Is er leven na de dood ?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Is er leven na de dood ?

Bericht door mysterieus2000 »

De meeste religies geloven wel in een leven na de dood. Sommige mensen geloven in reïncarnatie, andere in een hemel en een hel of misschien nog wel in iets anders,

De bijbel spreekt over een hemel, een hel, een nieuwe aarde, een nieuwe hemel.
Dan heb je nog die 144.000 uit openbaringen, een koninklijk priesterschap.

Of is dood gewoon dood ?

En waarom ?

Groetjes Daniella
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Dood is voor mij dood.
Mijn lichaam wordt verbrand, en mijn geest die bestaat alleen bij het aanwezig van mijn functionerend brein. Is het brein dood dan is mijn persoon/geest ook verdwenen.

Het enige dat van mij overblijft is de herinnering die anderen aan mij hebben, en mijn tekeningen en schilderijtjes en geboetseerde beeldjes. Als die mensen dood zijn, ben ik echt helemaal weg.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

MOODY BLUE schreef:Dood is voor mij dood.
Mijn lichaam wordt verbrand, en mijn geest die bestaat alleen bij het aanwezig van mijn functionerend brein. Is het brein dood dan is mijn persoon/geest ook verdwenen.

Het enige dat van mij overblijft is de herinnering die anderen aan mij hebben, en mijn tekeningen en schilderijtjes en geboetseerde beeldjes. Als die mensen dood zijn, ben ik echt helemaal weg.
Ik had het niet beter kunnen zeggen!
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
mysterieus2000
Forum fan
Contacteer:

Bericht door mysterieus2000 »

(Moody blue) Hoe weet jij dan dat eeuwig gelukkig zijn 'leuk/fijn' zal zijn?

En als je niet gelooft in een geestelijke voortzetting van bestaan na de dood hoeven atheïsten zich daar gelukkig ook niet mee bezig te houden. Heerlijk, bij de dood houdt alles op ............
Omdat ik gelukkig zijn associeer met vreugde, plezier, tevredenheid, innerlijke rust en vrede.

De uitspraak heerlijk bij de dood houdt alles op kan ik echt niet lijmen met nu gelukkig zijn.
Dit betekend dat je ofwel nu niet gelukkig bent ofwel dat je er een draai aangeeft om nu niet te moeten nadenken over de mogelijkheid van het bestaan van de hel.

Misschien weerspiegel ik hier wel mijn eigen belevenis van vroeger toen ik nog geen christen was. Als iemand mij over God vertelde dan zei ik "Ik weet niet of Hij bestaat en ik wil het ook niet weten, althans nu op dit moment wil ik er niet aan denken"

Groetjes Daniella
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Gelukkig houdt het leven een keer op. Om ergens te blijven hangen of over te stappen op een nieuwe levensfase is interessant om uren over te praten. Maar hier is geen bewijs voor. Dus dood is dood. Het enige wat voortleeft is je erfelijke materiaal. Tenminste als je succesvol bent geweest met voortplanten. Dus de zandbak is eigenlijk de hemel. Hier bevindt datgene wat onsterfelijk is.

Grt,

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Deze handle heeft deze vraag al eens eerder gesteld: zie hier voor het antwoord.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

mysterieus2000 schreef:Omdat ik gelukkig zijn associeer met vreugde, plezier, tevredenheid, innerlijke rust en vrede.
Ik ook.
De uitspraak heerlijk bij de dood houdt alles op kan ik echt niet lijmen met nu gelukkig zijn. Dit betekent dat je ofwel nu niet gelukkig bent ofwel dat je er een draai aangeeft om nu niet te moeten nadenken over de mogelijkheid van het bestaan van de hel.
Veel en veel te veel vals dilemma. Moody Blue is nú gelukkig en wil nú dus ook niet dood. Maar als hij/zij over 50 jaar in de spiegel kijkt en een oud, dementerend en aan kanker lijdend mens ziet dat een luier aanmoet omdat de blaas niet meer aan de wil gehoorzaamt, en door zijn/haar kinderen wegens zijn grillige gedrag in de steek is gelaten, kan hij/zij er heel anders tegenaankijken. Dat heeft niets met jouw hel te maken.
Misschien weerspiegel ik hier wel mijn eigen belevenis van vroeger toen ik nog geen christen was. Als iemand mij over God vertelde dan zei ik "Ik weet niet of Hij bestaat en ik wil het ook niet weten, althans nu op dit moment wil ik er niet aan denken"
Het vreemde is dat christenen die gelukkig zijn er nooit meteen een einde aan maken. Waarom is dat? Je hebt God gevonden, je praat met de gozer, en dan nog sukkel je een heel leven door terwijl je op dat moment klaar bent om in zijn glorie te baden. Geen enkele christen houdt serieus rekening met de mogelijkheid dat hij van zijn geloof zal vallen, en dan heeft God geen genade met je. Waarom doorleven en niet en masse een overdosis barbituraten onder het mom Heer, hier ben ik! innemen?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

mysterieus2000 schreef:
(Moody blue) Hoe weet jij dan dat eeuwig gelukkig zijn 'leuk/fijn' zal zijn?

En als je niet gelooft in een geestelijke voortzetting van bestaan na de dood hoeven atheïsten zich daar gelukkig ook niet mee bezig te houden. Heerlijk, bij de dood houdt alles op ............
Omdat ik gelukkig zijn associeer met vreugde, plezier, tevredenheid, innerlijke rust en vrede.

De uitspraak heerlijk bij de dood houdt alles op kan ik echt niet lijmen met nu gelukkig zijn.
Dit betekend dat je ofwel nu niet gelukkig bent ofwel dat je er een draai aangeeft om nu niet te moeten nadenken over de mogelijkheid van het bestaan van de hel.

Groetjes Daniella
Mijn beste Daniëlle,

Ik zal even niet boos worden, maar je bent voortdurend bezig je eigen belevingswereld te projecteren op mensen die totaal anders denken en voelen dan jou.
Komt wederom erg onvolwassen en weinig empathisch over.

Als ik zeg dat ik w.s. net zo gelukkig leef als jij, met vallen en opstaan dus, dan heb je mij daarin te geloven, als je dat niet doet dan spreekt daar een groot disrespect uit.
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

mysterieus2000 schreef:
Of is dood gewoon dood ?
Natuurlijk meisje, dood is gewoon dood.

Dit geldt m.i. voor alles.

Zo is moord gewoon moord.
En verkrachting is gewoon verkrachting.

(Lees bijvoorbeeld eens het verhaal van Amelek) :evil:

mysterieus2000 schreef:
Wederom stel ik vast dat jij een vreselijk geloof hebt. JIJ gelooft alleen maar omdat je bang bent om in jouw hel te komen.

Ajuus,
Stan
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

De reacties van Daniella zeggen meer over haar dan over de mensen die ze niet wil of kan begrijpen. Als zij gelukkig is met de gedachte na de dood verder te leven, begrijp ik weer niet waarom ze hierover blijft doorvragen. Als nuchtere oudere kerel, hoef ik daar geen eeuwe oude boeken met magische spreuken over te raadplegen. Dood is dood en daar verandert niemand wat aan.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

MOODY BLUE schreef:Dood is voor mij dood.
Helemaal mee eens, als je brein ophoud met functioneren is je persoonlijkheid verdwenen, ook al zou je kunstmatig in leven worden gehouden.
Maar stel dat er zoiets bestond wat men een ziel noemt die dan voort zou leven, waaruit zou die dan moeten bestaan? Als het ook bestaat uit materie dan zou je het kunnen waarnemen en moet het ook een bepaald gewicht hebben en dus wetenschappelijk aangetoond kunnen worden. Of zou een "ziel" uit niets bestaan?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Wederom: zie het essay A Ghost In The Machine voor eenieder die heilig gelooft in de ziel. Goed lezen---niet scannen, lezen!---en dan uitleggen hoe de ziel het waargenomene verklaart, of hoe God ingaat op de geschetste problemen.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Een Bijbels advies voor mijn vriendin Daniella

Prediker 9,1-12

De vreugde van het leven
1 Ik vestigde mijn aandacht op het volgende en heb het onderzocht: Wat de wijzen en rechtvaardigen tot stand brengen, is in de hand van God. Ook hun liefde, ook hun haat. Geen mens kan in de toekomst zien. 2 Hij weet alleen dat ieder mens hetzelfde lot wacht. Ben je een rechtvaardige of zondaar, goed en rein of onrein, offer je wel of offer je niet, ben je goed of zondig, durf je makkelijk een eed te zweren of ben je bang een eed te zweren – 3 alle mensen treft hetzelfde lot. Dat is zo triest bij alles wat de mensen doen onder de zon; en hoe triest ook dat hun hart hun leven lang vol kwaad en dwaasheid is, en dat hun leven eindigt bij de doden. 4 Voor wie nog leven mag, is er nog hoop; beter een levende hond dan een dode leeuw. 5 Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten. 6 Hun liefde en hun haat, alle hartstocht die ze ooit hebben gehad, ging allang verloren. Ze nemen nooit meer deel aan alles wat gebeurt onder de zon.
7 Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. 8 Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. 9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven. 10 Doe wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet, want er zijn geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid in het dodenrijk. Daar ben je altijd naar op weg. 11 Ik heb onder de zon opnieuw gezien dat niet altijd een snelle hardloper de wedloop wint, een sterke held de oorlog, dat hij die wijs is niet altijd zijn brood heeft, en hij die inzicht heeft de rijkdom, hij die bekwaam is het respect. Zij allen zijn afhankelijk van tijd en toeval. 12 Nooit weet de mens wanneer zijn tijd gekomen is: zoals de vissen verraderlijk worden gevangen door de fuik en de vogels door de val, zo wordt de mens verrast door de verraderlijke tijd, wanneer die als een klapnet op hem valt.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

cymric schreef:Wederom: zie het essay A Ghost In The Machine voor eenieder die heilig gelooft in de ziel. Goed lezen---niet scannen, lezen!---en dan uitleggen hoe de ziel het waargenomene verklaart, of hoe God ingaat op de geschetste problemen.
Een zeer interessant stuk materie. Ik ga het sowieso uitprinten en nog eens op mijn gemak doorlezen. Memento werd genoemd tijdens een casus. Ken je deze film. Is deze film het bekijken waard.

Grt,

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Beste Mysterieus, soms ben ik bang voor de dood, als ik er te veel bij nadenk. Maar dat is heel gezond. Maar ik zie niet in dat eeuwig leven iets daarvan wegneemt of mij gelukkiger kan maken? Eigenlijk zorgt, een volkomen normale angst voor de dood , voor meer geluk in de daagjes die ik moet gaan......

Is het de angst voor de dood dat mensen eeuwig willen leven, is anders je leven verziekt? Toch ga je dood, en als je heel eerlijk bent dan heb je weinig kans dat er ook maar iets van dat je je inbeeld overblijft. Christen zijn dan misschien niet bang voor de dood, maar ik hoor ze altijd zijken over het leven na de dood....bang?
Plaats reactie