Adam en Eva - de zondige natuur.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Frits
Contacteer:

Re: Adam en Eva - de zondige natuur.

Bericht door Frits » 08 apr 2019 18:11

ChaimNimsky schreef:
30 mar 2019 18:34

Zo vreemd zijt gij het grootse met uw ziel, dat de bovenmens u angstaanjagend zou zijn in zijn goedheid! En gij wijzen en wetenden, gij zoudt voor de zonnebrand der wijsheid vluchten, waarin de bovenmens met lust zijn naaktheid baadt!"
—Zarathoestra, Van de mensenslimheid
Een meesterwerk van een fantastische schrijver, een groot denker en een zeer dapper mens die het aandurfde met beide benen op de grond te blijven staan tot de laatste snik. Hij was soms redelijk kritisch over de Joden en ook niet erg aardig over vrouwen. Het religieuze jodendom heeft volgens Nietzsche een beslissende en leidingge­vende rol gespeeld bij het initiëren van de slavenopstand van de moraal. Klopt. En dat heeft geen windeieren gelegd. Maar natuurlijk is het allemaal een menselijk construct, hetgeen onderhand zo duidelijk is geworden dat meer dan de helft van de Joden gewoon atheïst is, waaronder ikzelf.

Beste Chaim
Dank voor je uitvoerige toelichting op de veronderstelling dat Adam en Eva al kennis droegen van goed en kwaad. Ik zag nu ook (als gevolg van de moderatie) dat dit al uitgebreid aan de orde was geweest. Heb ook de commentaren uit die tijd met belangstelling gelezen. Jouw toelichting vanuit een Joods perspectief hebben mij nieuwe kennis en inzichten opgeleverd. Ik zie ook overeenkomsten met de gedachten van de gnostici. Ik heb veel gnostische teksten bestudeerd die in Nag Hammadia (1945) in Egypte zijn teruggevonden. De gnostici spraken ook niet over zonde, maar 'het missen van de bedoelingen van God'. De zonde is een christelijk begrip dat de Kerk van Rome met succes heeft gehanteerd om de 'gelovigen' op de knieën te houden. Dat Jezus voor onze zonden is gestorven is een uitleg van Paulus volgens mij, waardoor de kruisdood toch van een betekenis kon worden voorzien, en ingepast in de christelijke doctrine.

Naar aanleiding van je laatste opmerking moest ik denken aan Spinoza die uiteindelijk ook een inspiratiebron is geweest voor Nietzsche. Gezien vanuit een traditioneel christelijk perspectief was Spinoza ook een atheïst. Toch was hij religieus, maar dan op een geheel andere manier. Hij was een pantheïst die in God de totaliteit zag van al het bestaande en stelde dat God aan de Natuur gelijk was. God is alles omvattend en in alles aanwezig, ook in ons; niet transcendent maar immanent. Ik vroeg mij af hoe jij daar tegen aan kijkt. Kan je aansluiten bij de gedachten van Spinoza?

Ik herken in het gedachtegoed van Nietzsche en zijn epos over Zarathoestra veel Bijbelse relaties; zoals het nihilisme, de eeuwige wederkeer en het cyclische tijdsbeeld in het Boek Prediker. Ik interpreteer Nietzsche dan ook graag tegen een religieuze achtergrond, omdat hij zelf zijn boek het Vijfde Evangelie heeft genoemd.
Er bestaan geen feiten, alleen interpretaties (Nietzsche)

ChaimNimsky
Diehard

Re: Adam en Eva - de zondige natuur.

Bericht door ChaimNimsky » 16 apr 2019 12:27

Frits schreef:
08 apr 2019 18:11
God is alles omvattend en in alles aanwezig, ook in ons; niet transcendent maar immanent. Ik vroeg mij af hoe jij daar tegen aan kijkt. Kan je aansluiten bij de gedachten van Spinoza?
Spinoza suggereert een god te onthullen terwijl hij deze zorgvuldig demonteert door hem te vervangen door het andere, het gewone. De filosofie van een levensgenieter die het bestaan omhelst en bewondert. Ben zelf helaas geen filosoof en heb slechts m'n Joodse achtergrond & een overweldigend respect voor het leven met hem gemeen.

Plaats reactie