Stel dat de Opperbouwmeester van het Heelal zou bestaan...

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Diehard

Re: Stel dat de Opperbouwmeester van het Heelal zou bestaan...

Bericht door ChaimNimsky » 08 apr 2019 00:47

Hopper schreef:
07 apr 2019 20:22
Wat wel helpt is om God niet tot denkobject te maken of een anderszins object.
Wat bedoel je dan met 'God'? Zou je kunnen zeggen wat je niet tot denkobject wilt maken, zonder het allereerst tot denkobject te maken? En zoniet, waar schrijf je dan over?
Een mens zonder religie is als een vogel zonder fiets.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 08 apr 2019 06:48

MaartenV schreef:
05 apr 2019 10:35
Bonjour, met harmonie, bedoel ik natuurkundige harmonie. Niet dat er geen rampen of botsingen gebeuren; Wiskundig perfecte harmonie van de werking van de natuurwetten. De natuurwetten in werking spreken elkaar nooit tegen, maar harmoniëren. Dat is iets om verbluft van te staan.
Die natuurwetten werken niet met 100% perfecte wiskundige precisie.
Het is juist door een bijzondere afwijking van het systeem dat er een universum ontstaan is in the first place.
Het zijn de afwijkingen/foutjes/mutaties die biodiversiteit mogelijk maken.

Zonder al die foutjes was er geen universum, geen planeet, geen leven, geen mensen; misschien is dat wel de harmonie.
Wat ik wonderlijk vind is dat het afwijkingen of foutjes worden genoemd, zonder de afwijkingen was er helemaal niks nada noppes. Dus waarom noemen we het geen 'goedjes'. :idea:

Tyson; universe; matter and antimatter v.a. 11 min.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 08 apr 2019 09:18

MaartenV schreef:
05 apr 2019 09:13
Niet zozeer de wetenschap die de dingen beschrijft doet ons inzien dat het Bouwwerk intelligent is. Maar dat alles wat gemaakt is, klopt met al het voorgaande en er mee in harmonie samen beweegt, maakt het een superintelligent Meesterwerk.
Dit lijkt me een beetje een rare uitspraak. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat iets niet zou kloppen met het voorgaande. Dat alles klopt met het voorgaande, lijkt mij eerder iets onvermijdelijks dan op superintelligentie te wijzen.

Laten we er even van uitgaan dat ons heelal in werkelijkheid een simulatie op een computer is. We kunnen dat de ontwerpers van die simulatie als god in die werkelijkheid zien. Niets sluit uit dat de ontwerper van die simulatie bij zijn ontwerp gebruik zou gemaakt hebben van evolutionaire berekeningen om tot het eindresultaat te komen.

Dat alles klopt is dan gewoon het gevolg van het evolutie-proces waarin alles wat niet (of onvoldoende) klopt, "uitsterft".
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 08 apr 2019 12:25

ChaimNimsky schreef:
08 apr 2019 00:47
Hopper schreef:
Wat bedoel je dan met 'God'? Zou je kunnen zeggen wat je niet tot denkobject wilt maken, zonder het allereerst tot denkobject te maken? En zoniet, waar schrijf je dan over?
Je kan dus nooit zeggen wat er bedoeld wordt met God. Zou je dat wel kunnen dan kan je God omschrijven en is het een denkobject. (Een beeld dus wat je zelf bedacht heb) Ter vergelijking: als ik geloof in buitenaardse wezens, dan moet ik ze in mijn denken een vorm geven.

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 08 apr 2019 13:12

Hopper schreef:
08 apr 2019 12:25
ChaimNimsky schreef:
Hopper schreef:
Je kan dus nooit zeggen wat er bedoeld wordt met God. Zou je dat wel kunnen dan kan je God omschrijven en is het een denkobject.
Waar schrijf je dan over?

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus » 08 apr 2019 13:39

Petra schreef:
08 apr 2019 06:48
MaartenV schreef:
05 apr 2019 10:35
Bonjour, met harmonie, bedoel ik natuurkundige harmonie. Niet dat er geen rampen of botsingen gebeuren; Wiskundig perfecte harmonie van de werking van de natuurwetten. De natuurwetten in werking spreken elkaar nooit tegen, maar harmoniëren. Dat is iets om verbluft van te staan.
Het is juist door een bijzondere afwijking van het systeem dat er een universum ontstaan is in the first place.
Het zijn de afwijkingen/foutjes/mutaties die biodiversiteit mogelijk maken.
Sorry maar ik heb een redelijk grondige wiskundige achtergrond en ik kan hier weinig van maken.

1)Op welke manieren werken de natuurwetten niet met 100% perfecte wiskundige precisie?
2) Over welke afwijking heb je het bij het onstaan van het universum? Waarom zou wat jij als een afwijking bestempeld niet de normale gang zijn?
3) Uit de natuurwetten kan je niet afleiden dan chemische kopieën 100% accuraat zouden moeten gebeuren. Uit die afwijkingen/foutjes/mutaties kan je dus niet afleiden dat de natuurwetten niet werken met 100% perfecte wiskundige precisie.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Mijn Unitarian Jihad Naam: Sister Sabre of Patience; Haal de jouwe hier
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 08 apr 2019 20:20

ChaimNimsky schreef:
08 apr 2019 13:12
Hopper schreef:
ChaimNimsky schreef:

Je kan dus nooit zeggen wat er bedoeld wordt met God. Zou je dat wel kunnen dan kan je God omschrijven en is het een denkobject.

In dit topic wordt een hypothetische opperbouwmeester opgevoerd. Ik vind alles prima, maar een opperbouwmeester als denkobject kan direct worden uitgesloten. Alles wat te objectiveren valt sluit je zo uit. Iets wat geobjectiveerd kan worden is namelijk onderdeel van het heelal. In mijn wijze van beschouwen ruimt het zo al mooi op met die zoektocht naar God.

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 16 apr 2019 11:00

Hopper schreef:
08 apr 2019 20:20
ChaimNimsky schreef:
08 apr 2019 13:12
Hopper schreef:

Ik vind alles prima, maar een opperbouwmeester als denkobject kan direct worden uitgesloten. Alles wat te objectiveren valt sluit je zo uit. Iets wat geobjectiveerd kan worden is namelijk onderdeel van het heelal. In mijn wijze van beschouwen ruimt het zo al mooi op met die zoektocht naar God.
In zo'n wijze van beschouwen bestaat er geen zoektocht naar God, aangezien het object van je zoektocht per definitie ontbreekt: indien je weet wat je zoekt, kan het God immers niet zijn.

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 16 apr 2019 12:10

ChaimNimsky schreef:
16 apr 2019 11:00

In zo'n wijze van beschouwen bestaat er geen zoektocht naar God, aangezien het object van je zoektocht per definitie ontbreekt: indien je weet wat je zoekt, kan het God immers niet zijn.
Ik zie een zoektocht naar God dan ook volstrekt niet zitten. Wie wil zoeken, die gaat zijn goddelijke gang maar. Doch, om de reden zoals hiervoor gegeven is het zinloos. Ik zoek naar waarheid, wetende dat alles wat subjectief is geen waarheid kan zijn. Dan hou je maar heel weinig over. Ordelijk denken, daar hou ik van. Zodat ik mijn tijd niet hoef te besteden aan onzin.

Hetgeen niet betekent dat ik God niet wil gebruiken als denkpiste. Dan is de oplossing nog hypothetisch. Dit forum heet freethinker, dan dien je toch minimaal je gedachten vrij te maken. Dat betekent dat voordat je gaat vrijdenken de werking van je denken onderzoekt. En dat is in mijn optiek onwaarheid uitsluiten.

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 16 apr 2019 12:49

Hopper schreef:
16 apr 2019 12:10
ChaimNimsky schreef:
Ik zie een zoektocht naar God dan ook volstrekt niet zitten. Wie wil zoeken, die gaat zijn goddelijke gang maar. Doch, om de reden zoals hiervoor gegeven is het zinloos.
Eens.
Hetgeen niet betekent dat ik God niet wil gebruiken als denkpiste.
Zou je kunnen zeggen wat je dan gebruikt als denkpiste?
Ik zoek naar waarheid, wetende dat alles wat subjectief is geen waarheid kan zijn. Dan hou je maar heel weinig over. Ordelijk denken, daar hou ik van.
Maakt het ordelijk uitzoeken hoe het leven in elkaar steekt, het bestaan ergens werkelijker dan het nu al is?

Hopper
Ervaren pen

Bericht door Hopper » 16 apr 2019 15:01

ChaimNimsky schreef:
16 apr 2019 12:49
Hopper schreef:
16 apr 2019 12:10
ChaimNimsky schreef:
Ik zie een zoektocht naar God dan ook volstrekt niet zitten. Wie wil zoeken, die gaat zijn goddelijke gang maar. Doch, om de reden zoals hiervoor gegeven is het zinloos.
Eens.
Hetgeen niet betekent dat ik God niet wil gebruiken als denkpiste.
Zou je kunnen zeggen wat je dan gebruikt als denkpiste?
Ik zoek naar waarheid, wetende dat alles wat subjectief is geen waarheid kan zijn. Dan hou je maar heel weinig over. Ordelijk denken, daar hou ik van.
Maakt het ordelijk uitzoeken hoe het leven in elkaar steekt, het bestaan ergens werkelijker dan het nu al is?

Wat in dit topic gebruikt wordt is God als Opperbouwmeester van het heelal. De denkpiste is dan hoe zo’n God te werk zou moeten gaan om het heelal te bouwen. In diezelfde denkpiste bouwt God het heelal, waar ik onderdeel van uit maak. Het is niet uit te sluiten dat dat het geval is. Om de volgende reden: als waarnemer kan ik het waarnemen zélf niet waarnemen. Er zijn aantoonbaar zaken welke ik niet kan waarnemen, maar er toch zijn. Ik kan het waarnemen ook niet tot denkobject maken, ik kan er wel over nadenken.
Absoluut. Het verlost mij van mijzelf. Degene die we 'ik’ noemen is enerzijds onvindbaar en anderzijds overduidelijk aanwezig.
Degene die zich 'ik’ noemt is net zo merkwaardig als de waarnemer. Het is er overduidelijk wel, maar niet waarneembaar.

outremer
Forum fan

Bericht door outremer » 16 apr 2019 16:07

Petra schreef:
mmmmm
de natuurwetten trekken zich geen fluit aan van "onze wiskunde"
ze wijken ook nergens van af.... ze zijn wat ze zijn.
de afwijkingen zijn mankementen is onze beperkte kennis van het universum.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 17 apr 2019 03:19

outremer schreef:
16 apr 2019 16:07
Petra schreef:
mmmmm
Idd.
Maar toch.. zonder die afwijking van de (ons bekende) natuurwetten hadden wij hier niet gezeten; had ons hele universum niet bestaan.
Vandaar dat ik me afvroeg waarom het geen "goedjes" worden genoemd.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

ChaimNimsky
Diehard

Bericht door ChaimNimsky » 17 apr 2019 13:03

Hopper schreef:
16 apr 2019 15:01
Wat in dit topic gebruikt wordt is God als Opperbouwmeester van het heelal. De denkpiste is dan hoe zo’n God te werk zou moeten gaan om het heelal te bouwen. In diezelfde denkpiste bouwt God het heelal, waar ik onderdeel van uit maak. Het is niet uit te sluiten dat dat het geval is. Om de volgende reden: als waarnemer kan ik het waarnemen zélf niet waarnemen. Er zijn aantoonbaar zaken welke ik niet kan waarnemen, maar er toch zijn.
Je omzeilt steeds de simpele vraag: wat bedoel je dan met 'God'?
Ik kan het waarnemen ook niet tot denkobject maken, ik kan er wel over nadenken.
Dezelfde contradictie. Je beweert het waarnemen niet tot denkobject te kunnen maken maar er tegelijkertijd wel over na te kunnen denken. Aangezien hetgeen waar je over nadenkt je denkobject is, waar denk je dan over na als je erover nadenkt?
Absoluut. Het verlost mij van mijzelf. Degene die we 'ik’ noemen is enerzijds onvindbaar en anderzijds overduidelijk aanwezig.
Degene die zich 'ik’ noemt is net zo merkwaardig als de waarnemer. Het is er overduidelijk wel, maar niet waarneembaar.
Niets in wat je beschreef maakt het bestaan ergens werkelijker dan het nu al is. Is de werkelijkheid meer dan telkens simpelweg dit ene moment? Theoretiseren en het toevoegen van kennis door ordelijk uit te zoeken hoe het leven in elkaar steekt, zou nuttig kunnen zijn, maar het maakt het leven nergens werkelijker dan het altijd al is.

heeck
Superposter

Bericht door heeck » 17 apr 2019 15:14

Petra schreef:
17 apr 2019 03:19
outremer schreef:
16 apr 2019 16:07
Petra schreef:
mmmmm
Idd.
Maar toch.. zonder die afwijking van de (ons bekende) natuurwetten hadden wij hier niet gezeten; had ons hele universum niet bestaan.
Vandaar dat ik me afvroeg waarom het geen "goedjes" worden genoemd.
Petra,

Mag ik ter vermeerdering van mijn begrip ene heldere omschrijving van die door jou bedoelde afwijking!

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
http://skepp.be/nl/rare-apparaten/alfabetisch/full

Plaats reactie