gerard_m schreef:Is andersom niet logischer: dat dit soort hersenspinsels ooit ook religies zijn binnengeslopen?
Uiteraard zijn hel-ideeën ooit door mensen bedacht. Maar bedenk dat de hel onderdeel is van een heel uitgewerkt denksysteem dat een enorme revolutie in religie teweegbracht. Allemaal zaken die voordien niet tot religies behoorden, maar daarna, tot op de dag van vandaag, wel.
Tot dit denksysteem behoorden oa. deze zaken:
1) het denkbeeld van één goede oppermachtige god die in een strijd gewikkeld is met een bijna even machtige eeuwige tegenstander, genaamd "boze geest".
2) het denkbeeld dat deze machten hulpgeesten hebben (respectievelijk engelen en demonen)
3) het denkbeeld van de opstanding
4)waarna afrekening zal plaatsvinden, oftewel beloning en straf uitgedeeld zal worden, de hemel of de hel.
5)het idee dat de wereldgeschiedenis een climax zal bereiken in de strijd tussen goed en kwaad, waardoor de wereld zal vergaan, maar het kwaad definief verslagen zal worden.
Dit denksysteem komt niet voort uit een bizarre nachtmerrie van deze of gene, maar uit filosofische bespiegelingen, een ontwikkeling naar monotheïsme waar de oppergod wordt gezien als een goede vader, waarbij dan tevens het probleem van de grilligheid van het kwaad op de één of andere manier moet opgelost worden.
Al deze zaken komen uit de religie van Zarathoestra, het Zoroastrisme (Perzië). In hoeverre er één persoon, Zarathoestra, verantwoordelijk is voor deze ideeën is onmogelijk te zeggen aangezien daar te weinig over bekend is.
Via de ballingschap van de joden zijn bovenstaande ideeën ook in het bijbelse geloof geslopen. Men komt het idee van de opstanding in de bijbel voor het eerst tegen in Daniël 12:2 dat circa 165 v.Chr. werd geschreven. Het denkbeeld van de hel kom je in de bijbel voor het eerst tegen in Matteüs 5. Jezus haalt de hel erbij alsof die een vanzelfsprekend onderdeel is van het religieuze geloof.
In Jezus' tijd waren er nog Sadduceeën, aristocratische priesters, die als enigen bleven vasthouden aan de originele religie van mozes waar al die bovengenoemde zaken aan ontbreken.
Het christendom heeft al die zaken echter volkomen opgeslokt, evenals het heidense (griekse) denkbeeld van een mensgod. Het christendom heeft het denkbeeld van de hel via de Apocalyps van Petrus, die in de eerste acht eeuwen van het christendom volop gelezen werd, tot in details uitgewerkt en tot ver in de 19e eeuw algemeen als basisgereedschap gebruikt om geloofsafval te voorkomen. In Amerika en in christelijk Afrika kom je de prediking van de hel ook tegenwoordig nog volop tegen.