Galatenbrief

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Galatenbrief

Bericht door Rereformed » 23 feb 2020 09:39

Ronaldus67 schreef:
23 feb 2020 09:34
Maar er zijn er veel meer die graag meelezen en profiteren van deze kennisoverdracht. Ik zit in elk geval telkens op het puntje van mijn stoel. We gunnen je allemaal je pensioen, maar ik ga mee in de lobby van Bonjour :D
Maar goed, jullie weten dat ik getriggerd moet worden. Jullie kunnen je af en toe vermommen als onschuldige gelovigen die óf met een bijbelprobleem zitten, óf ons de religieuze waarheid komen vertellen. :)
Born OK the first time

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 23 feb 2020 11:14

Rereformed schreef:
23 feb 2020 08:46
Njaaa, ouder worden betekent ook dat de fut er langzamerhand uit raakt. En voor Nic schrijven, die de bijbel het liefst zo onhistorisch mogelijk leest, of voor dingo, wiens prioriteiten ergens anders liggen, en sowieso niet geïnteresseerd is in het hoe, maar enkel om te zeggen God did it, maakt het er niet gemakkelijker op.
Die fut zal wel meevallen, als je weer meer uren hebt om in te vullen.
Het blijkt duidelijk dat als je een aanleiding ziet, je gedachten toch op scherp gaan.
Het bestuderen en samenvattingen geven van wat je nieuw tegenkomt blijkt niet te verminderen.
Misschien wel het ingaan op wat anderen hier schrijven en de discussie daarover?
Of is het de herhaling waardoor het je minder motiveert?
Rereformed schreef:
23 feb 2020 09:39
Maar goed, jullie weten dat ik getriggerd moet worden. Jullie kunnen je af en toe vermommen als onschuldige gelovigen die óf met een bijbelprobleem zitten, óf ons de religieuze waarheid komen vertellen. :)
Je hebt nu een paar triggers.
En het blijkt direct al dat je weer actiever wil zijn.
Vragen en argumentaties en andere gedachten gangen, steeds weer punten om je gedachten aan op te hangen en verder uit te bouwen.
Dat kan ook de uitdaging zijn.

Dat mensen meteen om zijn door jouw schrijven is toch niet wat je verwacht? Of heb je dat ook nodig?
Je kent je eigen geschiedenis.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Mullog
Ervaren pen

Re: Galaten 1

Bericht door Mullog » 23 feb 2020 17:48

Maria schreef:
21 feb 2020 20:32
dingo schreef:
21 feb 2020 19:34
Mij is een tijdje terug vertelt dat de Galaten Kelten waren. Daar hebben we nog wel het een en ander over gehoord sinds de tijd van Paulus.
Deze Midden en Zuid-Oost Europeanen zouden al rond het begin van de jaartelling en in de eerste eeuwen in Europa rondgetrokken zijn en later verder naar het westen en noorden en het christendom meegenomen hebben. De naam Gallië voor grote delen van Frankrijk is hier van afgeleid.
Terecht gekomen in Engeland en Ierland, waar al heel vroeg een christelijke cultuur ontstond en verdere geloofsverspreiding.
Misschien ingegeven door een nogal bekende stripserie heb ik het beeld dat die een weinig christelijk geloof aanhingen maar eerder een natuurgeloof bevolkt met van alles en nog wat en geleid door druiden. In die context heeft de brief van Paulus dan weinig effect gehad.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)

Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour » 23 feb 2020 18:42

Mullog schreef:
23 feb 2020 17:48
Misschien ingegeven door een nogal bekende stripserie heb ik het beeld dat die een weinig christelijk geloof aanhingen maar eerder een natuurgeloof bevolkt met van alles en nog wat en geleid door druiden. In die context heeft de brief van Paulus dan weinig effect gehad.
Bij Belenos en Toutatis.
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Dus net even wiki bekeken en de Kelten zijn vanuit het Donau gebied naar Turkije gegaan.
Maria schreef:
Deze Midden en Zuid-Oost Europeanen zouden al rond het begin van de jaartelling en in de eerste eeuwen in Europa rondgetrokken zijn en later verder naar het westen en noorden en het christendom meegenomen hebben.
Nog nooit van gehoord. Sowieso nog nooit gehoord dat het christendom in die tijd door migratie verspreid is.
Zelfs als schepping bewezen wordt, is Magrathea net zo waarschijnlijk als God.

Maria
Site Admin

Bericht door Maria » 23 feb 2020 20:25

Bonjour schreef:
23 feb 2020 18:42
Mullog schreef:
23 feb 2020 17:48
Bij Belenos en Toutatis.
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Dus net even wiki bekeken en de Kelten zijn vanuit het Donau gebied naar Turkije gegaan.
:lol: :lol: Hahahahha.
Maar weten jullie ook in welke periode van de romeinse bezetting dit verhaal speelt?
Door één verhaal wordt dat wat duidelijker.
De naam Alesia en
Vercingetorix wordt door Julius Caesar beschreven in zijn werk Commentarii de bello Gallico. In 58 v.Chr. was de Romeinse veldheer over de Alpen getrokken om Gallië te veroveren. Zijn campagne verliep voorspoedig, totdat Vercingetorix erin slaagde meerdere stammen te verenigen in zijn verzet tegen de Romeinen.
Bonjour schreef:
23 feb 2020 18:42
Maria schreef:
Deze Midden en Zuid-Oost Europeanen zouden al rond het begin van de jaartelling en in de eerste eeuwen in Europa rondgetrokken zijn en later verder naar het westen en noorden en het christendom meegenomen hebben.
Nog nooit van gehoord. Sowieso nog nooit gehoord dat het christendom in die tijd door migratie verspreid is.
Jij dacht dat dat kwam omdat de Romeinen aan het evangeliseren waren geslagen? :D

De Kelten hebben een zeer uitgebreide geschiedenis.

Hetgeen waar we het over hebben is slechts een deel ervan.
https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/gesc ... keren.html

Je moet dat ook wel wat ruim zien en in het licht van oorlogsgebieden en rondtrekkende volkeren.
En dat heel Europa door.

Een zeer vroeg begonnen Christendom in Brittanië en Ierland.
De geschiedenis
Er zijn op dit ogenblik geen historische bronnen gevonden over het ontstaan van een christendom in Ierland en Britannia tijdens de eerste eeuwen van de christelijke jaartelling. Nochtans vermeldt Tertullianus in zijn geschrift Adversus Iudaeos: "Cui etenim crediderunt gentes, (--) et Galliarum diversae nationes et Britannorum inaccessa Romanis loca Christo vero subdita etc" (In wie de volken hebben geloofd, (--)en verscheidene volkeren van Gallië en de Britse contreien, onbereikbaar voor de Romeinen, maar waarachtig onderworpen aan Christus enz).[2] Origenes spreekt in zijn Homilies verschillende malen over Christenen in Britannia. Zie: Hugh Williams "Christianity in early Britain", Oxford 1912.
Vroeg-Britse kerk[bewerken | brontekst bewerken]
De Vroeg-Britse kerk ontstond eind 2e en begin 3e eeuw onder de Keltische bevolking van Brittannië binnen het Romeinse Rijk. De noordgrens lag bij de muur van Hadrianus. Uit het gebied van Strathclyde, ten noorden van de Hadriaanse Muur, kwam Ninian, die in 398 een klooster stichtte met de naam Candida Casa in Whithorn. Ninian droeg zijn klooster op aan Martinus van Tours, die zelf in 360 in Liguge in Gallië het eerste klooster van West-Europa had gesticht. Candida Casa werd een belangrijk opleidingscentrum, waar ook veel Ierse monniken naar toe kwamen.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 24 feb 2020 12:05

duimpje op rereformed...lees elke keer weer van harte mee.

Ik hoop dat er ooit een verzamelwerk komt van al je indrukwekkende bijdragen …

mvg Arjen
Love hurts - ;)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 24 feb 2020 12:29

Arjen2015 schreef:
24 feb 2020 12:05
duimpje op rereformed...lees elke keer weer van harte mee.

Ik hoop dat er ooit een verzamelwerk komt van al je indrukwekkende bijdragen …

mvg Arjen
Ha, weer een idee waar ik mee bezig kan zijn wanneer ik met pensioen ga. :)
Maria schreef:Dat mensen meteen om zijn door jouw schrijven is toch niet wat je verwacht? Of heb je dat ook nodig?
Nee, dat heb ik nooit nodig gehad. In de eerste jaren was mijn schrijven geheel voor mezelf, om mezelf van het geloof af te helpen. Tegenwoordig ben ik er enkel mee bezig omdat nu eenmaal mijn hele leven in het teken van christelijk geloof en theologie heeft gestaan, en ik het nog steeds leuk en vooral interessant vind met die dingen bezig te zijn. Overigens heeft Nic gelijk wanneer hij zegt dat een theoloog tegenwoordig beter piano of gitaar kan leren spelen, en ik ben dan ook blij dat ik ook pianist ben. :D

Maar wel vind ik het fijn als er heel af en toe een opmerking zoals die van Arjen hierboven voorbij gaat, want dat helpt om toch maar door te gaan.
(Hoewel ik moeite heb met een woordje als 'indrukwekkend', dat mag men wat mij betreft weglaten.)
Born OK the first time

Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 » 24 feb 2020 12:37

hahah okay rereformed dat siert je bescheidenheid ;)

maar ondanks mijn behoorlijke bijbelse achtergrond maken je bijdrages nog steeds indruk op me.
verfrissend , verhelderend en op een of andere manier ondanks dat ik nu al jaren niet meer geloof, geniet ik van je heldere bijdrages…
het brengt nog steeds hoe gek het ook klinkt wat genezing , rust , of hoe je ook mag noemen….

op naar een mooie week !

Arjen
Love hurts - ;)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 24 feb 2020 13:05

Arjen2015 schreef:
24 feb 2020 12:37
het brengt nog steeds hoe gek het ook klinkt wat genezing , rust , of hoe je ook mag noemen…
Gelukkiger kun je me niet maken!
Born OK the first time

Plaats reactie