De Hel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

De Hel

Bericht door Maria » 11 apr 2019 11:36

Voor wie denkt, dat de prediking over de hel nauwelijks nog bestaat in de moderne kerk.
Zie verder achter de link
"Lees wat deze heiligen zagen in hun visioenen, huiver en bekeert u."
Dat is de teneur van dit stukje helse prediking.

Laten we regelmatig denken aan de Hel

De vier uitersten van de mens zijn: dood, oordeel, Hel en Hemel. Het is goed regelmatig aan ze te denken. Uiteraard is denken aan de Hemel het leukste. Heden wordt er ook bijna nooit nog over de Hel gesproken op de preekstoel, terwijl dit voor zovelen de eindbestemming is. Maar ik merk dat het denken aan de Hel heilzaam is om vuriger te bidden voor de bekering van de zondaars, de redding van zielen, en om groter inspanning te doen. Ik weet het, er zijn aangenamer dingen om aan te denken, maar onlangs had ik een periode – toen een vrij bekend figuur overleden was – dat ik vrij veel aan de Hel moest denken. Ook de zieners van Fatima deden, nadat ze van O.L.Vrouw het visioen van de Hel gezien hadden, niets anders dan denken aan die Hel en de zondaars die daarin terecht komen, om aldus verstervingen te doen en veel te bidden om zielen te redden. Want per slot van rekening strijden we, zoals St. Paulus zegt, niet tegen vlees en bloed, maar tegen de machten der duisternis die slechts één ding willen: zoveel mogelijk zielen in de Hel!.
Protestanten geloven wel in de visioenen van Johannes, beschreven in de Bijbel, maar niet in de boodschappen van de mensen, van na de Bijbelse tijden.
Ook al wordt het in Johannis niet zo uitgebreid en expliciet gebracht als in de verhalen van de latere heiligen.
Maar de achterliggende boodschap is dezelfde.
Zo heb ik het ook in de protestante kringen vaak beschreven gezien en gehoord.
Dat heb ik als voorheen orthodox protestant gelovige al nooit begrepen.

Maar idd. ik huiver bij de gedachte wat mensen soms in hun psychoses moesten en nog steeds moeten beleven.
De ware hel.
En de angsten, die veel gelovigen meekrijgen, nu nog steeds.
Een aantal van hen zijn voor het leven beschadigd, van nabij ook familieleden van mij.
Als kind al had ik nachtmerries van eeuwig te moeten branden.
Vooral na verhalen over de martelaren op de brandstapels en een paar grote branden in mijn naaste omgeving.
En altijd weer als ik me brandde aan de kachel of ander vuur.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Maria
Moderator

Re: De Hel

Bericht door Maria » 11 apr 2019 12:58

Ik vind dit wel hier passen.
Voor alles bang geweest
Een aantal punten uitgelicht.
Maria schreef:
11 apr 2019 12:15

Voor de meeste onbenulligheden
Groot en groter
Voor de ontijd van mijn ouders
Toen vanaf kansels in kazuifels
Men met hel en smalle poorten dreigde

Voor alles bang geweest
Voor alles altijd bang geweest

Voor dromen en demonen
Voor uitsluiting en vrijwel alle onbekenden
...
Voor grote drommen, voor de deurbel en voor straf

Voor gepatenteerde gekken en sommige familieleden
School, en alles wat erna moest komen
Voor de aanblik die ik bied en niet wil bieden
Voor de benauwenis van aangeboren schaamte

Voor de waarheid
Of liever de dynamiek van harde feiten

Voor gedachten
Andermans of eigen

Vermoedens van om het even
Voor God toch nog
Voor mijn hartstocht

Voor alles altijd overtuigd, hoog in de adem
Zuiver in de leer tot in het merg bang geweest
Op het stupide en futiele af
Met oogkleppen en hondentrouw

In een oogwenk alles kwijt te zijn
Voor gebouwen zonder ramen
Voor doodgaan, alle doden
Voor dood zijn misschien iets minder

Voor kinderen die vragen stellen
Maar meer nog voor die vragen

Voor alles bang geweest
Voor alles altijd bang geweest
Angsten en de gevolgen ervan in perioden van geloof.
En de bevrijding van het meeste, toen dit wegviel.
Maar niet alles.

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 12 apr 2019 14:44

De hel als breinparasiet. Het werkt een leven lang door wanneer je van kinds af aan met dit schrikbeeld bent geïndoctrineerd. Tijdens de rouwdienst van een familielid hoorde ik de dominee van een zware kerk eens zeggen: "Tante was heel haar leven bang voor de dood." En bij zijn laatste woorden aan het graf: "Zijt ook gij bereid?" Heel haar leven zat tante op zondag vooraan in de kerk en al die tijd had zij haar angst voor de dood gehouden. Of beter gezegd; haar angst voor de hel. Want zij achtte zichzelf nog altijd zondig genoeg om niet te kunnen weten welke voorbestemde afslag zij na haar sterven zou krijgen voorgeschoteld. De hemel of de hel? Wat ooit thuis bij haar als kind en op de zondagschool al begon, kon een leven lang doorwoekeren in een geknecht bestaan. Omdat we vrijheid van godsdienst hebben, mag het geloof mensen schaamteloos dit soort denkbeelden inprenten. Voor mij is dit echter een vorm van pure geestelijke mishandeling. En er is weinig aan te doen. Een gelovige zal zich dus zelf aan dit schrikbeeld moeten zien te ontworstelen. Maar van die parasiet in je brein ben je nog niet zomaar af.
I sat by the ocean.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 14 apr 2019 11:49

Deze video kwam als reactie op Facebook Freethinker

Tenenkrommend.
En dan ga k nu maar even door met luisteren ondanks dat zalvende toontje.

Hoe kan een God die liefde is mensen naar de hel sturen? | ds. G.A. van den Brink

hoe kan een god die liefde is mensen naar de hel sturen?
dat lijkt inderdaad een tegenstrijdigheid maar dat is het helemaal niet
integendeel juist omdat god liefde is stuurt hij mensen naar de hel

dat klinkt wonderlijk maar het is wel waar
als wij zeggen dat god liefde is denken wij onbewust
heeft alles en iedereen lief
da's niet waar
god is liefde en daarom haat hij het kwaad
juist omdat god liefde is haat hij moord doodslag overspel en allerlei andere zonde
dus als god liefde is betekent dat niet dat hij alles liefheeft stel je voor dat dat waar is dat god alles liefheeft
dus dat hij ook houdt van al die zonde moord overspel egoïsme
dan zou die eigenschap van god dat hij liefde is geen deugd zijn maar een verschrikkelijk iets
nee als god liefde is dan is dat liefde tot de gerechtigheid tot heerlijkheid tot goedheid tot heiligheid
en daarom stuurt god mensen naar de hel
dat doet hij als een straf op hun slechtheid en hun kwaadheid
kijk god stuurt geen ons onschuldige mensen naar de hel
als dat zo was ja dan was deze vraag begrijpelijk maar nu niet
Deze redenatie is nu wat wij op FT uit den boze vinden.
We veroordelen niet de hele mens om een aantal dingen, die ons niet zinnen.
Zelfs vinden we dat als er een represaille moet staan op iets wat mensen elkaar aandoen, dat dat in evenredigheid moet en niets een helse straf voor de eeuwigheid.

Daarbij.
Wat heeft het met liefde te maken, als dat alleen geldt als er geen kwaad gedaan wordt?

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 15 apr 2019 02:59

Kan hij niet. Mensen hebben de hel verzonnen. Je kunt iemand er dus wel heen wensen, maar niet sturen.
Tenzij het een "hel op aarde" betreft.
Ik wens u alle goeds

Ronaldus67
Forum fan

Bericht door Ronaldus67 » 15 apr 2019 13:01

Peter van Velzen schreef:
15 apr 2019 02:59
Kan hij niet. Mensen hebben de hel verzonnen. Je kunt iemand er dus wel heen wensen, maar niet sturen.
Tenzij het een "hel op aarde" betreft.
Exact. Het is een uitgekiend verzinsel om gelovigen 'bij de les' te houden. Een schrikbeeld dat dient als dwangmiddel. Zo ook bij het tegenovergestelde; de hemel. "Gedraag je netjes en je krijgt een mooie beloning die eeuwig zal duren." Veel mensen zijn gevoelig voor deze typisch christelijke boodschap (een intuïtie gevormd door onze cultuur) die later ook door de Islam is overgenomen. Als het christendom ons iets heeft verleerd dan is het wel dat het leven eindig is. Voor wie geïnteresseerd is: in de loop van dit jaar verschijnt er een boek van Bart Ehrman welke de ontwikkeling van een hiernamaals in de bijbel laat zien. Of beter gezegd; in het Nieuwe Testament, want dat dit een typisch christelijke uitvinding is, zei ik hierboven al.
I sat by the ocean.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 15 apr 2019 15:20

Vraag aan mensen die zijn opgevoed in zeer streng orthodoxe families.
Kinderen helse angsten uit laten staan door waarschuwing voor straf als ze stout zijn, is kinder mishandeling.

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 03 mei 2019 09:55

Logos blijft het volhouden en benadrukken.
Hoe kan een liefdevolle God mensen naar de hel sturen?
Het is opmerkelijk dat de Here Jezus meer dan wie ook sprak over de hel. Volgens Hem is het een vreselijke locatie van tandengeknars en geween, waar de verlorenen gepijnigd worden in onuitblusbaar vuur. Dit zou Jezus nooit gezegd hebben als de hel niet zou bestaan.

Ongetwijfeld is dit het meest ernstige en angstaanjagende vers in de Bijbel: ‘En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs’ (Openbaring 20:15). Vanwege dit vers heeft menig oprecht christen zich wel eens zorgen gemaakt over zijn oude zondige Adamsnatuur. Er kunnen dan vragen komen als: “Is Christus’ offer wel voldoende voor mijn zonden?”
Deze vraag is simpel te beantwoorden. Gewoon jezelf een andere god maken. Leg de teksten uit zoals je het wel aanstaat.
Of die onbegrijpelijke god, die alleen maar vragen oproept bij weldenkende mensen, afschaffen natuurlijk.

Daarbij, voor wie de Bijbel wil aanhouden. Jezus sprak niet over een hel maar over het gehenna. Dit was een vuilnisplaats buiten Jeruzalem, waar permanent het vuur werd aangehouden en de misdadigers en rechtelozen en mensen met gruwelijke ziekten, waarvan men dacht, dat ze besmettelijk waren en dacht dat ze van de duivel waren, verbrand werden ipv. bijgezet op een blijvende begraafplaats. Een gruwelijke gedachte voor mensen die geloven in een wederopstanding, zeer oude mythe overal op de wereld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gehenna

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 03 mei 2019 10:44

Een aantal mensen die ik ken uit de zeer orthodoxe kringen zijn bang voor de hel en ook ik vind dat in en in triest . Veel wat letterlijk gelezen wordt in de Bijbel is in en in triest.
Een voorbeeld; -je leven lang je familie zien wegvallen door de ziekte van Huntington, zelf de meeste tijd in psychiatrische ziekenhuizen zijn- en dan tot vlak voor de dood die hevige angst voor de hel. Het grijpt mij bij de keel.
Maar tegen deze mensen zeggen:"er is geen God of; de hel je komt er niet want die bestaat niet'' heeft meestal geen zin. Er was voor haar een hel op aarde en alle ouderlingen en dominee's van haar zware gemeente konden haar geen rust geven. Totdat een eenvoudige buurman die wat evangelischer was bij haar kwam en sprak van liefde. Hij zong met haar eenvoudige liederen en er was rust. Een aantal van het personeel van de instelling -die heel wat gewend zijn- huilden. Ja, die angst voor de hel, ik ben het met je eens het leeft nog in veel harten van zwaar gelovige christenen (moslims?)

Modern gelovigen zien de hel meer als metafoor en de kinderen worden er zeker niet mee dood gegooid. Ik herinner me dat de predikant de hel -het zonder God zijn- noemde.
De Bijbel is -zeker voor mij- een boek waar ik alleen het goede probeer te halen. En zelf dat zal ik nog niet toedichten aan een God.
Christenen ze zijn er in allerlei soorten en maten en als het diep zit de pijn dan kan het de één bij de keel grijpen en de ander vertroosten. Beiden zullen misschien geen afstand kunnen doen van dat gene waarin ze geloven of wat hen vertroost.

ps. Ik heb geen spellingscontrole, dus voel je vrij om fouten eruit te halen en dat meen ik. :wink:
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

Storm
Bevlogen

Bericht door Storm » 03 mei 2019 14:07

Maria schreef:
03 mei 2019 09:55
Logos blijft het volhouden en benadrukken.
Hoe kan een liefdevolle God mensen naar de hel sturen?
Het is opmerkelijk dat de Here Jezus meer dan wie ook sprak over de hel. Volgens Hem is het een vreselijke locatie van tandengeknars en geween, waar de verlorenen gepijnigd worden in onuitblusbaar vuur.
Daarbij, voor wie de Bijbel wil aanhouden. Jezus sprak niet over een hel maar over het gehenna. Dit was een vuilnisplaats buiten Jeruzalem, waar permanent het vuur werd aangehouden en de misdadigers en rechtelozen en mensen met gruwelijke ziekten, waarvan men dacht, dat ze besmettelijk waren en dacht dat ze van de duivel waren, verbrand werden ipv. bijgezet op een blijvende begraafplaats. Een gruwelijke gedachte voor mensen die geloven in een wederopstanding, zeer oude mythe overal op de wereld.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gehenna
@Chaimnimsky,
In de Tenach wordt ook het woord Hades gebruikt, wordt daar over eeuwigdurend verterend vuur gesproken?
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 12 mei 2019 10:18

Even om wat schrik aan te jagen:

Een getuigenis van een helse ervaring:
Deze ervaring is een helse ervaring. Daarmee is niet gezegd dat de hel bestaat, maar helse ervaringen bestaan wel degelijk. (wat is dan nog het verschil?):

De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 mei 2019 12:31

MaartenV schreef:
12 mei 2019 10:18
Even om wat schrik aan te jagen:

Een getuigenis van een helse ervaring:
Deze ervaring is een helse ervaring. Daarmee is niet gezegd dat de hel bestaat, maar helse ervaringen bestaan wel degelijk. (wat is dan nog het verschil?):
Wat je tussen haakjes zet is uiteraard van wezenlijk belang. Wanneer men zegt dat iemand "een helse ervaring heeft" op aarde dan is het woord eenvoudig beeldspraak, een stijlfiguur om de hoogste ellende aan te geven.

Zo dit niet het geval is, maar iemand komt aan met een verhaal over een letterlijk te nemen hel, dan is dat een product van een verziekte menselijke geest.

In beide gevallen bestaat er uiteraard geen hel zoals die door primitieve boekreligies is uitgevonden.
Born OK the first time

MaartenV
Diehard

Bericht door MaartenV » 12 mei 2019 14:28

Ter verduidelijking: Howard Storm had een BDE waarin hij demonen ontmoette, die levensecht aanvoelden en hem pijn deden. Een pijn die hij werkelijk kon voelen. Wat is dan nog het verschil met een echte hel?
De grenzen van het kenbare, een verhandeling.

Een stelling is gemakkelijker te weerleggen dan op te stellen (Aristoteles)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed » 12 mei 2019 15:10

MaartenV schreef:
12 mei 2019 14:28
Ter verduidelijking: Howard Storm had een BDE waarin hij demonen ontmoette, die levensecht aanvoelden en hem pijn deden. Een pijn die hij werkelijk kon voelen. Wat is dan nog het verschil met een echte hel?
Het feit dat je het vergelijkt met "een echte hel" laat overduidelijk zien dat je zelf ook wel weet dat we het over twee verschillende zaken hebben.
Zo heeft een schizofreen persoon die voor zijn leven fietst om aan een achtervolgende helicopter te kunnen ontsnappen een vreselijk benauwende ervaring die levensecht aanvoelt. Die ervaring kan echter niet gedeeld worden door gezonde mensen. Het speelt zich enkel af in het hoofd van de patient.
De hel speelt enkel een rol in hoofden die grondig door de boekreligie zijn geïnfekteerd. Voor geestelijk gezonde mensen is de hel net zo afwezig in het leven als boskabouters in het bos en klopgeesten op zolder.
Voordat de hel uitgevonden werd in de Perzische religie (Zoroastrisme) kwam het in geen enkel mensenbrein op om er bang voor te zijn of dit denkbeeld te ervaren. Toen één religie echter het hiernamaals (de hel zowel als het denkbeeld van de hemel) verzon als antwoord op het vervelende feit in het leven dat het leven niet altijd rechtvaardig is, hadden de religieuze leiders al gauw door dat deze infektie (vooral de dreiging met hel) bijzonder effektief werkt om mensen in de ban van de religie te houden, en werd het door vele andere religies overgenomen.

Wat het christelijk geloof betreft: de Jezus die de synoptische evangeliën hebben gefantaseerd is er zeer door geïnfekteerd en praat er voortdurend over. De Jezus die de schrijver van het johannesevangelie heeft verzonnen, en ook die van het thomasevangelie, heeft echter geen idee van de hel. Ook heeft Paulus nog nooit van zo'n hel gehoord. De schrijver van het bijbelboek Openbaring heeft duidelijk aan psychoses geleden.
De schrijver van de Apocalyps van Petrus was bijzonder geestesziek, men proeft uit zijn teksten dat hij genoot van de beschrijvingen van de hel.
Born OK the first time

gerard_m
Bevlogen

Bericht door gerard_m » 13 mei 2019 20:38

Rereformed schreef:
12 mei 2019 15:10
De hel speelt enkel een rol in hoofden die grondig door de boekreligie zijn geïnfekteerd.
De persoon in het filmpje hierboven, was atheist. Maar het kan natuurlijk een nep filmpje zijn, of gaan om een schizofreen persoon (die dan blijkbaar toch door het boekreligie virus geinfecteerd is).
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)

Plaats reactie