verkeerde feiten en veronderstellingen, dat weet jij net zo goed als ik.
Wil je echt goed onderzoek doen, dan moet je heel veel bronnen gaan beoordelen en een opsomming maken van waarom een theorie voor jouw niet geldig is en waarom andere weer wel.

En uiteraard is het belangrijk om niet bevooroordeeld te zijn, maar puur te kijken naar wat er precies is gevonden. Ik heb zo mijn twijfels bij mensen die willens en wetens bepaalde 'feiten' willen inpassen in hun theorie. Je bent zelf al gebonden aan de verhalen uit de bijbel, daar kun je niet omheen en je kunt er ook geen andere interpretatie op nahouden. Er zijn een aantal feiten die je bewust aan de kant moet zetten, moet negeren, of bewust in een andere periode moet dateren. Ik vind dat geen goed uitgangspunt voor een gedegen onderzoek. Ik begrijp het wel, iedereen wil graag bepaalde zaken bevestigd zien.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 18 nov 2008 16:35

Het is goed om nog even stil te staan bij Xerxes die volgens de orthodoxe chronologie in 465 bij de dood van Darius begon te regen , en zijn twintigste regeringsjaar 445 was

Volgens de profetie is zijn twintigste jaar 455
Een verschil van 10 jaar ?

Xerxes heeft ,concluderen oudheidkundigen nu 11 jaar met Darius een co- regentschap gehad ,wat zijn regering dus opschuift naar 474 toen was hij alleenheerser , trek van die 474 20 jaar af en we komen op 455 voor de gewone tijdrekening

Het bijbelboek Daniël is waarschijnlijk in de 2e eeuw v. Chr. geschreven, dus ver nadat Darius heeft geleefd. In het bijbelboek Daniël komen bijvoorbeeld leenwoorden voor uit Perzië en kunnen pas gebruikt zijn toen de Perzen Babylonië hadden veroverd. In Daniël 3:5 komen drie Griekse woorden voor muziekinstrumenten voor, na de ondergang van het Perzische Rijk (door Alexander de Grote) werd het Grieks overal in het nabije Oosten ingevoerd. Achteraf profetieën opschrijven is niet al te moeilijk...
Ik ken de argumenten van de heren critici ook betreffende Jesaja,
Ik ken ook de tegen argumenten, en ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat jij die ook weet, ik zal het dus nog eventjes in de kast houden.
Maar laten we nu eens er van uitgaan dat ze gelijk hebben
Startpunt boek Daniel 200 voor GT.
Wat staat er daarna in
Bloedstollende profetieën over oa
Cleopatra I, die de dochter der vrouwen wordt genoemd
Over keizer augustus , waarvan veel details staan
Over keizer tiberius nog meer markante voorvallen enz enz .
En Antiochus III de koning van het noorden, die vaste voet kreeg in het Sieraadland JUDA

Mijn bedoeling is om niet teveel te vermoeien, dus ik kijk het even aan, en hou het kort voordat ik verder ga.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 18 nov 2008 19:56

Startpunt boek Daniel 200 voor GT.
Wat staat er daarna in
Bloedstollende profetieën over oa
Cleopatra I, die de dochter der vrouwen wordt genoemd
Over keizer augustus , waarvan veel details staan
Over keizer tiberius nog meer markante voorvallen enz enz .
En Antiochus III de koning van het noorden, die vaste voet kreeg in het Sieraadland JUDA
Nou, laat maar eens horen dan wat je hebt gevonden. Op internet zie ik nergens een link tussen genoemde personen en bijbelboek Daniël. Ik moet vast weer wat over het hoofd hebben gezien.

Ik kom binnenkort wel even terug op bijbelboek Daniël, Cyrus en nog vele andere zaken.

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 18 nov 2008 20:20

IK LICHT ER EEN GEDEELTE UIT Lanier anders wordt het te vol
donkerrood is van mij toegevoegd om te verduidelijken

Daniël 11
20 En in zijn positie moet er een opstaan die een afperser door het prachtige koninkrijk laat trekken, en in enkele dagen zal hij verbroken worden, maar niet in toorn, noch in oorlogvoering.
Augustus
Afbeelding
We herkennen hierin keizer augustus die een volkstelling hield door het prachtige koninkrijk, ook sieraadland genoemd Juda
augustus wed niet vermoord,verbroken wat een hoge uitzondering was maar hij stierf een natuurlijke dood ook niet in oorlogsvoeringn zoals de profetie te kennen geeft

21 En in zijn positie moet er een opstaan die te verachten is, Tiberius werd veracht na zijn dood kreeg hij geen eerbetoon en men zal hem stellig niet de waardigheid van [het] koninkrijk verlenen; en hij zal werkelijk binnenkomen gedurende [een tijd van] onbezorgdheid en door middel van geslepen gladheid [ het] koninkrijk bemachtigen. Tiberius Tiberis verkreeg het koningschap door vleierij 22 En wat de armen van de vloed betreft, ze zullen wegens hem overstroomd worden, en ze zullen verbroken worden; dat waren de Germanen die bij de rijnlinie verslagen hadden moeten worden , maar dat lukte niet en Tiberius liet de troepen terugtrekken. Zo ook de Leider van [het] verbond. HIER HERKENNEN WIJ Jezus In leider van het Abrahamitisch verbond 23 En omdat men zich met hem verbonden heeft, zal hij bedrog plegen en werkelijk opkomen en machtig worden door middel van een kleine natie.De pretoriaanse lijfwacht is de kleine natie die hij bevoegdheden gaf in zijn omgeving 24 Gedurende [een tijd van] onbezorgdheid zal hij zelfs in de vetheid van het rechtsgebied binnenkomen en werkelijk doen wat zijn vaderen en de vaderen van zijn vaderen niet gedaan hebben.Roofgoed en buit en have zal hij onder hen uitstrooien; en tegen versterkte plaatsen zal hij zijn snode plannen Ondanks dat Tiberius huichelachtig was, kon hij goed organiseren de bevolking had het goed en betaalde weinig belasting beramen, doch slechts tot een [zekere] tijd.
Tiberus
Afbeelding

Daniël 11
15 En de koning van het noorden zal komen en een belegeringsdam opwerpen en werkelijk een stad met vestingwerken innemen. En wat de strijdkrachten van het zuiden aangaat, ze zullen niet standhouden, noch het volk van zijn uitgelezenen; en er zal geen kracht zijn om stand te houden. 16 En degene die tegen hem komt, zal doen naar zijn wil, en niemand zal voor hem standhouden. En hij zal vaste voet krijgen in het Sieraadland, en er zal verdelging in zijn hand zijn.
Antiochus III
Afbeelding
Antiochus III, de koning van het noorden, kreeg nu ’vaste voet in het Sieraadland’. Er was "verdelging in zijn hand" voor alle joden en Egyptenaren die zich tegen hem verzetten.

Daniël 11
17 En hij zal zijn aangezicht erop richten met de kracht van zijn gehele koninkrijk te komen, en billijke [voorwaarden] zullen hem vergezellen; hij gaf zijn dochter Cleopatra als bruiden hij zal doeltreffend handelen. En wat de dochter der vrouwen betreft, Cleopatra I het zal hem vergund worden haar in het verderf te storten. En zij zal niet standhouden, en zij zal de zijne niet blijven.
Cleopatra I
Afbeelding
Onder dwang van Rome bood Antiochus III de koning van het zuiden vredesvoorwaarden aan. Maar in plaats van veroverde gebieden af te staan, zoals Rome had geëist, dacht Antiochus III deze slechts in naam over te dragen door zijn dochter Cleopatra I "de dochter der vrouwen"— met Ptolemaeus V te laten trouwen. Als bruidsschat zouden haar dan een aantal provincies, waaronder „het Sieraadland" Juda, meegegeven worden.
Laatst gewijzigd door antoon op 29 jan 2009 11:04, 4 keer totaal gewijzigd.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 18 nov 2008 21:00

Altijd hetzelfde met die profetieën; nooit namen noemen, alles samenvatten in enkele regels. Voor hoeveel anderen gelden dezelfde profetieën?

Er zijn trouwens christenen die menen dat vers 21 etc. betrekking hebben op het Beest en geld voor de eindtijd. Nogmaals, het is totaal onduidelijk waar deze versen exact over gaan. Het is niet meer dan een interpretatie.

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 18 nov 2008 21:05

Altijd hetzelfde met die profetieën; nooit namen noemen, alles samenvatten in enkele regels. Voor hoeveel anderen gelden dezelfde profetieën?

Er zijn trouwens christenen die menen dat vers 21 etc. betrekking hebben op het Beest en geld voor de eindtijd. Nogmaals, het is totaal onduidelijk waar deze versen exact over gaan. Het is niet meer dan een interpretatie.
IK BEGRIJP JE ANTWOORD
Het is wel zo dat voor een heel goed begrip je het boekgedeelte van de bijbel in overeenstemming brengt met andere gedeelten , er zijn mensen die er jaren over doen voor ze begrip hebben

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 18 nov 2008 22:29

Wanneer je op een vaag terrein komt zoals toekomst voorspellen, religieuze profetieën, etc. dan is het eerst zaak om een bepaald vertrouwen te creeëren. Mensen geloven dan eerder wat je daarna hebt te vertellen.
Waarzeggers (of mensen zoals Char) zien kleine details aan een persoon en maken daar opmerkingen over of stellen er een vraag over. De persoon is verbaasd dat iemand anders dat zomaar weet. Zo creeër je vertrouwen in iemands kunnen. Met bijvoorbeeld het Forer-effect zorg je ervoor dat mensen krijgen te horen wat ze graag willen horen.

In het bijbelboek Daniël komt een profetie ter sprake die allang uitgekomen is. Misschien klopt het niet 100%, maar toen in die tijd wisten mensen nog al te goed wat bepaalde overheersingen van andere volkeren teweeg had gebracht. Dat is anker zoals men het noemt. Vervolgens worden er een aantal onduidelijke profetieën uitgesproken die zo vaag zijn dat absoluut niet duidelijk is over wie het gaat. Vaak zijn ze ook toepasbaar in meerdere periodes en bij meerdere personen. Nostradamus had er ook een handje van.

Maar goed we dwalen af. Graag weer terug naar de archeologie...

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 21 nov 2008 08:50

Lanier wellicht verwacht je een antwoord ,ik volsta even met , je een prettig weekend te wensen, ik kom op archeologie terug , maar niet meteen.

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 22 nov 2008 17:41

morgenavond om 10 uur is er een doc. op disc. of geo channel over het graf van Herodes

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 22 nov 2008 19:23

morgenavond om 10 uur is er een doc. op disc. of geo channel over het graf van Herodes
Ben benieuwd of ze ingaan op de kindermoord van Bethlehem. Matteüs is de enige die melding maakt van de moord en volgens vele kenners is het een mythe. Flavius Josephus (een Jood) schreef alle negatieve zaken op die hij maar hoorde over Herodes, maar over de kindermoord heeft hij geen letter geschreven.

a.r.

Bericht door a.r. » 22 nov 2008 21:37

Reportage is op National Geographic

De onbekende kant van de tiran Herodes: Hij was de briljante architect die de tweede tempel van Jeruzalem bouwde.

Datum:
23 november 2008
Uitzendtijd:
22:00 - 23:00 uur
Genre:
Informatief

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 23 nov 2008 08:59

De onbekende kant van de tiran Herodes: Hij was de briljante architect die de tweede tempel van Jeruzalem bouwde
Bedankt AR. oor je naslagwerk.
Het is dus niet de herodes van de kindermoord
Herodes I de Grote 73 voor GT – 4? Na GT.

Ik had mij er nog niet in verdiept, om welke tak van de herodes dynastie het ging
Jammer ,ik had liever dat er iets van Herodes I werd blootgelegd omdat hij het ook weer presteerdt om met zijn sterfdatum 4 jaar af te wijken van een fijnafstemming op de bijbelse chronologie . Samen met Herodes Archelaüs zijn opvolger die over Juda ging regeren 4 voor GT. - tot 6 na GT.
Waardoor het lijkt dat Jezus op een ander tijdstip geboren werd dan de profetie over de 70 jaarweken toelaat .ongeveer 2 jaar is hij volgens bijbelse chronologie als hij naar Egypte vluchtte met zijn ouders,
En naar gallilea uitweek voor Herodes Archelaüs, wij denken dat hij jonger was.

Herodes antipas 6 na? GT. – 39 na GT. OM . Wie het gaat levert geen problemen met de volgorde der dingen in de Bijbel

Overigens waren het dus allemaal tirannen verder moet het mij van mijn hart dat de docs over de bijbel op geo en discovery allemaal pulp is en soms verpakt een klein pareltje
Voor dat pareltje ga ik dan maar zitten, overigens mijn mening, net als het interessant wordt dwalen ze af naar een of ander ritueel en verliezen gewoon het onderwerp uit het oog.
Laatst gewijzigd door antoon op 23 nov 2008 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 23 nov 2008 10:08

lanier schreef:
Ben benieuwd of ze ingaan op de kindermoord van Bethlehem. Matteüs is de enige die melding maakt van de moord en volgens vele kenners is het een mythe. Flavius Josephus (een Jood) schreef alle negatieve zaken op die hij maar hoorde over Herodes, maar over de kindermoord heeft hij geen letter geschreven.
Er is bij mijn weten ook geen enkele buitenbijbelse bron die deze vermeende massale kindermoord vermeld. Imo volkomen uit de lucht gegrepen en enkel ingevoegd om bepaalde profetieen in vervulling te laten gaan en een link te maken naar Mozes. Jezus is dan net als Mozes de 'redder en boodschapper Gods' zoals Mozes dat vlgs. de bijbel was.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)

Plaats reactie