Archeologie en de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lanier
Superposter

Bericht door lanier » 03 nov 2008 13:29

Antoon:

Dus je ontkent dat een fragment van tablet 7 in Megiddo is gevonden?
En je ontkent ook dat er een discussie is over de tekst 'Huis van David' op de Tel Dan stele?
Hebben mensen dat uit hun duim gezogen en op Wikipedia geplaatst?

Je geeft het zelf eigenlijk al aan; onderwerpen als bijbel of evolutie zijn hete hangijzers en daarom des te meer een reden voor Wikipedia om dit soort onderwerpen scherp in de gaten te houden. Maar ach, ik kan je zo een aantal andere bronnen geven over de desbetreffende onderwerpen...
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 03 nov 2008 14:20

antoon schreef:wel is men bezig paleizen en stallen bloot te leggen.
Die zijn omridisch. (koning Omri) Tijdens zijn regering werden er grote winsten gemaakt met de export van olijfolie, waar de bouwwerken mee betaald konden worden. Daarvoor was Isarael een armlastig gebied, voor de beschreven rijkdom van Salomo was er niet genoeg economische activiteit, en van een kale kip kun je geen belasting plukken om paleisbouw te financieren. De "Tempel van Salomo" is waarschijnlijk de tempel van de babylonische god Shulmânu-Asharêd. Wat ook wel logisch lijkt omdat alle tempels naar de godheid worden genoemd en niet naar de bouwheer.

topic samengevoegd met http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?p=50260
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 04 nov 2008 14:11

Na deze berichten denk ik aan mijn nieuwe avator , men wil gewoon dat alles blijft zo het was, en dat de christenen niet teveel speelruimte krijgen, een menselijke eigenschap overigens.
Men bedenke dat er van regeerders die ontkent werden ook artefacten gevonden zijn zoals Sargon , waarvan in eerste instantie alleen de bijbel melding van maakte.

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje » 04 nov 2008 14:19

Men zorge dan voor onafhankelijke gegevens daarover Antoon.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 04 nov 2008 15:19

Men bedenke dat er van regeerders die ontkent werden ook artefacten gevonden zijn zoals Sargon , waarvan in eerste instantie alleen de bijbel melding van maakte.
Over welke Sargon heb je het?
Sargon de Grote
Sargon I
SargonII

Saillant detail is dat Sargon de Grote (of van Akkad) na zijn geboorte in een mandje is gezet en de Eufraat afdreef. Een beetje zoals het verhaal van Mozes. Echter, dit verhaal is duizend jaar ouder en eerder opgetekend. Volgens sommigen was deze Sargon de inspiratie voor de Nimrod uit het bijbelse Genesis verhaal.

Over het noemen van Sargon I in de bijbel is mij niets bekend.

Sargon II wordt eenmalig genoemd in het bijbelboek Jesajah.
Van deze Sargon is vrij veel bekend, voornamelijk de militaire campagnes zijn bekend tussen 720 tot 713 v.Chr. Deze Sargon heeft veel bekendheid genoten in de oude geschiedenis. Deze Sargon is o.a. bekend uit de bijbel en niet 'alleen maar'.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 04 nov 2008 15:50

De sargon de grote uit Jesaja 20:1
Nu kan ik wel een christelijke site geven, maar ik vrees dat dat niet onafhankelijk bevonden wordt, ik zou een boek of deskundige kunnen aanhalen, en dan kom jij met een andere onderzoeker of zijn geschreven woord, dat wordt dan een welles nietes spelletje waar ik weinig heil inzie, ik heb het gevoel, vooralsnog is het een gevoel dat bijbelvaste archeologen of onderzoeken, die door of vanuit een christelijke groepering gesubsidieerd of gerund worden , dat deze bij voorbaat stuitten op wantrouwen of onbegrip.

Een ding weet ik nu wel in ieder geval dat jij op de hoogte bent van tenminste een groot deel van de Bijbelse geschiedenis, alsook van diverse onderzoeken, jij interpreteert het gewoon anders dan ik, als ik lees dat er BV een zuil gevonden wordt van farao Djozer die handelt over de hongersnood van 7 jaar, dan kan je daar bijna eindeloos over discusseren, in mij interceptie wordt dat gevonden door ter zake deskundigen
En daarna gepubliceerd . Ik vind dat geloofwaardig, jij jullie met ook een kennis van de materie zetten een topic op komen met spitsvondigheden zoals het is door en in de tijd van de Ptolemaeen opgesteld.
en diverse interpretaties, en nu zeg ik helemaal niet dat dat fout is, integendeel. Daardoor zou kennis kunnen worden verbreed.

Ik neem gewoon aan van de deskundigen en de publicatie in de media dat het een uitgemaakte zaak is, nu zeg ik er wel bij dat ik persoonlijk niet blij was met de vondst, mijn hele constructie die ik gemaakt had van de farao,s van Josef Mozes en de uittocht lag aan diggelen, iets waar ik maandenlang onder inspiratie van diverse sites aan gewerkt had

Van deze deskundigen kreeg ik de indruk dat farao Sesostris 1 van de 12de dynastie de farao van Jozef was.
De bewuste steen is van farao Djozer die 1000 jaar eeder geleefd heeft althans volgens de nu geldende chronologie
Ik heb weken niets meer aan mijn studie gedaan , tot ik op een site van .Robert de telder kwam,
http://www.aksent.be/genisis1.htm
deze man gaat er vanuit dat de conventionele chronologie
Sterk betwist wordt en verschillende dynastieën gelijktijdig geregeerd kunnen hebben. Hhier is de site mogelijk heb je er wat aan, ik heb de sitemaster inmiddels verzocht om zich toe te spitsen op HET verschil van de 12de dynastie met de dynastie van farao Djozer, ik krijg nog antwoord.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 04 nov 2008 16:53

Antoon,
Het kan best zijn dat iemand ooit eens een ontdekking heeft gedaan en daar een bepaalde theorie over had die gedurende een periode gold als de geldende theorie.
Ben je ooit in Knossos op Kreta geweest? Om de haverklap staan er bordjes met de tekst 'According to Evans' en vervolgens de uitleg die Evans eraan gaf. Daaronder staat vervolgens de tekst 'However more likely' en dan volgt de uitleg die anderen later eraan hebben gegeven na langdurig onderzoek.
Iemand die het verslag las van Evans vlak na de opgravingen zal zonder meer hebben gedacht dat Evans het bij het rechte eind had. Maar nadat men gedurende een lange periode alles tot in de puntjes ging onderzoeken, kwam men vaak tot andere conclusies.

Wil je bijvoorbeeld weten wat precies waar voor diende, dan moet je eigenlijk uitgaan van de laatste meest geaccepteerde theorie die ontstaan is na lang onderzoek.

Veel van de archeologen die onderzoek deden t/m de jaren 70 vorige eeuw waren joden en christenen die vaak bewijs zochten voor een bepaald bijbelverhaal. Zo zijn er gevallen bekend dat een rijke jood zei 'vind voor mij de tempel van Salomon', en vervolgens ging men druk aan de slag. Bij het minste geloof in het daadwerkelijk hebben vinden van dat paleis werd het geld geïncasseerd. Ik beweer niet dat dat schering en inslag is geweest, maar het is niet de beste methode om te gaan zoeken. Een archeoloog hoort objectief te bekijken wat hij/zij heeft gevonden.

Er zijn verschillende theorieën over de farao en Mozes. Vreemd in ieder geval is dat bijna iedereen wordt benoemd in de bijbel (zoals bijv. Sargon), maar dat hier sprake is van 'de farao'. Waarom vermelden de schrijvers niet gewoon de naam van de farao? Meestal zijn verhalen die gaan over 'de koning', 'de prins' etc. mythen en niet gebaseerd op waar gebeurde verhalen. De Israëlieten hadden donders goed door dat de Egyptenaren alles opschreven, zeker wanneer het ging om een farao.
Wat is jouw verklaring voor het niet melden van de naam van de farao?

Ik heb inmiddels een aardige collectie boeken over de geschiedenis van Egypte, maar meer nog van Mesopotamië en Assyrië, waar ook mijn voorkeur naar uit gaat. Boeken geschreven door gerenomeerde mensen die in sommige gevallen verbonden zijn aan een instituut zoals het British Museum. Ik zoek mijn literatuur wel gedegen uit als het gaat om dit soort onderwerpen.

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 04 nov 2008 18:06

Er zijn verschillende theorieën over de farao en Mozes. Vreemd in ieder geval is dat bijna iedereen wordt benoemd in de bijbel (zoals bijv. Sargon), maar dat hier sprake is van 'de farao'. Waarom vermelden de schrijvers niet gewoon de naam van de farao? Meestal zijn verhalen die gaan over 'de koning', 'de prins' etc. mythen en niet gebaseerd op waar gebeurde verhalen. De Israëlieten hadden donders goed door dat de Egyptenaren alles opschreven, zeker wanneer het ging om een farao.
Wat is jouw verklaring voor het niet melden van de naam van de farao?
Lanier
Als deskundige weet jij ook dat dat farao’s niet graag vernederingen openbaar maakten, mijn theorie is dat het verdonkeremaand is, overigens een vraag die gevaarlijk is voor mij, bij het woord Egypte of farao, s begint mijn hart aan een dubbele hartslag en ben ik helemaal van de wereld, ik kan nog alleen maar aan Egypte denken, ik heb het mijn hele leven al vanaf het moment dat ik als kleine jongen naar een zwartwit toneelstuk van toetachamon keek tot op vandaag de dag heeft Egypte mij niet meer los gelaten,
Maar to the Point ik denk als leek die toch ook wel wat boeken gelezen heeft dat alles wat met die verdraaide Hebreeën te maken had kort en klein geslagen is.

Dat de Bijbel schrijver, waarvan ik denk dat het Mozes is geen namen genoemd heeft, kan de oorzaak hebben dat dat niet zo in Mozes zijn aard lag om dat te doen ,wel vreemd met zijn ervaring inderdaad, erg jammer achteraf.
Dat Mozes de eerste boeken geschreven heeft, heeft volgens mij een aardige aanwijzing van Ben hobrink die stelt dat hij Egyptische woorden gebruikte die in zwang waren in het toenmalige Egypte zoals een kraamstoel en nog een paar dingen.
Nu kan dat ook best aanvechtbaar zijn zoals meer dingen, maar ik vind het toch een opsteker voor Bijbelgetrouwe onderzoekers die ook geïnteresseerd zijn in het oude Egypte.
II weet dat er verder door andere schrijvers wel namen gegeven worden zoals Sanherib farao Necho Pilatus enz. maar net niet van het oude Egypte, aan de andere kant vind ik het spannend om te gissen te vergelijken en uitte zoeken, het is een beetje een jongensdroom voor mij, ook niet te vergeten is de papyres rol over plagen die in leiden in het oudheidkundig museum is
... plagen teisteren het gehele land en het bloed is overal... en dat niet alleen, zelfs de rivier is bloed. Drinkt een mens daarvan? Als mens verwerpt hij het. Hij dorst naar water... en dat niet alleen, maar de poorten, kolommen en muren worden met vuur verteerd... En zelfs de zoon van de hoog-geboren mens moet niet meer worden erkend... De vreemdeling van buitenaf zijn in Egypte gekomen...Maar ook al het graan is overal vernietigd... iedereen zegt 'er is niets meer.’
, geen harde bewijzen wel misschien aanwijzingen, zoals de hyskos die in de 13de dynasie egypte zonder slag of stoot binnenvielen ,er was geen weerstand want het leger van de farao was vernietigd althans volgens een deel van de egyptologen.
Ik stop maar anders ga ik vanacht nog door

arthas
Forum fan

Bericht door arthas » 04 nov 2008 20:30

Ik geloof dat het ooit wel eens eerder gepost is. Maar naar aanleiding van het boek van I. Finkelstein, N.A. Silberman, The Bible Unearthed is er een rapportage verschenen. Deze kun je hier vinden:

http://www.youtube.com/watch?v=05Oe1UAEATE (deel 1)

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo » 04 nov 2008 20:42

Als deskundige weet jij ook dat dat farao’s niet graag vernederingen openbaar maakten, mijn theorie is dat het verdonkeremaand is
Ik ben even kwijt of ik het op NGC of Discovery heb gezien, maar de Egyptenaren schreven alles op. Zowel gloriedaden als vernederingen. De vermeende vernietiging van het Egyptische leger is nergens opgetekend. Ook al zou het wel gebeurd zijn dan zou deze 'vernedering' toch de Egyptische perkamentrollen hebben gehaald.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 05 nov 2008 13:28

Als deskundige weet jij ook dat dat farao’s niet graag vernederingen openbaar maakten, mijn theorie is dat het verdonkeremaand is,
Dit is niet geheel waar. De Egyptenaren hadden eigenlijk een heel gesloten cultuur en concentreerden zich bijna volledig op interne aangelegenheden. Uiteraard dreven ze handel met andere volkeren en waren ze soms in oorlog, maar er werd veel aandacht besteed aan binnenlandse aangelegenheden.
De farao was onaantastbaar en had een goddelijke status. Ook rampspoed kon een farao overkomen, waarom niet? Er viel altijd wel een uitleg aan te geven, en desnoods werd de farao opgevolgd door een andere omdat de eerste 'het mandaat des hemels' niet waardig was. De Egyptenaren konden daar goed mee leven.
Vergeet niet dat de Egyptenaren uitsluitend leefden op een hele smalle strook grond langs de Nijl. Droogte of overstroming kon heel eenvoudig het hele land enorm treffen.

Je noemt zelf Sesostris I als farao van Mozes; vanwaar die keuze?
Sesostris I (= Senoeseret I) werd geacht geleefd te hebben tussen ca. 1947 - 1911 v.Chr. Hoe rijm je dit met de bouw van de tempel van Salomon?

Dat de Bijbel schrijver, waarvan ik denk dat het Mozes is geen namen genoemd heeft, kan de oorzaak hebben dat dat niet zo in Mozes zijn aard lag om dat te doen
Waarom schrijft Mozes dan wel andere namen op in het Exodus verhaal?
Als Mozes het verhaal heeft opgeschreven, in welke taal is dat dan gebeurt?

De steden Pithom en Raamses worden genoemd; zijn deze steden volgens jou opgegraven en hoe link je die aan Senoeseret? Is het niet logischer dat Raamses eerder gekoppeld dient te worden aan Ramses I of II?

Waarom zijn er geen sporen gevonden in de woestijn van de Exodus?
De woestijn is nog steeds een onontgonnen gebied en oude resten blijven goed bewaard. Toch is er niets wat duidde op een Exodus.

Op de stele van Merenptah wordt Israël genoemd. Deze stele wordt gedateerd uit 1209 v. Chr. De tekst is als volgt:
Kanaän is gevangen in rampspoed. Ashkelon is overwonnen, Gezer geconfisqueerd, Yanoam bestaat niet meer, Israël is verwoest, zonder enig zaad.
De stele maakt duidelijk dat Israël, in die tijd, refereert aan een volk, aangezien het hiëroglief voor "land" niet voorkomt in de naam voor Israël. Terwijl de andere verslagen vijanden naast Israël in het document, zoals Ashkelon, Gezer en Yanoam, de aanduiding voor stadstaat krijgen - een werpstok plus drie bergen als teken voor buitenland - gebruikt de hiëroglief voor Israël daarentegen de aanduiding voor "buitenland volk" - een werpstok plus een man en een vrouw boven drie verticale lijnen. Dit teken wordt normaliter door de Egyptenaren gebruikt als aanduiding voor een groep (semi-)nomadische volkeren zonder vaste stadstaat.
Waarom duidde Merenptah de Israëlieten in 1208 nog steeds aan als volk (nomaden) ipv als stadsstaat? Ze hadden toen al minstens 100 jaar in het beloofde land moeten wonen.

antoon
Banned
Contacteer:

Bericht door antoon » 05 nov 2008 16:47

Antoon schreef
Als deskundige weet jij ook dat dat farao’s niet graag vernederingen openbaar maakten, mijn theorie is dat het verdonkeremaand is,
Lanier schreef
Dit is niet geheel waar. De Egyptenaren hadden eigenlijk een heel gesloten cultuur en concentreerden zich bijna volledig op interne aangelegenheden. Uiteraard dreven ze handel met andere volkeren en waren ze soms in oorlog, maar er werd veel aandacht besteed aan binnenlandse aangelegenheden.
De farao was onaantastbaar en had een goddelijke status. Ook rampspoed kon een farao overkomen, waarom niet? Er viel altijd wel een uitleg aan te geven, en desnoods werd de farao opgevolgd door een andere omdat de eerste 'het mandaat des hemels' niet waardig was. De Egyptenaren konden daar goed mee leven.
Vergeet niet dat de Egyptenaren uitsluitend leefden op een hele smalle strook grond langs de Nijl. Droogte of overstroming kon heel eenvoudig het hele land enorm treffen.
Uiteraard heb ik dat niet van mijzelf, maar van egyptologen, akkoord niet allemaal zullen ze dat zo beschouwen, maar denk eens in, was het niet de farao die geniaal of uitijndelijk een halve zool was , ik bedoel Achnaton. Deze farao regeerde in het oude Egypte, van 1353 tot 1336, deze man heeft een aantal tempels geconfiskeerd ,het arsenaal van goden geminimaliseerd en er met een stel kornuiten een sekte opgebouwd heeft rondom de zonnegod Atonn.
Na zijn dood is alles of veel van hem vernietigd en keerden de Egyptenaren weer tot de orde van de dag terug, ze beschouwden hem als een dissidente vorst.
Van de vrouwelijke farao Hatsjepsoet werd na haar dood toch ook veel vernietigd, men dacht eerst omdat zij een vrouw was, andere egyptologen komen met een andere interpretatie, in ieder geval weer veel vernietigd, dit heb ik van egyptologen onderandere op discovery en/of geo channel.

Is het nu anders? Van de fronten hoor je toch ook tegengestelde berichten, politieke criminele en geneeskundige miskleunen worden op discovery uitvoerig behandelt maar vaak pas 20 25 jaar na dato, als de verantwoordelijke personen dood zijn of niets meer te vrezen hebben, en er zo weinig mogelijk mensen vernederd worden.Ik kan mij moeilijk voorstellen dat het in de oudheid anders was.
Je noemt zelf Sesostris I als farao van Mozes; vanwaar die keuze?
Sesostris I (= Senoeseret I) werd geacht geleefd te hebben tussen ca. 1947 - 1911 v.Chr. Hoe rijm je dit met de bouw van de tempel van Salamon?
De conventionele chronologie van Eduard Meyer staat ter discussie, zo je waarschijnlijk ook weet, dit ondermeer door onmogelijke lange regeerperioden van sommige farao’s, de egyptoloog ging van de astronomie uit sothis perioden het is niet aan mij om dat te behandelen, ik laat dat aan deskundigen over, ik geef toe dat niet iedereen het met de nieuwe chronologie eens is .Maar ga je zelf maar na ,en ik ook, men houdt over het algemeen niet van nieuwlichters die met een nieuwe interpretatie komen, en zeker niet als die de Bijbelse chronologie gaat benaderen, toch zijn die nieuwlichters ook niet de eerste de beste, dus als ik als leek hier iets over onderzoek ga ik van Bijbelse data uit. Ook niet eens voor alle farao’s, BV Sisak zit volgens de orthodoxe chronologie al in het beeld van de Bijbel. ongeveer 993 voor de gewone tijdrekening.
Als we de bekende onderkoningen beschouwen en wegvinken aan de hand van de geschiedenis zoals in de Bijbel opgetekend voldoet er eentje heel aardig aan de beschrijving van Jozef. Zijn naam is Mentuhotep, onderkoning onder farao Sesostris I. (Periode ca. 1947 - 1911 voor GT. volgens Wikipedia) Deze man krijgt een hoop eretitels mee:

Bovendien wordt ook in de tombe van Ameni verteld over de daden van Mentuhotep, onder andere hoe hij het voedsel onder de bevolking verdeelde, zonder iemand te bevoordelen. Het is dus mogelijk dat het hier inderdaad om Jozef gaat. Sesostris I is een farao uit de vroege 12e dynastie. zo je natuurlijk ook weet, hij werd opgevolgd door Sesostris III en Amenemhat IV. Honderd jaar later raakte Mentuhotep in vergetelheid Deze beschrijving lijkt erg op,Van Sesostris I is bekend, dat hij een vizier of eerste minister heeft gehad met de naam Mentuhotep, die buitengewone macht bezat. De Egyptoloog, Emille Brugsch schrijft in zijn boek Egypt Under the Pharaohs
‘in een woord, Mentuhotep, lijkt het alterego van de koning. Als hij arriveerde, bogen belangrijke personen vóór hem neer, bij de buitendeur van het koninklijke paleis.’
De beschrijving van Brugsch lijkt de status van Jozef te bevestigen: Deze man krijgt een hoop eretitels mee: Vizier, Chief Judge, Overseer of the Double Granary, Chief Treasurer, Governor of the Royal Castle, Wearer of the Royal Seal, Chief of all the Works of the King, Hereditary Prince, Pilot of the People, Giver of Good, Sustaining Alive the People, Count, Sole Companion, Favourite of the King’ (Montgomery, 2001 uit Courville, 1977) Bovendien liet hij hem rijden in de tweede erewagen die hij had, zodat zij voor hem uit zouden roepen: „Avrékh!” hem aldus over het gehele land Egypte stellend.
Genesis 41:43
Bovendien liet hij hem rijden in de tweede erewagen die hij had, zodat zij voor hem uit zouden roepen: „Avrékh!” hem aldus over het gehele land Egypte stellend.

Een aanwijzing
een graf dat toebehoord aan Ameni, een provinciale gouverneur onder Sesostris I, vermeldt:
Niemand was ongelukkig in mijn dagen, zelfs niet in de jaren van hongersnood, want ik had alle gebieden van Nome van Mah aangeplant...zo verlengde ik het leven van zijn inwoners en bewaarde het voedsel dat geproduceerd was.

Natuurlijk is dat niet voldoende de farao moet ook correleren aan en naar de farao van Mozes zijn opvoeding en die van de uittocht.

Ik nodig je daarom ook uit om op mijn site te kijken , om te zien wat ik er van denk.
http://home.hetnet.nl/~dhr.augustinus/index.html
de procedure is
helemaal rechtsbovenaan staat faraos link die
dan begint een pagina over Josef na gelezen te hebben link rechtsonderaan op Amenemhat IV
en het gaat verder over Mozes

Antoon schreef
Dat de Bijbel schrijver, waarvan ik denk dat het Mozes is geen namen genoemd heeft, kan de oorzaak hebben dat dat niet zo in Mozes zijn aard lag om dat te doen
Lanier schreef
Hogere Bijbelkunde waar ik niet alles van weet sorry ,ik denk in Hebreeuws waarbij hij voor sommige woorden de Egyptische variant koos omdat die niet in het Hebreeuws voorkwamen.
De steden Pithom en Raamses worden genoemd; zijn deze steden volgens jou opgegraven en hoe link je die aan Senoeseret? Is het niet logischer dat Raamses eerder gekoppeld dient te worden aan Ramses I of II?

bij een chronologie die sterk ter discussie staat kunnen we volgens mij geen uitspraak doen.
Waarom zijn er geen sporen gevonden in de woestijn van de Exodus?
De woestijn is nog steeds een onontgonnen gebied en oude resten blijven goed bewaard. Toch is er niets wat duidde op een Exodus.

Bij schepping of evolutie wordt in een van de artikelen gesproken
van een onderzoeker, die BV veel massa graven vond en lege huizen die plotseling verlaten waren.
Op de stele van Merenptah wordt Israël genoemd. Deze stele wordt gedateerd uit 1209 v. Chr. De tekst is als volgt:
Kanaän is gevangen in rampspoed. Ashkelon is overwonnen, Gezer geconfisqueerd, Yanoam bestaat niet meer, Israël is verwoest, zonder enig zaad.

De stele maakt duidelijk dat Israël, in die tijd, refereert aan een volk, aangezien het hiëroglief voor "land" niet voorkomt in de naam voor Israël. Terwijl de andere verslagen vijanden naast Israël in het document, zoals Ashkelon, Gezer en Yanoam, de aanduiding voor stadstaat krijgen - een werpstok plus drie bergen als teken voor buitenland - gebruikt de hiëroglief voor Israël daarentegen de aanduiding voor "buitenland volk" - een werpstok plus een man en een vrouw boven drie verticale lijnen. Dit teken wordt normaliter door de Egyptenaren gebruikt als aanduiding voor een groep (semi-)nomadische volkeren zonder vaste stadstaat.
Waarom duidde Merenptah de Israëlieten in 1208 nog steeds aan als volk (nomaden) ipv als stadsstaat? Ze hadden toen al minstens 100 jaar in het beloofde land moeten wonen.
Niet meer te achterhalen of de schrijver dat bewust deed, met welke beweegreden, misschien wel om uit rancune te kleineren

Nog iets over de chronologie naar de tempelbouw

539 voor gewone tijdrekening beschouwen wij als een sleuteldatum omdat die in de wereldlijke geschiedenis bevestigd lijkt, niet dat wij van de wereldlijke geschiedenis uitgaan, nochtans is het wel zo prettig.
539 inname van babylon door Cyres
537 decreet wordt uitgevaardigd dat joden naar hun land terugkeren.
607 begin van de ballingschap (ballingschap van 70 jaar)
997 Salomo is dood Rehabeam begint te regeren hierbij gaan wij uit van Ezechiël 4:1-7 de 390 jaar DIE HIJ MOEST UITBEELDEN
1037 Salomo begint te regeren
1034 Salomo begint tempel bouw

Salomo heeft 40 jaar geregeerd en in het vierde jaar begon hij aan zijn tempelbouw dus 997 +-40 -4 = 1034 voor de gewone tijdrekening
Ik kan het beter zo laten zien 1037( regeren) en dan het vierde jaar komen we op 1034 ( tempelbouw) 40 jaar regering 1037 – 40 = 997

480 jaar er af trekken 1 Koningen 6:1 dan komen we volgens onze berekening.theologie op 1513 voor de gewone tijdrekening als het jaar van de uittocht.
Daar relateren we aan boven dus de archeologie van het oude Egypte, die zoals gezegd ter discussie staat

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik » 06 nov 2008 21:50

antoon schreef:
480 jaar er af trekken 1 Koningen 6:1 dan komen we volgens onze berekening.theologie op 1513 voor de gewone tijdrekening als het jaar van de uittocht.
Daar relateren we aan boven dus de archeologie van het oude Egypte, die zoals gezegd ter discussie staat
Weet je zeker dat je niet in de war bent met de goedgedocumenteerde Hyksosverdrijving in 1532?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.

Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder » 07 nov 2008 03:01

antoon schreef:De sargon de grote uit Jesaja 20:1

.......
ik heb het gevoel, vooralsnog is het een gevoel dat bijbelvaste archeologen of onderzoeken, die door of vanuit een christelijke groepering gesubsidieerd of gerund worden , dat deze bij voorbaat stuitten op wantrouwen of onbegrip.
Nee hoor, niet als ze volgens wetenschappelijke criteria handelen en publiceren. doen ze dat niet dan stuiiten ze bij voorbaat op wantrouwen en onbegrip. Maar dat geldt net zo hard voor atheistische pseudowetenschappers, zoals die lui die denken dat er in elke piramide een ufo verborgen zit.

lanier
Superposter

Bericht door lanier » 07 nov 2008 10:17

Lanier schreef

Antoon antwoordde:
Hogere Bijbelkunde waar ik niet alles van weet sorry ,ik denk in Hebreeuws waarbij hij voor sommige woorden de Egyptische variant koos omdat die niet in het Hebreeuws voorkwamen.
Dit lijkt me onmogelijk;
1) Mozes groeide op aan het hof van de farao; waar leerde hij hebreeuws?
2) Het oude hebreeuwse alfabet is afgeleid van het Fenicische alfabet, wat pas ontwikkeld is rond 1200~1000 v.Chr. Het bestond nog niet toen Mozes de Exodus leidde
3) De Hebreeën waren slaven en kennis van het schrift was alleen maar bij een hele kleine elite bekend. De kans is verwaarloosbaar klein dat slaven in hun 'vrije tijd' aan schrijfles deden.
4) Mozes kan eigenlijk alleen maar in Egyptische hyrogliefen het verhaal hebben opgeschreven, terwijl niet eens zeker is dat Mozes kon schrijven.

Er is geen enkel bewijs dat dit verhaal al is opgeschreven tijdens de Exodus, vanwaar die veronderstelling? Aangezien Mozes doodgaat in het verhaal lijkt het me niet reeël te veronderstellen dat hij de auteur is. Al met al is het veel aannemelijker dat dit verhaal pas veel later is opgeschreven en dan bedoel ik pas na 800 v. Chr.
De conventionele chronologie van Eduard Meyer staat ter discussie, zo je waarschijnlijk ook weet, dit ondermeer door onmogelijke lange regeerperioden van sommige farao’s, de egyptoloog ging van de astronomie uit sothis perioden het is niet aan mij om dat te behandelen, ik laat dat aan deskundigen over, ik geef toe dat niet iedereen het met de nieuwe chronologie eens is .Maar ga je zelf maar na ,en ik ook, men houdt over het algemeen niet van nieuwlichters die met een nieuwe interpretatie komen, en zeker niet als die de Bijbelse chronologie gaat benaderen, toch zijn die nieuwlichters ook niet de eerste de beste, dus als ik als leek hier iets over onderzoek ga ik van Bijbelse data uit.
Een chronolgie wordt niet zomaar opgesteld, en er is wel degelijk serieus onderzoek gedaan naar welke farao wanneer leefde. Je kunt niet zomaar een farao in een ander tijdperk plaatsen en de redenen zijn eigenlijk heel eenvoudig:
* De Oude Egyptenaren hebben een aantal technische revoluties meegemaakt waaronder de introductie van brons en van ijzer. Ook andere volkeren kenden uiteraard brons en ijzer en aan de hand van alleen al de gevonden voorwerpen kan men eenvoudig een farao dateren in een bepaalde periode.
* M.b.v. dateringsmethoden zoals C14 kan men voorwerpen dateren.
* Aan de hand van verslagen van andere volkeren kan men een farao dateren.
* Aan de hand van gevonden voorwerpen die gemaakt zijn door andere volkeren of die de Egyptenaren beïnvloeden met hun kunst, kan men een farao dateren.

Waar is het bewijs dat rond een bepaalde periode plotseling heel veel mensen in Israël arriveerden en er gingen wonen? Hoe kwam men aan de kennis om landbouw te gaan bedrijven? Waar is het bewijs dat mensen plotseling plaats moesten maken voor de Hebreeën? Waarom maken andere volkeren geen melding van dit gegeven?

Ik kom later nog terug op de Assyriërs die ook e.e.a. hebben opgeschreven uiteraard en die we ook in een bepaald tijdperk kunnen plaatsen. Gelukkig was dit volk niet zo gesloten als de Egyptenaren en kunnen we aan de hand van hun gegevens ook goede dateringen maken.

Bij schepping of evolutie wordt in een van de artikelen gesproken
van een onderzoeker, die BV veel massa graven vond en lege huizen die plotseling verlaten waren.
Ik zal het even nazoeken, maar ik heb hier nog nooit over gehoord.

Niet meer te achterhalen of de schrijver dat bewust deed, met welke beweegreden, misschien wel om uit rancune te kleineren
Dat lijkt me geen sterk argument; vier volkeren noemen en slechts één daarvan niet willen betitelen als stadsstaat? Ze waren toch blij dat de Hebreeën weg waren en er een eind kwam aan de plagen? Vanwaar dan nog willen kleineren? Dat zou wederom vragen om moeilijkheden zijn.

Plaats reactie